Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Tygrys Celtycki Wzrost ekonomiczny: Społeczeństwo informacyjne w Irlandii Brendan Lynch Doradca ekonomiczny Październik 2000.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Tygrys Celtycki Wzrost ekonomiczny: Społeczeństwo informacyjne w Irlandii Brendan Lynch Doradca ekonomiczny Październik 2000."— Zapis prezentacji:

1 Tygrys Celtycki Wzrost ekonomiczny: Społeczeństwo informacyjne w Irlandii Brendan Lynch Doradca ekonomiczny Październik 2000

2 Wprowadzenie n Gospodarka Irlandii w 1986: Względna niewydolność n Dotychczasowy wzrost gospodarczy oparty na czynniku strukturalnym jak i cyklicznym n Stare i nowe czynniki strukturalne połączone od 1987 roku n Czynniki cykliczne były bardzo korzystne n Społeczeństwo Informacji stało się znaczące dopiero w ciągu ostatnich pięciu lat

3 Tygrys Celtycki: Cechy główne n Państwo członkowskie UE od 1973 roku – tylko kilka gałęzi przemysłu narodowego do ochrony n Dobrze rozwinięta polityka Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych (Foreign Direct Investment policy) n W miarę dobry system edukacyjny w przeszłości n Narodowe programy, częściowo finansowane przez fundusze strukturalne UE n Narodowe porozumienia o współpracy z dużym naciskiem na konkurencyjność n Mały kraj; dynamiczna polityka

4 Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne n Miały olbrzymie znaczenie dla sukcesu Irlandii w odróżnieniu od Finlandii, Holandii czy Portugalii n Wprowadzona w latach 60-tych; Agencja Rozwoju Przemysłu założona w 1969 (teraz IDA Ireland) n Strategia wyboru sektorów przyszłościowych wpłynęła w dużym stopniu na obecny kształt Tygrysa Celtyckiego, włączając rozwój Irlandii w kierunku Społeczeństwa Informacyjnego

5 BIZ w Irlandii: Główne założenia n Rozpoznać sektory, które Irlandia mogłaby pomyślnie wykorzystać n Zidentyfikować główne międzynarodowe przedsiębiorstwa w obrębie tych sektorów n Przekonać ich, aby przyszli do Irlandii n Niski podatek dochodowy od osób prawnych n Dotacje n Dostarczyć infrastrukturę i umiejętności – to czego przedsiębiorstwa potrzebują

6 BIZ w Irlandii: następne lata n Rok 1971, zidentyfikowano przyszłościowe sektory; Elektronika Farmaceutyka Sztuczne włókna Przemysł odzieżowy i włókienniczy n Elektronika okazała się największym sukcesem Agencji Rozwoju Przemysłu (5% bezpośrednio zatrudnionych) n W latach 70-tych, największym problemem wskazanym przez przedsiębiorstwa zagraniczne była telekomunikacja

7 BIZ w Irlandii: kolejne lata n W latach 70-tych pomimo dużego deficytu w budżecie ruszyły dwie fazy inwestycji w telekomunikację. Brak pieniędzy na drogi. n Nowe strategiczne sektory rozpoznane pod koniec lat 80-tych i 90-tych: Usługi finansowe Usługi międzynarodowe (Internationally traded services) Oprogramowanie komputerowe E-Commerce (ostatnio) n Główne przedsiębiorstwa z dziedziny E-commerce twierdzą, iż poziom telekomunikacji w Irlandii jest zbyt niski

8 E-Commerce w Irlandii n Nowy sektor w polityce przemysłowej Irlandii n Dostarczenie, zasygnalizowanej przez najważniejsze przedsiębiorstwa, infrastruktury i umiejętności; również odpowiednich warunków do prowadzenia interesów (Ustawa o E-Commerce) n Więcej inwestycji w telekomunikację n Imigranci dostarczają niektóre z potrzebnych umiejętności n Legislacja ignoruje obawy związane z bezpieczeństwem (kontrast do Wielkiej Brytanii) n System podatkowy konkurencyjny względem innych państw

9 E-Commerce w Irlandii 2 n Branża Oprogramowania komputerowego i E- Commerce wykorzystuje dobrą przeszłość przemysłu elektronicznego w Irlandii n E-Commerce idealny dla angielskojęzycznej wyspy na obrzeżach Europy n Irlandia oczekuje nasilonej ogólnoświatowej konkurencji n Irlandia musi szybko zidentyfikować podsektory w E-commerce, gdzie ma względną przewagę

10 Najnowsze główne założenia n Szerokopasmowe łącze telekomunikacyjne między Irlandią, a Europą/USA n Uzyskanie praw własności do międzynarodowych, optycznych łączy z Irlandią: Przyjmowane są oferty n Zintensyfikowane starania, aby przyciągnąć główne przedsiębiorstwa E-commerce n Kapitał państwowy wspiera nowe irlandzkie przedsiębiorstwa n Ustawa o E-Commerce, 2000

11 Propozycje w telekomunikacji n Projekty dotyczące infrastruktury, które mogą być współfinansowane z podprogramu Komunikacji: -Lokalizacja usług o obecnie małej lub braku zdolności utrzymania się na rynku - Regionalne i Sektorowe Parki Cyfrowe - Zaopatrywanie w tanie, szybkie, szerokopasmowe łącza satelitarne n Inne propozycje w telekomunikacji: - Rozwój nowych, międzynarodowych łączy optycznych poprzez współpracę publiczno- prywatną - Umożliwienie konkurencji Telecom Éireann dotarcia do indywidualnego odbiorcy z tanimi łączami - Tani dostęp do Internetu

12 Wnioski n Społeczeństwo Informacyjne częścią ścieżki obranej przez irlandzką politykę Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych (FDI) n Irlandia pasuje do tego i ma niewiele do stracenia n Oczekiwana intensywna konkurencja n Wymagane znaczące inwestycje n Więcej informacji: www.irlgov.ie/tec/communications Polityka Przemysłowa i ciało doradcze: www.forfas.ie


Pobierz ppt "Tygrys Celtycki Wzrost ekonomiczny: Społeczeństwo informacyjne w Irlandii Brendan Lynch Doradca ekonomiczny Październik 2000."

Podobne prezentacje


Reklamy Google