Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W LINI ID grupy: 96_23_MP_G2 Opiekun: BEATA OŁDAKOWSKA Kompetencja: MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA Temat projektowy: CZY WIEM, CO JEM? Semestr/rok szkolny: SEMESTR III/2010/2011

3

4 to proces życiowy polegający na pozyskiwaniu przez organizm ze środowiska pokarmu (a dokładniej zawartych w nim składników odżywczych).

5

6 UKŁAD POKARMOWY zaopatruje organizm w produkty, które dostarczają mu energii; trawi pokarm; trawienie może być mechaniczne bądź chemiczne; wchłania, czyli transportuje produkty trawienia poprzez nabłonek jelitowy do naczyń krwionośnych; odpowiada również za wydalanie zbędnych produktów;

7 Jest to złożony proces enzymatycznego przekształcenia wielkocząsteczkowych związków chemicznych w prostsze, w celu ich wchłonięcia i przyswojenia przez organizm Enzymy rozkładające tłuszcze to lipazy. Enzymy rozkładające białka to proteazy. Enzymy rozkładające węglowodany to amylazy.

8 TRAWIENIE MECHANICZNE Składa się ono z kilku etapów: żucia; połykania; ruchów perystaltycznych jelit i żołądka.

9 TRAWIENIE CHEMICZNE Odbywa się ono poprzez działanie poszczególnych enzymów na składniki odżywcze. Wątroba i trzustka są narządami wydzielania zewnętrznego, produkują enzymy trawiące pokarm.

10 JAMA USTNA W niej następuje wstępna, mechaniczna obróbka pokarmu i przygotowanie do dalszego trawienia.

11 PRZEŁYK Transportuje pokarm z gardła do żołądka.

12 ŻOŁĄDEK Trawi zawarte w pokarmie białka. Kwas solny, wydzielany przez gruczoły ściany żołądka, umożliwia działanie pepsyny i niszczy drobnoustroje chorobotwórcze.

13 DWUNASTNICA Początkowy odcinek jelita cienkiego. W dwunastnicy przebiega dalszy etap trawienia i absorpcji składników pokarmowych pożywienia.

14 JELITO CIENKIE Gruczoły jelita cienkiego wydzielają sok jelitowy zawierający enzymy trawienne. Wewnątrz jelito pokryte jest kosmkami, które wchłaniają strawiony pokarm.

15 WĄTROBA Wytwarza żółć i odprowadza ją do dwunastnicy. Uczestniczy w przemianie tłuszczów, jej rola polega na ich wytwarzaniu, np. z wolnych kwasów tłuszczowych oraz węglowodanów.

16 JELITO GRUBE W jelicie grubym zachodzi końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych oraz odbywa się końcowy proces formowania kału.

17 Tryb życia, czynniki środowiska, w których żyjemy, a przede wszystkim sposób odżywiania znajdują swoje odzwierciedlenie w funkcjonowaniu organizmu. Czynniki te decydują o sprawności działania systemu odpornościowego oraz sposobie reakcji organizmu na stres. To wszystko wpływa na stan naszego zdrowia oraz kondycję psychiczną.

18 Jeść powinniśmy wtedy, kiedy naszemu organizmowi jest potrzebna energia, a nie wtedy, kiedy ładnie pachnie, ładnie wygląda czy mamy apetyt.

19 O prawidłowej pracy wszystkich komórek organizmu, które są podstawową jednostką jego struktury decyduje: rodzaj, ilość i jakość spożywanych składników odżywczych. Pierwiastki nazywane makro- i mikroelementami oraz witaminy spełniają rolę katalizatorów wszystkich reakcji chemicznych. Podstawowe składniki to: białko, tłuszcze, węglowodany i woda.

20 Węglowodany (cukry, cukrowce, sacharydy) – organiczne związki chemiczne składające się z atomów węgla, wodoru i tlenu. Są to związki zawierające jednocześnie liczne grupy hydroksylowe, karbonylowe oraz czasami mostki półacetalowe. Ogólnym wzorem sumarycznym węglowodanów jest C x H 2y O y lub C x (H 2 O) y (znane są jednak węglowodany niespełniające tego wzoru, np. deoksyryboza).

21 Węglowodany dostarczają organizmowi energii potrzebnej do funkcjonowania. Są niezbędnymi składnikami pożywienia i muszą być dostarczane do organizmu codziennie. Szkodliwy może być zarówno ich niedobór jak i nadmiar w pożywieniu.

22 Można je znaleźć w pokarmach roślinnych. Popularnym źródłem węglowodanów są ziarna: zboża, ryż, kukurydza, nasiona roślin strączkowych: groch, fasola, bób, soczewica, soja oraz rośliny okopowe: ziemniaki, buraki cukrowe.

23 Pełnoziarniste pieczywo jest znakomitym źródłem węglowodanów. Węglowodany zawiera również: miód i cukier oraz ich przetwory: czekolada, cukierki, marmolada, dżemy. Zawierają one 50-99% węglowodanów w postaci cukrów rafinowanych.

24 węglowodany Kiedy wybieramy do swojej diety pokarmy bogate w węglowodany, to powinny one być zawsze nie rafinowane, to znaczy takie, wraz z którymi występuje w produktach żywnościowych całe bogactwo substancji mineralnych, witamin, białek i tłuszczów.

25 Węglowodany to główne źródła glukozy, która jest głównym paliwem dla wszystkich komórek ciała i jedynym źródłem energii dla mózgu i czerwonych krwinek.

26 Cukry to inaczej węglowodany a sama nazwa węglowodany oznacza, że są to związki węgla i wody Cukry to przede wszystkim materiał energetyczny i strukturalny. Ze względu na budowę wyróżniamy cukry proste – glukoza, dwucukry – laktoza, sacharoza i wielocukry – skrobia, celuloza, czyli błonnik, chityna.

27 Cukry dodają nam energii Cukry występują w produktach takich jak: makaron, pieczywo, słodycze, owoce, warzywa.

28 Białka(inaczej proteiny) są głównym materiałem budulcowym organizmu, stanowią około 15% masy człowieka, w tym głównie układu mięśniowego. Białko występuje w następujących produktach: ser, mleko, mięso, jaja, fasola, groch, orzechy, drób, ryby, kefir. Na przykład parmezan zawiera ok. 40% białka.

29 Białko zawarte w pożywieniu jest rozkładane w procesie trawienia na 20 różnych aminokwasów. Aminokwasy to Związki chemiczne wykorzystywane przez komórkę do budowy białek. Organizm zdrowego człowieka traci dziennie ok. 30 g białka. Każda komórka by istnieć, musi wymieniać swoje struktury białkowe z otaczającym je środowiskiem, tzn. z krwią lub chłonką. Sportowiec traci średnio trzykrotnie więcej białka dziennie niż przeciętny człowiek.

30 Dzienne zapotrzebowanie na białko dla dzieci i młodzieży: Dzieci 1-3 lat - 45g Dzieci 4-6 lat - 55g Dzieci 7-9 lat - 65g Chłopcy lat - 75g Dziewczęta lat - 75g Młodzież męska lat - 95g Młodzież męska lat - 100g Młodzież żeńska lat - 85g Młodzież żeńska lat - 80g

31 Tłuszcze -najbardziej kaloryczne składniki pożywienia odznaczające się dużymi walorami smakowymi. Są niezbędnym składnikiem pożywienia, jednakże z punktu widzenia zachowania zdrowia ich spożycie wymaga szczególnej kontroli. Spełniają w organizmie głównie funkcję energetyczną.

32 WITAMINY- związki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinny być dostarczane wraz z jedzeniem, ponieważ organizm sam nie potrafi ich wytworzyć.

33 Beta-karoten (prowitamina A)- żółty barwnik owoców i warzyw, z którego wątroba wytwarza witaminę A. B1 (tiamina)- potrzebna do syntezy enzymów, które przekształcają węglowodany w energię. B2 (ryboflawina)- uczestniczy w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów.

34 B3 (witamina PP, niacyna)- jest niezbędna do zamiany węglowodanów w energię, reguluje stężenie glukozy we krwi. C (kwas askorbinowy)-jest silnym przeciwutleniaczem i wspomaga działanie innych antyoksydantów, chroni przed nowotworami i chorobą wieńcową. B9 (kwas foliowy)-bierze udział w produkcji komórek zastępując uszkodzone lub zużyte.

35 powinna zawierać ponad 60% węglowodanów, mniej niż 15% białka i mniej niż 20% tłuszczu. powinna zawierać 70-80% kalorii pochodzących z węglowodanów, 10-20% z tłuszczów i 8-10% z białek.

36 Mięso Produkty mleczne Owoce Warzywa Produkty zbożowe

37 Dzienne zapotrzebowanie energetyczne zależy od: indywidualnego tempa metabolizmu masy ciała wzrostu wieku płci poziomu aktywności fizycznej.

38 Dzienny poziom zapotrzebowania na energię dla dzieci i młodzieży : Dzieci 1-3 lat kcal Dzieci 4-6 lat kcal Dzieci 7-9 lat kcal Chłopcy lat kcal Dziewczęta lat kcal Młodzież męska lat kcal Młodzież męska lat kcal Młodzież żeńska lat kcal Młodzież żeńska lat kcal

39 Średnia wartość energetyczna (w100g) najczęściej spożywanych produktów śniadaniowych : Chleb mieszany -250 kcal Bułka pszenna- 275 kcal Masło extra- 735 kcal Margaryna (rama)- 621 kcal Twaróg półtłusty- 133 kcal Dżem truskawkowy-153 kcal Jajka na twardo- 109kcal Sałatka- 10 kcal Szynka wiejska –243kcal Ser Edamski- 288 kcal Pomidor- 15 kcal Ogórek- 10 kcal

40 Kaloria historyczna jednostka ciepła, obecnie, gdy ciepło jest utożsamiane z energią, jest pozaukładową jednostką energii (skrót cal); często używana jest jednostka wielokrotna kilokaloria (skrót kcal); 1 kcal = 1000 cal. Określenie ilości kalorii w produktach żywnościowych wyraża ilość energii, którą przeciętnie przyswaja ludzki organizm przy spożyciu takiego produktu. Taka żywnościowa energia jest później wykorzystywana do podtrzymania funkcji życiowych i aktywności.

41 – sposób spalania energii dostarczanej organizmowi jazda na rowerze (10 km/godz.) kcal. jazda na rowerze (19 km/godz.) kcal. bieganie (9 km/godz.) kcal. bieganie (11 km/godz.) kcal. bieganie w miejscu kcal. pływanie (23 m/min.) kcal. pływanie (46 m/min.) kcal. gra w tenisa kcal. marsz (3 km/godz.) kcal. marsz (5 km/godz.) kcal. marsz (7 km/godz.) kcal

42 Odżywiamy się nieodpowiednio, ponieważ : -nie mamy czasu na przygotowanie jedzenia zgodnego z zasadami racjonalnego odżywiania się -przeżywamy stresujące wydarzenia (kłótnie, choroby) -nie jesteśmy akceptowani w środowisku i rodzinie -brakuje nam znajomości zasad zdrowego odżywiania się

43 Otyłość– patologiczne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie, przekraczające jego fizjologiczne potrzeby i możliwości adaptacyjne. Otyłości towarzyszy nadwaga, czyli nadmierna masa ciała powyżej masy optymalnej.

44 Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI) - współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Wzór -

45

46 Skutki złego odżywiania - Choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze; miażdżyca i jej powikłania np. udar mózgu i niedokrwienna choroba serca z zawałem włącznie) - Nowotwory - Cukrzyca - Choroby jelita grubego - Kamica żółciowa - Próchnica zębów - Osteoporoza - Otyłość - Bulimia, anoreksja Z badań przeprowadzonych w Polsce wynika, że nadwaga i otyłość dotyczy 65% mężczyzn i kobiet w wieku lat.

47

48 Coca-cola została wynaleziona przez J. S. Pembertona, aptekarza z Atlanty, w 1886 roku i docelowo miała służyć jako środek medyczny. Dzięki połączeniu Coli, pensów, papieru, folii aluminiowej i soli można zbudować baterie Coca-cola zabija robaki. Gdyby nie barwniki - cola miałaby kolor zielony. Służy też jako odrdzewiacz. Świetnie czyści srebro. (Ciekawe co na to Twój żołądek?)

49 Czy wiesz że … ?... dieta śródziemnomorska jest najkorzystniejsza dla zdrowia? Za najważniejsze składniki tej diety uznano warzywa, przede wszystkim fasolę i groch, owoce, orzechy, ryby, oliwę z oliwek i umiarkowane ilości wina. Badania zostały przeprowadzone przez specjalistów z Uniwersytetu Ateńskiego i Harvard School of Public Health na grupie 22 tysięcy ochotników. Testy trwały cztery lata

50 Konserwanty i inne chemiczne dodatki zawarte w produktach spożywczych mogą – w przypadku osób genetycznie predysponowanych - stanowić przyczynę różnych chorób alergicznych lub potęgować objawy alergii na inne substancje. Najbardziej niebezpiecznymi związkami są benzoesan sodu, dwutlenek siarki, siarczyny, azotany i azotyny.

51 E E barwniki E E konserwanty E E przeciwutleniacze, stabilizatory, regulatory kwasowości E E zagęszczacze i stabilizatory E E regulatory kwasowości, środki spulchniające, przeciwzbrylające, klarujące, wzmacniacze smaku Pod literą "E" i trzema cyframi znajdują się grupy substancji dodawanych do produkcji żywności:

52 Barwniki, których należy unikać: E102 (tartrazyna) E110 (żółcień pomarańczowa) E123 (amarant) E127 (erytrozyna) E129 (czerwień Allura FC) E151 (czerń brylantowa PN) Dobre substancje E Pozytywny wpływ na organizm ma lecytyna (E 322), która otrzymywana jest z soi. Jest używana jako zagęstnik. W naszej żywności równie często można znaleźć (E 330) czyli kwas cytrynowy. Otrzymuje się go poprzez fermentację cukrów. W gastronomii stosuje się go od dawna – jest to bowiem kwas tani i powszechny (stanowi składnik wielu roślin).

53 Jednodniowy jadłospis dla młodzieży…

54 Śniadanie Chleb żytni jasny 200 g. Sok jabłkowy 100g. Szynka wiejska 150 g. Mandarynki 100g. Obiad Pierogi ruskie 300g. Zupa pomidorowa z ryżem 160 g. Baton Snickers 160 g. Sok owocowy 100 g. Kolacja Chleb zwykły 200 g. Herbata, napar bez cukru 180 g. Kabanosy 140 g. W jadłospisie znajduje się: 3289 kcal, 118 g. białka, 134 g. tłuszczów, 429 g. węglowodanów.

55 ŚNIADANIE: płatki śniadaniowe (musli) mleko 0,5 % bułka maślana serek homogenizowany o smaku waniliowym sok grapefruitowy jabłko wartość energetyczna: 750 kcal

56 DRUGIE ŚNIADANIE: 2 kanapki chleba razowego 5 g masła śmietankowego 2 listki sałaty 2 plastry polędwicy z drobiu sok marchewkowo- jabłkowy wartość energetyczna: 250 kcal

57 OBIAD: 200 g frytek dorsz pieczony sałatka marchewkowo- jabłkowa ciastko francuskie z kremem herbata z cytryną wartość energetyczna: 890 kcal

58 PODWIECZOREK: sałatka wieloowocowa 125 ml soku pomarańczowego Wartość energetyczna: 120 kcal.

59 KOLACJA: Bułka 5 g masła śmietankowego 2 plastry ementalera 1 pomidor 2 plastry polędwicy z drobiu kakao Wartość energetyczna: 500 kcal Wartość energetyczna po całym dniu: 2510 kcal

60 Oto przykładowy przepis na sałatkę owocową

61 Potrzebne składniki: 2 banany, 3 brzoskwinie, 3 jabłka, 7 śliwek, 1 pomarańcza, 2 gruszki, gałązkę winogron. Sposób przygotowania: Wszystkie owoce pokroić w kostkę dodać 1 jogurt i wszystko wymieszać… SMACZNEGO

62 Przeprowadziliśmy wśród gimnazjalistów ankietę dotyczącą żywienia. Opracowane wyniki przedstawiają się następująco:

63 Jeden Dwa Trzy Więcej niż trzy Brak odpowiedzi Ile posiłków zjadasz w ciągu dnia?

64 Czy przed wyjściem do szkoły zjadasz śniadanie?

65 nie jem drugiego śniadania kanapkisłodyczeowoceInne(np. drożdżówki)

66 herbatęsoki napoje gazowane napoje energetyzujące napoje mleczne brak odpowiedzi Jakie najczęściej napoje pijesz w ciągu dnia?

67 nie jem wcale nie jem ich codziennie raz dwa razy więcej niż dwa razy brak odpowiedzi

68 WNIOSKI: Stwierdziliśmy, że z odżywianiem gimnazjalistów nie jest tak bardzo źle. Trochę niepokoi nas fakt, że są wśród nas osoby, które zjadają tylko jeden posiłek dziennie. Prawie 35% uczniów nie zjada przed wyjściem do szkoły śniadania – a to ono ma dać nam siłę do nauki i dobrego samopoczucia. Większość gimnazjalistów pije soki – brawo! Tylko połowa gimnazjalistów je drugie śniadanie w szkole. Okazało się, że aż 41% gimnazjalistów nie je owoców codziennie.

69 Przedstawiliśmy wyniki ankiety na gazetce w korytarzu szkolnym.

70 Wiersze o zdrowym żywieniu – te wygrały.

71 ROBIMY SAŁATKĘ OWOCOWĄ PLAKATY WYSTAWA ŻYWNOŚCI

72 MY W PIEKARNI

73

74 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google