Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

METODYKA PRACY Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Opracowanie: Monika Bilczak Jolanta Świtacz Listopad 2011.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "METODYKA PRACY Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Opracowanie: Monika Bilczak Jolanta Świtacz Listopad 2011."— Zapis prezentacji:

1 METODYKA PRACY Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Opracowanie: Monika Bilczak Jolanta Świtacz Listopad 2011

2 Podstawowe zasady i założenia edukacji osób niepełnosprawnych.

3 Edukacja osób niepełnosprawnych intelektualnie polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej szkoły z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesną pedagogikę.

4 Praca z osobami niepełnosprawnymi powinna opierać się na kilku założeniach: - nawiązaniu pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem jest podstawowym warunkiem efektywnej pracy, - każdy uczeń posiada swoiste uzdolnienia i braki, własne tempo i rytm rozwoju, - wczesne podjęcie oddziaływań rewalidacyjnych daje szansę na optymalizację rozwoju ucznia,

5 - rozwój umysłowy i dojrzałość społeczna ucznia może ulegać poprawie w wyniku oddziaływań uwzględniających czynniki indywidualne i społeczne, - nawet niewielkie postępy ucznia powinny być wzmacniane pozytywnie, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu,

6 - w edukacji wskazane jest nawiązanie współpracy z rodziną ucznia, włączanie jej w tworzenie planu pracy z uczniem, a także w miarę możliwości w realizowanie pewnych części planu w domu, wskazany jest także udział rodziny w konsultacjach dotyczących postępów i trudności ucznia.

7 W pracy z uczniem nauczyciela obowiązują zasady ortodydaktyki: - zasada indywidualizacji czyli dostosowanie zadań do potrzeb, możliwości i tempa pracy ucznia; - zasada poglądowości tj. wszechstronne, polisensoryczne poznawanie otaczającej rzeczywistości; - zasada stopniowania trudności, dzięki której dziecko wzmacnia wiarę w swoje możliwości, mobilizuje się do przezwyciężania niepowodzeń, osiąga sukces sprzyjający własnemu rozwojowi i doskonaleniu;

8 - zasada systematyczności to znaczy pracy zgodnie z racjonalnym planem i systematyczne postępowanie zgodnie z nim; - zasada trwałości wiedzy, czyli wielokrotnego powtarzania nabytej wiedzy i umiejętności; - zasada współpracy z rodziną, która powinna aktywnie uczestniczyć w procesie rewalidacji własnego dziecka.

9 Zasadami jakimi powinien się kierować nauczyciel pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie są: Zasada dominacji wychowania w nauce szkolnej. Z tej zasady wynikają pewne zadania dla nauczyciela: Zasada dominacji wychowania w nauce szkolnej. Z tej zasady wynikają pewne zadania dla nauczyciela: - starannie opracowany i przemyślany plan pracy zarówno dydaktycznej, jak i wychowawczej, - zwrócenie szczególnej uwagi na te momenty w życiu danego dziecka, które mają wpływ na kształtowanie postaw społecznych,

10 - dostosowanie treści kształcenia do typu fizycznego i psychicznego danego dziecka: - dziecko agresywne - prawidłowe wzorce moralne i społeczne, - dziecko wycofujące się - stosowanie różnorodnych pomocy naukowych w celu aktywizacji oraz zróżnicowanie form i metod pracy, - dziecko nadpobudliwe - zajęcia wyciszające, konsekwencja w działaniach pedagogicznych.

11 Zasada życzliwej pomocy, w której pomagamy przezwyciężyć jednostce upośledzonej niewiarę we własne siły i możliwości oraz w przezwyciężeniu lęku przed kompromitacją i niewłaściwą oceną, a także pokonaniu trudów w procesie uczenia się, przez to w uzyskaniu dobrego samopoczucia i pewności siebie.

12 Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy, czyli dobre nastawienie do pracy wzmaga ogólną jej motywację, przez co wpływa zasadniczo na wzrost jej efektywności i wydajności. Zasada aktywizacji, pobudza uzewnętrznianie się jednostki, stanowi niejako klucz do ułatwiania jej nawiązania właściwych stosunków interpersonalnych w środowisku.

13 Dekalog nauczyciela i wychowawcy na podstawie Małego Księcia Antoinea de Saint-Exupery 1. Oswoić znaczy stworzyć więzy. Jeśli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. 2. Należy wymagać tego, co można otrzymać. 3. Mam prawo żądać posłuszeństwa, jeśli moje polecenia są rozsądne.

14 4. Oczy są często ślepe, należy szukać sercem. 5. Śmiech jest dla życia, jak studnia na pustyni. 6. Zamiast tępić zło, lepiej szerzyć dobro. 7. Bądź silniejszy, a będziesz miał rację. 4. Oczy są często ślepe, należy szukać sercem. 5. Śmiech jest dla życia, jak studnia na pustyni. 6. Zamiast tępić zło, lepiej szerzyć dobro. 7. Bądź silniejszy, a będziesz miał rację.

15 8. Kto poniża sam jest niski. 9. Powinieneś sądzić według czynów, a nie słów. 10. Znacznie trudniej jest sądzić siebie, niż bliźniego. Jeśli potrafisz siebie dobrze osądzić, będziesz naprawdę mądry.

16 Pozwólmy mieć naszym uczniom małe i duże tajemnice. Nie żądajmy na wszystkie nasze pytania odpowiedzi. Ulegajmy czasami urokowi tajemnicy. Pamiętajmy, że oprócz śmiechu są także łzy… Jerzy Wójcik

17 Nauczyciel - wychowawca musi być nastawiony na szukanie nowych pól i metod działania wobec dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. Wychowanie specjalne jest raczej sztuką niż nauką. Oznacza to wielką rolę wychowawcy w zakresie poznania dziecka i dostosowania metod pracy do jego psychiki.

18 Naczelną zasadą, jaka powinna towarzyszyć każdemu nauczycielowi pracującemu z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną jest: - serdeczność - życzliwość - cierpliwość - bezwzględna akceptacja całej jego osoby.

19 Wszelkim oddziaływaniom rewalidacyjnym wobec ucznia niech przyświecają słowa Janusza Korczaka: mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi.

20 CHARAKTERYSTYKA NIEKTÓRYCH METOD PRACY PEDAGOGICZNEJ

21 O metodach aktywizujących słów kilka… Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.

22 W prawidłowo zorganizowanym procesie dydaktycznym rola nauczyciela polega na stwarzaniu warunków i sytuacji pobudzających uczniów do aktywności, kierowaniu ich działalnością poznawczą podczas zdobywania wiedzy oraz czuwanie nad jej wykorzystaniem. W procesie kształcenia aktywność twórcza dziecka przeplata się z aktywnością odtwórczą.

23 Aby zajęcia były efektywne, muszą być umiejętnie zaprojektowane, zorganizowane, przemyślane i w sposób atrakcyjny przeprowadzone. Ich efektywność uzależniona jest głównie od stylu pracy nauczyciela, metod i form, które stosuje, a także od tego, w jakim stopniu zdoła zaktywizować uczniów oraz nakłonić ich do świadomego uczestnictwa w procesie nauczania.

24 Pamiętajmy ile zapamiętuje uczeń! - 10 % - tego, co słyszy - 20% - tego, co widzi - 40 % - tego, o czym dyskutuje - 90 % - tego, co robi – UCZENIE PRZEZ DZIAŁANIE UCZENIE PRZEZ DZIAŁANIE

25 Zalety stosowania metod aktywizujących w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym: uczeń podejmuje i kontynuuje działania z własnej chęci; uczeń podejmuje i kontynuuje działania z własnej chęci; odczuwa satysfakcję z własnej pracy; odczuwa satysfakcję z własnej pracy; poszukuje, odkrywa i realizuje siebie; poszukuje, odkrywa i realizuje siebie; upewnia się, że potrafi coś stworzyć; upewnia się, że potrafi coś stworzyć; uzupełnia deficyty wiedzy; uzupełnia deficyty wiedzy; czuje się dowartościowany; czuje się dowartościowany; akceptuje siebie; akceptuje siebie; rozwija swoje najlepsze strony; rozwija swoje najlepsze strony; efektywnie uczestniczy w zajęciach; efektywnie uczestniczy w zajęciach; uczy się współistnieć w grupie. uczy się współistnieć w grupie.

26 WYBRANE METODY AKTYWIZUJĄCE Symulacje: Metoda ta polega na naśladowaniu rzeczywistości. Jest to zabawa na niby. Symulacje mogą obejmować takie umiejętności jak: rozmowa telefoniczna, nadawanie paczki na poczcie, zabawy w sklep, lekarza itp. Metoda ta polega na naśladowaniu rzeczywistości. Jest to zabawa na niby. Symulacje mogą obejmować takie umiejętności jak: rozmowa telefoniczna, nadawanie paczki na poczcie, zabawy w sklep, lekarza itp. W symulacjach warto wykorzystać jak najwięcej rekwizytów, po to by zaznajomić ucznia z działaniem, obsługą czy przeznaczeniem poszczególnych przedmiotów. Należy również stymulować ucznia W symulacjach warto wykorzystać jak najwięcej rekwizytów, po to by zaznajomić ucznia z działaniem, obsługą czy przeznaczeniem poszczególnych przedmiotów. Należy również stymulować ucznia do prowadzenia dialogu, używania zwrotów grzecznościowych, do jasnego i zrozumiałego artykułowania swoich potrzeb i oczekiwań. do prowadzenia dialogu, używania zwrotów grzecznościowych, do jasnego i zrozumiałego artykułowania swoich potrzeb i oczekiwań. Dzięki tej metodzie uczniowie rozwijają swoją inwencję twórczą, umiejętności społeczne i poznawcze oraz kształtuje się ich system wartości. Dzięki tej metodzie uczniowie rozwijają swoją inwencję twórczą, umiejętności społeczne i poznawcze oraz kształtuje się ich system wartości.

27 Linia czasu: Metodą tą możemy pokazać uczniowi następstwa czasowe w wymiarze linearnym. Na długim arkuszu kolorowego papieru zaznaczane są wydarzenia w porządku chronologicznym. Aby zobrazować uczniowi upływ czasu konieczne jest wcześniejsze właściwe opanowanie pojęć czasowych: dziś, jutro, dawniej wcześniej, później itd. Metodą tą można się posłużyć podczas zajęć, na których rozmawiamy o uczniu jako człowieku, jego miejscu w świecie.

28 Mapa pojęciowa: Celem stosowania mapy pojęciowej może być: usystematyzowanie świeżo zdobytej wiedzy lub wizualizacja posiadanych wiadomości. Mapę pojęciową wykorzystywałam np. przy realizacji tematyki takiej jak: jesienne owoce, jesienne warzywa, nasze domy, nasze pożywienie itp. Mapa pojęciowa: Celem stosowania mapy pojęciowej może być: usystematyzowanie świeżo zdobytej wiedzy lub wizualizacja posiadanych wiadomości. Mapę pojęciową wykorzystywałam np. przy realizacji tematyki takiej jak: jesienne owoce, jesienne warzywa, nasze domy, nasze pożywienie itp.

29 Burza mózgów: Metodę tą możemy stosować jako: rozgrzewkę umysłową, dla ustalenia zakresu posiadanej wiedzy, dla utrwalenia wcześniej zdobytej wiedzy, dla znalezienia najlepszego rozwiązania jakiegoś problemu. Polega na podawaniu różnych skojarzeń, rozwiązań, które niesie wyobraźnia.

30 Drama: Metoda ta polega na wczuwaniu się w role, na improwizacji angażującej ruch i gest, mowę, myśli i uczucia. W dramie wykorzystuje się spontaniczność uczniów, chęć do aktywnego działania, naturalną potrzebę zabawy, bycia w roli różnych osób. Walory metody: pomaga w zrozumieniu motywacji różnych zachowań, przygotowuje do pełnienia różnych ról życiowych, pobudza ruchowo, pomaga odkryć siebie.

31 INNE METODY PRACY Z DZIEĆMI

32 METODA OŚRODKÓW PRACY Metoda ta poprzez całościowe nauczanie pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Uczy widzenia, obserwowania, badania, myślenia, rozumienia zjawisk przyrody i zjawisk społecznych, uczy wyciągania wniosków, przyczynowego i systematycznego ujmowania zjawisk społeczno- przyrodniczych. Metoda ta poprzez całościowe nauczanie pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Uczy widzenia, obserwowania, badania, myślenia, rozumienia zjawisk przyrody i zjawisk społecznych, uczy wyciągania wniosków, przyczynowego i systematycznego ujmowania zjawisk społeczno- przyrodniczych.

33 W dziennym ośrodku pracy wyróżniamy następujące etapy: - zajęcia wstępne; - praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie; - ekspresja; - zajęcia końcowe.

34 KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA P. DENNISONA Metoda ta polega na wykonywaniu zestawów ćwiczeń ruchowych pomagających m.in. dzieciom mającym problemy z czytaniem, pisaniem, zapamiętywaniem, a jednocześnie z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem. Metoda ta polega na wykonywaniu zestawów ćwiczeń ruchowych pomagających m.in. dzieciom mającym problemy z czytaniem, pisaniem, zapamiętywaniem, a jednocześnie z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem.

35 Ćwiczenia stymulują pracę obu półkul mózgu, wpływają na współpracę między płatami potylicznymi i czołowym mózgu odpowiedzialnymi odpowiednio za odbiór informacji i ich ekspresję, ćwiczenia te stabilizują emocje. Przykładowe ćwiczenia: leniwe ósemki, ruchy naprzemienne, sowa, słoń, kapturek myśliciela, rysowanie oburącz.

36 NEDYREKTYWNA TERAPIA ZABAWOWA Metoda ta oparta jest na tzw. dowolnej zabawie dziecka. Bardzo ważne jest tu nawiązanie kontaktu z dzieckiem oraz zaakceptowanie go takim, jakim jest. Aktywność dziecka jest swobodna i spontaniczna. Nikt nie wykonuje za nie zadania, nie pogania go. Ta metoda pozwala na rozwijanie samodzielnej aktywności dziecka i wpływa korzystnie na jego rozwój emocjonalny. Metoda ta oparta jest na tzw. dowolnej zabawie dziecka. Bardzo ważne jest tu nawiązanie kontaktu z dzieckiem oraz zaakceptowanie go takim, jakim jest. Aktywność dziecka jest swobodna i spontaniczna. Nikt nie wykonuje za nie zadania, nie pogania go. Ta metoda pozwala na rozwijanie samodzielnej aktywności dziecka i wpływa korzystnie na jego rozwój emocjonalny.

37 WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE Podstawowym celem stosowania tej metody jest likwidowanie niepożądanych zachowań oraz wyuczenie określonych zachowań. Środkiem do realizacji tego celu będzie stosowanie różnego typu wzmocnień. Realizacja tej metody powinna uwzględniać: analizę zachowania, system wzmocnień, cel do realizacji. Niezbędne jest przy tym, aby pamiętać, że: wzmocnienie jest czymś, Podstawowym celem stosowania tej metody jest likwidowanie niepożądanych zachowań oraz wyuczenie określonych zachowań. Środkiem do realizacji tego celu będzie stosowanie różnego typu wzmocnień. Realizacja tej metody powinna uwzględniać: analizę zachowania, system wzmocnień, cel do realizacji. Niezbędne jest przy tym, aby pamiętać, że: wzmocnienie jest czymś, co następuje bezpośrednio po pewnym elemencie zachowania i zwiększa prawdopodobieństwo jego ponownego wystąpienia, należy stosować przede wszystkim wzmocnienia pozytywne. co następuje bezpośrednio po pewnym elemencie zachowania i zwiększa prawdopodobieństwo jego ponownego wystąpienia, należy stosować przede wszystkim wzmocnienia pozytywne.

38 METODY OPARTE O KONTAKT Z CIAŁEM Doznania związane z odczuwaniem dotyku, ruchu, z tzw. Bliskimi zmysłami, pojawiają się najczęściej w życiu człowieka. Dlatego te są mu najlepiej znane, zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Pozwalają na zdobywaniu informacji o swoim ciele, wyodrębniają go z otoczenia, służą nawiązaniu kontaktu z terapeutą, a także ułatwiają rozwój poznawczy. Doznania związane z odczuwaniem dotyku, ruchu, z tzw. Bliskimi zmysłami, pojawiają się najczęściej w życiu człowieka. Dlatego te są mu najlepiej znane, zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Pozwalają na zdobywaniu informacji o swoim ciele, wyodrębniają go z otoczenia, służą nawiązaniu kontaktu z terapeutą, a także ułatwiają rozwój poznawczy.

39 Do metod opartych głównie o kontakt z ciałem zaliczyć można: - zabawy paluszkowe; - baraszkowanie; - Programy Aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja; - Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.

40 ZABAWY PALUSZKOWE – posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju, dostarczają dziecku doznań dotykowych, pozwalają poznać własne ciało, poczuć jego odrębność, zapewniają poczucie pewności i bezpieczeństwa. BARASZKOWANIE – poprzez podrzucanie dziecka, siłowanie się z nim, huśtanie go, turlanie można intensywnie stymulować zmysły. Dziecko uczy się też wchodzić w kontakty z innymi ludźmi.

41 PROGRAMY AKTYWNOŚCI KNILLÓW : rozwijają kontakt społeczny, ruch, świadomość ciała, różne formy zabawy z partnerem, są bazą wyjściową dla rozwoju, rozumienia i używania języka. Opierają się na poznawaniu przez dziecko różnych rodzajów aktywności poprzez dostosowywanie swoich ruchów do metodyczno- rytmicznego akompaniamentu, ale zdaniem autorów rozwój kontaktu i komunikacji jest znacznie ważniejszy niż sam ruch.

42 METODA RUCH ROZWIJAJĄCEGO Podstawowe założenia tej metody to rozwijanie przez ruch: - świadomości własnego ciała i usprawnienia ruchowego; - świadomości przestrzeni i działania w niej; - dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu.

43 MUZYKOTERAPIA Istotne wartości, jakie niesie muzyka to: oddziałuje na zmysły, wprawia w wibrację cały organizm, oddziałuje na zmysły, wprawia w wibrację cały organizm, muzyka wyzwala radość, która jest nowym bodźcem do rozwoju, muzyka wyzwala radość, która jest nowym bodźcem do rozwoju, muzyka przenika bariery intelektualne, emocjonalne, charakterologiczne i motoryczne. muzyka przenika bariery intelektualne, emocjonalne, charakterologiczne i motoryczne.

44 Muzyka uwrażliwia na odbiór bodźców z otoczenia, wpływa na rozwój świadomości własnego ciała, koncentrację uwagi, pamięć, wyobraźnię. Pobudza ciało w zakresie ruchów dowolnych. Kształtuje umiejętności współdziałania w grupie. Muzyka daje możliwość odbioru miłych, przyjemnych doznań, może być źródłem odprężenia, pomaga nawiązać kontakt z drugim człowiekiem.

45 SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA Zasadniczym celem stosowania Sali Doświadczania Świata w procesie rewalidacji jest pobudzenie zmysłów, oddziaływanie na nie przy pomocy bodźców. A poprzez to wyzwolenie aktywności własnej osoby poddanej tej terapii oraz ułatwienie kontaktu z opiekunem. Zasadniczym celem stosowania Sali Doświadczania Świata w procesie rewalidacji jest pobudzenie zmysłów, oddziaływanie na nie przy pomocy bodźców. A poprzez to wyzwolenie aktywności własnej osoby poddanej tej terapii oraz ułatwienie kontaktu z opiekunem.

46 Cele terapii: - oswojenie z różnymi bodźcami, - likwidowanie zaburzeń sensorycznych, - osiąganie stanu relaksacji, - lepsze rozumienie otoczenia, - motywowanie do samodzielnego podejmowania decyzji, - pobudzanie aktywności, - rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, pamięci sensorycznej, - nabieranie świadomości istnienia, - poprawia orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni, - zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu, - wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku.

47 HIPOTERAPIA Jest to metoda rehabilitacji ruchowej. Efekty hipoterapii to: poprawa pewności i sprawności ruchowej, rozluźnienie mięśni, poprawa koordynacji i odruchów równoważnych. Wzrasta u dziecka poczucie samodzielności, odwaga, zwiększa się stopień koncentracji uwagi, motywacja do działania staje się silniejsza, rośnie poczucie własnej wartości. Jest to metoda rehabilitacji ruchowej. Efekty hipoterapii to: poprawa pewności i sprawności ruchowej, rozluźnienie mięśni, poprawa koordynacji i odruchów równoważnych. Wzrasta u dziecka poczucie samodzielności, odwaga, zwiększa się stopień koncentracji uwagi, motywacja do działania staje się silniejsza, rośnie poczucie własnej wartości.

48 Duże znaczenie dla rozwoju ruchowego ma ćwiczenie koordynacji i równowagi. W przypadku wzmożonego napięcia mięśniowego jazda konna działa rozluźniające, zaś na obniżone napięcie mięśniowe wpływa pobudzająco, wzmacniając siłę mięśni. Jazdę konną wykorzystuje się również do ćwiczeń mowy, orientacji przestrzennej i poznawania schemat własnego ciała.

49 ARTETERAPIA Podstawowym celem arteterapii jest poznanie uczniów z możliwościami wyrażania emocji przez sztukę. Jest to szczególnie ważne dla tych osób, których ograniczone zdolności językowe nie pozwalają na relacjonowanie innym swoich przeżyć. Podstawowym celem arteterapii jest poznanie uczniów z możliwościami wyrażania emocji przez sztukę. Jest to szczególnie ważne dla tych osób, których ograniczone zdolności językowe nie pozwalają na relacjonowanie innym swoich przeżyć.

50 Terapia ma pozytywny wpływ na rozwój osobowości dzieci, ułatwia im rozumienie ich własnych stanów i zachowań. Dla wielu z nich jest to jedyna forma uzewnętrznienia własnego świata, przeżyć za pomocą symboli; umożliwia im wyzwolenie się z utrwalonych negatywnych zachowań, kompensuje braki i pragnienia, których nie mogły do tej pory spełnić w rzeczywistości.

51 DOGOTERAPIA Dogoterapia jest jedną z naturalnych metod wspomagających rozwój dzieci niepełnosprawnych intelektualnie wykorzystującą kontakt z psem. Jego obecność nie tylko ułatwia nawiązanie wzajemnych relacji, ale także sprzyja rozwojowi aktywności poznawczej, eliminuje zachowania opozycyjne oraz rozwija gotowość i zdolności do uczenia się. Dogoterapia jest jedną z naturalnych metod wspomagających rozwój dzieci niepełnosprawnych intelektualnie wykorzystującą kontakt z psem. Jego obecność nie tylko ułatwia nawiązanie wzajemnych relacji, ale także sprzyja rozwojowi aktywności poznawczej, eliminuje zachowania opozycyjne oraz rozwija gotowość i zdolności do uczenia się.

52 Prowadzone ćwiczenia i zabawy psem mają na celu: - Stymulację rozwoju funkcji poznawczych; - Usprawnianie funkcji motorycznych; - Podejmowanie różnych form działań ruchowych, właściwe ukierunkowanie aktywności; - Socjalizację i uwrażliwienie, redukowanie napięć emocjonalnych; - Stymulację rozwoju mowy: usprawnianie umiejętności komunikowana się, nawiązywania kontaktu;

53 - Kształtowanie właściwych wzorów zachowań i działań w stosunku do zwierząt; - Stwarzanie możliwości doznawania radości i przyjemności w kontakcie z psem; - Naukę postępowania z psem; - Wzbogacanie wiedzy o budowie i pielęgnacji psa; - Kształtowanie humanitarnych postaw wobec zwierząt; - Naukę relaksacji w obecności psa.

54 Dziękujemy za uwagę.


Pobierz ppt "METODYKA PRACY Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Opracowanie: Monika Bilczak Jolanta Świtacz Listopad 2011."

Podobne prezentacje


Reklamy Google