Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, 60-854 Poznań

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, 60-854 Poznań"— Zapis prezentacji:

1 (c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań Język czy żargon?

2 (c) W. Cellary 2007, slajd 2 Język czy żargon? bo tak wypada bo tak jest ładniej bo mamy obowiązek dbać o mowę ojczystą na tak postawione pytanie każdy odpowie – oczywiście język ! Ale dlaczego? wszystko prawda, ale...

3 (c) W. Cellary 2007, slajd 3 Dlaczego nie żargon? żargon tworzy się na obszarach nowości żargon jest zrozumiały tylko dla nielicznych dlatego żargon ogranicza zakres społecznego oddziaływania nowości bardziej racjonalny powód Żargon ogranicza rozpowszechnianie wiedzy i spowalnia rozwój

4 (c) W. Cellary 2007, slajd 4 Druga strona medalu nowość wymaga nowych pojęć nowe pojęcia wymagają nowych terminów konieczny jest zatem stały rozwój języka – wzbogacanie o nowe terminy niezbędne do wyrażania nowości Neologizmy Neologizmy

5 (c) W. Cellary 2007, slajd 5 kalka z obcego języka (angielskiego) spolszczenie obcego terminu tłumaczenie semantyczne specyficzny termin Neologizmy jak tworzyć małpa dawniej takie terminy wymyślali naukowcy, dzisiaj młodzież

6 (c) W. Cellary 2007, slajd 6 Neologizmy kalka z obcego języka (angielskiego) e-learning – niedopuszczalne spolszczenie obcego terminu e-lerning – zbyteczne brzydactwo tłumaczenie semantyczne jak tworzyć neologizmy? e-kształcenie, e-edukacja, e-nauczanie!

7 (c) W. Cellary 2007, slajd 7 Przykłady – lepsze i gorsze thread – wątek concurrency – współbieżność data mining – eksploracja danych interface – interfejs computer – komputer Otwarty problem mail – czytać mail, czy pisać mejl?

8 (c) W. Cellary 2007, slajd 8 Problem gramatyki kupiłem kogo? co? namiot; co kupiłem? – namiot kupiłem kogo? co? rower; co kupiłem? – rower wysłałem kogo? co? mail; co wysłałem ? – mail odebrałem kogo? co? mail; co odebrałem ? – mail wysłałem kogo? co? SMS; co wysłałem ? – SMS wysłałem kogo? co? faks; co wysłałem ? – faks

9 (c) W. Cellary 2007, slajd 9 Warsztaty Celem tych warsztatów jest wspólne poszukiwanie najlepszych terminów i wyjaśnień pojęć używanych w e-kształceniu

10 (c) W. Cellary 2007, slajd 10 Forma warsztatów Podstawą jest Leksykon e-Nauczania pod redakcją R. Tadeusiewicza, R.S. Chorasia i R. Rudowskiego Materiał do obróbki warsztatowej jest podzielony na 8 zestawów pojęć:

11 (c) W. Cellary 2007, slajd 11 Zestawy pojęć Zestaw 1. Nauczanie Zestaw 2. Treść Zestaw 3. Obiekty Zestaw 4. Wirtualność Zestaw 5. Komunikacja Zestaw 6. Osoby Zestaw 7. Działania Zestaw 8. Materiały

12 (c) W. Cellary 2007, slajd 12 Praca warsztatowa 1. Faza własnej refleksji nad terminami i pojęciami 2. Faza wspólnej dyskusji nad kontrowersyjnymi terminami i pojęciami Dwie fazy

13 (c) W. Cellary 2007, slajd 13 Zapraszam do pracy


Pobierz ppt "(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, 60-854 Poznań"

Podobne prezentacje


Reklamy Google