Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Katarzyna Kaczmarek. DWA I PÓŁ ROKU Pierwszy okres buntu. Okres gwałtownych emocji oraz skrajnych, trudnych do opanowania reakcji emocjonalnych. Dziecko.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Katarzyna Kaczmarek. DWA I PÓŁ ROKU Pierwszy okres buntu. Okres gwałtownych emocji oraz skrajnych, trudnych do opanowania reakcji emocjonalnych. Dziecko."— Zapis prezentacji:

1 Katarzyna Kaczmarek

2 DWA I PÓŁ ROKU Pierwszy okres buntu. Okres gwałtownych emocji oraz skrajnych, trudnych do opanowania reakcji emocjonalnych. Dziecko często wykazuje zachowania przeciwne do pożądanych. Jest przy tym władcze i uparte (często mówi – nie). Chce decydować o wszystkim przy czym często trudno mu zdecydować czego naprawdę chce. Nic nie jest w stanie zapobiec trudnym zachowaniom, które mogą skończyć się wybuchem wściekłości gdy dziecko jest przygnębione i rozdrażnione a przy tym zmęczone.

3

4 Rozładowuje emocje przez: ssanie kciuka lecz rzadsze niż w młodszym wieku kołysanie, uderzanie głową może wystąpić jąkanie obdrapywanie tapet, niszczenie małych przedmiotów, bałaganiarstwo nagłe, agresywne ataki – uderza obcą osobę napady wściekłości

5 Typowe lęki: lęki przestrzenne : zbliżające się obiekty (samochody) obawa przed ruchem lub przesuwaniem przedmiotów

6 TRZY LATA Trzylatek jest spokojny, otwarty na współpracę, lubi się dzielić, jest otwarty na nowe doświadczenia choć emocjonalnie skrajny (np. w jednaj chwili z nieśmiałka zmienia się w zuchwalca). Ma potrzebę bycia w centrum uwagi przez co czasem czuje się zazdrosny o innych. Często ma wymagania do starszych Nie patrz na mnie, Nie mów teraz. Jest to również czas wzmożonej potrzeby rozładowywania napięć emocjonalnych poprzez dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, mruganie itp. oraz czas gwałtownych skrajności (w jednej chwili nieśmiały w drugiej zuchwały do przesady). W tym czasie dzieci mają wymyślonych towarzyszy zabaw (świadczy to o dużych zdolnościach i bogatej wyobraźni a nie problemach!)

7

8 Rozładowuje emocje przez: powrót do intensywnego ssania palca jąkanie plucie płaczliwość potykanie się,przewracanie dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci

9 Typowe lęki: lęki wizualne: pomarszczeni, starzy ludzie, maski, czarownicy ciemność zwierzęta policjanci, włamywacze wieczorne wyjście rodziców

10 CZTERY LATA Wiek czteroletni to kolejny, drugi zwrot w rozwoju dziecka. Dziecko zaczyna być nie do opanowania: zarówno ruchowo jak i emocjonalnie. Często po wybuchu złości następuje u niego atak nieopanowanego głośnego śmiechu. Jest uparty i przeciwstawia się wszystkiemu przy każdej okazji. Dzieci w tym wieku z jednej strony chcą (i potrzebują) usamodzielniać się, z drugiej trzeba wyznaczać im konsekwentnie granice bo uwielbiają je przekraczać. Typowe jest również rzucanie mięsem – czterolatki chętnie wykorzystują wulgarne słowa w codziennym słowniku napawając się ich brzmieniem i niestosownością oraz reakcjami otoczenia (śmiechem lub oburzeniem). Wyobraźnia nadal jest żywa aczkolwiek wymyślonych towarzyszy często zastępują histerie spowodowane irracjonalnymi przyczynami. Granica między tym co wyobrażone a realne jest zatarta.

11

12 Rozładowuje emocje przez: motoryczne nieopanowanie – kopanie, plucie, uciekanie, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, strojenie min werbalne nieopanowanie – przechwalanie się, przeklinanie, specjalne koślawienie języka lęki i koszmary senne ssanie palca tylko podczas snu konieczność oddawania moczu podczas napięcia emocjonalnego bóle brzucha a nawet wymioty w momencie stresu

13 Typowe lęki: lęki słuchowe: głośne dźwięki, szczególnie odgłosy silników odgłosy zwierząt ciemność wyjście mamy

14 PIĘĆ LAT Pięciolatki zachwycają opanowaniem i spokojem, są przyjacielskie. Często starają się robić wszystko dobrze by uzyskać pochwałę. W tym wieku mama staje się centrum świata i jest najważniejszą osobą dla dziecka.

15

16 Rozładowuje emocje przez: Niezbyt wiele objawów rozładowywania emocji, często występuje tylko jeden mruganie chrząkanie, pokasływanie szczególnie pod koniec dnia ssanie palca głośne wciąganie powietrza nosem

17 Typowe lęki: Niewiele lęków, mniejsza intensywność przeżyć, raczej przyziemne: obawa przed skaleczeniem, pogryzieniem lub że mama nie wróci

18 PIĘĆ I PÓŁ/ SZEŚĆ LAT Trzeci okres, skrajnie trudny dla rodziców i otoczenia, najtrudniejszy (przed okresem dojrzewania) moment załamania emocjonalnego. Dziecko przypomina w tym okresie dwu i pół latka, jest krnąbrne, niegrzeczne i impertynenckie, bezzasadnie pewne siebie, ma trudności z podejmowaniem decyzji. Banalne problemy powodują zmianę nastawienia dziecka z Kocham cię na Nienawidzę. Mama przestaje pełnić najważniejszą rolę w życiu, teraz dziecko staje się najważniejsze (skrajnie egoistyczne), ma wiele wymagań wobec otoczenia, często za niepowodzenia winni innych (najczęściej mamę). Sześciolatek jest maksymalnie negatywistyczny, sama prośba o zrobienie czegoś skutkuje wybuchem złości i kategoryczną odmową wykonania zadania. Walczy o wszystko jak lew. Często sześciolatki nie mogą pogodzić się z przegraną, własną winą czy krytyką chcą zawsze wygrywać (aby wygrać sięgają nawet do oszustwa). Przegrana kończy się wybuchem emocji. Dla sześciolatka typowe jest więc oszukiwanie i czasem kradzieże… wszystko po to by postawić na swoim.

19

20 Rozładowuje emocje przez: Duża intensywność i ilość sposobów rozładowywania emocji, ogólny niepokój częste dłubanie w nosie i obgryzanie paznokci (początek nauki szkolnej mogą spowodować natężenie jąkania, obgryzania i dłubania) pokasływanie przypominające tik pokazywanie języka motoryczna niezdarność – przewracanie się na najmniejszym kamyku, kopanie, kołysanie na krześle mogą powrócić napady wściekłości chrząkanie, pokasływanie dyszenie w chwilach ekscytacji strojenie min jąkanie do dzieci bardzo przywiązanych do palca- ssanie- często intensywne

21 Typowe lęki: duże natężenie lęków lęki słuchowe: dzwonek do drzwi, dzwonienie telefonu, odgłosy zwierząt, spłukiwanie wody w toalecie lęk przed światem nadprzyrodzonym: duchy, wiedźmy, że ktoś się chowa pod łóżkiem lęk przez żywiołami lęk przed zostaniem samemu w domu a nawet w pokoju strach, że mama nie przyjdzie, że coś jej się stanie, że może umrzeć

22 SIEDEM LAT Siedem lat to okres spokoju i opanowania, posłuszeństwa, choć w tym wieku dzieci są czasem chimeryczne i marudne. Często odcinają się od otoczenia by móc poczytać, posłuchać muzyki, nie chcą uczestniczyć aktywnie w życiu wolą obserwować. Często wymagają zbyt dużo od siebie a gdy coś idzie nie po ich myśli narzekają, że cały świat jest przeciwko nim.

23

24 Rozładowuje emocje przez: bóle, zawroty głowy mimowolne faliste ruchy przypominające taniec św. Wita mruganie oczami pozostałe sposoby mniej intensywnie- dzieci starają się walczyć z ssaniem kciuka, obgryzaniem paznokci oraz dłubaniem w nosie

25 Typowe lęki: dużo lęków lęki wizualne: strychy, piwnice, ciemności i cienie lęki wyimaginowane – ze ktoś chowa się pod łóżkiem, w szafie lęk przed brakiem akceptacji z strony innych (potęgowane przez rozpoczęcie nauki szkolnej)

26

27 Okresy napięcia emocjonalnego w wieku dwóch i pół, czterech oraz pięciu i pół- sześciu lat są naturalne dla rozwoju człowieka i konieczne!!! Lęki są również naturalne i nie należy na siłę oswajać dzieci z obiektem strachu nie wolno wyśmiewać. Sposoby rozładowywania emocji choć często nieestetyczne pomagają porodzić sobie z trudnymi momentami i w 90% mijają same. Nie należy walczyć z nimi, a jedynie ograniczać dzieciom sytuacje powodujące wzrost stresu (nauka szkolna dla sześciolatków??).

28 Pomocny w ocenie emocji dziecka jest rysunek Osoba w deszczu. Dziecko radosne, radzące sobie z trudnościami, przedstawi osobę pod parasolem uśmiechniętą, użyje kolorów. Dziecko smutne, borykające się z trudnościami, mające poczucie zagrożenia narysuje osobę smutną i użyje monotonnych kolorów.

29 BIBLIOGRAFIA Dla dorosłych / nauczycieli Inteligencja emocjonalna – Daniel Goleman Inteligencja emocjonalna w praktyce – Daniel Goleman Rozwój inteligencji emocjonalnej twojego dziecka – Linda Latinieri, Daniel Goleman Emocjonalna niedostępność – Collins Bryn Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły – Adele Faber, Elaine Mazlish Psychologia wychowawcza – Maria Przetacznik- Gierowska Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 14 lat – F.L. Ilg, L. Bates Ames, S.M.Baker Wychowanie bez porażek – Gordon Thomas Kiedy pozwolić, kiedy zabronić – Robert MacKenzie 365 gier i zabaw kształtujących wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka – Deniese Chapman Weston, Mark M. Weston Dla rodziny i dzieci seria książeczek na temat emocji autorstwa Wojciecha Kołyszko wydawnictwo GWP np. Zaklęte miasto i sekrety smutku ćwiczenia dla dzieci Garść radości, szczypta złości – Javanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko Tylko bez całowania czyli jak poradzić sobie z niektórymi emocjami Grzegorz Kasdepke bajeczki terapeutyczne Marii Molickiej

30 KONIEC


Pobierz ppt "Katarzyna Kaczmarek. DWA I PÓŁ ROKU Pierwszy okres buntu. Okres gwałtownych emocji oraz skrajnych, trudnych do opanowania reakcji emocjonalnych. Dziecko."

Podobne prezentacje


Reklamy Google