Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ABC Pasażera Więcej niż dobre pomysły.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ABC Pasażera Więcej niż dobre pomysły."— Zapis prezentacji:

1 ABC Pasażera Więcej niż dobre pomysły

2 Lotnisko krok po kroku Odprawa biletowo-bagażowa
Odprawa paszportowa (dla rejsów międzynarodowych) Kontrola celna (dla rejsów poza Unią Europejską) Kontrola bezpieczeństwa Poczekalnia odlotowa Boarding na pokład samolotu

3 Bilet lotniczy – linie rejsowe
1.Nazwisko pasażera 2. Przewoźnik 3. Nazwa wystawcy biletu 4. Trasa podróży 5. Podatki i opłaty lotniskowe 6. Data wystawienia biletu 7. Kwota do zapłaty za bilet 8. Sposób płatności za bilet 9. Numer biletu 10. Tzw. "kalkulacja biletu„ 11. Kod przewoźnika 12. Numery rejsów 13. Klasa rezerwacyjna 14. Data wylotów 15. Godziny odlotów 16. Status rezerwacji OK/HK-rezerwacja potwierdzona RQ/HL-lista oczekujących 17. Kod zastosowanej taryfy lotniczej

4 Bilet lotniczy Bilet elektroniczny (linie rejsowe) Tanie linie lotnicze

5 konieczna przy przekraczaniu granic niektórych państw
Odprawa paszportowa PASZPORT należy sprawdzić jakie są wymagania co do ważności paszportów przy przekraczaniu poszczególnych państw DOWÓD OSOBISTY od 1 maja 2004 pasażerowie narodowości polskiej podróżujący w obrębie Unii Europejskiej mogą posługiwać się przy przekraczaniu granicy również dowodem osobistym WIZA konieczna przy przekraczaniu granic niektórych państw NIEZBĘDNE DOKUMENTY

6 Gdzie jest mój check-in…
Jak znaleźć stanowisko odprawy? TABLICA INORMACYJNA LUB MONITORY CHECK-IN - Czas zgłaszania się do odprawy biletowo-bagażowej wynosi: minimum 60 minut przed odlotem - dla pasażerów podróżujących rejsami międzynarodowymi (oprócz USA i Kanady) minimum 120 minut przed odlotem - dla pasażerów podróżujących do USA i Kanady.

7 Odprawa bagażowa Bagaż rejestrowany - od 15 do 20 kg
Bagaż podręczny - od 5 do 10 kg Pasażer odpowiada za zawartość swojego bagażu. Usunąć z bagażu podręcznego oraz z rzeczy osobistych przedmioty niedopuszczone do przewozu w kabinie pasażerskiej, tj.: noże, topory, broń białą, pałki, narzędzia, żyletki, brzytwy, nożyczki, pilniki do paznokci itd. Większość z tych rzeczy można przewozić w bagażu głównym. Warto wiedzieć, że przedmioty niedopuszczone do przewozu w kabinie pasażerskiej nie są przyjmowane do depozytu.

8 Towary z poza UE (częste przekraczanie granicy)
Limity bezcłowe Zwolnienia z cła towarów znajdujących się w bagażu osobistym podróżnych, nie mających charakteru handlowego Towar Towary przywożone z poza UE z UE Towary z poza UE (częste przekraczanie granicy) Papierosy 200 szt. 800 szt. 20 szt. Cygaretki 100 szt. 400 szt. 15 szt. Cygara 50 szt. 5 szt. Tytoń do palenia 250 g 1 kg 20 g Spirytus i napoje alkoholowe 1 litr 10 litrów 500 ml Wina nie musujące 2 litry 90 litrów (w tym 60l musujące) Piwo Bez ograniczeń 110 litrów Alkoholowe produkty pośrednie 20 litrów Perfumy 50 g 25 g Wody toaletowe 250 ml 100 ml Leki Ilość na własny użytek Upominki Do kwoty 175€ Do 90€

9 Boarding – wejście na pokład
KARTA POKŁADOWA (boarding pass) uprawnia do poruszania się w strefie tranzytowej lotniska (sklepy wolnocłowe, restauracje, kawiarnie, poczekalnie) i wejścia do samolotu Kartę dostaje pasażer podczas kontroli biletowo-bagażowej. Informacje zawarte na karcie pokładowej to: imię i nazwisko pasażera, nazwy portów lotniczych wylotu i przylotu, nazwa przewoźnika, numer rejsu, klasa przelotu oraz klasa, w jakiej kupiono bilet, godzina wylotu, numer wejścia do samolotu (gate'u), godzina wpuszczania na pokład (boarding time), numer miejsca.

10 Po przylocie Budynek terminalu - pasażerowie przechodzą rękawami pomostowymi lub są dowożeni do niego specjalnymi autobusami. Kontrola paszportowa Hall odbioru bagażu - w celu odnalezienia swojego bagażu należy zwrócić uwagę na monitory usytuowane nad pasami transmisyjnymi. 4. Po odebraniu bagażu należy kierować się do wyjścia i pamiętać o ewentualnym ocleniu przywiezionych towarów

11 Lot odwołany lub opóźniony (canceled) (delayed, late arrival)
Anulowanie rejsu pasażer ma prawo do otrzymania od przewoźnika: - zwrotu opłaty lub zaproponowania alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży - wyżywienia i pobytu w hotelu w zależności od potrzeby oraz świadczeń typu telefon, faks Opóźnienie lotu Jeżeli pasażer stawił się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej oraz jeżeli przewoźnik danego lotu przewiduje, że wystąpią opóźnienia do 4 godzin przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do zapewnienia, w zależności od potrzeby, wyżywienia i miejsca w hotelu oraz ww. świadczeń. Jeżeli opóźnienie jest większe niż 5 godzin, przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu opłaty lub zapewnienie przelotu do portu, w którym podróż rozpoczęto.

12 Bezpieczeństwo - dyscyplina
Gdy według uzasadnionej oceny pasażer: stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa samolotu lub osób na pokładzie przeszkadza załodze w wykonywaniu obowiązków nie przestrzega poleceń załogi (w tym ostrzeżeń o zakazie spożywania alkoholu, palenia i korzystania ze sprzętu elektronicznego) Personel pokładowy ma prawo podjąć wszelkie kroki, by go powstrzymać. Jeśli to możliwe, niezdyscyplinowany pasażer może zostać usunięty z samolotu. Najczęściej łamane są nakazy: niepalenia papierosów niewłączania urządzeń elektronicznych nieodpinania wcześniejszego pasów bezpieczeństwa niechodzenia po pokładzie

13 Lotnisko - infrastruktura
Przykład: Warszawa Okęcie Punkt informacyjny Wynajem samochodów Przechowalnia bagażu Taras widokowy Biura turystyczne Sklepy Gastronomia Prasa Bank Urząd pocztowy Punkt pierwszej pomocy Pokój matki i dziecka Wózki bagażowe Punkt zwrotu podatku VAT

14 Słowniczek A Arrivals (przyloty) część lotniska, w której obsługiwani są pasażerowie przylatujący (hala przylotów). B Bagaż podręczny to bagaż, który pasażer zabiera ze sobą na pokład samolotu. Najczęściej spotykana ograniczenia wagi tego bagażu to: 10 kg w klasie biznes i 5 kg w klasie ekonomicznej. Bagaż rejestrowany  to inaczej bagaż główny, oddawany na lotnisku w momencie odprawy biletowej. Musi mieścić się w określonych wymiarach i wadze. System wagowy obowiązuje na krótszych trasach, na przelotach międzykontynentalnych stosowany jest system sztukowy. W zależności od... Bilet otwarty to bilet na podróż w dwie strony, jednak w momencie jego wykupu nie ma określonej daty powrotu. Rezerwacji daty powrotu dokonuje się po rozpoczęciu podróży (termin jest ograniczony ważnością biletu – najczęściej 12 miesięcy). Boarding card (pass) (Karta pokładowa) otrzymuje się na podczas odprawy biletowej. Upoważnia pasażera do wejścia na pokład samolotu. Zawiera takie dane jak: numer miejsca w samolocie, numer gate, boarding time. Boarding time godzina, od której pasażerowie mogą wchodzić na pokład samolotu. C Charter (czarter) wynajęty (najczęściej przez biura podróży) samolot obsługujący popularne trasy wyjazdów na wczasy. Check-in (odprawa) stanowisko na lotnisku, przy którym następuje odprawa biletowo-bagażowa. Podczas niej pasażer nadaje bagaż rejestrowany do miejsca docelowego oraz otrzymuje kartę pokładową (boarding card).

15 Słowniczek D Departure (odloty) część lotniska obsługująca pasażerów rozpoczynających swoją podróż (hala odlotów). Duty free strefa lotniska położona poza bramkami kontroli paszportowej. Znajdują się w niej poczekalnie, business lounge, sklepy wolnocłowe. F Fare (taryfa) podstawa ceny biletu. Frequent Flyer pasażer często latający daną linia lotniczą. Za swoja lojalność wobec linii lotniczej jest wynagradzany różnymi przywilejami. G Gate (wyjście, brama) miejsce na lotnisku, z którego pasażerowie są wpuszczani na pokład samolotu (na podstawie boarding card). J Jet-lag trwające nawet kilka dni dolegliwości w związku z podróżą do innej strefy czasowej (najczęściej to zaburzenia snu). K Klasa podróży (serwisowa) istnieją 3 klasy serwisowe: first (występuje tylko na wybranych rejsach w niektórych samolotach), business (znacznie bardziej popularna od first) oraz ekonomiczna (najbardziej rozpowszechniona). Im wyższa klasa serwisowa tym wyższy standard podróży oraz wygody.

16 Słowniczek Klasa rezerwacyjna poszczególne litery alfabetu służące do oznaczania konkretnych taryf rezerwacyjnych. Istnieje kilka różnych klas rezerwacyjnych w poszczególnych klasach serwisowych. Najwięcej jest w klasie ekonomicznej. Są one oznaczane literami alfabetu np.: V, Q, H, M... L Low cost airlines (tanie linie lotnicze) dynamicznie rozmijający się segment przewoźników lotniczych oferujących niskie ceny za przeloty dzięki polityce obniżania kosztów działalności (np.: brak biletów, posiłków na pokładzie samolotu, restrykcyjny limit bagażu, doloty na mniejsze lotniska z dala... N Numer lotu jest przypisany do każdego rejsowego połączenia lotniczego. Składa się z dwóch liter (kodu przewoźnika) oraz cyfr, np.: LO 001 (LO – kod PLL LOT, 001 – numer rejsu na trasie Warszawa-Chicago)

17 ŻYCZYMY WYSOKICH LOTÓW !!!


Pobierz ppt "ABC Pasażera Więcej niż dobre pomysły."

Podobne prezentacje


Reklamy Google