Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jerzy Rządzki Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jerzy Rządzki Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole."— Zapis prezentacji:

1 Jerzy Rządzki Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole

2 Idź na swoje miejsce, uspokój się, połóż torbę, usiądź w ławce, wyjmij książki i zeszyt, nic nie mów, zrób zadanie i sprawdź je. Co powiedziała Pani?

3 Co usłyszał uczeń? Idź n a s w o j e m i e j s c e, u s p o k ó j s i ę, p o ł ó ż t o r b ę, usiądź w ł a w ce, w y j m i j k s i ą ż k i i z e s z y t, nic nie m ó w, z rób z a d a n i e i s p r a w d ź j e.

4 Systemy kar i nagród powinności oceny testy Wyniki.. efekty. Podstawa programowa oczekiwania..

5 Nie mogę zapobiec wojnom które toczą się na świecie, ale mogę zapobiec wojnie, która toczy się w moim sercu Marshall Rosenberg Nie mogę zapobiec wojnom które toczą się na świecie, ale mogę zapobiec wojnie, która toczy się w moim sercu Marshall Rosenberg

6 Co Pani robi? Za co Pani płacą? !?! ?

7 DWA SZAKALE SZAKAL DO WEWNĄTRZ - No tak… Smarkacz ma rację… Jestem do niczego… –Jak Ty się do mnie odzywasz? Co to za język? Matka Cię nie nauczyła szacunku dla starszych? SZAKAL NA ZEWNĄTRZ

8 DWIE ŻYRAFY Czy kiedy zobaczyłeś, że nie reaguję na zachowanie kolegów poczułeś złość, bo chciałbyś żebym pomagała w takich sytuacjach? ŻYRAFA wsłuchana w siebie Kiedy mówisz do mnie w taki sposób jestem zaskoczona i zła, bo chciałabym zaufania i zrozumienia… Chciałabym też zrozumieć o co Ci chodzi… ŻYRAFA wsłuchana w ucznia

9 Nasze doświadczenia z szakalem i żyrafą?

10 BARIERY KOMUNIKACYJNE Oceny Wypieranie odpowiedzialności Skupienie na strategiach Porównania Powinności Jesteś leniwy i nie chce Ci się uczyć Widzę, że nie masz w zeszycie pracy domowej Zawiodłeś mnie Czuję rozczarowanie, jest mi smutno…Zrób zadanie Chciałbym razem z Tobą cieszyć się wolnym czasem… albo Czego potrzebujesz, żeby skończyć zadanie? Marek ma lepsze oceny od Ciebie Czy martwisz się tymi ocenami?Musisz się lepiej uczyć… Chciałbym żebyś to umiał lub Trudno Ci wybrać uczenie się, kiedy koledzy idą grać w piłkę… ?

11 CZTERY KROKI POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY OBSERWACJA UCZUCIE POTRZEBA PROŚBA Kiedy przychodzisz 5 minut po dzwonku… jestem zły i rozczarowany… bo chciałbym móc ufać, że potrafimy dotrzymywać naszych umów… powiedz mi proszę, co się wydarzyło?

12 SWOBODY ŚWIĘTOWANIA ODNOWY FIZYCZNEJ ZABAWY INTEGRALNOŚCI WSPÓLNOTY DUCHOWEJ WSPÓŁZALEŻNOŚCI Wolności wyboru marzeń, celów, wartości i sposobów ich realizacji Narodzin nowego życia i spełniania marzeń oraz opłakiwania porażek utraty marzeń i osób Powietrza, pożywienia, ruchu, odpoczynku, ekspresji seksualnej, dotyku, ochrony przed śmiercionośnymi formami życia (wirusy, drapieżniki, bakterie, ludzie) Autentyzmu, godności osobistej, twórczości, sensu Piękna, natchnienia, ładu, pokoju, harmonii WSPÓŁZALEŻNOŚCI Akceptacji Bliskości Wyrozumiałości Bezpieczeństwa uczuciowego Uczciwości (tej, która jest dla nas źródłem siły, bo pozwala nam czerpać naukę z naszych własnych ograniczeń) Otuchy Wsparcia Zrozumienia Ciepła Uznania Wspólnoty Wnoszenia własnego wkładu w bogactwo życia (Realizowania się w dawaniu tego, co życiu sprzyja) Empatii Miłości Szacunku Zaufania POTRZEBY WSZYSTKICH LUDZI Działania wychowawcze podejmowane w szkole lub placówce są spójne i adekwatne do potrzeb uczniów.

13 O mnie: Kiedy widzę… to czuję… bo potrzebuję… Proszę… O Tobie: Czy kiedy widzisz… to czujesz… bo potrzebujesz… i chcesz prosić… Uczciwie wyrażam siebie Empatia dla innych Empatia dla siebie Obserwacja Uczucie Potrzeba Prośba Moje szakale Moje obserwacje Moje uczucia Moje potrzeby Moje prośby

14 photo by Benh LIEU SONG

15 TRUDNE ZACHOWANIE / KOMUNIKAT – mowa wewnętrzna Uczeń / Rodzic / Nauczyciel (koleżanka) Co On/Ona mówi (robi) ? Co czuję w związku z tym? Bo jaka moja potrzeba nie jest zaspokojona? Co pomogłoby mi zaspokoić tę potrzebę? Co ON zobaczył/usłyszał? Co poczuł w związku z tym? Bo jaka jego potrzeba nie była zaspokojona? Co pomogłoby mu zaspokoić tę potrzebę? Empatia dla siebieEmpatia dla kogoś

16 Powiedz co od niej usłyszałeś…? A jak to jest dla Ciebie? Co się dzieje i czego potrzebujesz? Powiedz, proszę, co od niego usłyszałaś…? Czy to o to chodzi? Jak myślisz co można zrobić (żeby zaspokoić Wasze potrzeby)? Czy to o to chodzi? Powiedz w czym rzecz… Co się dzieje…? Czego potrzebujesz…? EMPATIA KONTRAKT EMPATIA pierwszej pomocy POTRZEBY STRATEGIE

17 Co zrobiła ta osoba… Co czułeś w tamtej chwili… Co czujesz teraz, gdy o tym myślisz… Jakie to zaspokaja Twoje potrzeby… wdzięczność

18 ORGANIZACJE OPARTE NA DOMINACJIORGANIZACJE WZBOGACAJĄCE ŻYCIE CEL: -dowieść, kto ma rację -zrobić to, czego chcemy, co zadane, co zaplanowaliśmy -słuchać autorytetów -uczynić życie piękniejszym -zaspokoić potrzeby wszystkich -być w kontakcie z sobą samym i z innymi MOTYWACJA: -kary i nagrody -poczucie winy, strach -przymus, obowiązek, powinność -wkład w dobro innych -swobodne przyjmowanie od innych OCENA: -osądy moralne-co zaspokaja potrzeby ludzi, a co ich nie zaspokaja -co uczyniłoby życie wspanialszym dla mnie i dla ciebie

19


Pobierz ppt "Jerzy Rządzki Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole."

Podobne prezentacje


Reklamy Google