w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie.
Przedszkole nr 12 w Rzeszowie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
W drodze do nadania imienia
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Oddział przedszkolny dzieci 3-5-letnich w Korytkowie Dużym marzec 2011.
Oddział przedszkolny dzieci 3-5-letnich w Korytkowie Dużym Luty 2011.
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Nasza Biblioteka 2011.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Przedszkole „Bajka” w Lubaszu
opracowały mgr Beata Augustynów mgr Dominika Terembuła
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Sprawozdanie z projektu „Czysty las”- kategoria „Las w sztuce”
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Zespół Placówek Oświatowych Publiczne Samorządowe Przedszkole w Sypniewie realizacja projektu „Otwarte Przedszkola” współfinansowanego ze środków Europejskiego.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
„Sześciolatek idzie do szkoły” Prezentacja działań ZSP w Bachowicach w ramach Małopolskiego Konkursu dla Rady Rodziców Przedszkola „Mam 6 lat” Przyjazne.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Prezentacja fotograficzna Moduł wiosenny – Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Samorządowe w Bolkowie ul.Sienkiewicza Bolków.
Formy pracy z książką (lekturą)
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 52 W SOSNOWCU
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego:
„Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają
PROJEKT JABŁKO grupa II Muchomorki
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII DZIECIĘCE ZMAGANIA Z TEATREM, CZYLI JAK ZOSTAĆ AKTOREM GRUPA PROJEKTOWA 7 OPIEKUN: IWONA SŁAWSKA, BARBARA MICHAEL-KONARSKA.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Tydzień Bibliotek Dziecięcych 22 – 26 września. Warszawska akcja czytania Pod koniec września w Warszawie odbył się Tydzień Bibliotek Dziecięcych. Nasze.
Sprawozdanie z działalności Świerszczykowego Klubu Pożeraczy Liter SP w Bargłówce Klasa I rok szkolny 2013/14.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła z pomysłem na kulturę SP 255 Warszawa.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
ZADANIE VIII CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA – RODZICE, DZIADKOWIE, NAUCZYCIELE.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
Realizacja projektu edukacyjnego „Wybrane bajki i baśnie” Daleszyce, 1 marca 2016r. Klasa I „ D” pod kierunkiem Małgorzaty Pietruch.
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
Rok w Przedszkolu Borzęcin Duży 2016/2017.
Koordynatorki Wojewódzkie nagrodzone za najlepiej prowadzoną kampanię
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Przedszkole Miejskie Nr 12 im. Króla Maciusia w Legionowie
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Edukacja teatralna w podstawie programowej
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
GRUPA OF W BIBLIOTECE..
Projekt badawczy „Teatr”
Zapis prezentacji:

Realizacja programu edukacji literackiej „Przedszkolak w świecie literatury dziecięcej”

w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 W roku szkolnym 2014 / 2015 w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 w Oświęcimiu po raz pierwszy realizowany był program edukacji literackiej pt. Przedszkolak w świecie literatury dziecięcej” we współpracy z rodzicami i Miejską Biblioteką Publiczną w Oświęcimiu.

Celem głównym programu było: Kształtowanie postawy aktywnego słuchacza i „czytelnika” literatury dziecięcej. Przygotowanie dzieci do pełnienia roli widza i aktora – kształtowanie umiejętności teatralnych. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci: umiejętności wypowiadania się, poszerzenie zasobu słownictwa. Program stanowi propozycję do wykorzystania dla nauczycieli przedszkoli.

Cele szczegółowe programu: Stwarzanie warunków do częstych i bezpośrednich kontaktów dziecka z książką i literaturą dziecięcą. Poznawanie zasad korzystania z książek. Wzbogacenie wiadomości dzieci na temat książek, ich autorów, gatunków literackich. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat utworów dla dzieci, oceny bohaterów, formułowania myśli przewodniej utworów. Wzbogacenie wiadomości dzieci o teatrze, podstawowych terminach z nim związanych, ludziach pracujących teatrze. Kształtowanie umiejętności teatralnych poprzez zabawy Naśladowcze, z elementami dramy, pantomimy, teatrzyk lalek. Rozbudzanie zainteresowań słowem mówionym i tekstem drukowanym.

Działania podjęte w ramach realizacji programu skupione były wokół haseł: Nasze spotkania w przedszkolu z bohaterami utworów dla dzieci. Spotkania z bohaterami literackimi w bibliotece. Dziecko widzem i aktorem. Jesteśmy twórczy. Konkurs recytatorski w naszym przedszkolu. Konkurs wiedzy o bajkach, baśniach i wierszach.

Nasze spotkania z bohaterami utworów literackich dla dzieci Nasze spotkania z bohaterami utworów literackich dla dzieci. Jak powstaje książka?

Poranki czytelnicze z rodzicami w przedszkolu

„Najładniejsze bajki czyta mi moja mama…”

Codzienne czytanie dzieciom bajek, opowiadań, baśni, wierszy, przeprowadzenie cyklu zajęć z zakresu edukacji społeczno-moralnej dzieci, udział w porankach czytelniczych z rodzicami: dały możliwość dzieciom swobodnego wyrażenia swoich myśli, stanów emocjonalnych, w związku z wysłuchanym tekstem, określania wartości uniwersalnych na zasadzie przeciwieństw, np.. dobro-zło, piękno – brzydota, pomogły w zrozumieniu powinności moralnych względem innych ludzi, w utrwaleniu podstawowych zasad korzystania z książek.

Dzień Bajkowy „Czerwonego Kapturka” w przedszkolu

„Pobiegnę na wzgórek, a las mi gra, Czerwony Kapturek to ja, właśnie ja…”

Dzień Bajkowy „Królewny Śnieżki i krasnoludków” w przedszkolu

Udział dzieci w lekcjach bibliotecznych z elementami bajkoterapii

Lekcje biblioteczne pod hasłem: „W królestwie książek” „Długi nos Pinokia” „Dobrem zło zwyciężaj” „Dzień dobry Panie Tuwimie” „W krainie bajek i baśni” „Wilk i siedem koźlątek” „Noc nie musi być straszna”

Warsztaty plastyczne i poranki czytelnicze w bibliotece

Akcja „Cała Polska czyta Dzieciom” 2015 Celem Akcji jest propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skutecznej metody wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Dzieci z oświęcimskich przedszkoli zgromadzone na Rynku Głównym Miasta w strojach bajkowych słuchały bajek, czytanych przez przedstawicieli Urzędu Miasta Oświęcim, policji, straży pożarnej.

Dzieci uczestniczyły w zabawach z Kubusiem Puchatkiem i przeszły bajkową paradą do biblioteki, gdzie wzięły udział w zabawach i tańcach przy bajkowej muzyce.

Efekty współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną Galeria Książki w Oświęcimiu w ramach realizacji programu: Dzieci znają funkcję i przeznaczenie instytucji, potrafią się kulturalnie zachować w bibliotece. Poznały najprostsze zasady korzystania z księgozbioru książek dla dzieci. Utrwaliły wiadomości o klasycznych utworach literatury dziecięcej. Dzieci miały okazję pobawić się w „kąciku malucha”, poobserwować dorosłych i dzieci, korzystających z komputerów i czytelni.

DZIECKO WIDZEM I AKTOREM Kształtowanie umiejętności teatralnych poprzez zabawy naśladowcze, z elementami dramy, pantomimy, improwizacje słowne, teatr lalek.

Przedstawianie przez dzieci inscenizacji znanych wierszy, improwizacje słowne. „Do biedronki przyszedł żuk…”

Teatr lalek Zabawy w teatr: zabawy paluszkowe Zabawy z wykorzystaniem sylwet, kukiełek, pacynek, marionetek. Zabawy paluszkowe

Zabawy teatralne z wykorzystaniem kukiełek i pacynek „Bohaterowie literaccy są bliscy dzieciom, są częścią ich świata, w którym ożywają lalki, zabawki, przedmioty” J.Papuzińska

Teatrzyk cieni – dzieci eksperymentowały z cieniem, podejmowały próby animacji sylwet

Wystawienie bajki „Jaś i Małgosia” przez dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 14 na scenie Oświęcimskiego Centrum Kultury z okazji Dnia Babci i Dziadka

Dzieci zaprezentowały na scenie swoje umiejętności recytatorskie, wokalne, taneczne, ale przede wszystkim aktorskie.

Uczestnictwo dzieci w formach teatralnych: teatr żywego słowa, teatr lalek, pantomima, teatrzyk cieni, zabawy w teatr, oraz próba sił na scenie OCK – stanowiły etap przygotowania dzieci do pełnienia roli widza i aktora. Były okazją do gromadzenia nowych doświadczeń i na ich bazie do przyswojenia nowych pojęć, związanych z teatrem, aktorem, widzem.

JESTEŚMY TWÓRCZY Tworzenie książeczek z bajkami i samodzielnie wykonanymi ilustracjami

Samodzielne wykonanie kukiełek do teatrzyku

Podjęte działania w ramach realizacji zadań bloku tematycznego „Jesteśmy twórczy” dały dzieciom możliwość: odejścia od schematów w przedstawieniu ilustracji do bajek i wierszy, spróbowania sił w tworzeniu opowiadań, wykonania kukiełek według własnego pomysłu z wykorzystaniem dostępnych materiałów.

WIELKI KONKURS RECYTATORSKI Celem upowszechnienia wśród dzieci wierszy J. Brzechwy, J. Tuwima zorganizowano i przeprowadzono przedszkolny konkurs recytatorski. Do konkursu przystąpiło 13 dzieci z całego przedszkola. Widownię stanowiły dzieci z najstarszych grup przedszkolnych wraz z rodzicami uczestników konkursu.

Konkurs był nowym doświadczeniem dla występujących dzieci i ich rodziców. Stanowił okazję do zaprezentowania umiejętności recytatorskich i teatralnych dzieci, służył integracji rodziców z różnych grup w przedszkolu.

KONKURS WIEDZY O BAJKACH, BAŚNIACH I WIERSZACH Podczas konkursu dzieci zaprezentowały zdobyte w ciągu roku wiadomości na temat bajek, baśni, wierszy dla dzieci, ich autorów, treści, bohaterów. Rozwiązywały zagadki słowne, obrazkowe, pantomimiczne.

Zabawa pt. „Dobierz rekwizyt do bajki”- dzieci przyporządkowywały rekwizyty pasujące do losowo wybranych ilustracji z bajek i wierszy

Tworzenie „Mapy myśli wokół haseł:” Bajki i baśnie Wiersze

Efekty realizacji programu edukacji literackiej pt Efekty realizacji programu edukacji literackiej pt. „Przedszkolak w świecie literatury dziecięcej: Wzrost poziomu umiejętności badanych dzieci w zakresie słuchania utworów dla dzieci, wypowiadania się na temat ich treści, oceny głównych bohaterów, formułowania głównej myśli opowiadania czy bajki, dostrzegania w utworach i nazywania uniwersalnych wartości, tworzenia własnych książeczek z ilustracjami, co świadczy o zainteresowaniu literaturą dla dzieci. Wzrost poziomu umiejętności badanych dzieci w zakresie podejmowania ról w zabawach teatralnych, rozumienia umownego znaczenia rekwizytów i posługiwania się nimi, ożywiania pacynek, kukiełek w zabawie w teatr, co świadczy o zainteresowaniu dzieci teatrem.

Wzrost poziomu umiejętności badanych dzieci w zakresie tworzenia rymów, układania bajek wspólnie z nauczycielką i samodzielnie, oraz recytacji wierszy, co świadczy o zainteresowaniu dzieci słowem mówionym. wzrost poziomu wiadomości badanych dzieci na temat utworów literatury dziecięcej dotyczący: znajomości autorów i tytułów wybranych książek dla dzieci, ich treści, zakończenia, szczegółów, przyporządkowania bohaterów literackich do wybranych bajek, wymieniania elementów okładki książki, a nawet dostrzegania różnic między utworem pisanym prozą, a wierszem. Wzrost poziomu wiadomości badanych dzieci na temat teatru: znajomości podstawowych terminów z nim związanych, oraz różnicowania pacynki, kukiełki, marionetki.

Działania w ramach programu stanowiły poszerzenie działań edukacyjnych przedszkola, przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola, do jego promocji w środowisku lokalnym, do owocnej współpracy z biblioteką i aktywnej współpracy z rodzicami. Nauczycielki Miejskiego Przedszkola z oddziałami integracyjnymi nr 14 w Oświęcimiu mgr Lucyna Skrzypiec mgr Katarzyna Tyran DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ.