Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ezoteryka – ponad- zmysłowa neoreligijność Ks. dr Grzegorz Chojnacki 23.04.2007 Zielona Góra.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ezoteryka – ponad- zmysłowa neoreligijność Ks. dr Grzegorz Chojnacki 23.04.2007 Zielona Góra."— Zapis prezentacji:

1 Ezoteryka – ponad- zmysłowa neoreligijność Ks. dr Grzegorz Chojnacki Zielona Góra

2 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność Człowiek XXI wieku: Credo ergo sum?

3 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność Ezoteryka versus egzoteryka czyli to co ukryte, tajemne wobec tego, co zewnętrzne 1. eiso i eso, esoteros i esoterikos 2. konieczność rzucania ezoterycznych pereł przed egzoteryczne wieprze?

4 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność Ezoteryczne perły w literackim zapisie 1. Hermes Trismegistos (po trzykroć wielki) – syn Zeusa pozostawił po sobie Szmaragdową Tablicę, którą wg legendy miał znaleźć Aleksander Wielki ( 323 przed Chr.) w grobie, w którym miał zostać pochowany. 2. Szmaragdowa Tablica zawiera 12 zasad obowiązujących w kosmosie, z których ezoteryka wyprowadza 4 pryncypia: a. jak na górze, tak i na dole: zasada odpowiedniości b. na świecie istnieje dwupolowość (polaryzacja) : pomiędzy biegunami występuje napięcie; przykłady biegunów: męski-żeński, pozytywny- negatywny itp. c. napięcie pomiędzy biegunami prowadzi do powstania trzeciego bieguna, który tworzy z nimi jedność d. najważniejszą zasadą kosmosu jest krążenie, cykliczność i rytmiczność podlegająca zasadzie balansu i wyważenia

5 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność Katalog zasad nad-zmysłowej neoreligijności a. Absorbcja mythosu jako takiego: brak racjonalnej interpretacji mythosu wraz analizą drugiego dna brak racjonalnej interpretacji mythosu wraz analizą drugiego dna mythos i jego znaczenie są ze sobą identyczne mythos i jego znaczenie są ze sobą identyczne ambiwalencja oceny: wpływ ezoteryki na rehabilitację mythosu w teologii (1987 – Europejski Kongres Teologów w Wiedniu) a zarazem dystans teologii do niego jako takiego (Jacques Maritain – noc i brzask mitów ambiwalencja oceny: wpływ ezoteryki na rehabilitację mythosu w teologii (1987 – Europejski Kongres Teologów w Wiedniu) a zarazem dystans teologii do niego jako takiego (Jacques Maritain – noc i brzask mitów mythos jako pomost do doświadczenia duchowego: rozszerzenie świadomości i samodoświadczenie mythos jako pomost do doświadczenia duchowego: rozszerzenie świadomości i samodoświadczenie mythos jako historyczna rzeczywistość, dzięki której ucieczka z trudnej do wytrzymania rzeczywistości jest możliwa mythos jako historyczna rzeczywistość, dzięki której ucieczka z trudnej do wytrzymania rzeczywistości jest możliwa pluralizm wykluczających się hermeneutyk pluralizm wykluczających się hermeneutyk

6 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność b.panteistyczny obraz świata: Bóg nie jest rozumiany w sposób transcendentny i monoteistyczny Bóg nie jest rozumiany w sposób transcendentny i monoteistyczny ekwiwalent transcendencji: nad-zmysłowość ekwiwalent transcendencji: nad-zmysłowość brak podwójnego porządku bytów i zarazem porządku poznawczego brak podwójnego porządku bytów i zarazem porządku poznawczego Bóg i dusza, niebo i aniołowie: wszystko cząstką jednej naturalnej rzeczywistości Bóg i dusza, niebo i aniołowie: wszystko cząstką jednej naturalnej rzeczywistości wszystko jest energią, rozumianą nie fizycznie tylko ezoterycznie, kosmos jest wielkim energetycznym polem, na którym występują stopnie energetyczne wszystko jest energią, rozumianą nie fizycznie tylko ezoterycznie, kosmos jest wielkim energetycznym polem, na którym występują stopnie energetyczne emanatyzm kontra kreacjonizm emanatyzm kontra kreacjonizm dualizm horyzontalny, dobra i zła praprzyczyna dualizm horyzontalny, dobra i zła praprzyczyna

7 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność c.astrologiczna konstrukcja historii czas dzieli się na ery związane z 12 znakami astrologicznymi i rzekomą wędrówką słońca (staro-babilońska legenda) oś ziemi wędruje wzdłuż elipsy i powraca do tego samego punktu wyjścia po ok latach, z tego ok lat przypada na jeden znak Zodiaku wg ezoteryki pierwsza era nastała ok. 10 tys. lat przed Chr. wraz epoką Lwa, następnie mieliśmy erę Raka, Bliźniąt, Byka, Koziorożca oraz Ryby; obecnie nastaje epoka Wodnika, z którą wiąże się większą nadzieję w bardziej ludzką przyszłość na skutek rozpowszechniania się ezoterycznej wiedzy i działania wraz ze złotą era Wodnika zaniknie egzoteryczne chrześcijaństwo - najważniejsza religia epoki Ryby historia kształtuje człowieka czy człowiek historię?

8 Ezoteryka – ponad-zmysłowa neoreligijność d. Jedna religia świata ezoteryka rozumie się jako wypełnienie wszystkich religii; wg niej istotą religii jednoczącej cały świat jest ubóstwienia człowieka poprzez wzbudzenie w nim boskiego Ja oraz stopniowe wyłączenie na drodze poznania niższych sił materii w nim działających ezoteryka rozumie się jako wypełnienie wszystkich religii; wg niej istotą religii jednoczącej cały świat jest ubóstwienia człowieka poprzez wzbudzenie w nim boskiego Ja oraz stopniowe wyłączenie na drodze poznania niższych sił materii w nim działających jedna religia nie musi powstać, nie jest połączeniem wszystkich religii, nie jest ich syntezą; jedna religia wyłania się z ukrytego działania ezoteryki, gdy ona nastanie, powstanie też doskonały świat jedna religia nie musi powstać, nie jest połączeniem wszystkich religii, nie jest ich syntezą; jedna religia wyłania się z ukrytego działania ezoteryki, gdy ona nastanie, powstanie też doskonały świat równość wszystkich religii kontra uznanie elementów prawdy w nich zawartych? równość wszystkich religii kontra uznanie elementów prawdy w nich zawartych?


Pobierz ppt "Ezoteryka – ponad- zmysłowa neoreligijność Ks. dr Grzegorz Chojnacki 23.04.2007 Zielona Góra."

Podobne prezentacje


Reklamy Google