Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kto handluje z kim?. Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością państwa a jego wymianą z zagranicą? Czy i jakie są zależności pomiędzy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kto handluje z kim?. Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością państwa a jego wymianą z zagranicą? Czy i jakie są zależności pomiędzy."— Zapis prezentacji:

1 Kto handluje z kim?

2

3

4

5

6

7

8 Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością państwa a jego wymianą z zagranicą? Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością handlu a dystansem geograficznym? Czy takie zależności rzeczywiście występują?

9 Najważniejsi partnerzy handlowi USA źródło: Ekonomia międzynarodowa P.Krugman, M.Obstfeld

10 Kto handluje z kim? Rozmiar gospodarek krajów europejskich i wartość ich wymiany handlowej z USA

11

12

13 Patrząc na handel światowy jako całość, ekonomiści odkryli, że rozmiary handlu między dowolnymi krajami dość dokładnie opisuje następujące równanie: Tij = A x Yi x Yj / Dij, Gdzie: A-stała, Tij – wartość handlu między krajem i oraz y, Yi – wartość PKB kraju i, Yj – wartość PKB kraju j, Dij – odległość między krajami i oraz j Oznacza to, że wartość wymiany handlowej miedzy dwoma dowolnymi krajami jest proporcjonalna (przy innych czynnikach niezmienionych) do iloczynu ich PKB oraz maleje wraz ze wzrostem odległości między nimi.

14 Równanie to znane jest pod nazwą grawitacyjnego modelu handlu Powodem przyjęcia takiej nazwy jest analogia do prawa grawitacji odkrytego przez Newtona: przyciąganie pomiędzy dwoma obiektami jest proporcjonalne do iloczynu ich mas i maleje wraz ze wzrostem odległości między nimi.

15 Model grawitacyjny handlu W 2004 roku wszystkie kraje świata razem wzięte wyprodukowały dobra i usługi o wartości około 40 bilionów dolarów. Z tej sumy nieco ponad 25% było przedmiotem sprzedaży pomiędzy krajami, co oznacza, że wartość światowego handlu towarami i usługami przekroczyła 10 bilionów dolarów

16 Hipotetyczne wydatki KrajUdział w światowym PKB (%) PKB (mld dolarów) Kraj A404 Kraj B303 Kraj C202 Kraj D101 Wartość eksportu Kraj/eksport doABCD A- (1,6) 1,20,80,4 B1,2- (0,9) 0,60,3 C0,80,6- (0,4) 0,2 D0,40,30,2- (0,1)

17 Najwięksi eksporterzy (2008 mld $)Najwięksi importerzy (2008 mld $) Najbogatsze państwa (PKB, bln $, 2009) 1. Niemcy – USA – USA – 14,27 2. Chiny – Niemcy – Japonia – 5, USA – Chiny – Chiny – 4, Japonia – Japonia – Niemcy – 3, Holandia – Francja – Francja – 2, Francja – Wlk. Brytania – Wlk. Brytania – 2, Włochy – Holandia – Włochy – 2,09 8. Belgia – Włochy – Brazylia – 1, Rosja – Belgia – Hiszpania – 1, Wlk. Brytania – Korea Płd. – Kanada – 1, Kanada – Kanada – Rosja – 1, Korea Płd. – Hiszpania – Indie – 1, Hong-Kong (wew., re-export) – Hong-Kong (wew.) – Australia – 0, Singapur – Meksyk – Meksyk – 0, Arabia Saudyjska – Singapur – Korea Płd. – 0, Meksyk – Indie – Holandia – 0, Hiszpania – Rosja – Turcja – 0, Tajwan – Tajwan – Indonezja – 0, ZEA – Polska – Szwajcaria – 0, Szwajcaria – Turcja – Belgia – 0,461 …29. Polska Australia Polska – 0,423 Unia Europejska – 15,9 Świat – 57,53 Źródło: WTO, CIA, The World Factbook

18 Najwięksi eksporterzy (2009 mld $)Najwięksi importerzy (2009 mld $) Najbogatsze państwa (PKB, bln $, 2010 PPP_ 1. Chiny– USA – USA – 14,7 2. Niemcy – Chiny – Chiny – 9,8 3. USA – Niemcy – Japonia – 4,3 4. Japonia – Francja – Indie – 4,0 5. Holandia – Japonia – Niemcy – 2,9 6. Francja – Wlk. Brytania – Rosja – 2,2 7. Włochy – Holandia – Brazylia – 2, Belgia – Włochy – Wlk. Brytania – 2, Korea Płd. – Belgia – Francja – 2, Wlk. Brytania – Kanada – Włochy – 1,7 11. Kanada – Korea Płd. – Meksyk – 1,5 12. Rosja – Hiszpania – Korea Płd. – 1,4 13. Singapur – Indie – Hiszpania – 1, Meksyk – Singapur – Kanada – 1, Hiszpania – Meksyk – Indonezja – 1, Tajwan – Rosja – Turcja – 0, Arabia Saudyjska – Tajwan – Australia – 0, ZEA – Australia – Iran – 0, Szwajcaria – Szwajcaria – Tajwan - 0, Indie – Polska – Polska – 0,721 …27. Polska Austria Holandia - 0,680 Unia Europejska – 15,2 Świat – 74,43 Źródło: WTO, CIA, The World Factbook

19 Udział Europy w Polskim eksporcie w roku 2011 wyniósł 89,6%, Azji 5,8%, Ameryki Północnej oraz Południowej 3,4%, Afryki 1% oraz Australii i Oceanii 0,3%.

20 Najważniejsi partnerzy handlowi Polski (eksport) Partner handlowyPKB (bln $,2009)Udział w polskim eksporcie Niemcy3,226,1 Włochy2,096,9 Francja2,66,8 Holandia0,7894,2 Belgia0,4612,1 Hiszpania1,42,6 Słowacja0,0492,3 Wlk. Brytania2,16,4 Czechy0,1895,8 Węgry0,1242,7 Szwecja0,3972,7 USA14,21,8 Japonia5,00,2 Rosja1,23,7 Ukraina0,1152,6 Białoruś0,0490,9 Chiny4,71,1

21 Najważniejsi partnerzy handlowi Polski (2010) Partner handlowyUdział w światowym PKB (PPP) Udział w polskim handlu (suma udziału w Eks. i Imp.) Niemcy3,047,71 Rosja3,014,78 Włochy2,411,82 Francja2,911,14 Chiny13,210,54 Czechy0,359,6 Wlk. Brytania2,98,92 Holandia0,97,78 Słowacja0,164,76 Belgia0,534,71 Szwecja0,464,7 Hiszpania1,84,66 Węgry0,254,51 USA20,24,44 Ukraina0,413,6 Austria0,453,56 Korea Płd.1,92,97 Litwa0,0751,79 Białoruś0,171,52

22

23 Bliski Wschód Izrael Liban Syria Jordania

24 Handel Izraela z państwami azjatyckimi Import (mln $)eksport (mln $) Azja ,3 Uzbekistan0,11,3 Azerbejdżan0,14,8 Indonezja10,11,2 Armenia0,10,4 Gruzja23,31,5 Indie200,7211,9 Hong-Kong119,3308,3 Wietnam26,951,8 Turkmenistan0,00,0 Tajwan65,955,1 Japonia207,355,1 Jordania19,619,2 Myanmar0,00,2 Malezja6,123,5 Chiny517,5193,2 Singapur74,329,2 Sri Lanka4,95,3 Filipiny8,75,8 Korea Płd.142,189,5 Kazachstan0,02,7 Tajlandia35,050,6 Inne3,46,3 Egipt4,336,9

25 Co wpływa na model grawitacyjny? Odległość między państwami (zwiększenie odległości o 1% zmniejsza rozmiary handlu o 0,7% do 1%) Dogodne położenie geograficzne (położenie tranzytowe, dostęp do morza, porty, infrastruktura) Podobieństwa i różnice kulturowe oraz językowe Polityka handlowa (środki taryfowe, parataryfowe i pozataryfowe) Przynależność do organizacji (swh, uc) Wspólna waluta Stosunki polityczne


Pobierz ppt "Kto handluje z kim?. Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością państwa a jego wymianą z zagranicą? Czy i jakie są zależności pomiędzy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google