Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Najważniejsze rzeczy o rakietach: konstrukcja oraz używane materiały Zajęcia #1 2014/15.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Najważniejsze rzeczy o rakietach: konstrukcja oraz używane materiały Zajęcia #1 2014/15."— Zapis prezentacji:

1 Najważniejsze rzeczy o rakietach: konstrukcja oraz używane materiały Zajęcia #1 2014/15

2 Co nazywamy rakietą? Rakieta modelarska, zgodnie z definicją FAI, jest modelem, który porusza się w powietrzu bez udziału sił aerodynamicznych (siły nośnej), lecz wskutek ciągu silnika rakietowego.

3 Części składowe… Rakietę możemy podzielić na najważniejsze części składowe: 1.Głowicę 2.Kadłub 3.Usterzenie (stateczniki) 4.Silnik

4

5 Wydłużenie rakiety

6 Podział rakiety na stopnie Rakieta jednostopniowa – rakieta, która posiada jeden człon napędzany silnikiem rakietowym lub ich wiązką. Rakieta wielostopniowa – rakieta, która posiada więcej niż jeden człon, który napędzany jest silnikiem rakietowym lub wiązkami silników. Wiązka silników – odpowiednie ułożenie silników rakietowych w taki sposób, aby wektory ciągu były ułożone symetrycznie do osi rakiety.

7

8 Aerodynamika po krótce Konstrukcja rakiety musi być tak zaprojektowana, aby stawiała jak najmniejszy opór – rakieta musi mieć zatem opływowy kształt.

9 KONSTRUKCJA RAKIETY

10

11 Elementy wewnętrzne Rakieta składa się nie tylko z głowicy, kadłuba, stateczników i silnika. W środku rakiety bardzo często wymagane są odpowiednie elementy wewnętrzne: 1.Kosz silnikowy 2.Kosz elektroniki 3.Łącznik

12 Kosz silnikowy Rola kosza silnikowego: 1.Stabilne mocowanie silnika w korpusie rakiety 2.Zablokowanie silnika – zapobiega wpadnięciu silnika do środka rakiety oraz wypadnięciu na zewnątrz 3.Stabilne mocowanie usterzenia* WAŻNE: Kosz silnikowy musi być solidnie połączony z korpusem rakiety – za pomocą żywic epoksydowych lub wkrętów.

13

14

15

16 Kosz elektroniki Kosz elektroniki służy do stabilnego i bezpiecznego zamocowania elektroniki na pokładzie rakiety. Ważne jest, aby przedział elektroniki był szczelny – musi chronić elektronikę przed gorącymi gazami od podsypki wyzwalającej spadochron.

17

18

19

20 Łącznik

21 Łącznik Dane: Średnica korpusu rakiety = 80 [mm] Grubość ścianki = 2 [mm] Długość L (12,56 mm) jest wartością, którą musimy wyciąć z naszego łącznika. W tym celu na łączniku rysujemy na łączniku linię prostą wzdłuż łącznika. Przy pomocy suwmiarki odmierzamy naszą wartość L=12,56mm i zaznaczamy punkty równolegle do linii, którą narysowaliśmy. Punkty łączymy i otrzymujemy linię równoległą do pierwszej, oddaloną od niej o naszą długość L=12,56mm. Nożem wykonujemy cięcie po liniach i otrzymujemy idealnie spasowany element łączący.

22 MATERIAŁY

23 Głowica Materiały na głowicę: 1.Twarda dwuskładnikowa pianka poliuretanowa 2.Plastik 3.Aluminium 4.Kompozyty szklane i węglowe: 4.1. Czysty kompozyt wytwarzany w formie 4.2. Kompozyt na rdzeniu piankowym

24 Korpus Materiały na korpus: 1.Cienkościenna rura kartonowa z Krafta 2.Rura z kompozytu szklanego/węglowego 3.Rura aluminiowa 4.Rura PCV/Plexiglass 5.Rura ze zwijanej balsy wzmacniana laminatem szklanym/węglowym

25 Stateczniki Materiały na stateczniki: 1.Balsa (+laminat) 2.Sklejka (+laminat) 3.Kompozyt czysty 4.Aluminium 5.Kompozyt przekładany…

26 Kompozyt przekładany Kompozytem przekładanym nazywamy element, który został wykonany z dowolnego lekkiego materiału (np. herex, balsa, sklejka), a następnie zalaminowany tkaniną szklaną/węglową/kevlarową. Jako przekładka najczęściej służą: Balsa – lekka i względnie wytrzymała Herex – lekka pianka, wygodna w obróbce Styrodur – lekka pianka, stosowana przy grubych elementach Sklejka – względnie ciężka, lecz wytrzymała

27 Elementy wewnętrzne Dla rakiet z kartonu: sklejka, rzadziej balsa Dla rakiet kompozytowych: kompozyt, sklejka, balsa laminowana Dla rakiet aluminiowych: aluminium W rakietach modelarskich kładzie się nacisk na używanie jak najmniejszej ilości elementów metalowych.

28 Łączenia linowe Do połączenia członów używamy: -Haczyków (w elementach wewnętrznych) -Karabińczyków (na końcu każdej liny) -Liny: 1.Kevlarowej – niepalna, bardzo mocna linka, często występująca w oplocie nylonowym 2.Nylonowej – nieodporna na temperaturę linka o względnie dużej wytrzymałości 3.Dyneema – bardzo mocna lina używana w żeglarstwie, niestety nieodporna na temperaturę.

29 Łączenia linowe Aby poprawnie zwinąć linkę, należy nawijać ją na dłoń ułożoną w geście przywitania. Linkę zwijasz na dłoni na krzyż – pod kątem ok. 45 stopni od strony prawej do lewej, a następnie od lewej do prawej, itd. Linka zwinięta w ten sposób nie ma prawa się zaplątać – chyba, że ma się pecha

30 KONSTRUKTORZE! Pamiętaj! Po, a najlepiej w trakcie budowy modelu pomyśl, czy konstrukcja którą wykonujesz (lub wykonałeś) będzie działać zgodnie z Twoim zamierzeniem. Sprawdź połączenia linek, gwinty, miejsca klejone… Wyobraź sobie lot Twojej konstrukcji i pomyśl, co może pójść nie tak. Jeśli dostrzegłeś/aś jakikolwiek słaby punkt w Twojej rakiecie, popraw to natychmiast. BEZPIECZEŃSTWO TO PODSTAWA.

31 KONIEC Autor: Damian Mayer Prezentacja stanowi własność autora i nie może być wykorzystywana przez osoby trzecie w celach komercyjnych bez zgody autora. Zabrania się upubliczniania prezentacji lub zrzutów ekranowych bez wiedzy i zgody autora. Źródła: Zdjęcia: Damian Mayer Grafiki: Paweł Elsztajn – „Młody Modelarz Rakiet”, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1981


Pobierz ppt "Najważniejsze rzeczy o rakietach: konstrukcja oraz używane materiały Zajęcia #1 2014/15."

Podobne prezentacje


Reklamy Google