Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein – noblista, geniusz] Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein – noblista, geniusz] Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce."— Zapis prezentacji:

1 „Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein – noblista, geniusz] Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

2 Świat zmienia się coraz szybciej… Nowej wiedzy przybywa bez przerwy. Nie da się już wszystkiego nauczyć na pamięć – zaś to, co jeszcze niedawno wydawało się pewne, wkrótce może okazać się nieaktualne. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 2 / 32

3 Postęp naukowo-techniczny ma niespotykane dotąd tempo, a społeczeństwo jutra będzie inne niż współczesne. Nie da się do końca przewidzieć problemów, jakie niebawem będą musieli rozwiązywać ci, którzy obecnie chodzą do szkoły… Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 3 / 32

4 Jak dzisiejsi uczniowie poradzą sobie za kilka-kilkanaście lat? Wiele zależy od tego, jak teraz wygląda ich edukacja… Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 4 / 32

5 Jeśli młodzi ludzie uświadomią sobie, że osobisty sukces fajniej i prościej osiągnąć w grupie – będą chcieli i umieli współdziałać z innymi. Jeśli przekonają się, że jedno zadanie można rozwiązać na różne sposoby – zrozumieją, że każdy problem to wyzwanie, a nie przeszkoda. Jeśli nauczą się robić praktyczny użytek z własnej wyobraźni – będzie im łatwiej pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją i korzystać z technologii, które dopiero zostaną wynalezione. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 5 / 32

6 Praca zespołowa, rozwiązywanie problemów i kreatywne myślenie to kompetencje kluczowe w XXI wieku… …oraz umiejętności, które można i trzeba rozwijać. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 6 / 32

7 „Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł. Zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy!” [Dr Samuel Micklus – twórca Odysei Umysłu] 7 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

8 Odyseja Umysłu ® to przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją od 10 lat sprawuje Minister Edukacji Narodowej. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 8 / 32

9 Naszym celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Uczymy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 9 / 32

10 Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Zachęcamy ich, by działali w duchu innowacji – łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 10 / 32

11 Stawiamy przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów. Jesteśmy przekonani, że w dzisiejszych czasach warto kształcić inicjatorów, nie imitatorów; ryzykantów, nie replikantów; pomysłodawców, nie podwykonawców. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 11 / 32

12 „ Odyseja uczy zmieniać utarte ścieżki myślenia, zadając nieoczywiste pytania. W pracy codziennie wcielam w życie odysejową maksymę: ‘co nie jest zabronione, jest dozwolone’. Wszak jedyną barierą, która może nas naprawdę ograniczać, jest nasza własna wyobraźnia. ” [Zuzanna Sidor – absolwentka programu, obecnie pracownik Instytutu Technologii Elektronowej] 12 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

13 Odyseja Umysłu to konkurs twórczego rozwiązywania problemów. Odyseusze pracują w drużynach, które reprezentują szkoły lub inne placówki edukacyjne i zazwyczaj liczą od 5 do 7 osób. Opiekę nad każdym zespołem sprawuje trener, który integruje grupę oraz organizuje i moderuje jej pracę, ale nie sugeruje ani nie narzuca dzieciakom własnych pomysłów. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 13 / 32

14 Jesienią każdego roku publikowanych jest pięć Problemów Długoterminowych. Drużyna wybiera jeden z nich, po czym przez kilka miesięcy samodzielnie projektuje i przygotowuje jego rozwiązanie. Uczestnicy razem analizują zadanie i zastanawiają się, jak można sobie z nim poradzić. Następnie wspólnie decydują jak to, co w ich pomysłach najlepsze, połączyć w 8-minutową prezentację – którą na wiosnę przedstawią sędziom oraz publiczności. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 14 / 32

15 Na konkursie zespół musi się też zmierzyć z Problemem Spontanicznym: niepowtarzalnym zadaniem-niespodzianką, którego treści nie zna do ostatniej chwili, a rozwiązanie tworzy improwizując – w zaledwie kilka minut! Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 15 / 32

16 Odyseusze współzawodniczą ze sobą w czterech grupach wiekowych. Drużyny, które w poszczególnych kategoriach uzyskają najlepsze wyniki na Eliminacjach Regionalnych, awansują do Finału Ogólnopolskiego. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 16 / 32

17 Zwycięzcy Finału Ogólnopolskiego mogą reprezentować Polskę na Finałach Światowych w Stanach Zjednoczonych. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 17 / 32

18 „ Nawet uczniowie, którzy nie mają osiągnięć w nauce, nagle mogą odnaleźć swoje miejsce w klasie właśnie dlatego, że odnaleźli się w Odysei. ” [Mama Kamila Pociechy, gimnazjalisty z Opola – członka drużyny Mistrzów Świata] 18 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

19 Rozwiązując złożone zadania konkursowe – młodzi ludzie uczą się krytycznie analizować informacje celem identyfikacji ograniczeń i sedna problemu. Realizując interdyscyplinarne projekty – muszą łączyć i stosować w praktyce wiedzę z różnych dziedzin. 19 / 32

20 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce Działając w grupie osób o wspólnym celu, a różnych osobowościach – Odyseusze uczą się szacunku i zaufania do ludzi o odmiennych poglądach i temperamentach. Widząc, że drużyna osiąga więcej, kiedy wykorzysta talenty oraz zainteresowania wszystkich uczestników – doceniają pracę zespołową i chętniej współdziałają z innymi. 20 / 32

21 Pracując bez podpowiedzi ze strony dorosłych – dzieciaki czują się odpowiedzialne za swoje decyzje i dumne z własnych osiągnięć. Szukając nowatorskich pomysłów – uczą się eksperymentować i świadomie podejmować ryzyko; przekonują się, że błąd to nie porażka, a źródło wniosków na przyszłość. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 21 / 32

22 Chcąc jak najlepiej wypaść na konkursie – uczestnicy pokonują lenistwo i ćwiczą konsekwencję, przełamują zahamowania i odkrywają swoje możliwości. Współzawodnicząc z innymi – uczą się dbać o szczegóły, nie poddawać przy niepowodzeniach i grać fair. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 22 / 32

23 Uczestnicy Odysei Umysłu w oparciu o własne działanie i doświadczenia kształtują kompetencje intelektualne, akademickie, społeczne i liderskie – bardzo pożądane w nauce szkolnej, rozwoju zainteresowań i przyszłej pracy zawodowej. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 23 / 32

24 Korzyści z udziału w programie są uniwersalne, bo Odyseusze rozwijają postawy i umiejętności na całe życie. Od dzieci utalentowanych po młodzież ze środowisk społecznie zagrożonych, od przedszkolaków po studentów: wszyscy stają się bardziej niezależni, przedsiębiorczy, otwarci i pewni siebie. Dlatego w Odysei Umysłu każdy jest Zwycięzcą! Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 24 / 32

25 „W Odysei Umysłu nie liczy się tylko wysiłek jednostki; liczy się wysiłek zespołu..” [prof. Józefa Sołowiej – inicjatorka programu w Polsce] 25 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

26 Odyseja Umysłu obecna jest w Polsce od ponad 20 lat. Ideę sprowadziła do kraju prof. Józefa Sołowiej ( ) z Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwsza drużyna rozpoczęła pracę w 1989 roku, a pierwszą lokalną edycję konkursu zorganizowano w roku Od tego czasu w programie wzięło udział w sumie kilkanaście tysięcy polskich Odyseuszy. 26 / 32

27 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce Do tej pory na Finałach w USA drużyny znad Wisły 17-krotnie zdobyły Złoty Puchar i tytuł Mistrzów Świata, 12 razy sięgnęły po srebrne medale, a 7 razy – po medale brązowe. Więcej sukcesów odnoszą jedynie amerykańscy gospodarze oraz Chińczycy. 27 / 32

28 Odyseja Umysłu jest w naszym kraju realizowana pod auspicjami fundacji Odyssey of the Mind Polska. Nie zatrudniamy ani jednego pracownika, a w organizację konkursu co roku angażuje się społecznie ponad pięciuset wolontariuszy. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 28 / 32

29 Konkurs krajowy obejmuje dwa etapy – Eliminacje Regionalne (Gdańsk, Poznań, Wrocław i Warszawa, a w nadchodzącym roku również Kraków) oraz Finał Ogólnopolski. W roku szkolnym w Odysei Umysłu wzięło udział 2153 młodych Polaków skupionych w 321 drużynach ze 186 szkół i innych placówek oświatowych z całego kraju (o 30% więcej niż w poprzedniej edycji). Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 29 / 32

30 Finał Ogólnopolski co roku odbywa się na przełomie marca i kwietnia w Gdańsku – w pięknym gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Bierze w nim udział około 110 drużyn, które wcześniej na Eliminacjach Regionalnych uzyskuje najlepsze wyniki. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 30 / 32

31 Przez dwa dni na konkursie pojawia się w sumie około uczestników i widzów. Imprezę kończy spektakularna Gala Finałowa. Atmosfera Finału jest niepowtarzalna, a informacje o wydarzeniu co roku pojawiają się w lokalnych i ogólnopolskich mediach. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 31 / 32

32 „Odyseja to nie konkurs, to sposób życia!” [Zuzia Gołębska – uczestniczka] w w w. o d y s e j a. o r g Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce


Pobierz ppt "„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein – noblista, geniusz] Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce."

Podobne prezentacje


Reklamy Google