Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Różnorodność aktywności Katolickie Szkoły Niepubliczne Pruszcz Gdański Agnieszka Jąkalska, Marcela Marjak, klasa 3G Nauczyciel biologii: Hanna Ćwikałowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Różnorodność aktywności Katolickie Szkoły Niepubliczne Pruszcz Gdański Agnieszka Jąkalska, Marcela Marjak, klasa 3G Nauczyciel biologii: Hanna Ćwikałowska."— Zapis prezentacji:

1 Różnorodność aktywności Katolickie Szkoły Niepubliczne Pruszcz Gdański Agnieszka Jąkalska, Marcela Marjak, klasa 3G Nauczyciel biologii: Hanna Ćwikałowska

2 Plan prezentacji: 1. Sposoby spędzania czasu i różne rodzaje aktywności. 2. Aktywność w Pruszczu Gdańskim. 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka. 4. Spalanie kalorii a wysiłek fizyczny. 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. 6. Wnioski.

3 1.Sposoby spędzania czasu: Czynne (aktywne)Bierne inaczej aktywność ruchowa,czynność wykonywana w pozycji rekreacyjny wysiłek fizyczny;siedzącej lub leżącej, nie angażująca zalicza się do niego uprawianie dużej ilości siły fizycznej; zalicza się sportu, spacery, zabawy do niego sen, czytanie książki, rekreacyjne, np.słuchanie muzyki czy oglądanie TV jazda na rowerzeoglądanie TV gra w piłkę (siatkówka,praca biurowa koszykówka, piłka nożna)gra na komputerze sprzątanierozwiązywanie krzyżówek wędrówki górskieczytanie taniecgry planszowe gra na instrumenciesłuchanie muzyki pływanie

4 2. Aktywność w Pruszczu Gdańskim: Bałtycki Międzynarodowy Park Kulturowy Faktoria: skatepark boisko plac zabaw dla dzieci ścieżki rowerowe Basen przy SP nr 3 Areoklub Gdański Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji: boiska korty tenisowe Centrum Kultury i Sportu Pieszo-rowerowy szlak bursztynowy Via Ambra Tor BMX Miejska Biblioteka Publiczna

5 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: Wydolność fizyczna: zdolność organizmu do wysiłku fizycznego oraz tolerancja zaburzeń homeostazy wewnątrzustrojowej wywołanych wysiłkiem fizycznym i szybkie ich wyrównywanie po wysiłku wentylacja minutowa płuc: spoczynek: 12 – 16 oddechów/min 8 – 12 l/min maksymalny pobór tlenu: młody, zdrowy człowiek: 45 oddechów/min 100 – 140 l/min sportowiec: 200 l/min

6 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: częstość skurczów serca (HR – heart rate): spoczynek: młody, zdrowy człowiek: 70 skurczów/min sportowiec: 46 – 60 skurczów/min intensywny wysiłek: 120 – 170 skurczów/min maksymalna częstość skurczów serca zależy od wieku: dzieci, młodzież: powyżej 200 skurczów/min po 20 roku życia: maleje o ok. 10 skurczów/min w ciągu 10 lat

7 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: objętość wyrzutowa serca (SV – stroke volume): objętość krwi wyrzucana przy każdym skurczu komory spoczynek: osoby niewytrenowane: 55 – 75 ml osoby wytrenowane: 80 – 120 ml wysiłek maksymalny: osoby o przeciętnej wydolności: 80 – 110 ml osoby wytrenowane: 130 – 170 ml sportowcy: powyżej 200 ml

8 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: pojemność minutowa serca (CO – cardiac output): objętość krwi wyrzucana przez lewą lub prawą komorę w jednostce czasu spoczynek: 5 l/min maksymalna pojemność minutowa: 5,9 – 7,5 l/min

9 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: ciśnienie tętnicze krwi: spoczynek: skurczowe 120mmHg wysiłek o wzrastającej mocy: 200mmHg, a nawet 240mmHg ciśnienie rozkurczowe ze wzrostem intensywności wysiłku spada lub pozostaje bez zmian

10 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: przepływ krwi przez mięśnie: Mięśniowy przepływ krwi (MBF – muscular blood flow): spoczynek: 15 – 20% pojemności minutowej (750 – 1000 ml/min) 1,5 – 6,0 ml krwi 100g/tkanki min wysiłek o maksymalnej intensywności: 80 – 90% pojemności min 100 – 150 ml krwi 100g/tkanki min (towarzyszy temu spadek przepływu krwi przez nerki i trzewia)

11 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: przepływ krwi przez mięśnie: Mięśniowy przepływ krwi (MBF – muscular blood flow): maksymalna intensywność wykonywana z udziałem wybranej grupy mięśni np. uda (mięsień czworogłowy): Przepływ krwi przekracza 300 ml krwi 100g/tkanki min, a zatem włączenie do pracy zaledwie 30% masy mięśniowej może stworzyć zapotrzebowanie na całą pojemność minutową serca osiąganą w wysiłku fizycznym.

12 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: obiektywna ocena intensywności wysiłku: wskaźniki najczęściej stosowane: częstość skurczów serca (HR) minutowy pobór tlenu (V O2 ) klasyfikacja wg Astranda i Rodahla: Intensywność wysiłkuHR (skurcze/min) lekkado 90 umiarkowana90 – 110 ciężka110 – 130 bardzo ciężka130 – 150 skrajnie ciężka150 – 170

13 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: obiektywna ocena intensywności wysiłku: wskaźniki najczęściej stosowane: częstość skurczów serca (HR) minutowy pobór tlenu (V O2 ) klasyfikacja wg Astranda i Rodahla: Intensywność wysiłkuV O2 (l/min) lekkado 0,5 umiarkowana0,5 – 1,0 ciężka1,0 – 1,5 bardzo ciężka1,5 – 2,0 skrajnie ciężkaponad 2,0

14 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: subiektywna ocena intensywności wysiłku: Skala Borga: Stopień intensywności wysiłku 6, 7, 8minimalny 9, 10bardzo lekki 11, 12dość lekki 13, 14dość ciężki 15, 16ciężki 17, 18bardzo ciężki 19, 20maksymalny

15 3. Wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka: przyczyny bólu mięśniowego: w czasie wysiłku: ból ostry, przyczyną jest prawdopodobnie niedotlenienie, zakwaszenie i akumulacja amoniaku i mleczanów w mięśniach; ból piekący, po zaprzestaniu wysiłku ustępuje ból pojawiający się w ciągu kilku – kilkunastu godzin – szczyt dolegliwości przypada na 1 – 2 dobę po wysiłku – istotną rolę odgrywa wielkość szkód mechanicznych (fizyczne uszkodzenie białek mięśniowych) i uwolnione czynniki o charakterze zapalnym, a nie stan energetyczny mięśni i ich zakwaszenie (zwane potocznie zakwaszeniem mięśni)

16 4. Spalanie kalorii a wysiłek fizyczny. Podstawowa przemiana materii (PPM) = metabolizm podstawowy (BMR): najniższy poziom przemian energetycznych warunkujący dostarczenie energii niezbędnej do zachowania podstawowych funkcji życiowych. Zależy od: - wzrostu i masy ciała - wieku i płci - stanu zdrowia - funkcjonowania gruczołów

17 4. Spalanie kalorii a wysiłek fizyczny. Ponadpodstawowa przemiana materii (PPPM): energia wydatkowana na pracę, obowiązki, czynności codzienne. Zależy od: - aktywności fizycznej - wieku - masy ciała - klimatu

18 4. Spalanie kalorii a wysiłek fizyczny. Całkowita przemiana materii (CPM) = dobowe zapotrzebowanie energetyczne: całodobowy wydatek energetyczny człowieka związany z jego normalnym funkcjonowaniem wraz z pracą zawodową CPM = PPM + SDDP + aktywność fizyczna z uwzględnieniem współczynnika aktywności fizycznej: 1,4 – 1,5 – mała aktywność 1,7 – umiarkowana 2,0 – duża CPM = PPM współczynnik aktywności fizycznej

19 Wysiłek fizyczny (1 godzina)kcal Aerobik550 Badminton400 Bieg (km przez 5 min)1000 Ćwiczenia na siłowni400 Gra w piłkę nożną650 Intensywna gimnastyka300 Jazda na rowerze (10 km/h)300 Koszykówka550 Pływanie400 Siatkówka450 Spacer w umiarkowanym tempie 120 Tenis450 Wiosłowanie na kajaku450 Wysiłek fizyczny a spalane kalorie

20 Wysiłek fizyczny (1 godzina)kcal Czytanie25 Gotowanie105 Kopanie, grabienie500 Mycie okien240 Odkurzanie150 Oglądanie TV25 Pranie ręczne150 Robienie zakupów300 Śpiewanie122 Stanie na baczność115 Taniec w dyskotece500 Wchodzenie na schody1100 Zmywanie naczyń144 Nieco inny wysiłek fizyczny a spalane kalorie

21 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. Określenie prawidłowej masy ciała: Wzór Brocka: wzrost (cm) – 100 Wzór Lorentza: mężczyźni: H – 100 – (H – 150)/4 kobiety: H – 100 – (H – 150)/2 H – wzrost

22 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. Określenie prawidłowej masy ciała: Wskaźnik masy ciała BMI = wskaźnik Queteleta BMI = masa ciała (kg)/ wzrost (m) 2 < 18,5 – niedowaga 18,5 – 24,9 – norma 25 – 29,9 – nadwaga 30 – 39,9 – otyłość

23 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. Piramida żywieniowa

24 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. choroby serca i udar mózgu nadciśnienie tętnicze cukrzyca typu 2 otyłość bóle kręgosłupa i dolegliwości stawowe osteoporoza infekcje złe samopoczucie

25 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. otyłość

26 5. Efekty braku wysiłku fizycznego. otyłość

27 6. Wnioski: należy regularnie podejmować aktywność fizyczną aktywność fizyczna działa zbawiennie na każdy narząd pozytywne skutki wysiłku fizycznego są liczne, m.in.: obniżenie ciśnienia krwi (szczególnie u ludzi z granicznym nadciśnieniem), obniżenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, ochrona przed osteoporozą, zwiększenie ilość masy kostnej, redukcja tłuszczowej masy ciała, wpływ na wzrost cholesterolu HDL (tzw. dobry cholesterol), redukcja zawartości w osoczu małych gęstych LDL (tzw. zły cholesterol), poprawienie tolerancji glukozy, wzrost wrażliwość tkanek na insulinę (obniżenie ryzyka cukrzycy), poprawianie samopoczucia (bo uwalniana jest β-endorfina czyli hormon szczęścia)

28 Bibliografia: Fizjologia człowieka, redakcja Stanisław J. Konturek, Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2007 Internet

29 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ;)


Pobierz ppt "Różnorodność aktywności Katolickie Szkoły Niepubliczne Pruszcz Gdański Agnieszka Jąkalska, Marcela Marjak, klasa 3G Nauczyciel biologii: Hanna Ćwikałowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google