Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Istnieje wiele odmian diety wegetariańskiej. Z definicji wegetarianie nie jedzą mięsa, drobiu i ryb. Niektórzy wegetarianie spożywają jajka i produkty.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Istnieje wiele odmian diety wegetariańskiej. Z definicji wegetarianie nie jedzą mięsa, drobiu i ryb. Niektórzy wegetarianie spożywają jajka i produkty."— Zapis prezentacji:

1

2 Istnieje wiele odmian diety wegetariańskiej. Z definicji wegetarianie nie jedzą mięsa, drobiu i ryb. Niektórzy wegetarianie spożywają jajka i produkty mleczne, inni tylko produkty mleczne, pomijając wspomniane jajka. Istnieją także ci, którzy jedzą tylko owoce i warzywa, unikając wszystkiego pochodzenia zwierzęcego, w tym mleka, jajek czy miodu. Bez względu na to, który typ diety wybierzesz, upewnij się, że zawiera ona wystarczającą ilość białka, żelaza, wapnia, cynku i witaminy B12.

3 Pierwsze i zasadnicze pytanie,co to jest dieta? Wiele osób słysząc słowo "DIETA" kojarzy je tylko i wyłącznie z odchudzaniem. Nic bardziej błędnego. Dieta to nic innego niż pewien sposób odżywiania, dostosowany do danej osoby oraz, co najważniejsze, do danych celów. To oznacza, że będąc na diecie można przybierać na wadze, a nie tylko chudnąć. W nazwach diet są zasygnalizowane takie ich cechy, jak stopień strawności, skład chemiczny i konsystencję. W żywieniu dietetycznym wyróżnia się przede wszystkim dietę podstawową. Zawiera ona wszystkie składniki pokarmowe w ilościach przewidzianych dla człowieka zdrowego. Tę dietę stosuje się zarówno w odżywianiu ludzi zdrowych, jak i chorych, którzy nie wymagają specjalnego żywienia. Dieta stanowi nieodłączny element życia każdego człowieka i jest ona bardzo ważna w prawidłowym rozwoju organizmu ludzkiego jak równie ważna dla uniknięcia wszelkich chorób związanych z odżywianiem się.

4 Ostatnio wiele słyszymy o diecie wegetariańskiej, którą stosuje coraz więcej osób. Często jednak nie zdajemy sobie sprawę z tego, że istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Poniżej przybliżone są kolejne typy tego rodzaju diety. Lakto-owo-wegetarianizm to odmiana wegetarianizmu, w której nie zjada się tylko i wyłącznie zwierząt, korzystając jednak z ich produktów w postaci mleka i przetworów oraz jajek. Lakto - oznacza mleko, owo - jajko. Ta forma wegetarianizmu jest najbardziej powszechna wśród wegetarian. Lakto-wegetarianie odrzucają spożywanie jajek. Postrzegają jajka jako wczesnej fazy rozwoju kury. Weganie wyłączają z diety nie tylko mięsa, ale i wszystkich pokarmów pochodzenia zwierzęcego, jak mleko i jego przetwory oraz jajka. Witarianizm wyklucza z diety pokarmy gotowane, stawiając na spożywanie wyłącznie surowych warzyw i owoców.

5 Badania wykazały, że wegetarianizm jest zdrowy. Wegetarianie spożywają mniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu. W rezultacie są mniej narażeni na otyłość, choroby serca, wysokie ciśnienie, cukrzycę i niektóre rodzaje raka. Kuchnia wegetariańska może być zdrowsza od tradycyjnej, jeśli w spożywanych potrawach znajdują się wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Jeżeli jednak dania są bardzo kaloryczne i zawierają duże ilości tłuszczów nasyconych, z pewnością nie przysłużą się zdrowiu.

6 Co jedzą wegetarianie? Wszystko zależy od przekonań i upodobań. Niektórzy ludzie rezygnują z mięsa, ponieważ nie odpowiada im jego smak. Ich wybór sposobu odżywiania nie jest podyktowany względami ideologicznymi. W takim przypadku wiele osób opiera swoją dietę na warzywach, nabiale, roślinach strączkowych, rybach, kaszach i makaronach. Dieta bezmięsna nie musi być nudna i monotonna. Wegetarianie często eksperymentują w kuchni i wymyślają różne dania – wariacje na temat znanych potraw. Sprawa komplikuje się, gdy wegetarianin przechodzi na dietę wegańską, rezygnując również z nabiału i ryb. Jednak pomysłowość ludzka nie zna granic. Kuchnia wegetariańska obfituje w przepisy na różne dania przygotowywane z użyciem zamienników. Bez jaj można nawet upiec placek.

7 Jakie składniki odżywcze powinny znaleźć się w spożywanych przez wegetarian daniach? białko – należy uzupełniać jego niedobory powstałe na skutek nie jedzenia mięsa; białko – należy uzupełniać jego niedobory powstałe na skutek nie jedzenia mięsa; rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste, warzywa, orzechy i kiełki zawierają niezbędne aminokwasy; rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste, warzywa, orzechy i kiełki zawierają niezbędne aminokwasy; żelazo – wegetarianie znajdą je w fasoli, szpinaku, drożdżach i suszonych owocach; żelazo – wegetarianie znajdą je w fasoli, szpinaku, drożdżach i suszonych owocach; witamina B 12 – w naturze występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego warto przyjmować ją z suplementami diety; witamina B 12 – w naturze występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego warto przyjmować ją z suplementami diety; wapń – jest w szpinaku, brokułach i niektórych roślinach strączkowych; wapń – jest w szpinaku, brokułach i niektórych roślinach strączkowych; cynk – jest konieczny, by zdrowo rosnąć, można znaleźć go w ziarnach, orzechach i roślinach strączkowych. cynk – jest konieczny, by zdrowo rosnąć, można znaleźć go w ziarnach, orzechach i roślinach strączkowych. Wegetarianizm nie każdemu przypadnie do gustu, ale zwolennicy zdrowego odżywiania powinni wypróbować przynajmniej kilka przepisów kuchni wegetariańskiej. Wegetarianie są często bardzo pomysłowymi i kreatywnymi kucharzami, dlatego niejedną osobę może czekać miła niespodzianka po skosztowaniu dania wegetariańskiego

8 Zdrowa dieta wegetariańska jest bogata w produkty zbożowe, rośliny strączkowe, orzechy, warzywa i owoce, dostarcza więcej węglowodanów, kwasów omega-6, błonnika. Wegetarianizm istnieje w kilku odmianach, są to: semiwegetarianizm - dopuszcza spożywanie mięsa ryb oraz drobiu, a także jaja oraz mleko i jego przetwory, semiwegetarianizm - dopuszcza spożywanie mięsa ryb oraz drobiu, a także jaja oraz mleko i jego przetwory, laktoowowegetarianizm - oprócz produktów roślinnych dopuszcza spożywanie jaj oraz mleka i jego przetworów, laktoowowegetarianizm - oprócz produktów roślinnych dopuszcza spożywanie jaj oraz mleka i jego przetworów, weganizm - dopuszcza spożywanie wyłącznie produktów pochodzenia roślinnego, weganizm - dopuszcza spożywanie wyłącznie produktów pochodzenia roślinnego, witarianizm - to spożywanie produktów pochodzenia roślinnego nieprzetwarzanych przemysłowo, witarianizm - to spożywanie produktów pochodzenia roślinnego nieprzetwarzanych przemysłowo, frutarianizm - dopuszcza spożywanie tylko owoców. frutarianizm - dopuszcza spożywanie tylko owoców.

9 Plusy w pokarmach zwierzęcych znajdują się toksyny; na każdy gram białka przypada gram tłuszczu z grupy tłuszczów nienasyconych; budowa przewodu pokarmowego odróżnia człowieka wyraźnie od mięsożernych drapieżników; pożywienie roślinne magazynuje w sobie tzw. ?energię słoneczną?; hodowanie i zabijanie zwierząt jest okrutne i nieludzkie; 1 ha ziemi przeznaczonej na uprawę wyżywi 25 osób, na hodowlę zwierząt rzeźnych - 5 osób; obniżenie zawartości całkowitego cholesterolu oraz jego frakcji LDL we krwi; obniżenie ciśnienia tętniczego krwi; pomoc w utrzymaniu szczupłej sylwetki; Plusy w pokarmach zwierzęcych znajdują się toksyny; na każdy gram białka przypada gram tłuszczu z grupy tłuszczów nienasyconych; budowa przewodu pokarmowego odróżnia człowieka wyraźnie od mięsożernych drapieżników; pożywienie roślinne magazynuje w sobie tzw. ?energię słoneczną?; hodowanie i zabijanie zwierząt jest okrutne i nieludzkie; 1 ha ziemi przeznaczonej na uprawę wyżywi 25 osób, na hodowlę zwierząt rzeźnych - 5 osób; obniżenie zawartości całkowitego cholesterolu oraz jego frakcji LDL we krwi; obniżenie ciśnienia tętniczego krwi; pomoc w utrzymaniu szczupłej sylwetki;

10 Minusy niedobór witaminy B12; wielość produktów zbożowych i nabiałowych co może być bardzo tuczące; bogactwo błonnika (podrażnia niektóre wrażliwe systemy pokarmowe); czas potrzebny na właściwe przygotowanie posiłku; dysponowanie odpowiednią wiedzą i doświadczeniem kulinarnym; niedobór żelaza oraz kwasu foliowego (może doprowadzić do anemii); ryzyko niedoboru witaminy D i B12 ( występuje najczęściej u wegan, którzynie uzupełniają diety preparatami farmakologicznymi); Minusy niedobór witaminy B12; wielość produktów zbożowych i nabiałowych co może być bardzo tuczące; bogactwo błonnika (podrażnia niektóre wrażliwe systemy pokarmowe); czas potrzebny na właściwe przygotowanie posiłku; dysponowanie odpowiednią wiedzą i doświadczeniem kulinarnym; niedobór żelaza oraz kwasu foliowego (może doprowadzić do anemii); ryzyko niedoboru witaminy D i B12 ( występuje najczęściej u wegan, którzynie uzupełniają diety preparatami farmakologicznymi);

11 Mięso zawiera dużo niezdrowego tłuszczu, ale jednocześnie jest świetnym źródłem cennego białka i żelaza. Warto je jadać, ale nie każde - lepiej wybierać kurczaka, indyka albo cielęcinę, a z wieprzowiny i wołowiny zrezygnować. W nadmiarze czerwone mięso może doprowadzić do zawału serca, nowotworów, RZS i cukrzycy. Spór pomiędzy zwolennikami kotleta a wegetarianami trwa nieprzerwanie od lat. Ci pierwsi nie wyobrażają sobie obiadu bez kawałka mięsa, wegetarianie uważają, że jest ono szkodliwe, więc trzeba go unikać. A co na to nauka? Zdaniem większości żywieniowców mięso jest nam potrzebne, ale w niewielkich ilościach i nie każde. Poza cennymi składnikami odżywczymi dostarcza, niestety, dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezdrowe. Na czarnej liście znajduje się mięso czerwone. Z golonki, kotleta, zwłaszcza panierowanego, boczku i żeberek najlepiej całkowicie zrezygnować.

12 Nadziewana farszem papryka Papryka nadziewana farszem z ryżu i warzyw to doskonała alternatywa dla mielonej wołowiny. Dla smaku możesz także dodać fasolę lub kawałki bezmięsnej parówki.

13 Jajka w diecie wegetariańskiej dostarczają niezbędnej porcji białka. Z łatwością przygotujesz omlet z warzywami, zamiast tradycyjnej kanapki z szynką i serem. Możesz dodać marchewkę, grzyby lub szpinak, by dodać potrawie koloru, smaku i wartości odżywczych.

14 Jeśli masz ochotę na miskę pikantnego chili, wystarczy zastąpić mieloną wołowinę zmielonym tofu, a z dodatkiem przypraw możesz nawet nie zauważyć różnicy.

15 Alternatywą dla cheeseburgera może być burger z grzybami uzupełniony sałatą, pomidorami i serem.

16 Jeśli szukasz czegoś, co przypominałoby ci konsystencją prawdziwego hamburgera, spróbuj burgera wegetariańskiego, który składa się z soi, sałaty, pomidora itp., stanowiąc jednoczenie zbilansowane źródło białka.

17


Pobierz ppt "Istnieje wiele odmian diety wegetariańskiej. Z definicji wegetarianie nie jedzą mięsa, drobiu i ryb. Niektórzy wegetarianie spożywają jajka i produkty."

Podobne prezentacje


Reklamy Google