Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawy Komunikacji Wizualnej Mgr Elżbieta Hałasa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawy Komunikacji Wizualnej Mgr Elżbieta Hałasa."— Zapis prezentacji:

1

2 Podstawy Komunikacji Wizualnej Mgr Elżbieta Hałasa

3 Jesteśmy podłączeni ze światem zewnętrznym przez skomplikowany układ kanałów informacyjnych – naszych pięć zmysłów: -Wzrok -Słuch -Węch -Smak -Dotyk Robert Fludd (XVIIw.) angielski lekarz, filozof i mistyk – tak próbował pokazać, jak w świadomości człowieka postrzeganie zmysłowe łączy się z myśleniem abstrakcyjnym, żeby razem dać pożywkę wyobraźni.

4 PROJEKTOWANIE GRAFICZNE Według ICOGRADY –Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Projektantów Grafiki Użytkowej – projektowanie graficzne jest „działaniem intelektualnym, technicznym i twórczym, skupiającym się nie tylko na tworzeniu obrazów, ale również na analizie, organizacji oraz metodach prezentacji wizualnej, służących rozwiązywaniu problemów w komunikowaniu. Komunikacja i informacja są kluczowe dla naszego życia, handlu, kultury czy sfery społecznej. Zadaniem projektanta grafika jest zapewnienie prawidłowego rozwiązania każdego problemu z zakresu komunikacji wizualnej we wszystkich sektorach życia”. PROJEKTOWANIE GRAFICZNE Według ICOGRADY –Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Projektantów Grafiki Użytkowej – projektowanie graficzne jest „działaniem intelektualnym, technicznym i twórczym, skupiającym się nie tylko na tworzeniu obrazów, ale również na analizie, organizacji oraz metodach prezentacji wizualnej, służących rozwiązywaniu problemów w komunikowaniu. Komunikacja i informacja są kluczowe dla naszego życia, handlu, kultury czy sfery społecznej. Zadaniem projektanta grafika jest zapewnienie prawidłowego rozwiązania każdego problemu z zakresu komunikacji wizualnej we wszystkich sektorach życia”.

5 Natłok informacji

6 Systemy informacji w mieście….

7 Systemy informacji lotnisk, Lotnisko w Katowicach, proj. J. Kucharczyk, A. Sobaś

8 Warszawa, metro - projekt informacji: Ryszard Bojar, Roman Duszek

9 Przestrzenie użyteczności publicznej: centra handlowe, kongresowe, muzea…

10 Parki, ogrody botaniczne, trasy turystyczne itp………

11 Infografika urządzeń mobilnych

12 Klik……………

13 Jacek Mrowczyk, Michał Warda

14 znak Znak to przedmiot postrzegany zmysłowo, wytworzony przez człowieka, mający zdolność wywołania u człowieka myśli o przedmiocie innym niż on sam, na podstawie podobieństwa (znak ikoniczny) lub umowy (znak umowny) C.W. Morris

15 znak fonogramy logogramy piktogramy diagramy uwzględniają mają charakter nie mają charakteru dźwięki mowy, np. LITERY ikoniczny ikonicznego np. piktogram obrazują pojęcie człowieka lub zjawisko np. znak dolara A B C

16 Znak osobisty, gmerk

17 PIKTOGRAM łac. pictus – narysowany przedstawienie pojęcia za pomocą obrazka w oderwaniu od zapisu. Piktogram pełni ważną funkcję w komunikacji – dzięki zastąpieniu słowa pisanego elementem graficznym zwiększono czytelność przekazu oraz pominięto barierę językową.

18

19

20

21 Systemy znaków o różnej skali ważności. Jednoznaczność przekazu

22 Znaki drogowe Zagadnienia percepcji znaków w zmiennych warunkach otoczenia -Natężenia oświetlenia -Kontrastu luminancji -Dystansu -Czasu ekspozycji

23 Kontrast luminancji - kontrast pomiędzy obiektem, a tłem

24 Znak to bodziec zastępujący inny bodziec, nieobecny w danym momencie. Np. znak drogowy przedstawiający zakręt, zastępuje nieobecny bodziec czyli rzeczywisty zakręt i wpływa na zachowanie kierowcy.

25 Studio Diagram – Michał Cierkosz – system informacyjny centrum handlowego Stary Browar w Poznaniu, 2007

26 System informacji Portu Lotniczego w Katowicach – proj. Justyna Kucharczyk, Andrzej Sobaś

27 Studio Diagram, Michał Cierkosz – piktogramy z systemu informacyjnego centrum handlowego Promenada w Warszawie

28 Kryteria, które powinny spełniać piktogramy: -Jasna komunikacja -Konsekwencja -Czytelność i praktyczność -Elastyczność -Uniwersalna forma -Zgodność

29

30 Otl Aicher, system identyfikacji Olimpiady w Monachium 1972

31 Piktogramy Olimpiady w Rio de Janeiro 2016

32

33 Piktogramy Olimpiady w Londynie 2012

34 Piktogramy Olimpiady w Atenach 2004

35 Siatka - Grid

36 System identyfikacji muzeum w Wilanowie – piktogramy powstały na bazie konstrukcji pisma CLAVO użytego w systemie (proj. M. Jarociński)

37

38 Projekt identyfikacji Muzeum Jana III Sobieskiego w Wilanowie - Studio 2x2

39 Czasopismo dla dzieci – proj. Robert Czajka, Łukasz Kaniewski

40 Opakowania i logo serii płyt DVD, proj. Monika Zawadzki

41 Plakaty wystawowe i filmowe, proj. Joanna Górska, Jerzy Skakun (Homework)

42 Plakat teatralny proj. Grzegorz Laszuk

43 Instrukcja – jak to zrobić?

44 Od szkicu do znaku graficznego

45 słowo - obraz - analiza - synteza - znak/symbol/ - piktogram żaba żaba wodna żaba rzekotka żaba żaba trawna

46 słowo - obraz - analiza - synteza - znak /symbol/ - piktogram kwiat lilia kwiat lilia kwiat lilia

47 słowo - obraz - analiza - synteza - znak/symbol/ - piktogram kwiat bratek kwiat liliowiec kwiat rojnik

48 Klasyfikacja i systematyka sylwet motyli motyl

49 Projektowanie znaków to proces: -Zbieranie informacji -Analiza zastanej rzeczywistości -Określenie zadań projektowych i celu -Szukanie inspiracji -Określenie kontekstu, w którym znaki będą funkcjonować -Określenie odbiorcy -Ustalenie metod i narzędzi potrzebnych do wykonania pracy

50 Nowe logo Małopolski to odpowiedź na wymóg współczesności – jest lekkie, nowoczesne i co najważniejsze: budzi pozytywne skojarzenia z Małopolską (litera „M”), jako regionem, który ma piękne krajobrazy (sygnet przypomina góry, wijącą się rzekę), wspaniałe dziedzictwo kulturowe (nawiązanie w kształcie do dachów kościoła, korony Królów Polskich) i ambitnych mieszkańców, którzy dzięki swojej pracy potrafią osiągać najwyższe szczyty. Jak podkreśla jego twórca – Zbigniew Pelon – nowe logo to zrównoważenie idei tradycji i innowacyjności, duchowości i pragmatyzmu, wiedzy i kreatywności. W wersji wielobarwnej znaku sygnet występuje w pięciu kolorach nawiązujących do różnorodności, wielokulturowości i bogactwa regionu. Czystość i nasycenie barw odzwierciedla dynamikę, wyrazistość i potencjał mieszkańców. Kolory nawiązują również do najcenniejszych wartości regionu: purpura i złoto odzwierciedlają bogactwo, radość, poczucie sensu; purpura to także kolor królewski, zieleń to kolor harmonii, spokoju i mocy otaczającej przyrody, niebieski to barwa nawiązująca do rzeki Wisły, symbolizuje ciągłość, dostatek, kultywowanie historii i tradycji oraz nieustanny bieg i rozwój.

51 dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Podstawy Komunikacji Wizualnej Mgr Elżbieta Hałasa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google