Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ODPADY W SZKOLE Opracowane przez: 1.Artura Pustułkę 2.Jacka Trzeciaka 3.Jakuba Margosiaka 4.Roberta Dydziaka Opiekun grupy: mgr Ana Zając Opiekun grupy:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ODPADY W SZKOLE Opracowane przez: 1.Artura Pustułkę 2.Jacka Trzeciaka 3.Jakuba Margosiaka 4.Roberta Dydziaka Opiekun grupy: mgr Ana Zając Opiekun grupy:"— Zapis prezentacji:

1 ODPADY W SZKOLE Opracowane przez: 1.Artura Pustułkę 2.Jacka Trzeciaka 3.Jakuba Margosiaka 4.Roberta Dydziaka Opiekun grupy: mgr Ana Zając Opiekun grupy: mgr Ana Zając

2 CO TO SĄ ODPADY? Odpady- materiały, które nie są już potrzebne i używane. Dzięki poddaniu ich obróbce, niektóre odpady mogą zostać odzyskane do dalszego stosowania Odpady- materiały, które nie są już potrzebne i używane. Dzięki poddaniu ich obróbce, niektóre odpady mogą zostać odzyskane do dalszego stosowania

3 ODPADY W POLSCE

4 POLSKA W PORÓWNANIU Z INNYMI KRAJAMI Polak wytwarza rocznie ponad 1500 kg odpadów. Dla porównania: Hiszpan – 353 kg, Włoch – 653 kg, Francuz – 874 g, Anglik – 971 kg, Niemiec 1021 kg. Aż 9,5 % zebranych w naszym kraju odpadów trafia na wysypiska. Śmieci ze stolicy transportowane są km poza nią, a warszawiacy z roku na rok płacą o 30% więcej za wywóz odpadów. Polak wytwarza rocznie ponad 1500 kg odpadów. Dla porównania: Hiszpan – 353 kg, Włoch – 653 kg, Francuz – 874 g, Anglik – 971 kg, Niemiec 1021 kg. Aż 9,5 % zebranych w naszym kraju odpadów trafia na wysypiska. Śmieci ze stolicy transportowane są km poza nią, a warszawiacy z roku na rok płacą o 30% więcej za wywóz odpadów.

5 PODZIAŁ ODPADÓW Organiczne: Organiczne: -odpady przetwórstwa surowców zwierzęcych, -odpady przemysłu drobiarskiego, - odpady przemysłu mleczarskiego, - osady ściekowe,

6 Przemysłowe: - Odpady górnictwa węgla kamiennego, - Odpady górnictwa rud metali nieżelaznych i surowców chemicznych, - Odpady z górnictwa - surowce kalne, - Odpady energetyczne,

7 Niebezpieczne: Odpady niebezpieczne pochodzą głównie z przemysłu, ale także z rolnictwa, transportu, służby zdrowia i laboratoriów badawczych. Również do tej grupy zalicza się część odpadów komunalnych. Posiadają one określone cechy, wyróżniające je od innych odpadów. Odpady niebezpieczne pochodzą głównie z przemysłu, ale także z rolnictwa, transportu, służby zdrowia i laboratoriów badawczych. Również do tej grupy zalicza się część odpadów komunalnych. Posiadają one określone cechy, wyróżniające je od innych odpadów.

8 TABELA ŚMIECI Tabela zbieranych śmieci w szkole za jeden tydzień Tabela zbieranych śmieci w szkole za jeden tydzień RodzajPn.Wt.Śr.Czw.Pt.Razem Makulatura 8,6 kg 8,0 kg 9,1 kg 7,8 kg 8,241,7 Plastik 5,6 kg 6,0 kg 6,1 kg 6,5 kg 7,0 kg 32,2 Aluminium 1,2 kg 1,5 kg 1,7 kg 2,2 kg 1,9 kg 8,5 kg Suma 15,4 kg 15,5 kg 16,9 kg 14,5 kg 17,1 kg 82,4 kg

9 ŚREDNIA ARYTMETYCZNA Średnia arytmetyczna na tydzień= 5,5kg Średnia arytmetyczna na tydzień= 5,5kg

10 MEDIANA Mediana= 6,1kg Mediana= 6,1kg

11 ROZSTĘP Rozstęp=7,9kg Rozstęp=7,9kg

12 MIESIĘCZNE ODPADY Miesięczne odpady to ok kg. Miesięczne odpady to ok kg. Średnia arytmetyczna z miesiąca =5.5kg Średnia arytmetyczna z miesiąca =5.5kg

13 ILOŚĆ ODPADÓW ROCZNIE W szkole produkuje się rocznie ok kg. odpadów W szkole produkuje się rocznie ok kg. odpadów

14 PRODYKCJA ŚMIECI W SZKOLE Na jednego ucznia w szkole przypada: Na jednego ucznia w szkole przypada: Na dzień- 0,0265kg. Na dzień- 0,0265kg. Na tydzień- 0,1648kg. Na tydzień- 0,1648kg. Na miesiąc- 0,6592kg. Na miesiąc- 0,6592kg. Na rok- 8,5696kg. Na rok- 8,5696kg.

15 ILOŚĆ WYDAWANYCH PIENIĘDZY Tygodniowo- 50 zł. Tygodniowo- 50 zł. Miesięcznie- 200zł. Miesięcznie- 200zł. Rocznie- 2400zł. Rocznie- 2400zł.

16 WYKRESY Tygodniowy pionowy wykres zbieranych odpadów w szkole Tygodniowy pionowy wykres zbieranych odpadów w szkole

17 WYKRESY Tygodniowy poziomy wykres zbieranych w szkole Tygodniowy poziomy wykres zbieranych w szkole

18 WYKRESY Tygodniowy kołowy wykres zbieranych odpadów w szkole Tygodniowy kołowy wykres zbieranych odpadów w szkole

19 SZKOŁY UCZESTNICZĄCE W PROJEKCIE W naszym projekcie brały udział inne szkoły: W naszym projekcie brały udział inne szkoły: 1.SP w Rabie Wyżnej 2.SP w Bielance 3.SP nr3 w Skawie 4.SP w Harkabuzie

20 WYNIK ZBIORCZY

21 WYKRES ZBIORCZY-kg/ucznia

22 ANALIZA WYNIKÓW Nasze gimnazjum produkuje najwięcej makulatury. Nasze gimnazjum produkuje najwięcej makulatury. z tego wynika prosty wniosek: należy zorganizować na terenie gimnazjum zbiórkę makulatury. z tego wynika prosty wniosek: należy zorganizować na terenie gimnazjum zbiórkę makulatury. W ogóle nie spotyka się na terenie szkoły takich odpadów jak szkło, odpady organiczne, czy metale ciężkie. W ogóle nie spotyka się na terenie szkoły takich odpadów jak szkło, odpady organiczne, czy metale ciężkie.

23 W JAKI SPOSÓB MOŻEMY ZMNIEJSZYĆ,,produkcję odpadów Używamy opakowań wielokrotnego użytku. Używamy opakowań wielokrotnego użytku. Oddajemy przeczytane gazety na makulaturę Oddajemy przeczytane gazety na makulaturę Zbieramy puszki aluminiowe po napojach i oddajemy je do skupu Zbieramy puszki aluminiowe po napojach i oddajemy je do skupu Na zakupy chodzimy z własną siatką lub koszykiem. Na zakupy chodzimy z własną siatką lub koszykiem. Opakowania plastikowe wyrzucamy do pojemników koloru żółtego. Opakowania plastikowe wyrzucamy do pojemników koloru żółtego. Jeśli mamy wybór – wybieramy napoje w butelkach szklanych, nie plastikowych. Jeśli mamy wybór – wybieramy napoje w butelkach szklanych, nie plastikowych. Uczymy się zmniejszać objętość kartonów po napojach (pokaz). Uczymy się zmniejszać objętość kartonów po napojach (pokaz). Ubrania, których nie używamy oddajemy dla potrzebujących – pojemniki PCK. Ubrania, których nie używamy oddajemy dla potrzebujących – pojemniki PCK.

24 Segregacja - krótki instruktaż, co i gdzie wrzucić POJEMNIK NA PAPIER Tu wrzucam: gazety i czasopisma, katalogi, prospekty, papier szkolny i biurowy książki w miękkich okładkach, torebki papierowe, papier pakowy, pudełka Tu wrzucam: gazety i czasopisma, katalogi, prospekty, papier szkolny i biurowy książki w miękkich okładkach, torebki papierowe, papier pakowy, pudełka Tu nie wrzucam: zabrudzonego i tłustego papieru oraz tektury, papieru z folią np. koperta z foliowym okienkiem w miejscu adresata, papieru termicznego i do faksu, książek w twardej okładce, papieru węglowego, tektury powlekanej tworzywem sztucznym np. kartony po mleku i napojach kalki oraz papieru przebitkowego (rachunki, faktury), pieluch jednorazowych, podpasek, artykułów i papierów higienicznych, worków po cemencie, tapet. Tu nie wrzucam: zabrudzonego i tłustego papieru oraz tektury, papieru z folią np. koperta z foliowym okienkiem w miejscu adresata, papieru termicznego i do faksu, książek w twardej okładce, papieru węglowego, tektury powlekanej tworzywem sztucznym np. kartony po mleku i napojach kalki oraz papieru przebitkowego (rachunki, faktury), pieluch jednorazowych, podpasek, artykułów i papierów higienicznych, worków po cemencie, tapet. Pamiętaj by usunąć zszywki, metalowe części i plastikowe opakowania! Pamiętaj by usunąć zszywki, metalowe części i plastikowe opakowania!

25 POJEMNIK NA TWORZYWA SZTUCZNE Tu wrzucam: plastikowe pojemniki oznaczone symbolami PET, HDPE, LDPE, PE, PP butelki PET po napojach (najlepiej zgniecione), butelki po płynach do mycia plastikowe zakrętki plastikowe, torebki, worki, reklamówki plastikowe, koszyczki po owocach, butelki i pojemniki z zawartością Tu wrzucam: plastikowe pojemniki oznaczone symbolami PET, HDPE, LDPE, PE, PP butelki PET po napojach (najlepiej zgniecione), butelki po płynach do mycia plastikowe zakrętki plastikowe, torebki, worki, reklamówki plastikowe, koszyczki po owocach, butelki i pojemniki z zawartością Tu nie wrzucam: butelek i pojemników po olejach: spożywczych, chłodniczych, silnikowych; butelek po płynach chłodniczych, pojemników po wyrobach garmażeryjnych, zabawek sprzętu AGD, plastikowe obudowy, wyroby techniczne. Tu nie wrzucam: butelek i pojemników po olejach: spożywczych, chłodniczych, silnikowych; butelek po płynach chłodniczych, pojemników po wyrobach garmażeryjnych, zabawek sprzętu AGD, plastikowe obudowy, wyroby techniczne. Wrzucaj czyste opakowania, zgnieć butelki plastikowe przed wrzuceniem! Wrzucaj czyste opakowania, zgnieć butelki plastikowe przed wrzuceniem!

26 POJEMNIK NA SZKŁO Tu wrzucam: Butelki i słoiki szklane używane do napojów i żywności. Czasami są oddzielne pojemniki na szkło kolorowe (gdzie wrzucamy zielone i brązowe szkło) oraz na bezbarwne Butelki po napojach alkoholowych. Szklane opakowania po kosmetykach Tu wrzucam: Butelki i słoiki szklane używane do napojów i żywności. Czasami są oddzielne pojemniki na szkło kolorowe (gdzie wrzucamy zielone i brązowe szkło) oraz na bezbarwne Butelki po napojach alkoholowych. Szklane opakowania po kosmetykach Tu nie wrzucam: szklanych talerzy, szklanek, butelek fajansowych, porcelany i ceramiki, luster szkła okiennego, żarówek, lamp neonowych, reflektorów, szkła ognioodpornego, doniczek, szkła okularowego, ekranów i lamp telewizyjnych Tu nie wrzucam: szklanych talerzy, szklanek, butelek fajansowych, porcelany i ceramiki, luster szkła okiennego, żarówek, lamp neonowych, reflektorów, szkła ognioodpornego, doniczek, szkła okularowego, ekranów i lamp telewizyjnych Nie tłucz szkła przed wrzuceniem do pojemnika, wrzucaj czyste opakowania! Nie tłucz szkła przed wrzuceniem do pojemnika, wrzucaj czyste opakowania!

27 POJEMNIKI NA PUSZKI Tu wrzucam: puszki po napojach, puszki po konserwach, drobny złom żelazny i metale kolorowe kapsle. Tu wrzucam: puszki po napojach, puszki po konserwach, drobny złom żelazny i metale kolorowe kapsle. Tu nie wrzucam: opakowań po aerozolach, czyli Np. opakowań po piankach do włosów, lakierach, dezodorantach puszek po farbach, baterii. Tu nie wrzucam: opakowań po aerozolach, czyli Np. opakowań po piankach do włosów, lakierach, dezodorantach puszek po farbach, baterii. Zgnieć aluminiowe puszki przed wrzuceniem! Zgnieć aluminiowe puszki przed wrzuceniem!

28 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "ODPADY W SZKOLE Opracowane przez: 1.Artura Pustułkę 2.Jacka Trzeciaka 3.Jakuba Margosiaka 4.Roberta Dydziaka Opiekun grupy: mgr Ana Zając Opiekun grupy:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google