Wdrożenie TRIZ, szansą efektywnego rozwoju przedsiębiorstw – praktyczne rozważania nt. TRIZ w kontekście doświadczeń wynikających z realizacji projektu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Centrum Technologii Informatycznych
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Specjalność Analiza danych 2010 na kierunku IiE Katedra Statystyki Instytut Zastosowań Matematyki.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Światowe doświadczenia w klasteringu w branży informatycznej Wojciech Pander CASE-Doradcy Sp. z o.o.
Projekt systemowy Stypendia naukowe dla doktorantów realizowany przez Departament Gospodarki i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
PATENT na innowacyjny biznes
POLITECHNIKA ŚLĄSKA w Gliwicach WYDZIAŁ ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Instytut Ekonomii i Informatyki.
Ekonomika procesów logistycznych
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekty transferu innowacji Leonardo da Vinci realizowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów Marcin Słowikowski.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Spotkania konsultacyjne
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Platforma I Bank informacji o pracach i propozycjach tematów prac dyplomowych Elżbieta Czerwińska Anna Kmiecik.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
„ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie "Poprawa.
Podsumowanie realizacji projektu pn. KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska, ŚCITT – Koordynator Projektu Wioletta Molęda, ŚCITT – Kierownik Projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Politechnika Krakowska Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej Kierunek Inżynieria Chemiczna i Procesowa Inżynieria chemiczna i procesowa jest dyscypliną.
Specjalność: Controlling Katedra Rachunkowości Katowice, r.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
„ROZWÓJ POTENCJAŁU I OFERTY DYDAKTYCZNEJ POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ”
ROZWÓJ BAZY B+R POLITECHNIKI KOSZALIŃSKIEJ
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
Podsumowanie realizacji projektu pn. Akademia TRIZ dla biznesu.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Wdrożenie TRIZ, szansą efektywnego rozwoju przedsiębiorstw – praktyczne rozważania nt. TRIZ w kontekście doświadczeń wynikających z realizacji projektu Akademia TRIZ dla biznesu Jan Boratyński, Regionalny Dyrektor d/s TRIZ w Polsce „Akademia TRIZ dla biznesu” „Akademia TRIZ dla biznesu”

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie "Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności" Program Operacyjny: Kapitał Ludzki

Twórca TRIZ Henryk Saulowicz Altszuller

Baza: 3,5 mln opisów patentów – podstawą definiowania elemen- tarnych zasad usuwania sprzeczności

Rozdrabnianie: drogą do poznania i wiedzy Pismo obrazkowe: hieroglify dom, chleb, mleko, - alfabet łaciński dom, chleb, mleko, - alfabet łaciński дом, хлеб, молоко - cyrylica дом, хлеб, молоко - cyrylica σπιτι, ψομη, γχαλα, - alfabet grecki Sylabus: pismo sylabiczne Pismo fonetyczne: łacina, cyrylica i greka

Fizyczne: model opisu zadania, w którym sprzeczne wymagania dotyczą jednego elementu systemu. Techniczne: model opisu sytuacji wyjściowej, w której zdefiniowane są pożądane i niepożądane następstwa wprowadzenia konkretnych zmian. Pierwsze sformułowania sprzeczności:

Silnik samolotu Spitfire: Rolls Royce Merlin – 990 KM – 1936 r.

Wzrost mocy silników samolotów serii Spitfire: 1936 r. silnik RR Merlin KM 1940 r. silnik RR Merlin XI KM 1941 r. silnik RR Merlin XX KM 1942 r. silnik RR Merlin KM 1942 r. silnik RR Griffon KM Sprzeczność: Masa – Moc, odpowiedź: silnik odrzutowy!

Silnik samolotu Spitfire: Griffon - Merlin 2050KM r.

Silnik samolotu F16 P&W F100-PW-200

Niepohamowane dążenie do uniwersalności:

I finał!

Niepożądany efekt: Pojawia się wtedy gdy „na siłę” podnosimy parametry systemu, kontynuując dotychczasową ścieżkę rozwoju. Prowadzi to do „sprzeczności”.

Sprzeczności: 1.Administracyjne: nie da się, ale zrobić trzeba! 2.Techniczne: jak poprawimy „a” to się pogorszy „b”. 3. Fizyczne: patelnia musi być gorąca, żeby naleśniki się upiekły i nie może być gorąca, żeby dało się nią manewrować.

Podstawowe pojęcia TRIZ: Idealność (IWK) System Resurs Sprzeczności Psychologiczna inercja

Rozwój źródeł światła: od łuczywa do żarówek LED Łuczywo Kaganek Lampa naftowa Łuk elektryczny Żarówka halogeno wa Żarówka energo oszczędna Żarówka z diodami LED

N Nowa idea – obiekt, wynalazek Idea znalazła szerokie poparcie, wynalazek się upowszechnił, wszyscy już mają np. „komórki” Okres krytyczny, np. spadek sprzedaży Punkt nasycenia T Czy musimy ciągle coś „wynajdywać”?

System sprzeczności i elementarnych zasad Analiza wepolowa Synteza IWK Operator systemowy Analiza resursów System standardów Analiza łańcucha przyczyn i skutków Drzewo celów Analiza funkcjonalno - wartościowa Narzędzia TRIZ:

Zakład przetwórstwa tworzyw sztucznych otrzymał zamówienie, na 100 szt. dywaników z poliuretanu. Dywaniki mają mieć wypustki o średnicy 1 mm, długie na 10 mm rozstawione co 3 mm. Wymiar dywanika 500 x 750 mm. Bardzo korzystne warunki finansowe! Co robić? - forma wtryskowa? - forma do wytłaczana? - kleić?

Wepole: minimalny system techniczny: S 1 - substancja nie poddająca się sterowaniu, S F - substancja łatwo sterowalna, tu ferromagnetyk, P M – pole, tu magnetyczne. S 1 ? P M S 1 S 1 S F Analiza wepolowa: całkowite odcięcie się od wektora inercji

Narzędzie: elektromagnes z nabiegunnikami

„Wyciąganie” wypustków elektromagnesem:

Operator systemowy

Linia kolejowa z kompletnym uzbrojeniem Tor Szyny, śruby, podkłady itd. Czy remontując tylko tory, wyremontujemy linię kolejową?

Tematy do analizy z pomocą operatora systemowego: 1.Linia kolejowa Jelenia Góra – Szklarska Poręba 2. Stadion „Korony” Kielce 3. Stadion Narodowy

Analiza resursów Resursy – zasoby systemu. Mogą być: substancjalne, polowe, informacyjne, czasowe i inne. Jednym, słowem: wszystko „to, co jest w systemie”. Wnikliwa analiza resursów pozwala wyjaśnić i rozwiązać nawet trudne z pozoru problemy: Racetrack Playa - wyschnięte, słone jezioro w hrabstwie Inyo stanu Kalifornia, sławne z „wędrujących kamieni”. Co jest powodem ich ruchu?

Przykłady problemów „na resursy”: 1.Jak zwalczać nematody (nicienie) atakujące bulwy ziemniaków, zasadzonych na wiosnę. Zwłaszcza atakowane są sadzeniaki krojone na części. Chodzi o zwalczanie ekologiczne, bez użycia środków chemicznych. 2.Jak szybko ocenić, czy zboże dostarczone do elewatora jest „zawołczone” czy nie?

Problemy z życia małych zakładów: 1. Jak wykonać płytkę podigielną maszyny do szycia, nie mając frezarki, ani strugarki, jedynie narzędzia do ręcznej obróbki metali: Sprzeczność fizyczna: rowek musi być przelotowy, żeby dało się go wykonać pilnikiem i nie może być przelotowy, bo byłby niezgodny z konstrukcją maszyny

Problemy z życia małych zakładów: Sprzeczność fizyczną rozwiązujemy w czasie, w przestrzeni, w nadsystemie, przejściem do makropoziomu itp. W tym przypadku sprzeczność rozwiązujemy w przestrzeni: Półfabrykat płytki wygięto i po wypiłowaniu rowka – przelotowo, wyprostowano. Uzyskano „niemożliwy” do wykonania kształt!

Problemy analizowane w ramach projektu: 1.Zakład „A”. Jak zmierzyć wilgotność płyt z tworzywa sztucznego z dokładnością do 0,01%, poczynając od wilgotności 0,01%. a.Propozycja (nie sprawdzona): pomiar wilgotnościomierzem mikrofalowym, płytek spakietowanych do grubości ok. 100 mm. b.Pomiar przez całą długość komory suszarniczej po skumulowaniu wiązki mikrofal z pomocą soczewek dielektrycznych. c.Pomiar wilgotności powietrza suszącego i interpretacja wilgotności płyt z pomocą programu komputerowego.

2. Zakład „B”. Podniesienie wydajności zgrzewania masywnego elementu do cienkiej blachy:

Zgrzewanie prądami wysokiej częstotliwości było mało wydajne, a przy podniesieniu mocy wyjściowej generatora w.cz. zagrażało zdrowiu pracowników. Propozycja: zastosowanie skojarzonego działania w.cz, + ultradźwięki. Wykonano próby – z wynikiem pozytywnym. Podczas prób okazało się, że można znacznie obniżyć moc generatora w.cz, a dzięki skojarzonemu działaniu obu pól uzyskano wzrost wydajności procesu.

3.Zakład „C”. Zakład zgłosił problem pomiaru wilgotności zrębków tworzyw sztucznych, głównie folii, transportowanych taśmociągiem do dalszej przeróbki. W ramach wizyty studyjnej przekazano właścicielowi zakładu informację o możliwości pomiaru ciągłego „w biegu”, z użyciem wilgotnościomierza mikrofalowego. Przekazano informację o producencie i możliwościach aparatury, czyli: transfer informacji i technologii.

TRIZ na świecie

TRIZ at Samsung publicity There have been a lot of papers about the TRIZ education and implementation process at Samsung, where various reports say that as many as 10,000 engineering staff are getting TRIZ training. Here's a new report from the Korean electronics industry press about the after- training support system. TOYOTrizzed: How the celebrated TOYOTA Production System is aTRIZ derivative Ankit Aggarwal, Sundeep Kumar, Tuhina Sikor Rozpowszechnienie TRIZ w skali światowej. Po wpisaniu w wyszukiwarkę internetowa haseł skojarzonych typu: TRIZ at Samsung i podobnych łatwo przekonać się, że nie istnieje żadna duża firma, która by nie miała komórki TRIZ.

TRIZ SUCCESS CASES Boeing 767 refueling system by Boeing TRIZ helped to develop a new refueling system for Boeing 767 aircraft, which resulted in extra sales of 1.5 billion US dollars. “A TRIZ workshop solution was developed for the 767 Tanker (air-to-air refueling) aircraft project. As a result of that TRIZ solution, the program was successfully launched with a customer who preferred the TRIZ solution over the competitions solution for the same system, thereby ordering aircraft from Boeing.

Massachusetts Institute of Technology Information Letter Misją MIT jest głębokie i wszechstronne wykształcenie studentów w nauce, technologii i innych obszarach wiedzy, w celu rozwoju USA i świata w 21 wieku. Praktycznie we wszystkich międzynarodowych rankingach MIT zajmuje pierwsze miejsce wśród uniwersytetów technicznych w świecie (pracuje w nim lub pracowało w sumie 77 Laureatów nagrody Nobla). Wykształcenie w MIT organicznie wiąże głębokie i intensywne akademickie kształcenie z wszechstronnym doświadczeniem w przemyśle i w praktyce. 80% absolwentów MIT pracuje w korporacjach „Fortune 100” (100 wiodących, światowych korporacji przemysłowych) lub jako profesorowie w wiodących uniwersytetach świata. Historia TRIZ w MIT zaczyna się od 1994 roku, kiedy to firma „Wynalazcza maszyna” zaczęła prowadzić seminaria z TRIZ dla studentów stadium magisterskiego. W seminaria te włączone były komputerowe programy „Wynalazcza maszyna”.

Od 1999 roku TRIZ jest w MIT wykładany na trzech równoległych poziomach: 1.Seminaria TRIZ dla studentów – doktorantów i doktorów o specjalnościach badawczych (kursy kategorii 600 i wyższych). Program trwa 32 godziny, kończy się projektem i studenci otrzymują za jego ukończenie 3 punkty kredytowe. Seminaria prowadzi się 4 razy w roku – prowadzi je Centrum Innowacyjnego Projektowania Technologii MIT. 2.Seminaria dla studentów – doktorantów wydziału Projektowania Ekologicznego (Szkoła Inżynierska). Zachęca się do stosowania metod TRIZ w pracach dyplomowych i do momentu obrony każdy student ma 1 – 2 patenty na wynalazki, co jest liczącym się osiągnięciem nawet w MIT. 3.Kursy TRIZ jako obieralne w zimowym semestrze (7 tygodni). Kursy organizowane są dla studentów studiów magisterskich I doktoranckich. Studenci otrzymują po 3 punkty kredytowe. Od 1999 roku ponad 2400 studentów MIT przeszło szkolenie w TRIZ wg różnych programów. Prace doktorskie z wykorzystaniem TRIZ dały w sumie 205 patentów USA, a 14 z nich zostało nagrodzonych “Nagrodą za Innowacyjność MIT”.

Jak skutecznie „zasiać” TRIZ w Polsce?

Zdaniem prof. Michaiła Orłowa { Master TRIZ, obecnie najwybitniejszy teoretyk i praktyk TRIZ, twórca nowego podejścia do TRIZ, w formie Modern TRIZ (MTRIZ)}: Warunkami dla realnego wzrostu potencjału gospodarczego kraju dzięki TRIZ, są: 1.Upowszechnienie : „ekstrakcja” stosowanych standardowych modeli, 2.Udostępnienie TRIZ szerokim kręgom użytkowników poprzez: opracowywanie, tłumaczenie i wydawanie podręczników, upowszechnienie softwarowego wsparcia (programy), i prowadzenie e’lerningu w różnych odmianach: m.in. webinary, prowadzenie treningów na podstawie standardowych modeli, 3.Możliwość gromadzenia doświadczeń z rozwiązywania różnych realnych problemów i modelowanie znanych rozwiązań (reinwenting) na bazie modeli standardowych. 4.Możliwość wymiany informacji i doświadczeń na bazie globalnych i regionalnych branżowych banków standardowych przykładów, wzorców efektywnych rozwiązań, 5.Możliwość stałego trenowania z pomocą e’lerningu dowolnego typu, 6.Upowszechnienie znajomości TRIZ wśród nauczycieli, wykładowców i profesorów wyższych uczelni, tak aby mogli włączać metodykę TRIZ do swojej praktyki naukowej i dydaktycznej. Cytat – tłumaczenie z książki Michaiła Orłowa:„Nietrudny TRIZ” – Moskwa 2013 r.

Wnioski z doświadczeń uzyskanych w kontaktach z przedsiębiorstwami: 1.Należy upowszechniać wiedzę z podstaw TRIZ – nawet fragmentaryczną, wśród właścicieli i kierownictwa zakładów, tak, aby rozumieli sens pracy konsultantów TRIZ. 2.Należy kontynuować szkolenie konsultantów doprowadzając wszystkich – w miarę możliwości do II stopnia certyfikacji. 3.Należy wprowadzić system periodycznych seminariów doskonalących, a także konsultacji wzajemnej rozwiązywanych problemów.

4.Należy zakupić i wdrożyć program komputerowego wspomagania TRIZ: „Generator idei”. 5.Należy dążyć do wdrożenia wykładów TRIZ na Politechnice Świętokrzyskiej i Uniwersytecie Jana Kochanowskiego i utworzenia w nich stałej, być może międzywydziałowej komórki trizowców. Przykład MIT jest dostatecznym argumentem przemawiającym za wdrożeniem TRIZ na Politechnice Świętokrzyskiej i Uniwersytecie Jana Kochanowskiego !

''A, ja myślę, ze panowie Duza by już mogli mieć, Duza by już mogli mieć, Ino oni nie chcom chcieć!''. Ino oni nie chcom chcieć!''. Czepiec „Wesele” Akt I St. Wyspiański

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! - Jan Boratyński, Regionalny Dyrektor d/s TRIZ w Polsce