Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Architektura renesansu Iwona Pawłowska. Architektura sakralna.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Architektura renesansu Iwona Pawłowska. Architektura sakralna."— Zapis prezentacji:

1 Architektura renesansu Iwona Pawłowska

2 Architektura sakralna

3 Ulubioną formą architektów tego okresu był kościół na planie centralnym, chociaż oczywiście nie brakuje dzieł budowanych w układach podłużnych (na planie prostokąta z nawą poprzeczną). Wśród założeń centralnych popularne są rozwiązania opierające się o plan krzyża greckiego, kwadratu, koła lub wieloboku. Ta zamknięta, zwarta i symetryczna forma najlepiej odzwierciedla poszukiwania kształtów zbliżonych do doskonałości.na planie centralnym

4

5 Budowle kryte są zazwyczaj kopułami wspartymi na bębnach albo pendentywach Nad tymi formami budowane są latarnie z oknami doświetlającymi wnętrza.bębnachpendentywachlatarnie

6 BębenBęben – wieloboczna podbudowa pod kopułą

7 PendentywPendentyw – element narożny w postaci sklepienia o kształcie trójkąta sferycznego. Umożliwia przejście z planu kwadratu do koła, na którym opiera się kopuła.

8 LatarniaLatarnia - cylinder umieszczony na górnym pierścieniu kopuły z otworami doświetlającymi pomieszczenie przekryte kopułą.

9 Podobnie rozwiązywane jest przekrycie nad skrzyżowaniem naw, chociaż w tym miejscu można spotkać także sklepienie krzyżowe gładkie, bez widocznych żeber. Nad nawami powracają sklepienia kolebkowe, w których konstruuje się lunety pozwalające na oświetlenie pomieszczeń dużymi, prostokątnymi, zamkniętymi półkolem lub kolistymi, pozbawionymi witraży oknamilunety

10 Luneta Luneta element sklepienia w postaci poprzecznej kolebki przenikającej się z kolebką sklepienia w celu umożliwienia wykonania okna lub drzwi.

11 W połowie XV wieku, Leon Battista Alberti, kierując przebudową gotyckiego kościoła Santa Maria Novella we Florencji wprowadził w rozwiązaniu fasady dwie duże woluty, które pozwoliły na łagodne połączenie ściany środkowej, wyższej nawy ze znacznie niższymi ścianami naw bocznych. To nowe rozwiązanie, zwane "esownicami Albertiego", było często stosowane przy budowie kościołów bazylikowych nie tylko w okresie renesansu, ale i baroku.Santa Maria Novella

12

13 Przy kościołach budowane są kaplice grobowe. Często są to samodzielne budynki przylegające do bryły świątyni. Kaplice projektowane są na planach centralnych z przekryciem w postaci kopuły na bębnie. Wewnątrz umieszczano sarkofagi przyścienne zdobione rzeźbiarską dekoracją mówiącą o życiu ziemskim zmarłego, o jego dokonaniach i sławie.

14 Nagrobek przyścienny - szczególnie rozwinął się w epoce renesansu w kręgu oddziaływania sztuki włoskiej o wielokondygnacyjnej formie i bogatej dekoracji rzeźbiarskiej, wykorzystujący m.in. schemat łuku triumfalnego. Zmarłego przedstawiano w postaci leżącej, jakby uśpionego, wspartego na jednym ręku

15

16 Architektura świecka - najpopularniejsze rozwiązania

17 loggia

18 boniowanie

19 ornamenty

20 kasetony

21 sgraffito

22 attyka

23 Rozwiązania materiałowe Renesans nie wprowadził nowych materiałów. Nadal używany jest kamień i cegła. Ściany murowane są okładane płytami kamiennymi albo tynkowane. Jako materiał konstrukcyjny przy budowie stropów stosowane są belki drewniane. Drewna i kamienia używa się przy konstrukcji loggii, balkonów i schodów. Nowością są sufity wyprawiane zazwyczaj zaprawą gipsową.

24 Złota dziesiątka dzieł renesansowych

25 Dawid Michał Anioł

26 Mona Lisa Leonardo da Vinci

27 Kopuła Bazyliki św. Piotra w Rzymie

28 Madonna della Sedia Rafael

29 Narodziny Wenus Botticellii

30 Ostatnia wieczerza Leonardo da Vinci

31 Pieta Michał Anioł

32 Stworzenie Adama Michał Anioł

33 Wenus z Urbino Tycjan

34 Zamek w Chambord

35 Dziękuję za uwagę Złotoryja 2008


Pobierz ppt "Architektura renesansu Iwona Pawłowska. Architektura sakralna."

Podobne prezentacje


Reklamy Google