Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Epoka: Barok 1. Barok 2. Barok- umieszczenie w czasie 3. Charakterystyczne cechy 4. Cechy stylu barokowego 5. Jedno z dzieł barokowych 6. Filozofia barokowa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Epoka: Barok 1. Barok 2. Barok- umieszczenie w czasie 3. Charakterystyczne cechy 4. Cechy stylu barokowego 5. Jedno z dzieł barokowych 6. Filozofia barokowa."— Zapis prezentacji:

1 Epoka: Barok 1. Barok 2. Barok- umieszczenie w czasie 3. Charakterystyczne cechy 4. Cechy stylu barokowego 5. Jedno z dzieł barokowych 6. Filozofia barokowa 7. Tematy polskiego baroku 8. Charakterystyczne dla polskiego zjawiska to… 9. Poeci barokowi 10. Jaki był polski barok?

2 BAROK BAROK Po latach względnego spokoju, dostatku, podróży i odkryć nastały w Europie czasy głodu, wojen i śmierci. Przyczyniły się do tego wyniszczające wojny- wiek XVII był stuleciem licznych konfliktów. Nadeszło dodatkowe zimno- w Europie owych czasów miała miejsce tzw. Mała epoka lodowcowa. Trudno się dziwić, że szukano trwałej wartości w Bogu i religii.

3 Barok- umieszczenie w czasie Europa - Początek- II połowa XVI w. (marnizm we Włoszech); - Koniec- lata trzydzieste XVIII w. (rokoko- faza schyłkowa epoki). Polska - Wczesny barok- przełom wieków XVI i XVII ; - Dojrzały- od lat trzydziestych po siedemdziesiąte XVII w. - Schyłek- do lat trzydziestych XVIII w. (czasy saskie).

4 Charakterystyczne cechy: Religijność i mistycyzm w treści dzieł Religijność i mistycyzm w treści dzieł Poczucie niepokoju, przemijalności, kruchości istnienia Poczucie niepokoju, przemijalności, kruchości istnienia Dążenie do udziwnionej, zaskakującej formy wyrazu Dążenie do udziwnionej, zaskakującej formy wyrazu Atmosfera niepokoju Atmosfera niepokoju Dysharmonia, ekspresja w wyrażaniu myśli Dysharmonia, ekspresja w wyrażaniu myśli Bogactwo formy dzieł literatury i sztuki Bogactwo formy dzieł literatury i sztuki

5 Cechy stylu barokowego - Przepych, bogactwo, nadmiar - Przerost formy nad treścią - Ekspresja uczuć, niepokój - Dysharmonia, asymetria

6 Jedno z dzieł barokowych Kościół San Carlo alle Quattro Fontane - Oryginalny kształt konstrukcji - Zdobiony mnóstwem rzeźb - Wieże są umieszczone niesymetrycznie - Gładka, falista fasada - Architektura podporządkowana rzeźbie (pokryty posągami, ornamentami) - Bogate zdobnictwo

7 Filozofia barokowa Wiek XVII to czas wielkiej filozofii. Pascal formułuje słynną metaforę człowieka- kruchej trzciny, Locke- czystej tablicy. Kartezjusz mówi: cogito ergo sum – rodzi się racjonalizm. Wielka siódemka: Wielka siódemka: - Giordano Bruno- przed marmurowym obliczem Świętej Inkwizycji miał powiedzieć: Oświadczam, że istnieją niezliczone poszczególne światy, podobne do naszej Ziemi, którą uważam za taką samą gwiazdę jak księżyc i inne planety. - Galileo Galilei (Galileusz)- jak głosi anegdota- schodząc z katedry, z której swoje tezy odwoływał, miał powiedzieć cicho: a jednak się kręci. - Kartezjusz - Baruch Spinoza - Blaise Pascal - John Locke- czy istnieje jakakolwiek wiedza wrodzona - Gottfried Leibniz

8 Tematy polskiego baroku Filozofia istnienia: człowiek i jego kondycja we wszechświecie, przemijalność istnienia, destrukcyjna siła czasu, śmierć i życie po śmierci (poeci metafizyczni: Daniel Naborowski, Sebastian Grabowiecki). Filozofia istnienia: człowiek i jego kondycja we wszechświecie, przemijalność istnienia, destrukcyjna siła czasu, śmierć i życie po śmierci (poeci metafizyczni: Daniel Naborowski, Sebastian Grabowiecki). Miłość: ulotna, zmysłowa; dworski flirt, a także miłość jako ogniste, spalające, trwałe uczucie, które można przeciwstawiać nawet śmierci. Również miłość religijna- do Boga ( Jan Andrzej Morsztyn, poeci metafizyczni). Miłość: ulotna, zmysłowa; dworski flirt, a także miłość jako ogniste, spalające, trwałe uczucie, które można przeciwstawiać nawet śmierci. Również miłość religijna- do Boga ( Jan Andrzej Morsztyn, poeci metafizyczni). Patriotyzm, troska o ojczyznę, wołanie o reformy, Jest tu zarazem krytyka istniejącej rzeczywistości. Patriotyzm, troska o ojczyznę, wołanie o reformy, Jest tu zarazem krytyka istniejącej rzeczywistości. Nietolerancja wyznaniowa- protest przeciw niej. Nietolerancja wyznaniowa- protest przeciw niej. Wojny, okrucieństwa oraz dylematy natury moralnej. Wojny, okrucieństwa oraz dylematy natury moralnej. Życie na wsi, ideał życia ziemiańskiego. Życie na wsi, ideał życia ziemiańskiego. Śmierć- to istota poezji księdza Józefa Baski- Uwagi o śmierci niechybnej. Śmierć- to istota poezji księdza Józefa Baski- Uwagi o śmierci niechybnej.

9 Charakterystyczne dla polskiego baroku zjawiska to: SARMATYZM- jako kultura i światopogląd szlachty polskiej: przekonanie o starożytnym pochodzeniu i o wyjątkowości narodu. Postawa ta wpływała na strój, obyczaj, poglądy i politykę szlachty. SARMATYZM- jako kultura i światopogląd szlachty polskiej: przekonanie o starożytnym pochodzeniu i o wyjątkowości narodu. Postawa ta wpływała na strój, obyczaj, poglądy i politykę szlachty. PORTRET TRUMIENNY- wizerunek zmarłego umieszczony na krótszym boku trumny. Najstarszy zabytek tego typu to trumienny portret króla Stefana Batorego. PORTRET TRUMIENNY- wizerunek zmarłego umieszczony na krótszym boku trumny. Najstarszy zabytek tego typu to trumienny portret króla Stefana Batorego. PORTRET SARMACKI- postać szlachcica, który z reguły stoi przy stoliku. Obok: berło, księga, krucyfiks lub inny symbol urzędu Sarmaty. PORTRET SARMACKI- postać szlachcica, który z reguły stoi przy stoliku. Obok: berło, księga, krucyfiks lub inny symbol urzędu Sarmaty.

10 Poeci barokowi Mikołaj Sęp-Szarzyński Mikołaj Sęp-Szarzyński Żył krótko i jeszcze w czasach renesansu, bo w latach Uznajemy go jednak za prekursora baroku. Pozostawił po sobie zbiorek Rytmy albo wiersze polskie, które wydał pośmiertnie jego brat. Żył krótko i jeszcze w czasach renesansu, bo w latach Uznajemy go jednak za prekursora baroku. Pozostawił po sobie zbiorek Rytmy albo wiersze polskie, które wydał pośmiertnie jego brat. Zwany zachodzącym słońcem renesansu, prekursorem baroku – pozostawił spuściznę niewielką, ale rzeczywiście interesującą. Zwany zachodzącym słońcem renesansu, prekursorem baroku – pozostawił spuściznę niewielką, ale rzeczywiście interesującą. Jan Andrzej Morsztyn, poeta dworski, mistrz konceptu w poezji, polski marinista. Zwany poetą serca- bo miłość była głównym tematem jego wierszy. Opisywał dworski flirt, miłość zmysłową, grę miłosną, a lubował się w dobieraniu jak najwymyślniejszych sposobów przedstawienia tematu Jan Andrzej Morsztyn, poeta dworski, mistrz konceptu w poezji, polski marinista. Zwany poetą serca- bo miłość była głównym tematem jego wierszy. Opisywał dworski flirt, miłość zmysłową, grę miłosną, a lubował się w dobieraniu jak najwymyślniejszych sposobów przedstawienia tematu

11 Daniel Naborowski, lekarz i dyplomata. Daniel Naborowski, lekarz i dyplomata. Jego poezja należy do nurtu poezji dworskiej, ale jest autorem wierszy najtrafniej wyrażających barokową ideologię. W jego twórczości powraca obsesyjna metafora przemijania. Na różne sposoby ukazuje poeta znikomość życia, poszukuje wartości trwałych, harmonii między życiem, a przeznaczeniem. Jego poezja należy do nurtu poezji dworskiej, ale jest autorem wierszy najtrafniej wyrażających barokową ideologię. W jego twórczości powraca obsesyjna metafora przemijania. Na różne sposoby ukazuje poeta znikomość życia, poszukuje wartości trwałych, harmonii między życiem, a przeznaczeniem. Wacław Potocki, poeta publicysta. Stworzył typ poezji publicystycznej, będącej swoistą walką o poprawę rzeczywistości. Wacław Potocki, poeta publicysta. Stworzył typ poezji publicystycznej, będącej swoistą walką o poprawę rzeczywistości. Poeta idealizował ziemiański wzorzec życia, ale widział także problemy stanu chłopskiego- co odróżnia go od większości Sarmatów. Poeta idealizował ziemiański wzorzec życia, ale widział także problemy stanu chłopskiego- co odróżnia go od większości Sarmatów.

12 Jaki był polski barok? Barok w historii Polski był bardzo ważny. To w tym czasie ugruntowało się poczucie wielkości narodu, duma polskości, co może oznaczać miłość ojczyzny, ale i megalomanię. To w baroku ugruntował się katolicyzm, odtąd często z polskością identyfikowany. W Baroku powstawał polski krajobraz dworków szlacheckich, a siedziby magnatów są dziś zabytkiem architektury. Był więc barok bogaty, pełen sprzeczności, niespokojny- ale na pewno nie nudny.

13 KONIEC Wykonała: Jurgawka Joanna kl. I TE


Pobierz ppt "Epoka: Barok 1. Barok 2. Barok- umieszczenie w czasie 3. Charakterystyczne cechy 4. Cechy stylu barokowego 5. Jedno z dzieł barokowych 6. Filozofia barokowa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google