Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci."— Zapis prezentacji:

1 DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci

2 Mass media Wszechobecne Wszechobecne Atrakcyjne Atrakcyjne Łatwe Łatwe Schlebiają niskim gustom Schlebiają niskim gustom

3 Mniejsze zainteresowanie kulturą wysoką Systematyczny spadek czytelnictwa książek Systematyczny spadek czytelnictwa książek Mniejsza frekwencja w teatrach Mniejsza frekwencja w teatrach Mniejsze zainteresowanie koncertami muzyki poważnej Mniejsze zainteresowanie koncertami muzyki poważnej

4 Konieczność propagowania wzorca kultury czytelniczej uczniów Zainteresowania czytelnicze Zainteresowania czytelnicze Motywy czytania Motywy czytania Zachowania czytelnicze Zachowania czytelnicze

5 Oddziaływanie telewizji Przeciętne europejskie dziecko spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie Przeciętne europejskie dziecko spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie Amerykańskie pięciolatki około 5 tysięcy godzin Amerykańskie pięciolatki około 5 tysięcy godzin

6 Oglądanie telewizji a czytanie – wpływ na zmysł patrzenia Podczas oglądania telewizji dziecko stosuje technikę krótkich spojrzeń, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas oglądania telewizji dziecko stosuje technikę krótkich spojrzeń, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny

7 Oglądanie telewizji a czytanie - wpływ na strukturę mózgu Oglądanie telewizji: Oglądanie telewizji: Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Usypia lewą półkulę; Usypia lewą półkulę; Przemawia do ciała, a nie do umysłu Przemawia do ciała, a nie do umysłu Czytanie książek Czytanie książek Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy

8 Wpływ umiejętności czytania na osiągnięcia szkolne dziecka Dzieci, które dorastają w obecności literatury nie są narażone na zaburzenia linearnego sposobu patrzenia na tekst Dzieci, które dorastają w obecności literatury nie są narażone na zaburzenia linearnego sposobu patrzenia na tekst Dzieci, które dorastają tylko w otoczeniu telewizji i komputera nie opanowują techniki właściwego patrzenia na tekst lecz rzucają okiem na stronę Dzieci, które dorastają tylko w otoczeniu telewizji i komputera nie opanowują techniki właściwego patrzenia na tekst lecz rzucają okiem na stronę Oglądanie telewizji pochłania czas oraz energię powodując niepokój, poczucie braku satysfakcji, wyczerpanie fizyczne i psychiczne; Oglądanie telewizji pochłania czas oraz energię powodując niepokój, poczucie braku satysfakcji, wyczerpanie fizyczne i psychiczne; Gry komputerowe wywołują zmęczenie, objawy choroby lokomocyjnej, a nawet objawy padaczki Gry komputerowe wywołują zmęczenie, objawy choroby lokomocyjnej, a nawet objawy padaczki

9 Jeżeli sposób postrzegania świata ukształtował się w oparciu o słowo pisane, to nie zaburzy go wtórna, telewizyjna, fragmentaryczna metoda szybkich spojrzeń

10 Negatywne skutki oglądania TV TV złodziejem czasu, który dziecko może wykorzystać na sport, naukę, zabawę z rówieśnikami TV złodziejem czasu, który dziecko może wykorzystać na sport, naukę, zabawę z rówieśnikami Brak aktywności ruchowej i umysłowej powoduje przyswojenie biernej postawy wobec życia Brak aktywności ruchowej i umysłowej powoduje przyswojenie biernej postawy wobec życia Bezkrytyczne naśladowanie wzorów lansowanych w TV Bezkrytyczne naśladowanie wzorów lansowanych w TV Zobojętnienie na emocje i uczucia doprowadzają do zachowań aspołecznych i zaburzeń życia rodzinnego Zobojętnienie na emocje i uczucia doprowadzają do zachowań aspołecznych i zaburzeń życia rodzinnego

11 KTO CZYTA ŻYJE WIELOKROTNIE /ELIZA ORZESZKOWA/

12 KTO CZYTA ŻYJE WIELOKROTNIE W książkach przemoc występuje dużo rzadziej niż w TV i służy dobrej sprawie W książkach przemoc występuje dużo rzadziej niż w TV i służy dobrej sprawie Książka rozwija wyobraźnię, zachęca do naśladowania postępowania bohaterów Książka rozwija wyobraźnię, zachęca do naśladowania postępowania bohaterów Książka pobudza do refleksji i krytycznego odbioru świata Książka pobudza do refleksji i krytycznego odbioru świata Terapeutyczna rola książki – pomaga rozwiązywać problemy, wyrażać uczucia, radzić sobie z emocjami Terapeutyczna rola książki – pomaga rozwiązywać problemy, wyrażać uczucia, radzić sobie z emocjami

13 ROLA RODZINY W ROZBUDZANIU POTRZEB CZYTELNICZYCH Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Dziecko nie odczuje jej braku, jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać. Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Dziecko nie odczuje jej braku, jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać. O rozwoju i rozbudzaniu dziecka umysłu w znacznym stopniu decydują najwcześniejsze lata życia, czyli ten okres, w którym pozostaje on pod bezpośrednim wpływem rodziny. O rozwoju i rozbudzaniu dziecka umysłu w znacznym stopniu decydują najwcześniejsze lata życia, czyli ten okres, w którym pozostaje on pod bezpośrednim wpływem rodziny. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko musi widzieć rodziców czytających. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko musi widzieć rodziców czytających. Czytanie małym dzieciom książek to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada rodzicom, poprzez czytelniczą inicjację w domu oraz narzucenie zasady selekcji odbioru programów telewizyjnych. Czytanie małym dzieciom książek to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada rodzicom, poprzez czytelniczą inicjację w domu oraz narzucenie zasady selekcji odbioru programów telewizyjnych. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.

14 WYCHOWAWCZA ROLA KSIĄŻKI Kształtowanie poglądów dzieci młodszych Kształtowanie poglądów dzieci młodszych Kształtowanie poglądów w dziedzinach nieznanych Kształtowanie poglądów w dziedzinach nieznanych Wzmacnianie postaw starszych dzieci Wzmacnianie postaw starszych dzieci Wspomaganie oddziaływania wychowawczego rodziny Wspomaganie oddziaływania wychowawczego rodziny Rozbudzanie zainteresowań Rozbudzanie zainteresowań Kształtowanie wyobraźni i umiejętności myślenia Kształtowanie wyobraźni i umiejętności myślenia Wzbogacanie społecznych doświadczeń Wzbogacanie społecznych doświadczeń ułatwianie opanowania narzędzi kontaktów między ludzkich (język, pojęcia społeczne, normy i zasady współżycia) ułatwianie opanowania narzędzi kontaktów między ludzkich (język, pojęcia społeczne, normy i zasady współżycia) Rozwiązywanie problemów wychowawczych Rozwiązywanie problemów wychowawczych

15 Książka jest ważnym elementem rozwoju człowieka.


Pobierz ppt "DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci."

Podobne prezentacje


Reklamy Google