Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet"— Zapis prezentacji:

1 Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet e-mail: aleksandram@feminoteka.pl Fundacja Feminoteka

2 Działania w ramach projektu Telefon interwencyjny dla kobiet doświadczających cyberprzemocy wt-śr-czw 13:00-19:00 731 731 551 Badania Poradnik Warsztaty Kampania medialna Konferencja

3 Typy badań Ankiety (321 ankiet w gimnazjum i liceum) Fokusy (dwa fokusy w grupach wyłącznie dziewczęcych – 10 dziewcząt z gimnazjum i 10 dziewcząt z liceum) Analiza 32 profili na Facebooku (młodzież w wieku 14 -20 lat przebadana z pozycji nieznanej osoby)

4 Osoby ankietowane W badaniu wzięło udział 321 osób z gimnazjum i liceum w mieście do 50 tys. 53,9% ankietowanych to dziewczęta 38% ankietowanych to chłopcy 6,2% osoby o innej identyfikacji płciowej 1,9% osób nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie

5 Aktywności młodzieży w internecie według popularności 70% ankietowanych uczennic i uczniów codziennie czatuje i wyszukuje informacji Granie przez Internet, korzystanie z maila I zakupy nie są zbyt popularne 77% deklaruje codzienne korzystanie z mediów społecznościowych (rozróżnienie na płeć daje podobne ilości: dziewczyny 81,5% a chłopcy 74,6%)

6 Ilość czasu spędzana w internecie za pośrednictwem komputera (ze względu na płeć, dziennie)

7 Kontrola nad aktywnością dziewcząt i chłopców w internecie W środowisku domowym dziewczęta korzystające z internetu są kontrolowane niemal dwa razy częściej niż chłopcy (odpowiednio 37,0% i 19,7%). W szkole nauczycielki i nauczyciele nieco częściej kontrolują chłopców korzystających z internetu (9,8%) niż dziewczynki (7,5%).

8 Normy i wartości dziewcząt oraz chłopców związane z interakcjami w internecie 1)

9 Normy i wartości dziewcząt oraz chłopców związane z interakcjami w internecie (2/2) 2)

10 Znajomość terminu,,cyberprzemoc” Termin „cyberprzemoc” jest powszechnie znany ankietowanym – jego znajomość zadeklarowało 95,7% osób. Wiedza wskazali telewizję (75,7%), Internet (73,1%) i nauczycielki oraz nauczycieli (52,7%). Podobnie ma się do terminu nękanie w sieci

11 Doświadczenie cyberprzemocy Osoby ankietowane zostały zapytane wprost o doświadczenie cyberprzemocy w swoim życiu. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 20%, czyli 1 na 5 osób. Podział rezultatów ze względu na płeć ujawnia, że nękania w sieci lub innej formy cyberprzemocy doświadczyło 37% dziewcząt (1 na 3) i 24,5% chłopców (1 na 4). Dziewczęta znacząco częściej niż chłopcy są ofiarami cyberprzemocy.

12 Sytuacje, w których dziewczęta i chłopcy znaleźli się przynajmniej raz

13 Przekonania dziewcząt nt. cyberprzemocy i gender

14 Przekonania chłopców nt. cyberprzemocy i gender

15 Metodologia Czas trwania każdego z badań – ok 90 min 1 grupa – gimnazjum: 10 dziewcząt 2 grupa – liceum: 10 dziewcząt

16 Formy korzystania z sieci i znajomość terminu cyberprzemocy portale społecznościowe zakupy, ściąganie muzyki i filmów Przemoc z sieci jest znana wszystkie uczestniczkom badania

17 Wpływ płci na doświadczenie cyberprzemocy Zdania uczestniczek grup fokusowych na temat wpływu płci na doświadczenie przemocy są zróżnicowane. Część przyznawała, że dziewczęta są bardziej narażone na pewne formy przemocy w sieci takie jak molestowanie seksualne, czy komentarze dotyczące wyglądu, chłopcy są mniej wrażliwi zarówno na krytykę w sieci jak i obraźliwe zachowania w tej przestrzeni Jednocześnie jednak uczestniczki podkreślały że specyfika internetu, przede wszystkim (anonimowość), powoduje, że zarówno sprawczyniami jak i ofiarami przemocy mogą być zarówno chłopcy jak i dziewczęta. przykład molestowania seks. Chłopców dotyczył przykładu z filmu sala samobojcow

18 Cyberprzemoc wśród dziewcząt Zjawisko cyberprzemocy jest też zjawiskiem na linii dziewczyny - dziewczyny Dziewczyny są dla siebie strażniczkami wyglądu Część z nich reprezentuje pogląd, że,,dziewczyna jest sama sobie winna”, jeżeli np. ktoś zamieści ich zdjęcie, pod którym pojawią się nieprzychylne komentarze

19 Metodologia 32 profile na Facebooku wybrane przypadkowo z najpopularniejszych stron fanowskich w Polsce (socialbakers.com) 16 dziewcząt i 16 chłopców w wieku 14-20 lat analiza treści wszystkie profile przebadane z pozycji osoby nieznajomej

20 Zdjęcia profilowe dziewcząt często przedstawiają je z ustami ułożonymi w tzw. „dziubki”

21 Dziewczęta eksponują swoje ciała upozowane w seksualny sposób

22 Chłopcy, którym daleko do takich sylwetek, ozdabiają swoje profile fotografiami „twardzieli”

23 Dziewczęta zamieszczają zdjęcia sugerujące związki seksualne między kobietami

24 Chłopcy są ostentacyjnie homofobiczni wobec innych chłopców

25 Homofobia wyrażana jest w sposób nieskrępowany i pod byle pretekstem

26 Nasze plany dotyczące projektu: Kampania medialna (wrzesień 2014) Poradnik dla nauczycielek/li (wrzesień 2014) Warsztaty dla nauczycielek/li (październik 2014) Międzynarodowa konferencja na Cyprze (październik 2014) Szczegóły już wkrótce na feminoteka.pl Aleksandra Magryta


Pobierz ppt "Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet"

Podobne prezentacje


Reklamy Google