Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA.  Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA.  Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć."— Zapis prezentacji:

1 ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA

2  Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć dwie przekąski (II śniadanie i podwieczorek). Posiłki powinny być częste, ale niewielkie objętościowo. Przerwy pomiędzy nimi powinny wynosić ok. 3-4 godziny.

3  Im bardziej różnorodna będzie dieta, tym więcej substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych zostanie dostarczonych do organizmu. Nie ma produktu żywnościowego, który dostarczałby wszystkich składników pokarmowych w odpowiednich ilościach.

4 PRODUTY ZAWIERAJĄCE:  WITAMINĘ A- mleko, ser, żółtko jaj, masło, tran, wątroba, warzywa i owoce bogate w karoteny  WITAMINĘ D- pełne mleko, żółtko jaj, masło, margaryna, oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce, wątroba, grzyby, drożdże  WITAMINĘ E- mleko, jaja, masło, oleje roślinne, kiełki pszenicy, pieczywo razowe, orzechy, migdały, zielone warzywa liściaste  WITAMINĘ K- wątroba, olej sojowy, warzywa liściaste, rośliny strączkowe, pomidory, truskawki  WITAMINĘ C- zielone warzywa liściaste, natka pietruszki, kapusta, pomidory, papryka, cytrusy, kiwi, czarna porzeczka, czarny bez, dzika róża, truskawki  WITAMINĘ B1- wieprzowina, wątroba, drożdże, pełne ziarna zbóż, płatki owsiane, orzechy, jarzyny  WITAMINĘ B2- nabiał, jaja, ryby, mięso, wątroba, pełne ziarna, warzywa liściaste, grzyby  WITAMINĘ B3- mleko, ser, jaja, mięso, drób, wątroba, ryby, drożdże, pełne ziarna zbóż, jarzyny, warzywa liściaste, ziemniaki, piwo  WITAMINĘ B5- jaja, mięso, wątroba, drożdże, orzeszki, zboża, brokuły, strączkowe  WITAMINĘ B6- jaja, mięso, wątroba, drożdże, orzechy, zboża, warzywa strączkowe, i liściaste, banany  WITAMINĘ B7- żółtko jaj, wątroba, drożdże, otręby, soja, groch, pomidory, czekolada  WITAMINĘ B11- żółtko jaj, wątroba, drożdże, warzywa liściaste, marchew, dynia, morele  WITAMINĘ B12- mleko, żółtko jaj, mięso, wątroba, nerki, ryby, ostrygi, kiełki

5 PRODUKTY ZAWIERAJĄCE:  WAPŃ- mleko i jego przetwory, ryby, u wegan - serek tofu, mleko sojowe, orkiszowe i inne, oraz zielone warzywa, jarmuż, brokuły  FOSFOR- mięso, wędliny, ser podpuszczkowy, produkty zbożowe, podroby, żółtka jaj, fasola, groch  MAGNEZ- pestki dyni, otręby pszenne, kakao, zarodki pszenne, migdały, kasza gryczana, soja, biała fasola, czekolada, orzechy pistacjowe i inne, groch, szpinak, banan  POTAS- morszczyn i glony morskie, drożdże piwne, nasiona, orzechy, migdały, suszone owoce, warzywa strączkowe, mięso i ryby, przetwory zbożowe a tak że niektóre wyroby cukiernicze,  SÓD- sery, ryby i owoce morza, sos sojowy, wędliny, paluszki słone, chipsy, ogórki kwaszone, chleb żytni razowy,

6  Należy jeść warzywa i owoce. Są one bardzo dobrym źródłem licznych witamin i składników mineralnych. Zwłaszcza warzywa, z uwagi na dużą zawartość błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie i wody, ale małą zawartość tłuszczu – powinny się znaleźć w trzech głównych posiłkach.

7  Produkty zbożowe powinny stanowić podstawowe źródło energii w diecie człowieka. Produkty te dostarczają węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Z witamin zawierają przede wszystkim witaminy z grupy B oraz witaminę E. Dostarczają również składników mineralnych takich jak: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor.

8 BŁONNIK POKARMOWY jest to naturalny składnik owoców, warzyw, nasion i zbóż, który w żywieniu spełnia bardzo ważna rolę.  Usprawnia pracę układu pokarmowego  Sprzyja redukcji masy ciała  Wpływa korzystnie na normalizację zaburzeń gospodarki węglowodanowej  Obniża poziom cholesterolu i triglicerydów we krwi  Obniża ryzyko chorób serca u osób chorych na cukrzycę typu 2  Oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich

9  Mleko i przetwory mleczne są nie tylko głównym źródłem wapnia w diecie, ale dostarczają również białka o wysokiej wartości biologicznej oraz witamin z grupy B, a także A i D. Produkty te są również źródłem składników mineralnych takich jak magnez, potas i cynk. Z uwagi na zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych w tłuszczu mlecznym należy wybierać mleko i jego przetwory o obniżonej zawartości tłuszczu.

10  Ogranicz sól i cukier, zwiększ spożycie ziół – wprowadź do swojego menu aromatyczne zioła i przyprawy.

11  Spożywaj zdrowe węglowodany i nasiona roślin strączkowych. Zalicza się tu m.in. chleb z mąki z pełnego przemiału, makarony razowe, ryż brązowy, płatki owsiane.

12  Ograniczaj spożycie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych. Wskazane jest aby zastępować tłuszcze zwierzęce roślinnymi.

13

14  Nie jedz tak zwanych „gotowców” czyli żywności przetworzonej, typu fast-food. Zawierają one dużo konserwantów, cukrów, soli, szkodliwego tłuszczu.

15  Woda jest niezwykle ważnym składnikiem naszego organizmu a jej rola jest niezwykle ważna. Codziennie powinno się wypijać co najmniej 1,5 litry płynów. Najlepiej nadają się: woda, herbaty ziołowe i niesłodzone soki owocowe. Należy ograniczyć spożywanie słodzonych, gazowanych napojów, a także alkoholu.

16  Ruch uznawany jest jako podstawowy element łączący się ze zdrowiem. Zaleca się codziennie przynajmniej 30-minutowy marsz.

17 Znakomitym podsumowaniem wszystkich zasad zdrowego odżywiania jest „Piramida żywienia” Piramida przedstawia zasady prawidłowego odżywiania. Informuje o tym, ile porcji różnych grup produktów powinno znaleźć się w posiłkach, które zjadamy w ciągu dnia. Przy czym obowiązuje zasada, że to co najważniejsze w racjonalnym odżywianiu znajduje się u dołu piramidy, czyli podstawy.

18


Pobierz ppt "ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA.  Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć."

Podobne prezentacje


Reklamy Google