Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Niemiecka Prasa Prestiżowa Frankfurter Allgemeine Zeitung Die Welt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Niemiecka Prasa Prestiżowa Frankfurter Allgemeine Zeitung Die Welt."— Zapis prezentacji:

1 Niemiecka Prasa Prestiżowa Frankfurter Allgemeine Zeitung Die Welt

2 Frankfurter Allgemeine Zeitung HISTORIA

3  Pierwszy numer ukazał się 1 listopada 1949 roku w Frankfurcie nad Menem  Jego redaktorem-założycielem był Erich Welter  W 1958 roku FAZ odkupiła od „Frankfurter Societaetsdruckerei wszelkie prawa do tytułu swej poprzedniczki „Frankfurter Zeitung” – najpoważniejszej gazety niemieckiej okresu Republiki Weimarskiej, której wydawanie zostało zakazane w 1943 roku  Część redaktorów z „Frankfurter Zeitung” przeszła do FAZ

4 Frankfurter Allgemeine Zeitung Fundacja Fazit (Fazit Stiftung)

5 FAZ jest spółką, której największym udziałowcem jest powołana w 1959 roku fundacja Fazit Fundacja ta stoi na straży niezależności dziennika i niezmienności jego polityki redakcyjnej Kierowana jest przez pięciu wydawców, współudziałowców bez prawa udziału w zyskach Przy podejmowaniu decyzji obowiązuje zasada jednomyślności Wydawcy: Dieter Eckart, Berthold Kohler, Gunter Nonnenmacher, Frank Schirrmacher, Holger Steltzner

6 Frankfurter Allgemeine Zeitung Layout i wewnętrzna struktura gazety

7  Format – A3  Tradycyjnie na pierwszej stronie FAZ nie ma zdjęć  Wyjątki od powyższej reguły ( od 1949 roku było ich 31): zdjęcie cieszących się pod Reichstagiem ludzi w Dniu Zjednoczenia 4 października 1990 roku, zdjęcia walących się wież World Trade Center –  Znaczna część zdjęć w dzienniku jest czarnobiała (szczególnie w sekcji politycznej)  Zdjęcia kolorowe znajdują się w dziale sportowym i kulturalnym  Kolorowe są również reklamy  Informacje gospodarcze ilustrowane są licznymi wykresami i diagramami  Gazeta łamana jest na 6 szpalt Layout

8  Wydanie niedzielne (Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung) było wielokrotnie nagradzane: Europe’s Best Designed Newspaper – 2002 World’s Best Designed Newspaper

9 Struktura wewnętrzna  Dziennik dzieli się na trzy odrębne sekcje: polityczną, gospodarczą i kulturalną  Sekcja polityczna: Polityka (Politik) Briefe an die Herausgeber (Listy do redakcji) Deutschland und die Welt (Niemcy i Świat) Zeitgeschehen (Wydarzenia)  Sekcja gospodarcza: Wirtschaft (Gospodarka) Unternehmen (Przedsiębiorstwo) Europraxis (Praktyka europejska) Finanzmarkt (Rynek finansowy) Sport

10 Struktura wewnętrzna  Sekcja kulturalna: Feuilletion (Felietony kulturalne) Medien (Media) Jugend schreibt (Młodzi piszą)  Na pierwszej stronie zwykle znajduje się komentarz jednego w wydawców  Od września 2001, w niedzielę gazeta ukazuje się jako Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung  FAS ma taką samą strukturę wewnętrzną jak FAZ ale jest w całości kolorowe

11 Struktura wewnętrzna  Ponad to w tygodniu ukazują się następujące dodatki tematyczne: Poniedziałek – Sport Wtorek – Technik und Motor (Technika i motoryzacja) Środa – Natur und Wissenschaft (Natura i wiedza) Czwartek – Reiseblatt (Podróże) Piątek – Immobilienmarktes (Giełda nieruchomości) Sobota – Kunstmarkt (Giełda sztuki), Motormarkt, Beruf und Chance (Oferty pracy i ogłoszenia drobne)

12 Frankfurter Allgemeine Zeitung Dystrybucja i reklama

13  80% nakładu dziennika rozchodzi się w prenumeracie  10% jest sprzedawane poza granicami Niemiec  FAZ dociera do 150 krajów świata  Ogólnie szacuje się, że dziennik czyta 1,1 mln osób  Tematyka reklam jest zróżnicowana, przeważają reklamy rynku pracy  Reklama nie zajmuje więcej niż 55% powierzchni pisma  Czytelnikami FAZ są przede wszystkim ludzie z wyższym i średnim wykształceniem ( ponad 50% ma co najmniej maturę)  ¾ dochodów gazety pochodzi z reklam

14 Frankfurter Allgemeine Zeitung Najważniejsze dane

15 NNakład: Pon. – Sob. – egz. Wydanie niedzielne – egz. PPrenumerata – egz. IIlość egzemplarzy trafiających zagranicę – egz. AAdres: Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH Hellerhofstrasse Frankfurt am Mein

16 Die Welt HISTORIA

17  1946 – władze brytyjskiej strefy okupacyjnej zakładają Die Welt  1952 – Die Welt staje się częścią koncernu Axel Springer, którego własnością jest do dziś  Poglądy i cele postawione dziennikowi przez koncern Springera: Zdecydowane przeciwstawienie się komunizmowi Popieranie liberalizmu politycznego i gospodarczego Działania na rzecz zjednoczenia Niemiec Działania na rzecz pojednania z narodem żydowskim Bezwarunkowe i pełne poparcie Izraela Przeciwstawianie się ruchom skrajnym i separatystycznym  Die Welt poparł zamach Pinocheta!

18 Die Welt Poglądy polityczne i gospodarcze

19 Tradycyjnie uważa się, że Die Welt reprezentuje opcję:  CDU/CSU w gospodarce  SPD z CSU w polityce

20 Die Welt Layout i wewnętrzna struktura gazety

21 Format – A3 Dużo kolorowych zdjęć (często zajmujących znaczną powierzchnię strony) Tekst łamany na 7 szpalt W dziale finansowym liczne wykresy i tabele z informacjami z rynków światowych Duże kolorowe reklamy Najważniejsze wykresy giełdowe umiejscowione są na pierwszej stronie po obu stronach loga Layout

22 Struktura wewnętrzna  Na pierwszej stronie zawsze znajduje się komentarz redakcji  Dziennik dzieli się na następujące sekcje: polityczną, gospodarczą, finansową i kulturalną  Sekcja polityczna: Deutschland (Niemcy) Ausland (Zagranica) Turkei (Turcja) Forum Magazin  Sekcja gospodarcza: Wirtschaft (gospodarka)  Sekcja finansowa: Deutsche Aktien (Giełda niemiecka)

23 Struktura wewnętrzna Investmentfonds (Fundusze inwestycyjne) Immobilen (Nieruchomości) Sport  Sekcja kulturalna: Feuilleton (Felietony kulturalny) Medien (Media) Wissenschaft (Wiedza) Aus Aller Welt (Ciekawostki ze świata)  W niedziele wychodzi jako Welt am Sontag

24 Die Welt Najważniejsze dane

25  Wydawca – Axel Springer  Redaktor naczelny (odpowiadający za całość) – Jan- Eric Peters  Redaktor Naczelny – Roger Koeppel  Nakład – egz. ( )  Adres: Axel Springer AG Axel-Springer Strasse Berlin

26 Die Welt Prezydent Bush w artykułach dziennika

27 Die Welt o prezydencie Bushu  Analiza dotyczyła następujących artykułów z Die Welt z dnia 5 listopada 2004: Der Texaner (Teksańczyk) – Torsten Krauel Projektionen eigener Hoffnungen (Projekcja własnych nadziei) – Alan Posener

28 Der Texaner (Teksańczyk)  Artykuł jest analizą sukcesu wyborczego prezydenta Busha  Autor przypomina przeszłość Busha, który jako pierwszy gubernator Teksasu od 1845 roku został wybrany na druga kadencję  „Kto chce zrozumieć dlaczego Amerykanie wybrali Busha powinien zająć się okresem w którym był gubernatorem – prezydent jest bardziej umiarkowany niż sądzą Europejczycy.”  „Jeżeli Bush dostał największą ilość głosów w historii amerykańskich wyborów, warto wiedzieć kim dokładnie ten człowiek jest (…) Czy 59 milionów kretynów wybrało go jak sugerował „Daily Mirror? Czy świat od 2000 roku naprawde go poznał?

29 Projektionen eigener Hoffnungen (Projekcja własnych nadziei)  Główna tezą głosi, że strach przed Bushem był wynikiem fałszywego obrazu prezydenta w Niemczech  „W Niemczech panuje przerażenie. Bush wygrał. Głupi, wierny biblii typ z Teksasu. Kowboj. Nie – pseudokowboj. Zuchwały, szczerzący swoje zęby przywódca USA, w ustach demokratyczne frazesy, za plecami manipulowany przez intrygi w związku z nafciarzami i fundamentalistami”  „Nie Bush jest problemem dla Europy, ale Obraz Busha. Europejczycy powinni spokojniej oceniać Amerykę. Tak ja Amerykanie Europę.

30 Podsumowanie  Opinie na temat zwycięstwa Busha w listopadowych wyborach publikowane w Die Welt są umiarkowanie przychylne prezydentowi USA  Dziennik stara się unikać demagogii i analizować problem merytorycznie  Brak artykułów stanowczo potępiających wybór Busha na prezydenta USA

31 Bibliografia   Imagebroschuere.pdf - Broszura informacyjna o FAZ Imagebroschuere.pdf    „Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej” – Janusz Adamowski, Bartłomiej Golka, Ewa Stasiak – Jazukiewicz  „Prasa niemiecka. Część II. Prasa niemiecka w latach 1949 – 1989” – Ewa Stasiak - Jazukiewicz


Pobierz ppt "Niemiecka Prasa Prestiżowa Frankfurter Allgemeine Zeitung Die Welt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google