Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Agnieszka Siry Kl. II B
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 6: Zjawisko tarcia i jego wpływ na pracę ciągników i maszyn rolniczych (1 godz.) 1. Zjawisko tarcia 2. Tarcie ślizgowe.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
Rośliny z polskich pól Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Rośliny zbierane ze stanowisk naturalnych: bez czarny borówka czernica (czarna jagoda) brzoza głóg dwuszyjkowy głóg jednoszyjkowy jałowiec pospolity kasztanowiec.
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
2.49. Zależności między organizmami w biocenozie Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PODRÓZNICY AMERYKI POŁUDNIOWEJ. Jesteście podróżnikami badającymi tropikalne zwierzęta, zamierzacie wybrać się do Ameryki Południowej, aby stworzyć album.
Listopadowa mapa pogody Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szablon scenariusza. Topografia miasta POZnan* WPROWADZENIE Szkolenie z zakresu Topografii Miasta Poznania – ma na celu: - Poznanie ogólnej topografii.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Magdalena Mikoda Iga Dąbrowska kl. II C. Żywność pochodząca z upraw, gdzie nie używa się środków chemicznych bądź używa w niewielkiej ilości.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wyk. Karolina Zarzycka I TE. GMO czyli Organizmy Modyfikowane Genetycznie są to rośliny lub zwierzęta, które dzięki modyfikacji w ich genomie - materiale.
WARZYWA SMACZNE I ZDROWE.  Pomaga wyostrzyć wzrok, w krótkim czasie poprawia koloryt cery, reguluje prace żołądka.  Zawiera witaminy A, B1, B2, PP i.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Co to jest GMO ? GMO to organizm inny niż organizm człowieka, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób nie zachodzący w warunkach naturalnych.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
2.48. Cechy populacji biologicznej
ROŚLINNOŚĆ GÓRSKA Tatry to jedyny w Polsce obszar o charakterze wysokogórskim. Dlatego roślinność tu występująca jest nieobecna w innych regionach naszego.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Zwierzęta świata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
OWADY I PAJĘCZAKI Szymon Pilewski Filip Tomaszek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Przyroda i zwierzęta. Ro ś linno ść Biorąc pod uwagę tutejsze warunki klimatyczne nie ma co oczekiwać bujnej roślinności. Na południu jest sawanna z wysokimi.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Piszemy pamiętnik.
JAK CZYTAĆ ZE ZROZUMIENIEM???. Gdzie „mieszka” czytanie ze zrozumieniem?
prezentacje wykonała Aleksandra Kuchta Vi a
Park Narodowy Peneda-Geres w Północnej Portugalii
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
NADLEŚNICTWO RYTEL.
:23:43 GRZYWACZ Columba palumbus.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Normy szczególne P.M.P. względem terytorium Kazus
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1

Zadanie na dobry początek Rozwiąż krzyżówkę, odpowiedzi znajdziesz przypominając sobie materiał z ostatniej lekcji. 2

TEMAT: Porównanie grup systematycznych paprotników. Cele lekcji : 1. Będę potrafił omówić cechy charakterystyczne paproci, widłaków i skrzypów i wskażę pomiędzy nimi różnice. 2.Będę potrafił pogrupować organizmy z ilustracji na paprocie, skrzypy i widłaki. 3. Opowiem o znaczeniu paprotników w przyrodzie i gospodarce człowieka. 3

NaCoBeZU DO LEKCJI: 1.Podzielę paprotniki na grupy systematyczne. 2.Wymienię minimum dwie cechy budowy zewnętrznej paproci, widłaków i skrzypów. 3. Wskażę minimum jedną różnicę w wyglądzie paproci, widłaków i skrzypów. 4. Wymienię po jednym znaczeniu paprotników w przyrodzie i gospodarce człowieka. 4

Podział klasy na pary, które będą ze sobą współpracować – losowanie patyczkami. Każda osoba z pary wypełnia swoją kartę pracy. Należy ją podpisać i oddać po lekcji nauczycielowi. 5

Film „Paprocie, skrzypy i widłaki”: Wykonajcie zadanie 1 z karty pracy. Wskażcie na rysunkach (slajdzie) przedstawiającym rośliny – organy: korzeń, łodyga, liść, zarodnia. Odpowiedź uzgodnijcie w parach. Dokonajcie samooceny na podstawie prawidłowej odpowiedzi wyświetlonej na ekranie. 6

Wskażcie na rysunkach przedstawiających rośliny - organy: LIŚĆZARODNIA rys. 1 KORZEŃ rys. 2 ŁODYGA rys. 3 7

Wykonajcie zadanie 3 z karty pracy. Zapoznajcie się z tekstem źródłowym i wykonajcie zadanie 4 z karty pracy. 8

Znaczenie paprotników Paprocie hodowane są w celach dekoracyjnych, np. orliczka kreteńska. 9 Fot. 1Fot.2

Współczesne gatunki krajowe nie odgrywają większej roli w przyrodzie i ekosystemach, choć w niektórych lasach stanowią podstawowy składnik podszytu. Ze względu na rzadkość występowania wiele gatunków objętych jest ochroną prawną. 10 Fot. 3

Nieliczne gatunki paprotników stosowane są w leczeniu ludzi i kosmetyce: widłak goździsty, skrzyp polny, nerecznica samcza. 11 Fot. 4

Pamiętaj! Wszystkie występujące w Polsce gatunki widłaków podlegają ścisłej ochronie gatunkowej. 12

Kopalne gatunki, formy drzewiaste żyjące w erze paleofitycznej przyczyniły się do powstania ogromnych złóż węgla kamiennego. 13 Fot. 5Fot.6Fot. 7

PYTANIE KLUCZOWE Co mają wspólnego włosy i paznokcie z paprotnikami? 14

PODSUMOWANIE LEKCJI Rozpoznaj do której grupy systematycznej zaliczysz przedstawicieli paprotników przedstawionych na slajdach 15

16 Podrzeń żebrowiec - paproć Skrzyp olbrzymi Rys. 4Rys. 5

17 Języcznik zwyczajny - paproć Nerecznica samcza - paproć Rys. 6 Rys. 7

18 Widłak goździsty Salwinia pływająca - paproć Rys. 8 Rys. 9

19 Widłak wroniecSkrzyp polny Rys. 10Rys. 11

20 Nume r AutorTytułŹródłoLicencja Rys. 1 i rys. 7Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé Flora von Deutschland, Österreich und der Schweiz e:Illustration_Polystichum_lobatum0.jpg Domena publiczna Rys. 2 i rys.11 Carl Axel Magnus Lindman Bilder ur Nordens Flora /File:Equisetum_arvense_nf.jpg Domena publiczna Rys. 3 i rys. 8 Otto Wilhelm ThoméFlora von Deutschlandhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Wid%C5%82ak_go%C5% BAdzisty#/media/File:Lycopodium_clavatum_Thom% C3%A9.png Domena publiczna Fot. 1Jolanta Staniszewska Fot.2Jolanta Staniszewska Fot. 3 JackowyObszar ochrony ścisłej Białowieskiego Parku Narodowego - złom jako środowisko życia esie#/media/File:Puszcza_bia%C5%82owieska_fra gmenty_rezerwatu_%C5%9Bcis%C5%82ego_a2.JP G CC BY 3.0 PL Fot. 4 gokalpiscanhttp://pixabay.com/en/capsule-herbal-medicine- drug / CC BY 3.0 PL ŹRÓDŁA ILUSTRACJI

21 Nume r AutorTytułŹródłoLicencja Fot. 5 KahuroaCyathea medullaris, Mamaku, tree ferns growing in the Waitakere Ranges, near Auckland, New Zealand med2.jpg Domena publiczna Fot. 6 NostrifikatorCoal lumphttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coal_lu mp.jpg CC BY 3.0 PL Fot. 7 Anthracite coalhttp://en.wikipedia.org/wiki/Coal#/media/File:Co al_anthracite.jpg Domena publiczna Rys. 4 Carl Axel Magnus Lindman Blechnum spicanthttp://pl.wikipedia.org/wiki/Podrze%C5%84_%C5 %BCebrowiec#/media/File:Blechnum_spicant_nf.j pg Domena publiczna Rys. 5 Carl Axel Magnus Lindman Bilder ur Nordens Florahttp://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyp_polny#/media /File:Equisetum_arvense_nf.jpg Domena publiczna Rys. 6 Carl Axel Magnus Lindman Asplenium scolopendrium czajny#/media/File:Phyllitis_scolopendrium_nf.jpg Domena publiczna Rys. 9 Carl Axel Magnus Lindman Lycopodium selagohttp://pl.wikipedia.org/wiki/Wroniec_widlasty#/m edia/File:Lycopodium_selago_nf.jpg Domena publiczna Rys. 10 Carl Axel Magnus Lindman Bilder ur Nordens Florahttp://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyp_polny#/media /File:Equisetum_arvense_nf.jpg Domena publiczna 21 ŹRÓDŁA ILUSTRACJI

Autorki: Jolanta Staniszewska Emilia Zalewska 22