Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce"— Zapis prezentacji:

1 Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce
Przemysław Żukowski Departament Żeglugi Śródlądowej Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Intermodal, 23 marca 2017r..

2 Wielkość przewozów w porównaniu do niektórych krajów europejskich
Dzisiejsza sytuacja transportu śródlądowego w Polsce jest dramatyczna. Nawet Węgry i Słowacja, które nie mają dostępu do morza, mają większy udział transportu śródlądowego w ogólnym bilansie przewozów towarowych niż Polska. Oczywiście chcemy równać do najlepszych, jednak trzeba mieć świadomość skali zaniedbań. Planowane przez nas inwestycje mają charakter długoterminowy, więc w tej chwili na mówienie o efektach statystycznych w bilansie przewozów jest jeszcze za wcześnie. W Polsce udział żeglugi śródlądowej w przewozach wszystkimi gałęziami transportu jest niewielki w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej.

3 Budowa i modernizacja dróg wodnych o znaczeniu transportowym
Cel i priorytety Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata z perspektywą do roku 2030 Budowa i modernizacja dróg wodnych o znaczeniu transportowym Odrzańska Droga Wodna (E-30) - osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych I Droga wodna rzeki Wisły - uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych II Naszym głównym długoterminowym celem jest dorowadzenie głównych dróg wodnych w Polsce do IV klasy żeglowności. Ten cel dzielimy na cztery priorytety. Połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany (E-70) i Wisła-Brześć (E-40) - rozbudowa międzynarodowych dróg wodnych III Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych IV

4 DOCELOWY UKŁAD DRÓG WODNYCH O ZNACZENIU TRANSPORTOWYM W POLSCE

5 Korytarze bazowe sieci TEN-T
a plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Korytarze sieci bazowej TEN-T (w sumie 9 korytarzy) 2 korytarze przebiegające przez Polskę: Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie – kolor granatowy Morze Północne - Morze Bałtyckie – kolor czerwony Pozostałe, ujęte na mapce: Wschód / wschodnia część regionu Morza Śródziemnego – kolor brązowy na mapce Skandynawia - Morze Śródziemne – kolor różowy Ren – Dunaj – kolor niebieski

6 Korytarz Bałtyk – Adriatyk

7 Aktualne działania MGMiŻŚ
6 marca 2017 r. – Prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym AGN; Projekt „Rozwój sektora żeglugi śródlądowej” został ujęty w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju; Powołaliśmy Komitet Sterujący do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach (administracja – biznes – armatorzy) Współpracujemy przy realizacji projektów finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na Odrzańskiej Drodze Wodnej; Pracujemy nad przygotowaniem studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej; Współpracujemy z administracją wodną na rzecz modernizacji Kanału Gliwickiego;

8 Transport na Odrzańskiej Drodze Wodnej
Przewóz ładunków żeglugą śródlądową na Odrzańskiej Drodze Wodnej: w 2014 roku ok. 5 mln ton. w 2015 roku ok. 4 mln ton spadek przewozów związany był przede wszystkim z zakończeniem większości zadań związanych z realizacją projektu Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego. W strukturze towarów dominowały ładunki z grupy produktów: górnictwa i kopalnictwa oraz ładunków z grupy: kruszywo, piasek, kamień. Prognozowana możliwość przewozów ładunków żeglugą śródlądową, przy przywróceniu odpowiednich parametrów nawigacyjnych, może wynieść od 8 mln do 10 mln ton ładunków. Transport śródlądowy należy do najbezpieczniejszych form transportu. W 2015 roku w całym kraju odnotowano jedynie 8 wypadków żeglugowych.

9 Dostawa węgla Odrzańską Drogą Wodną – Port Gliwice – Elektrownia Opole
Długość drogi wodnej – 105 km: Kanał Gliwicki – 41 km Odra skanalizowana – 64 km Liczba śluz żeglugowych: 14: Kanał Gliwicki – 6 Odra skanalizowana - 8 Klasa drogi wodnej: III (ładowność barek dla tej klasy ton, zestawów pchanych - od 1000 do 1200 ton)

10 Dlaczego chcemy to wszystko robić? - potencjał żeglugi śródlądowej -
źródło: Samochody ciężarowe w Porcie Gdańsk w 2016 roku rocznie – pół miliona, dziennie – 1 300, na minutę – jeden, Źródło:

11 Jakie będą korzyści? Ochrona przeciwpowodziowa Transport śródlądowy
STOPIEŃ WODNY woda dla rolnictwa ZBIORNIK RENTENCYJNY woda dla ludności Produkcja energii woda dla przemysłu Jedna z zalet transportu wodnego - efektywność. Pokazujemy tutaj, ile tzw. samochodów ciężarowych może zastąpić jedna barka. Mówimy tutaj o barce średniej wielkości – takiej, która może pływać po drogach wodnych IV klasy. Oczywiście im większa barka, tym więcej ładunku może zabrać i większa jest efektywność transportu. Turystyka i rekreacja Przeprawa mostowa

12 Dziękuję za uwagę. Przemysław Żukowski


Pobierz ppt "Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce"

Podobne prezentacje


Reklamy Google