Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska 31 marca 2015.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska 31 marca 2015."— Zapis prezentacji:

1

2 Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska 31 marca 2015

3 Dzięki zajęciom z gimnastyki, dziecko może wyrazić swoją ekspresję ruchową, ćwiczyć sprawność motoryczną i zręczność. Ponad to dziecko ćwiczy samokontrolę, koncentrację uwagi, spostrzeganie przyczynowo-skutkowe, koordynację, orientację przestrzenną (prawa-lewa,góra-dół) i pamięć ruchową. Wyrobienie u maluchów nawyku regularnej gimnastyki, to inwestycja w ich nie tylko obecny, ale i przyszły stan zdrowia.. Zapobieganie wadom postawy u dzieci to przede wszystkim zapewnienie: uczestnictwa w zajęciach gimnastyki korekcyjnej, wszechstronnej, zgodnej z potrzebami rozwojowymi aktywności ruchowej (umożliwienie dużej dawki ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu), odpowiedniej ilości snu, kształtowania nawyku „poprawnego trzymania się” (utrzymania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego, eliminowania długotrwałego siedzenia przed telewizorem i komputerem, odpowiedniego odżywiania, dostosowania sprzętów domowych (krzesła, stół) do wysokości ciała dziecka, unikania pozycji i sytuacji sprzyjających rozwojowi wady. Są to podstawowe zadania rodziców w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała u dziecka. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE Gimnastyka korekcyjna wpływa na prawidłowy rozwój fizyczny przedszkolaków - zapobiega i koryguje wady postawy, rozbudza motywację do wysiłku fizycznego, wdraża do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz uczy sportowej rywalizacji i współzawodnictwa. Na gimnastyce korekcyjnej dzieci wykonują proste, bezpieczne i atrakcyjne ćwiczenia gimnastyczne. Nie brakuje ciekawych zabaw i gier ruchowych, wyzwalających u dzieci pozytywne emocje.

4 31 marca 2015

5 Odrabianie lekcji: Istotne są odpowiednie warunki; biurko z oświetleniem padającym z lewej strony i nie rażącym oczu, o wysokości takiej, by przy siedzeniu dziecko opierając się przedramionami o blat stołu miało kręgosłup wyprostowany i barki ustawione poziomo. Ważna zasadą obowiązująca przy odrabianiu lekcji jest zmienność pozycji. Lekcje ustne można przygotowywać w pozycji leżącej, wtedy odległość książki od oczu wynosi ok.. 30 cm. Odżywianie: Powinno być pełnowartościowe według ogólnie znanych zasad. W przypadku znacznej nadwagi należy stosować dietę odchudzającą zgodnie z zaleceniami lekarza. Nadmierny ciężar ciała przy stałej muskulaturze stanowi poważny czynnik pogłębiający wadę.

6 DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE Pozycje prawidłowe Prawidłowe pozycje wg. Kutzner- Kozińskiej Prawidłowe pozycje przy pisaniu i podczas słuchania wg. Mandala

7 Pozycje wadliwe Pozycja wadliwa dla wady: kolana koślawe Pozycja wadliwa dla wady: kolana szpotawe

8 31 marca 2015

9

10

11

12 Plecy okrągłe to wada odcinka piersiowego kręgosłupa. Cechy wady : -osłabienie i rozciągnięcie mięśni grzbietu, - przykurcze mięśni piersiowych, -wysunięcie do przodu głowy i barków, - zmniejszenie przodopochylenia miednicy -kolana i łokcie w pozycji lekkiego zgięcia, - zaburzenie i zmniejszenie sprawności układu oddechowego i krążenia

13 31 marca Pozycja wyjściowa: leżenie tyłem, ręce wyprostowane przy głowie, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, pod plecami (szczyt kifozy pirsiowej) kocyk zrolowany Ruch: wdech, potem wydech, rozluźnienie mięśni, (powtórzyć 6 razy)

14 3. Pozycja wyjściowa: pozycja niska Klappa Ruch: napinanie i rozluźnianie mięśni piersiowych( powtórzyć 6 razy

15 31 marca 2015 Cechy wady: -zwiększona lordoza lędźwiowa, - wysunięty do przodu brzuch, klatka piersiowa i piersiowy odcinek kręgosłupa mogą być nieco spłaszczone lub pozostawać w normie, - miednica ma zwiększone przodopochylenie, -mięśnie brzucha, pośladkowe wielkie oraz zginacze stawu kolanowego są osłabione, - nadmiernie napięte są mięsnie grzbietu w odcinku lędźwiowym i zginacze stawu biodrowego,

16 31 marca 2015

17

18

19

20 )

21 Ta wada charakteryzuje się nadmiernym powiększeniem kifozy piersiowej i lordozy lędźwiowej. Cechy wady: -głowa i barki są wysunięte do przodu -kręgosłup w odcinku piersiowym wykazuje zwiększenie się wygięcia ku tyłowi, a klatka piersiowa ulega zapadnięciu - w odcinku lędźwiowym kręgosłup wygina się przesadnie ku przodowi powodując uwypuklenie brzucha

22 31 marca 2015

23 3. Pozycja wyjściowa: stanie tyłem do sciany, na wysokości łopatek umieszczona piłka, ręce w pozycji "skrzydełek"

24 31 marca a. Ruch: Przysiad i wyprost (piłka przyciskana do ściany), powtórzyć 10 razy)

25 31 marca 2015 Skrzywiony kręgosłup tworzy wygięcie wypukłością w prawą lub lewą stronę w odcinku piersiowym, lędźwiowym lub lędźwiowo- piersiowym. Przyczyna tej wady może być nierównomierny rozwój somatyczny układów mięśni grzbietu. Czynnikami powodującymi zaburzenia rozwoju somatycznego układu mięsni grzbietu są: -niedbała postawa przy siedzeniu, czytaniu, pisaniu -noszenie ciężarów po jednej stronie ( teczki, książki) -jednostronne, długotrwałe zajęcia

26 31 marca Pozycja wyjściowa: leżenie przodem, nogi złączone, wyprostowane, ręce wyciągnięte jak najdalej w przód,pod brzuchem zrolowany kocyk

27 31 marca 2015

28

29

30 WADY KOŃCZYN DOLNYCH Zniekształcenia kończyn dolnych pogarszają statykę ciała i niekorzystnie zmieniają postawę. Są wadami wrodzonymi lub powstają w wyniku asymetrii wyższej położonych odcinków ciała, przeciążeń pracą statyczną.

31 31 marca 2015 W wadzie tej oś podudzia tworzy z osią uda kąt rozwarty do wewnątrz. Najczęstsza przyczyna jest krzywica oraz nadwaga ciała przy słabym jeszcze układzie mięśniowym, więzadłowym i kostnym. Przy kolanie szpotawym trzony kości udowej, piszczelowej i strzałkowej wygięte są na zewnątrz. Więzadło poboczne zewnętrzne jest rozciągnięte, poboczne wewnętrzne – nadmiernie napięte – ze względu na lepsze zwarcie kolan, jazda na rowerze. I.Siad ugięty podparty, stopy rozstawione, naprzemienne skręcanie ugiętych kończyn dolnych do wewnątrz z równoczesnym dotknięciem kolan do podłoża. II.Siad ugięty podparty, między kolanami piłka gumowa, zgniatanie kolanami piłki.

32 ĆWICZENIA DOMOWE ćwiczenia stóp przeciwdziałające płaskostopiu Naprzemienne maksymalne zgięcia grzbietowe i podeszwowe stóp Wyprost nóg w stawach kolanowych z utrzymaniem złączonych podeszwami stóp Uniesienie nóg nad podłogę i dotknięcie podeszwą jednej stopy drugą stopą Chwytanie woreczków palcami stóp i przenoszenie ich poza obręcz Zwijanie kocyka pod stopy ruchami zginania palców bez odrywania pięt od podłoża Składanie kocyka w „kopertę” palcami stóp

33 Chwytanie woreczków palcami stóp i przenoszenie ich do drugiej obręczy Unoszenie nóg nad podłogę i dotknięcie podeszwą jednej stopy drugą stopą Zbieranie małych przedmiotów palcami stóp i podawanie ich do ręki. Uwaga: należy pilnować młodsze dzieci, aby nie wkładały przyborów do buzi! Chwyt ołówków palcami stóp, uniesienie ich nad podłogę bez odrywania pięt od podłogi Marsz ruchami gąsienicy. Fazy ruchu:. A. Zawinięcie palców jednej stopy z przyciągnięciem po podłodze pięty w stronę palców (wytworzenie „tunelu” pod stopą). B. Wyprost palców bez przesuwania pięty. C-D. Powtórzenie ruchu drugą stopą. Chwytanie gazety, bibuły palcami stóp i darcie jej na jak najmniej – sze kawałki, a następnie zbieranie podartych kawałków palcami stóp i podawanie ich do rąk

34 WSPÓLNE ĆWICZENIA DLA DZIECI I RODZICÓW Chwyć laskę tak, aby leżała na łopatkach, a jej końce były trzymane na wysokości barków. W tej pozycji spacerujemy z laską przez 3 min. Staramy się iść stawiając najpierw palce, a potem wykonujemy kilka kroków z ugiętymi nogami. Siadamy w siadzie skrzyżnym. Prawą ręką podnieś poduszkę w górę, zegnij rękę i połóż poduszkę wzdłuż pleców. Teraz chwyć za drugi róg poduszki, od dołu lewą ręką i wykonaj w tej pozycji 3 głębokie wdechy i wydechy. To samo ćwiczymy ze zmianą ręki. Pamiętaj o prawidłowej postawie w siadzie skrzyżnym. Wykonaj podpór przodem, pomiędzy rękami połóż poduszkę. Kładź teraz prawą rękę po lewej stronie poduszki, a lewą po prawej. Rodzic wykonuje klęk podparty, dziecko przechodzi na czworakach pod spodem. Po jego przejściu rodzic przechodzi do leżenia przodem, a dziecko przeskakuje nad nim.

35 Dziecko siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Tata staje za dzieckiem, chwyta je pod ugięte łokcie i podnosi w górę. Tata musi pamiętać, że przy podnoszeniu dziecka należy wykonać przysiad, a nie pochylać się do przodu. Dziecko i rodzic klęczą naprzeciw siebie w odległości 1 m. Dziecko trzyma w rękach książkę, siada na piętach i wykonuje głęboki skłon w przód, wysuwając książkę w kierunku rodzica. Rodzic wykonuje głęboki skłon w siadzie klęcznym, zabiera książkę i przesuwa do kolan. Potem przenosi książkę w górę przechodząc do klęku i powtarza ćwiczenie. Dziecko i rodzic siadają naprzeciw siebie w dużym rozkroku. Stopy dziecka spoczywają na wewnętrznej stronie ud rodzica, w połowie podudzi. Ćwiczący podają sobie ręce wyprostowane w łokciach. Raz dziecko, raz rodzic przechodzi do leżenia tyłem, drugi ćwiczący w tym czasie wykonuje skłon w przód. Rodzic wykonuje „stoliczek”, dziecko przechodzi pod „stoliczkiem”. Po przejściu dziecko przeskakuje nad „złożonym stoliczkiem”. Wykonujemy podpór tyłem, na brzuchu kładziemy piłkę i w tym podporze usiłujemy wykonać kilka kroków, starając się, aby piłka nie spadła. Kładziemy się na plecach, dłonie leżą pod brodą. Rodzic pomaga umieścić woreczek pomiędzy stopami dziecka. Uginamy nogi w kolanach i prostujemy. Siadamy na krześle, a na podłodze układamy kartkę papieru, kartonu. Między palcami trzymamy ołówek i staramy się na kartonie coś narysować. To samo zadanie wykonujemy drugą stopą. Siadamy w siadzie prostym i wykonujemy stopami krążenia, ruchy zgięcia i prostowania stopy, a na koniec bijemy brawo stopami, za poprawnie wykonane ćwiczenia.

36 … I TROCHĘ AKROBATYKI Dziecko staje dłońmi na stopach rodzica. Rodzic trzyma dziecko na wysokości stawów skokowych. Spróbujcie przejść teraz kilka kroków. Dziecko staje naprzeciw mamy lub taty i z ich pomocą wskakuje na biodra, następnie obejmuje je mocno nogami. Rodzic trzyma dziecko w pasie. Teraz dziecko wykonuje skłon w tył, kładzie ręce na podłodze, podtrzymywane za kostki przechodzi pomiędzy nogami rodzica. Dziecko staje na rękach podtrzymywane przez rodzica, obejmuje nóżkami pas rodzica. Rodzic podtrzymuje dziecko za biodra, przyciskając łokciami jego nogi do swoich bioder. Dziecko stara się jak najwyżej podnieść tułów, trzymając ramiona w bok i znów powraca do stania. Dziecko staje naprzeciw rodzica. Rodzic trzyma dziecko za nadgarstki. Teraz dziecko wdrapuje się po lekko ugiętych nogach rodzica aż do wysokości bioder, po czym wykonuje przewrót w tył i z pomocą rodzica ląduje nogami na podłodze.


Pobierz ppt "Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska 31 marca 2015."

Podobne prezentacje


Reklamy Google