Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Warszawa 2008 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Szymanik Radosław COS PZT SOPOT.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Warszawa 2008 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Szymanik Radosław COS PZT SOPOT."— Zapis prezentacji:

1 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Warszawa 2008 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Szymanik Radosław COS PZT SOPOT

2 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA to zdolność do wykonywania wysiłków specyficznych dla danej dyscypliny [Sozański 1999]

3 CELE TRENINGU WYTRZYMAŁOŚCI SPECJALNEJ optymalizacja funkcji organizmu, rozwinięcie specyficznej adaptacji wysiłkowej, doskonalenie mechanizmów pozyskiwania energii przez organizm zawodnika.

4 Obciążenie fizjologiczne w tenisie Średni czas trwania punktu 5 – 10 sekund krótkie sekund średnie 20 > sekund b. długie Przerwa pomiędzy punktami20 s Przerwa pomiędzy zmianami stron90 s Przerwa pomiędzy setami120 s Proporcje praca : wypoczynek1:1 do 1:4 Czas trwania meczu tenisowego1h -5 h Efektywny czas gry (%)30% Ilość krótkich odcinków [3m] o wysokiej intensywności Intensywność meczu (obciążenie wewnętrzne) 60-70% VO 2 max Fernandez J., Mendez-Villanueva A., Pluim B.M., Intensity of tennis match play, Br J Sports Medicine 2006; 40:

5 Statystycznie 93% punktów w tenisie jest krótszych niż 15 sekund.* * dotyczy hard kortów [Kovacs, USTA 2004]

6 US OPEN FINAŁ MĘŻCZYZN średni czas rozgrywania punktu ,2 sek.5,99 sek.

7 Systemy energetyczne Czas wysiłku (min:sec) Proporcja praca- wypoczynek ATP - PC (ATP, fosfokreatyna) 0:10 0:15 0:20 0:25 1:3 ATP – PC, LA (ATP, fosfokreatyna, kwasowy) 0:30 0:40-0:50 1:00-1:10 1:20 1:3 LA, O2 (kwasowy, tlenowy) 1:30-2:00 2:10-2:40 1:2 2:50-3:001:1 O2 (tlenowy) 3:00-4:00 4:00-5:00 1:1 1:½ Fox E.L., and Mathews D.K., Interval training : Conditioning for Sports and General Fitness. Philadelphia: W.B. Saundres, 1989

8 POZIOM LA [mleczan] w trakcie oraz po treningu wytrzymałości specjalnej Po rozgrzewce (skoki, skipy, wypady oraz ćwiczenia koordynacyjne z rakietą) I ćwiczenie 6 serii (15-30) II ćwiczenie 6 serii (15-30) Pomiar bezpośrednio po 6 serii Pomiar w 10 po zakończeniu ćwiczenia Pomiar bezpośrednio po 6 serii Pomiar w 10 po zakończeniu ćwiczenia X 3,89 mmol/L 2,84 mmol/L 1,44 mmol/L 3,13 mmol/L 3,10 mmol/L Y 1,70 mmol/L 2,79 mmol/L 2,31 mmol/L 3,42 mmol/L 1,32 mmol/L Z 1,34 mmol/L 1,00 mmol/L 2,14 mmol/L 2,00 mmol/L 1,00 mmol/L

9 SKALA BORGA ĆWICZENIE IĆWICZENIE II PUNKTYHR

10 SKALA BORGA PunktyHR sk/min 12, , , ,

11 KONKLUZJE Tak dobieraj obciążenia treningowe aby były takie jak meczowe lub większe. Główny nacisk kładziemy na akcje do 15. Długość pojedynczych akcji nie powinna przekraczać 45. Stosunek: praca – wypoczynek, na każdą sekundę pracy powinny przypadać 1- 4 sekundy odpoczynku. Po powtórzeniach powinna być zastosowana dłuższa przerwa.


Pobierz ppt "WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Warszawa 2008 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE Szymanik Radosław COS PZT SOPOT."

Podobne prezentacje


Reklamy Google