Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1

2 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

3 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) ID grupy: 96/G5_MP…..……….. Lokalizacja: Gdańsk…………………….. Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza……….. Temat projektowy: Arcyróżności bez zawiłości…..…….. Semestr/rok szkolny: Zimowy/ 2010/2011………………….

4 PLAN PREZENTACJI 1) WIZYTÓWKA WODY 2) JAK POZBYĆ SIĘ OLEJU? 3) CO ROBIĄ NAM ŚMIECI? 4) ANKIETA 5) WYPRAWA ŚMIECIOWA 6) ŚMIECI NA PACYFIKU

5 Budowa cząsteczki wody Woda jako rozpuszczalnik Znaczenie wody dla organizmów Stany skupienia Obieg wody w przyrodzie

6 BUDOWA CZĄSTECZKI WODY Wzór sumaryczny H 2 O Wzór strukturalny Wzór elektronowy Model cząsteczki

7 STANY SKUPIENIA WODY CIEKŁY resublimacja sublimacja skraplanie parowanie zamarzanie topnienie

8 ZNACZENIE WODY DLA ORGANIZMÓW DZIAŁANIE WODY POZYWTYWNENEGATYWNE Stanowi uniwersalny rozpuszczalnik Jest nośnikiem i transporterem wielu substancji (np. pokarmowych, hormonów, gazów oddechowych) Dobry nośnik ciepła Umożliwia wiele procesów biologicznych, np. zapłodnienie Tsunami Powodzie Susze Zatrucia Zaspy i oblodzenia Ulewy Burze

9

10 Cel doświadczenia - próba zebrania oleju z powierzchni wody Przebieg a) wsypałyśmy kaszę jaglaną na powierzchnię wody b) własnoręcznie zrobiłyśmy zapory z plasteliny i zapałek c) starałyśmy się wypompować olej za pomocą pompki do mydła d) usuwałyśmy olej płynem do mycia naczyń Efekty a) kasza zbierała olej i opadała z olejem na dno, jednak po wstrząśnięciu słoika olej ponownie wypływał na powierzchnię wody b) zapory spowodowały, że olej się nie rozprzestrzeniał c) pompka dokładnie wypompowała olej d) kiedy wylałyśmy płyn, olej rozpływał się na boki

11 CO ROBIĄ NAM ŚMIECI? Po spadku deszczu związki chemiczne z wysypisk rozpuściły się i dostały do gleby. Przez nią przedostały się na pola rolnicze, do rzek i jezior, a z nich w okolice miejsc zamieszkania.

12 ANKIETA Na zajęciach, 23 października całą grupą wybrałyśmy się (tak, tylko dziewczyny) do centrum Gdyni, żeby przeprowadzić małą ankietę na temat wiedzy ekologicznej i proekologicznych zachowań Gdynian. Pierwsza część przeprowadzania ankiety, lekko się nie udała z powodu małych problemów technicznych. Za to w drugiej części ankiety, ludzie chętnie odpowiadali na nasze pytania. Po powrocie, opracowałyśmy ankietę, a wyniki zostały zamieszczone w kronice.

13 A oto my przeprowadzamy ankietę

14

15 RAPORT - ANKIETA Większość ankietowanych stara się żyć ekologicznie i stosuje się do podstawowych zasad recyklingu. Ludzie są świadomi, że segregowanie odpadów pozytywnie wpływa na stan naszej planety.

16 WYPRAWA ŚMIECIOWA Jednym z naszych zadań była analiza występowania śmieci w najbliższym otoczeniu UG. Przeszłyśmy trasę 2 km, spisywałyśmy wszystkie występujące po drodze śmieci. Na całej długości trasy występowały niedopałki papierosów. Najczęściej występującymi śmieciami były papierki (bilety, kartki) i papierowe opakowania.

17 Wyprawa śmieciowa Na jednostkę 100 m przypadało 3,5 śmiecia i 1 kosz. Największe skupiska śmieci występowały na ul. Piłsudskiego, co zapewne wiązało się z dużym ruchem. Czas rozkładu najczęściej znajdowanego śmiecia - papieru wynosi 3 miesiące, niedopałka papierosa 1 – 10 lat, puszki aluminiowej 50 – 100 lat, woreczka z tworzywa sztucznego 300 lat, a butelki szklanej 4000 lat.

18 WIELKA PACYFICZNA PLAMA ŚMIECI GREAT PACIFIC GARBAGE PATCH Wielka Pacyficzna Plama Śmieci – dryfująca sztuczna wyspa, utworzona przez prądy oceaniczne, powstała w wyniku nagromadzenia śmieci i plastikowych odpadów. Odkryta w 1997 przez Charlesa Moorea. Wyspa powstała w północnej części Oceanu Spokojnego między Kalifornią a Hawajami. Druga, podobna, znajduje się bardziej na zachód, pomiędzy Hawajami a Japonią. Źródło: Wikipedia

19 LOKALIZACJA PACYFICZNEJ PLAMY ŚMIECI

20 SKUTKI POWSTANIA WYSPY ŚMIECI

21 INFORMACJE O PACYFICZNEJ PLAMIE ŚMIECI Szacowana masa dryfującej wyspy wynosi 3,5 mln ton. Jej przypuszczalne wymiary są dwa razy większe, niż powierzchnia Teksasu. Poczynione obserwacje zostaną wykorzystane przede wszystkim przez uczestników projektu Kaisei - ekologów, wynalazców, marynarzy, sportowców i amatorów mórz i oceanów. Mają oni zamiar dokładnie zbadać wielką plamę oraz wymyślić sposób na częściowe choćby zebranie i przetworzenie pływających w oceanie śmieci - na przykład na paliwo.

22

23 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google