Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prof. Dr. Manfred Hintermair Świadomość potrzeb edukacyjnych studentów niesłyszących i słabosłyszących - jej znaczenie dla nauczania, uczenia się i funkcjonowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prof. Dr. Manfred Hintermair Świadomość potrzeb edukacyjnych studentów niesłyszących i słabosłyszących - jej znaczenie dla nauczania, uczenia się i funkcjonowania."— Zapis prezentacji:

1 Prof. Dr. Manfred Hintermair Świadomość potrzeb edukacyjnych studentów niesłyszących i słabosłyszących - jej znaczenie dla nauczania, uczenia się i funkcjonowania w środowisku uczelnianym Świadomość niepełnosprawności – nowe wyzwania dla edukacji Uniwersytet Jagielloński, Kraków 23 października 2009 r. Manfred Hintermair

2 Prof. Dr. Manfred Hintermair Kto może mówić o sprawach Głuchych? Niesłyszący? Słyszący?

3 Prof. Dr. Manfred Hintermair 1. Orientacje konceptualne Zorientowanie na upodmiotowienie Zorientowanie na zasoby Zorientowanie na uczestnictwo Dobrostan

4 Prof. Dr. Manfred Hintermair 1a. Zorientowanie na upodmiotowienie Zachęcanie ludzi do... brania własnych spraw we własne ręce... odkrywania swych własnych kompetencji... brania własnych zdolności na poważnie... doceniania wartości swych własnych rozwiązań Procesy upodmiotowiające muszą rozpocząć się na bardzo wczesnym etapie życia!

5 Prof. Dr. Manfred Hintermair 1b. Zorientowanie na zasoby Oznacza to... wiarę w potencjał jednostki… opracowywanie konstruktywnych warunków takiego rozwoju... uważne spojrzenie na zdolności studentów... Ostatecznym celem jest jakość życia!

6 Prof. Dr. Manfred Hintermair 1c. Zorientowanie na uczestnictwo Oznacza to... angażowanie ludzi we wszelkie projekty dotyczące ich życia od samego początku… podążanie za strategiami z dołu do góry... zapewnienie lepszych decyzji i rezultatów... promowanie dobrostanu… wzmacnianie przywiązania do praw człowieka i demokracji oraz ich zrozumienia. Włączanie ma zachodzić na wszystkich poziomach!

7 Prof. Dr. Manfred Hintermair Artykuł 12 – Równość wobec prawa 1. Państwa-Strony potwierdzają, że osoby niepełnosprawne mają prawo do uznania w każdym miejscu za podmioty osobowe wobec prawa. 2. Państwa-Strony stwierdzają, iż osoby niepełnosprawne mają taką samą zdolność prawną we wszystkich aspektach życia jak inni obywatele. 3. Państwa-Strony podejmą właściwe kroki, aby zapewnić dostęp osobom niepełnosprawnym do pomocy, jakiej mogą wymagać w korzystaniu ze swojej zdolności prawnej. ….... KONWENCJA PRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

8 Prof. Dr. Manfred Hintermair Nic o nas bez nas!

9 Prof. Dr. Manfred Hintermair 2. Konsekwencje świadomości niesłyszenia na uczelniach wyższych

10 Prof. Dr. Manfred Hintermair Wsparcie dostępne na miasteczku akademickim Oznacza to... Szybki i nieskomplikowany dostęp do wszelkich informacji Wczesny kontakt ze strony BON Otwarty dzień w zakresie wybranego tematu Możliwość kontaktu z BON kiedykolwiek student go potrzebuje Dobre nawiązywanie kontaktów!!!

11 Prof. Dr. Manfred Hintermair Oferta dla studentów podczas zajęć Tłumacze języka migowego lub języka mówionego Technologia C.A.R.T. (wspomagana komputerowo transkrypcja głosów i efektów dźwiękowych w czasie rzeczywistym) Urządzenia wspomagające słyszenie (ALD) Notatniki

12 Prof. Dr. Manfred Hintermair Istotne kwestie do uwzględnienia przez pracowników Oznacza to.... Zadbanie o preferencje w zakresie siedzenia Kontaktowanie się ze studentem, a nie tłumaczem Dobre warunki wzrokowe, jasna i naturalna mowa Zapewnienie biegłości komunikacyjnej Pomoc dla studentów w zakresie zapewnienia asystenta robiącego notatki Używanie pomocy wizualnych i tablicy Zapewnienie studentom/tłumaczom materiałów Ustalanie ważnych terminów prac pisemnych

13 Prof. Dr. Manfred Hintermair Co trzeba osiągnąć w przypadku każdego studenta niesłyszącego i słabosłyszącego.... być głuchym po swojemu Ohna, 2003, s. 10

14 Prof. Dr. Manfred Hintermair Bardzo dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Prof. Dr. Manfred Hintermair Świadomość potrzeb edukacyjnych studentów niesłyszących i słabosłyszących - jej znaczenie dla nauczania, uczenia się i funkcjonowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google