Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."— Zapis prezentacji:

1 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 IM. PRZYJAŹNI POLSKO - NORWESKIEJ ID grupy: 97/9_MF_G2 Kompetencja: MAT - FIZ Temat projektowy: Prąd Semestr/rok szkolny: SEMESTR 2 ROK SZKOLNY 2010/2011

3 Nasza grupa 97/9_MF_G2

4 – Pierwsze spotkanie po wakacjach Pierwsze spotkanie po wakacjach, jesteśmy w komplecie wszyscy wypoczęci i zdrowi. Raczej chętni do pracy, są z nami też "rezerwowi", ale jest może nadzieja, że kiedyś będą w grupie podstawowej. Zapoznajemy się z podstawowymi zasadami dotyczącymi pracy w grupie, spraw bezpieczeństwa, wzajemnego szacunku dla siebie. Każdy z uczniów określił jakie ma oczekiwania, część osób póki co jest tutaj trochę przypadkowo, ale w końcu czemu nie porobić coś ciekawego. Wybieramy temat projektowy, będzie to temat "Gdy płynie prąd", w końcu klasa jest mechatroniczna, więc jesteśmy jak to się mówi na swoim podwórku.

5 – elektryczne podstawy Na początek fundamentalne podstawy dotyczące prądu : natężenie, napięcie, opór elektryczny. Budujemy prosty obwód elektryczny, na niskim napięciu, pierwszy próby pomiarowe, mamy nawet wyłącznik. Nie mylimy amperomierza z woltomierzem :), na szczęście mamy niskie napięcie.

6 z prądem za pan Brat W elektryczności są prawa, podobno najprostsze to prawo Ohma. Sprawdzamy je, pomiary, wykresy, nawet się to zgadza. Analiza dokładności mierników, błędy pomiarowe. Czasem to bywa dość skomplikowane, zwłaszcza pojąć kwestię dokładności pomiarów, błędów pomiarowych

7 Pierwsze pomiary

8 Pomiary w grupach Wrzesień się już powali kończy, miesiąc nauki za nami, nasze spotkania nawet nabierają rumieńców. Uczymy się pracy w grupach, czasem to trudne, pomysły są różne i mądre i głupie, jak to w życiu. Dziś historia dalej się toczy, wyznaczamy opór oporników różnych, no i żarówki, mamy do tego specjalne zestawy walizkowe. Pomiary są fajne i przyjemne, obwody można złożyć według instrukcji. Dziś też sporo dyskusji i przydziały zadań projektowych. W parach mamy coś kombinować i wykorzystać swą wiedzę z fizyki, mechatroniki, może coś w przyszłości z tego fajnego wyjdzie.

9 – opór przewodnika jest nie do przeskoczenia Badamy opór przewodnika w zależności od jego długości, pola przekroju, rodzaju materiału z którego jest wykonany. Okazuje się że to wszystko ma znaczenie, szkoda że nie mamy przewodnika ze złota, byłoby zapewne ciekawiej. Obejrzeliśmy też strony firm energetycznych, gdzie pisze się o stratach energii w czasie jej przesyłu, a także straty wynikające z kradzieży prądu, okazuje się, że są to też straty spore, a płacimy za nie my wszyscy, czyli odbiorcy prądu, oczywiście Ci uczciwi :)

10 – potyczek elektrycznych ciąg dalszy Zabawa elektryczna trwa, chociaż dziś trochę się komplikuje, łączymy oporniki : szeregowo i równolegle, mieszamy rodzaje połączeń, okazuje się, że są wzory, no i nawet doświadczalnie daje się je sprawdzić. Podgrzewamy trochę oporniki, temperatura też wpływa na opór, znowu kolejny wzór, ale na szczęście są tablice na maturze, więc może nie wszystko trzeba pamiętać.

11 – prawa Kirchhoffa Dziś idą na tapetę prawa Kirchhoffa, pierwsze i drugie. Obwody trochę się komplikują, ale dajemy radę. Udaje się nam potwierdzić je doświadczalnie, to jest naprawdę satysfakcjonujące, bo okazuje się, że doświadczenie potwierdza teorię, czasem są jakieś drobne odchyłki, ale jest dobrze. No i mają zastosowanie w : a)I prawo Kirchhoffa umożliwia obliczanie prądów w obwodach nie rozgałęzionych z dowolną ilością źródeł. b) II prawo Kirchhoffa umożliwia obliczanie napięć między dwoma dowolnymi punktami obwodu. c) II prawo Kirchhoffa umożliwia zapisywanie napięcia całkowitego dowolnej gałęzi obwodu. d) I i II prawo Kirchhoffa umożliwiają obliczenie prądów i napięć w obwodach rozgałęzionych z dowolną ilością źródeł. Wiele jeszcze innych, nie wszystko jest czas opisać, oby w głowie zostało.

12 Trochę elektroniki Dziś trochę elektroniki,poznajemy co to jest dioda półprzewodnikowa, tranzystor, jaką to spowodowało rewolucję w elektronice. Montujemy obwód, aby wyznaczyć charakterystykę prądowo-napięciową diody i tranzystora. Obwód dość skomplikowany. Wiele fajnych rzeczy można o diodach wyczytać w sieci, mnie się podoba strona diody LED są świetne, a nasz fizyk opowiedział nam już o nadchodzących diodach OLED :)

13 Dzień Zaduszny z prądem Dzień Zaduszny, a my na zajęciach, wrócę do domu po zmroku, a babcia zawsze opowiadała, że w taki dzień trzeba zrobić miejsce duszom zmarłych. Ale do rzeczy, dziś mało było fizyki, mówiliśmy o technikach prezentacji, jak się przygotować, jak się zachowywać, jaka powinna być nasza postawa. Okazuje się to dość trudne, były ćwiczenia, proste niby, trzeba było stać pięć minut przed lustrem udającym kamerę i mówić o swoim życiu. Temat prosty, a szło bardzo różnie, więc jak przyjdzie mówić prawach fizyki to będzie może różnie. Ale nawet było fajnie sporo śmiechu, a nigdy nie zaszkodzi umieć się pokazać, czy lepiej "sprzedać" siebie

14 prezentacja Tomka Jakubiaka Dziś pierwszy debiut, Tomek Jakubiak, fajny gość, zdolny, ale bardzo spokojny pokazał nam swój pojekt. nazwany Widmowa makatka LED. Jest to prosty mobilny układ z pięcioma kolorowymi diodami LED. Ciekawe efekty świetlne powstają podczas poruszania płytki, zwłaszcza w ciemności. Współpracujące ze sobą generatory powodują przypadkowe włączanie na różne czasy LED-ów. Dają one świetliste wzory składające się z różnokolorowych kropek lub pasków o różnych długościach. W ten sposób powstaje widmowa, elektroniczna makatka. Urządzenie ma niewielkie wymiary i jest w pełni mobilne - dlatego może być atrakcyjnym wyposażeniem indywidualnym na dyskotekach lub spektaklach teatralnych. Trochę się chłopak napracował, ale widać, że był dumny z tego, że to działa.

15 Widmowa makatka LED

16 – Pole magnetyczne Zaczynamy z polem magnetycznym zabawy. Przewodnik z prądem generuje pole magnetyczne, proste, bo igła magnetyczna szaleje. Mamy też przewodnik w kształcie cewki, określamy bieguny, trochę mamy problemów zwarciowych, ale wszyscy żyją, jest dobrze. Pole magnetyczne ziemskie też omawiamy, bieguny magnetyczne. Oglądamy zdjęcia zórz polarnych, jest tego sporo, a zdjęcia są fantastyczne.

17 – wycieczka do Sosnowca Wycieczka do Sosnowca na targi dotyczące "Metod i narzędzi do Wizualizacji Procesów", bardzo mądrz brzmi, ale zobaczyliśmy świat 21 wieku, nowoczesne technologie, nasza wiedza póki co skromna jest w stosunku do tego co zobaczyliśmy. Ale zgodnie z maksymą, że "podróże kształcą", warto było pojechać i zobaczyć tak wiele.

18 alternatywne źródła energii Dziś temat ciekawy i kontrowersyjny Alternatywne źródła energii - inne niż klasyczne źródła energii, jakimi są paliwa naturalne. Należą do nich: energia słoneczna, pływów, biomasy, wiatrowa energia odnawialna. Wiele jest tego w sieci, koledzy też przygotowali prezentacje. Dyskusja też była, wiadomo, że każdy z nas chce mieć tyle energii, aby żyć na osiągniętym poziomie, a przyszłość chyba jednak nie przedstawia się tylko w różowych kolorach.

19 kula plazmowa Dziś fajne zajęcia, bawimy się kulami plazmowymi, badamy świecenie różnych gazów pod wpływem przepływu prądu o bardzo wysokim napięciu. Badamy świecenie : wodoru, helu, argonu, w pracowni są też rury wyładowcze, tzw. skala próżni, ale z 5, świeciły tylko 3, było sporo przebić, ale daliśmy radę. Dowiedziałem się, że neony świecą na kolorowo, nie dlatego, że są pomalowane, ale dlatego, że to gazy świecą :)

20 – Przewodniki z prądem w polu magnetycznym Wiemy już, że przewodnik z prądem wytwarza wokół siebie pole magnetyczne, dziś zbadamy jak zachowuję się dwa przewodniki z prądem względem siebie. Ale na początek teoria, poznajemy siłę elektrodynamiczną, jej wartość i zwrot. Reguła trzech palcy wydaje się być zrozumiała, tylko to wyginanie lewej ręki bywa czasem zabawne. Wyprowadzamy wzór na siłę wzajemnego oddziaływania. Przy okazji wiemy skąd się bierze definicja ampera. Samo doświadczenie jest ciekawe, potwierdza teorię, tzn. kiedy przewodniki się przyciągają,a kiedy odpychają. Tylko wszystko byłoby fajnie gdyby nie te problemy z zasilaczem, a raczej z jego bezpiecznikami :)

21 Indukcja elektromagnetyczna Dziś prawdziwe czary, okazuje się, że można wygenerować prąd, na pierwszy rzut oka z niczego. Jest to prąd miliamperowy, ale jednak prąd. Badaliśmy zjawisko z różnymi cewkami i magnesami. Generowaliśmy też prąd indukcyjny za pomocą dwóch cewek. Niestety są też wzory, definicje, wspomniane też zostały pochodne, używane głównie w matematyce. Wygląda to ciekawie, ale trzeba się uczyć kolejnych wzorów.

22 W trakcie pomiarów

23 – prąd zmienny Bateria, akumulator, każdy to ma, każdy wie, że jest tam plus i minus, czyli prąd stały. Dziś poznajemy prąd zmienny, jego przebiegi, sporo wzorów, jak się go wytwarza, przesyła, jakie ma zastosowanie. Badamy też napięcie w sieci, jest napięcie około 230 V, badaliśmy też różne natężenia w zależności od przyłączonego urządzenia. Wszystko to pod bacznym okiem nauczyciela, bo to już wysokie napięcie, a zarazem niebezpieczne.

24 – budowa transformatora Budowa transformatora, przekładnia, wzory, uzwojenia, nowa teoria, ale jest i praktyka, mamy w pracowni zestaw doświadczalny z transformatorem. Badamy jak zmieniają się napięcia w zależności od liczby zwojów. Wyznaczamy jego sprawność, pomyśleć że transformator jest w każdym domu, prawie w każdym urządzeniu :)

25 – doświadczenia z transformatorem No i po przerwie świątecznej, dziś trochę można powiedzieć zabawy z transformatorem. Przeprowadzamy różne eksperymenty, gotujemy wodę na jednym zwoju, wytwarzamy mały łuk elektryczny, to prawie jak mała spawarka. Robimy wahadełko Waltenhofena. Omawiamy budowę spawarki, którą każdy prawie ma w domu.

26 wyładowania w gazach Induktor Ruhmkorffa – to właściwie odmiana transformatora, tylko cewki są nawinięte na jednym rdzeniu, bardzo dużo zwojów i bardzo mało, otrzymujemy bardzo wysokie napięcie, wytwarzamy iskrę, wyładowanie nawet do 5 cm., pozwala nam to badać jak świecą poszczególne rurki z gazami.

27 prezentacja Konrada Czemplika Dziś Konrad Czemplik prezentuje swoją pracę, a mianowicie urządzenie zwane "klaskaczem" Zmontował układ z części zakupionych w sklepie internetowym. Wygląda to całkiem fajnie, urządzenie reaguje na klaśnięcia, włączając się i wyłączając, jednocześnie nie reaguje na rozmowy, czy śmiechy, szurnięcia krzesłami. Układ nadaje się doskonale do zdalnego sterowania lampką nocną, żaluzjami itp. Układ posiada obwód zerowania po włączeniu zasilania. Pogratulowaliśmy Konradowi występu, włożonej pracy, a nade wszystko, że urządzenie działa.

28 Klaskacz – małe dzieło Konrada

29 prezentacja Darka Adamskiego Dziś pracę swą prezentuje Dariusz Adamski - Iluminofonia to jej temat. Jest to urządzenie bardzo proste zamieniające dźwięki na błyski kolorowych żarówek. Iluminofonia jest zakupiona ze sklepu AVT i jest przeznaczona do samodzielnego montażu. Jest to efektowne urządzenie, które dzięki zastosowaniu 3 różnych filtrów odpowiadających kolejno za tony niskie, tony średnie i tony wysokie wysyła sygnał do żarówek zasilanych napięciem 230V. Są 3 żarówki i każda świeci w rytm innych tonów. Można także pominąć montaż przystawki 230V i wtedy będziemy mogli sterować światłem diod LED. Urządzenie zbiera dźwięk z otoczenia dzięki wbudowanemu mikrofonowi. Całość umieszczona jest w plastikowej obudowie co zapewnia ochronę przed możliwością porażenia prądem.

30 – ostatnie spotkanie w semestrze drugim Spotkaliśmy się w ferie, aby podsumować kolejny semestr naszej pracy, różnie to bywa, było wiele wspomnień, omawialiśmy co zostało zrobione, co się nie udało. Zapoznaliśmy się też z kursami e-learningowymi, każdy z nas parę ich zrealizował. Reszta będzie jako zadanie domowe oraz na nowy semestr. Każdy z nas przerobił też testy na platformie. Wydaje się, że ten semestr lepiej przepracowaliśmy niż poprzedni. Wynika więc, że zebrane doświadczenie plus nadchodząca wiosna spowoduję, że kolejny semestr będzie jeszcze lepszy

31 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google