Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki."— Zapis prezentacji:

1 Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień

2 Cyberprzestrzeń wywoła większa rewolucję społeczną niż wszystkie dotychczasowe wynalazki CYBERPRZESTRZEŃ: - Zmienia pojęcie czasu - Zmienia pojęcie przestrzeni - Zmienia pojęcie dostępności wiedzy

3 Edukacja dorosłych a edukacja dzieci MY : 8+4+4= 16 DZIECI : 0/ = 17/18

4 Cechy Digital Native Wielostronna (ale nie wszechstronna) wiedza Zdolność do szybkich reakcji - błyskotliwość Niższa wrażliwość na zło, krzywdę, niestosowne zachowania, łamanie norm kulturowych Niższe poczucie więzi kulturowej „Przestawienie” czasowe – wieczorno-nocny tryb życia Preferowanie kontaktu cyberprzestrzennego Zaburzenia relacji interpersonalnych Przyspieszone „dorastanie”

5 Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów Multimedia: - Ogromna ilość informacji – często przekraczająca zdolności poznawcze dziecka; - Informacje, do których dziecko nie jest przygotowane emocjonalnie - Informacje, do których dziecko nie jest przygotowane merytorycznie - Informacje szybkie - Informacje skrótowe

6 Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów Dziecko a nowe informacje Kategoria powtarzalności a kategoria prawdziwości

7 Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów 0-3 lata 1. Brak skryptów poznawczych 2. Nieukształtowane poziomy i zakresy wiedzy 3. Brak kategoryzacji dobre – złe 4. Ogromna chłonność Sugestia: zminimalizować kontakt dziecka z multimediami

8 Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów 4-6 lat 1. Kształtowanie się skryptów poznawczych 2. Uczenie się w kategoriach dobre-złe, pożyteczne (dla mnie) – niepożyteczne 3. Rosnąca chłonność Sugestia: kontakt z telewizją modelowany, co do treści i czasu – 30 min – 1 godz. dziennie. Pierwsze kontakty z komputerem w 6 roku życia – zawsze pod kontrolą rodzica

9 Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów 7-10 lat 1. Szybki rozwój wiedzy, poszerzanie skryptów poznawczych 2. Samodzielne wchodzenie w obszary wiedzy Sugestia: kontakt z telewizją modelowany co do treści i czasu – do 1 godz. dziennie. Pierwsze samodzielne kontakty z komputerem i Internetem w 7- 8 roku życia. Pełna weryfikacja przestrzeni poznawczych w SIECI; filtry rodzicielskie. Przemienność kontaktu z komputerem i Internetem (co drugi dzień, do 1 godziny dziennie)

10 Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów lat 1. okres przedadolescencyjny – przyspieszenie rozwoju 2.Zwiększone zapotrzebowanie na informacje Sugestia: kontakt z telewizją modelowany – dziecko to nie dorosły Kontakt z komputerem i Internetem do 2 godzin dziennie. 1 dzień w tygodniu bez SIECI. Kontrola gier komputerowych – minimalizowanie agresji. Analiza przebywania w SIECI (gry sieciowe, własne blogi, zamieszczanie informacji, handel, piractwo) Kontrakt Internetowo-komputerowy.

11 Problem SIECI Dzieci stają się dorosłymi


Pobierz ppt "Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google