ASERTYWNOŚĆ. ASERTYWNOŚĆ W psychologii termin ASERTYWNOŚĆ oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ASERTYWNOŚĆ.
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
„zdrowe życie w szkole i w domu” Wielu z was spotyka się ze zjawiskiem palenia papierosów. Zanim ktoś będzie was namawiał do palenia musicie wiedzieć,
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008.
Publiczne Gimnazjum im.ks. Hugo Kwiotka w Prószkowie Każdy człowiek potrzebuje przyjaciół, kogoś, kto będzie go wspierał. Ludzie nie są stworzeni do życia.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Przedsiębiorczość Mgr Brzozowska Agnieszka
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
JAKOŚĆ ZASOBÓW LUDZKICH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ (ocena poziomu i kierunki doskonalenia)
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Ocena powagi faulu i kary indywidualne – nieostrożność, nierozważność i użycie nieproporcjonalnej siły.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Ujawnianie i rozpoznawanie interesów - argumentacja Negocjacje 9.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
MÓWIMY STOP UŻYWKOM! Prezentacja wykonana w ramach projektu Gimnazjalnego „Jak bawić się bez używek?”
O ochronie danych osobowych
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ.
Papierosom STOP.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Zapis prezentacji:

ASERTYWNOŚĆ

ASERTYWNOŚĆ W psychologii termin ASERTYWNOŚĆ oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych bez zachowań agresywnych. To także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych. Jest to umiejętność nabyta.

ASERTYWNOŚĆ, to umiejętność:  Uczciwego i szczerego wyrażania swoich uczuć i poglądów  Obrony własnych praw przy jednoczesnym respektowaniu praw innych osób,  Korzystania z osobistych praw bez naruszania praw innych  Bycia sobą- dysponowania swoim czasem, energią, dobrami materialnymi, układania swoich spraw wg własnej woli i zgodnie z własnym interesem, tak jak go pojmuję

Asertywność nie oznacza ignorowania emocji i dążeń innych ludzi, lecz raczej zdolność do realizacji założonych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonalną dbałość o własne interesy z uwzględnieniem interesów innych. Asertywność to obok empatii podstawowa umiejętność wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej. Diagnozy zachowań nieasertywnych dokonuje się na podstawie zablokowanych w autoprezentacji sfer komunikacji – blokady mówienia nie, wyrażania i przyjmowania opinii i krytyki, kontaktu z autorytetem i tłumem (trema), radzenia sobie z poczuciem winy.

Jakie są przeciwieństwa zachowań asertywnych? ZACHOWANIAULEGŁE Oznaczają bezzasadną rezygnację ze swoich praw i brak umiejętności ich obrony, mogą wynikać z lęku przed dezaprobatą ze strony innych ludzi, strachem przed konfrontacją, źle pojętym,,dobrym wychowaniem”. ZACHOWANIA AGRESYWNE Przejawiają je osoby dążące do realizacji własnych celów bez respektowania praw innych, świadomie lub nieświadomie wyrządzające komuś krzywdę swoim zachowaniem, mogą wynikać z autorytarnej osobowości człowieka lub nabytych nawyków.

ZASADY ASERTYWNEJ ODMOWY Ja mam prawo prosić, tym masz prawo odmówić. Ja mam prawo odmówić, ty masz prawo prosić. Relacja między proszącym a proszonym jest wyłącznie partnerska, nie ma tu winnych ani skrzywdzonych. Mam prawo nie spełniać cudzych oczekiwań. Mam prawo do własnych potrzeb i preferencji.

W jakich sytuacjach mogę okazać swą asertywność? Sytuacje odmowy Reakcji na krytykę Wyrażania krytyki Reakcji na pochwały Wyrażania pochwał Wyrażania próśb Konfrontowania opinii

TRENING ASERTYWNOŚCI To uczenie zachowań asertywnych, przeprowadzane zarówno indywidualnie jak i w grupie. Uczestnicy treningu ćwiczą wyrażanie uczuć, poglądów, postaw i życzeń w sposób bezpośredni i stanowczy, szanując opinie i prawa innych osób. Uczestnicy szkoleń uczą się odmawiania bez poczucia winy i burzenia relacji oraz radzenia sobie z presją i naciskami.

W latach 70. i 80. w wielu krajach rozwinęły się grupowe formy treningu asertywności, przybierające najczęściej formę kursów i skierowane do różnych grup ludzi zdrowych (kobiety, dzieci, mniejszości seksualne i etniczne). Techniki treningu asertywności okazały się atrakcyjne podczas szkolenia profesjonalistów z różnych dziedzin od sprzedawcy, urzędnika do menadżera dużego przedsiębiorstwa. Trening asertywności jest częścią terapii alkoholików i członków rodzin osób uzależnionych. W Polsce trening asertywności jest częścią szkoleń audytorów, kontrolerów, pracowników obsługi klienta i telemarketerów.

Asertywna postawa interpersonalna Asertywna postawa interpersonalna oznacza komunikowanie otoczeniu dwóch przekazów: "Ja mam prawo być sobą. Ty masz prawo być sobą". Dzięki takiej postawie kontakty z innymi ludźmi stają się łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące. Aby opanować umiejętność asertywnego postępowania, należy przede wszystkim poznać własne deficyty w tym zakresie.

Co nam daje stosowanie technik asertywnych…? obronę swoich praw bez uciekania się do agresji wyrażanie bez lęku uczuć oraz opinii zarówno pozytywnych jak i negatywnych przyjmowanie uczuć i ocen innych osób bez nadmiernych emocji wyrażanie oraz negocjonowanie swoich praw i oczekiwań wobec innych racjonalne reagowanie na krytykę i agresję otoczenia wyeliminowanie znajomych, którzy dotychczas mogli nami manipulować

TECHNIKI ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH ZDARTA PŁYTA ZDARTA PŁYTA efektywna metoda unikania presji otoczenia, polegająca na konsekwentym powtarzaniu tego samego argumentu do momentu, gdy argumenty drugiej strony wyczerpią się.

TECHNIKI ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH ZASŁONA DYMNA ZASŁONA DYMNA metoda skuteczna w sytuacji agresji werbalnej otoczenia. Polega na pozornym akceptowaniu kierowanej pod naszym adresem krytyki bez kontratakowania partnera. Prowadzi do sytuacji absurdalnej, w której strona atakowana zgadza się z każdą krytyką, a atakujący – intensyfikując agresję – dostrzega absurdalność swoich argumentów.

TECHNIKI ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH ASERTYWNE UZNANIE BŁĘDU ASERTYWNE UZNANIE BŁĘDU metoda przydatna w sytuacji, gdy wina leży po naszej stronie. Wiąże się z gotowością akceptowania własnych błędów – jako faktu zupełnie naturalnego – przy równoczesnym niewystępowaniu nadmiernego poczucia winy. Przykładem mogą być stwierdzenia typu: „Postąpiłem źle, lecz zaraz to naprawię”, „Przeoczyłem to, lecz zaraz się tym zajmę”.

TECHNIKI ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH KOMPROMIS KOMPROMIS najbardziej popularna strategia asertywna, umożliwiająca prowadzenie mediacji z partnerem interakcji. Mediacja ma na celu wypracowanie obustronnych ustępstw.

TECHNIKI ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH WYPYTYWANIE O STRONY UJEMNE WYPYTYWANIE O STRONY UJEMNE strategia przydatna w sytuacji podejrzewania partnera o ukrywanie prawdziwych przyczyn niezadowolenia. Pytania typu: „Dlaczego sądzisz, że to co robię jest złe ?” przyczyniają się do ujawnienia prawdziwych źródeł konfliktu.

TECHNIKI ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH WYPYTYWANIE O STRONY DODATNIE WYPYTYWANIE O STRONY DODATNIE metoda ta – podobnie jak poprzednia strategia – polega na zadawaniu pytań partnerowi interakcji. Pozwala ona uniknąć nadmiernej presji z jego strony, zmuszając go zarazem do udowodnienia pozytywnych aspektów czynności, do której wykonania namawia. Np.: „Co dobrego jest w narkotykach?”, „Dlaczego musimy robić to teraz?”, „Co złego jest w tym, że się jeszcze poczeka?”

Ś CI Ą GA Z ODMAWIANIA Czyli co powinieneś zrobić, gdy ktoś ciebie namawia do czegoś złego, czego nie chcesz zrobić. 1. PATRZ PROSTO W OCZY, MÓWIĄC: NIE, DZIĘKI. 2. WYKORZYSTAJ SWOJE POCZUCIE HUMORU, ZAŻARTUJ- TO POMOŻE ROZŁADOWAĆ SYTUACJĘ. 3. ODEJDŹ. JEŻELI SYTUACJA WYDAJE CI SIĘ BEZNADZIEJNA, PO PROSTU ODEJDŹ. 4. UŻYJ SWOJEJ WYOBRAŹNI! ZMIEŃ TEMAT, UDAJ CHOREGO, NAPAD KASZLU…

Papierosa...? / Kresk ę …? PAMIĘTAJ! NIE Najskuteczniejsze zdania odmawiające rozpoczynają się od słowa NIE, później w sposób stanowczy określają twoje stanowisko, np.,, Nie, nie zrobię tego”,,, Nie, nie zapalę papierosa”,,, Nie, nie chcę próbować narkotyków”. Zdania te w dalszej części mogą zawierać wyjaśnienie, dlaczego odmawiasz, np.,,Bo jest to niebezpieczne”.