Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie dr inż. Jerzy Sas, Informacje dodatkowe: BOARD->Grafika komputerowa 2008 Awaryjnie:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie dr inż. Jerzy Sas, Informacje dodatkowe: BOARD->Grafika komputerowa 2008 Awaryjnie:"— Zapis prezentacji:

1 Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie dr inż. Jerzy Sas, Informacje dodatkowe: BOARD->Grafika komputerowa 2008 Awaryjnie:

2 1.Wstęp, zakres zainteresowań grafiki komputerowej, grafika rastrowa i wektorowa, wstęp do modeli fizycznych barwy, architektura sprzętu dla grafiki komputerowej. 2.Elementy API dla grafiki 2D – Windows i java, przykłady w typowych środowiskach deweloperskich, dostęp do pikseli, ustawianie kontekstu, rysowanie linii, tryby rysowania, w tym XOR, wypełnianie obszaru, wypełnianie okna tłem, przykład API do manipulowania obrazem 3.Modele barwy 4.Urządzenie prezentacji obrazu w grafice komputerowej 5.Przekształcenia w układzie jednorodnym, wykorzystanie elementów API do realizacji przekształceń afinicznych 6.Podstawowe algorytmy grafiki komputerowej – wypełnianie obszaru, przycinanie odcinka do okna, podział wielokąta na trójkąty, przynależność punktu do wielokąta, rasteryzacja i interpolacja 7.Krzywe parametryczne w 2D 8.Modelowanie scen 3D, elementy opisu sceny, modelowanie geometrii, składanie przekształceń w 3D, Potok wizualizacji 9.Proste modele oświetlenia, cieniowanie, rzutowanie 10.Algorytmy analizy widoczności 11.Wstęp do OpenGL 12.Algorytmy symulacji oświetlenia i wizualizacja fotorealistyczna 13.Zasady konstrukcji interfejsów graficznych w aplikacjach z zakresu grafiki komputerowej 14.Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych: filtrowanie splotowe i nieliniowe, algorytmy morfologiczne, algorytm unsharp mask 15.Kolokwium Zakres kursu:

3 1.Zabrodzki J. [red] - Grafikia komputerowa, metody i narzędzia, WNT, W-wa, 1994, Frank Klawonn - Introduction to Computer Graphics using Java 2D and 3D, Springer Verlag, Herbert Schildt, Java - kompendium programisty, Helion Jackie Neider, Tom Davis,Mason Woo – OpenGL Programming Guide, Addison-Wesley, pozycja dostępna w Internecie 5.Kukuczka J. - Grafika Komputerowa, Wydawnictow Pracowni Komputerowej J. Skalmierski, Folley J.D., van Damm A, Feiner S. K., Hughes J. F - Computer Graphics, Principles and Practice, Addison-Wesley, j / w - polskie tlumaczenie (WNT, W-wa, 1995, 2001) 8.Jankowski M. - Elementy grafiki komputerowej, WNT, W-wa, Pavlidis T. - Grafika i przetwarzanie obrazów, WNT, W-wa, Watkins C. D., Sadun A., Marenka S. - Nowoczesne metody przetwarzania obrazu, WNT, W-wa, Malina W., Ablameyko S., Pawlak W. - Podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, W-wa, Mirkowski J. [tlum.] - Grafika PC bez tajemnic, Intersoftland, Marciniak A. - Grafika komputerowa w języku Turbo Pascal, NAKOM, Pastuszak W. - Barwa w grafice komputerowej, PWN, W-wa, Sanchez J. Canton M. - Direct3D - programowanie grafiki trójwymiarowej w DirectX, Helion, G-ce, Wilt N. - Ray tracing obiektowo zorientowany z przykładami w języku C++, Wydawnictwo Translator, Pokuta W., OpenGL – ćwiczenia, Helion, http://wazniak.mimuw.edu.pl - ogólnopolski portal internetowego zdalnego nauczania informatyki Literatura:

4 OBRAZ OBRAZ "ULEPSZONY" Cechy (atrybuty) charakteryzujące treść obrazu Opis zawartości obrazu (treści sceny) PRZETWARZANIE OBRAZU Analiza obrazów Rozpoznawanie obrazów Grafika komputerowa Poprawa własności percepcyjnych (wyrazistości) obrazu, przygotowanie do wydobywania cech, zmiana kształtu obrazu,... Określenie wybranych cech charakterystycznych obrazu Przydział obrazu do jednej z klas, wyliczenie obiektów przedstawionych na obrazie (elementów sceny), określenie właściwości tych obiektów Synteza obrazu na podstawie opisu jego zawartości Widzenie komputerowe Obraz a komputer

5 GWGR Zalety zwarty opis strukturalność opisu możliwość łatwej transformacji do obrazu rastrowego o dowolnej rozdzielczości, łatwość transformacji realizm możliwość pokazania szczegółów Wady niewielki realizm obrazuduża objętość trudności z transformacją, brak strukturalności Grafika wektorowa a grafika rastrowa grafika wektorowa - obraz zadany jest zbiorem odcinków i łuków z ich atrybutami wizualnymi grafika rastrowa - obraz zadany jest prostokątną tablicą punktów (pikseli - PIctute ELements) opisanych atrybutami wizualnymi

6 Atrybuty wizualne piksela: Jasność ({0,1}, {0, 1,..., 255}, ) Intensywność składowych koloru R,G,B (zwykle 3x8 bitów) Indeks barwy z określonego zbioru

7 Architektura sprzętowo-programowa do grafiki komputerowej


Pobierz ppt "Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie dr inż. Jerzy Sas, Informacje dodatkowe: BOARD->Grafika komputerowa 2008 Awaryjnie:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google