Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Klaudyna Bociek Monika Grochalska Aneta Grygiel-Dorszewska Stowarzyszenie Kofe(m)ina.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Klaudyna Bociek Monika Grochalska Aneta Grygiel-Dorszewska Stowarzyszenie Kofe(m)ina."— Zapis prezentacji:

1 Klaudyna Bociek Monika Grochalska Aneta Grygiel-Dorszewska Stowarzyszenie Kofe(m)ina

2 Tak zwane „dziewczęce” kolory to np..………………………………………….….., natomiast kolory typowe dla chłopców to………………………………………….……..

3 W wolnym czasie dziewczynki najchętniej bawią się w……………………………………, a chłopcy w……………………………………

4 Prawie każda dziewczynka marzy o tym, by w przyszłości zostać…………………………….….., a chłopiec………………………………………….

5 Dziewczynki zazwyczaj osiągają lepsze wyniki w nauce z…………………………………………….…, a chłopcy z…………………………………………..

6  to uproszczone, skrótowe, potoczne wyobrażenia na temat kobiecości i męskości  powstają na skutek bezrefleksyjnego przejmowania opinii na temat danej grupy społecznej (kobiet lub mężczyzn)  są bardzo trwałe i odporne na zmianę  są krzywdzące Stereotyp sprawia, że identyczne cechy zostają przypisane wszystkim bez wyjątku kobietom/mężczyznom

7 DZIEWCZYNKICHŁOPCY  kolory: różowy, fioletowy  zachowanie: grzeczne, pasywne, uległe  zainteresowania: przedmioty humanistyczne i artystyczne  zabawy/zabawki: „w dom”, „w szkołę”; lalka, skakanka, wózek  kolory: niebieski, brązowy, ciemnozielony  zachowanie: niesforni, aktywni, dominujący  zainteresowania: przedmioty ścisłe  zabawy/zabawki: „w wojnę”, piłka nożna; klocki, samochód

8 KOBIETYMĘŻCZYŹNI  role rodzinne: dbałość o dom, opieka nad dziećmi  role zawodowe: nauczycielka, przedszkolanka, pielęgniarka, sekretarka itp.  role rodzinne: utrzymanie rodziny, trzymanie dyscypliny w wychowaniu  role zawodowe: mechanik, kierowca, oficer armii, polityk itp.

9  są barierą w rozwijaniu faktycznych zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji dziewczynki lub chłopca  ograniczają możliwość wyboru (kierunek kształcenia, ścieżka kariery, role zawodowe)  konsekwencje odczuwalne przez całe życie  przykłady badań

10 „Co to jest płeć?”

11  socjalizacja płciowa (rodzajowa) – proces przyswajania norm, wartości oraz reguł życia społecznego, które związane są z rolami płciowymi  proces ten rozpoczyna się już w momencie narodzin dziecka i trwa przez całe życie  zdaniem psychologów rozwojowych, najbardziej intensywny rozwój tożsamości płciowej przypada na wiek szkolny (6-12 lat)

12  rodzina  szkoła  grupa rówieśnicza  mass media  kościół

13  jest pierwszym i najważniejszym ogniwem w procesie socjalizacji płciowej  rola rodziców/opiekunów: a) postawy (własne pełnione role) b) komunikaty werbalne (język) c) funkcja kontrolna (filtrowanie informacji z innych źródeł, np. z mass mediów) -przykłady badań

14 „Co to jest ojcostwo?”

15  nauczyciele (postawy, komunikaty werbalne)  treści podręczników szkolnych  programy nauczania -przykłady badań

16  treści programów TV dla dzieci  reklamy (świat kobiet i świat mężczyzn)  prasa „dziecięca” (SpiderMan vs Hannah Montannah)  gry komputerowe (Street Fighter vs Stardoll) -przykłady badań

17

18

19 „Kim jest mężczyzna?”

20  edukacja równościowa (nauczyciele, rodzice, opiekunowie, uczniowie, przedstawiciele instytucji oświatowych oraz opiekuńczo-wychowawczych)  konkretne działania  przykłady tzw. dobrych praktyk

21 Pytania, refleksje, uwagi….

22


Pobierz ppt "Klaudyna Bociek Monika Grochalska Aneta Grygiel-Dorszewska Stowarzyszenie Kofe(m)ina."

Podobne prezentacje


Reklamy Google