Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem."— Zapis prezentacji:

1 prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem społeczny i wychowawczy MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień

2 Internet jest wydarzeniem na miarę czcionki Gutenberga i koła. Od nas zależy jak dziecko będzie je wykorzystywać.

3 Cyberprzestrzeń wywoła większa rewolucję społeczną niż wszystkie dotychczasowe wynalazki - Zmienia pojęcie czasu - Zmienia pojęcie przestrzeni - Zmienia pojęcie dostępności wiedzy

4 Zaczyna się nowa ERA Urządzenia multimedialne nabierają „podmiotowości” człowieka 1. Rozmawiasz z drugim człowiekiem – dzwoni telefon, co robisz? - Przerywam rozmowę z człowiekiem, odbieram telefon i rozmawiam w sieci – 69% - „Odbijam” rozmowę telefoniczną, prowadzę rozmowę z człowiekiem – 14% - Odbieram telefon, prowadzę dwie rozmowy na raz – 17% 2. Dostajesz SMS – odpowiadasz: - Natychmiast – 65% - W ciągu minut – 19% - W ciągu więcej niż 30 minut – 16%

5 Cechy XXI wieku (kontekst funkcjonowania dziecka) Więcej źródeł wiedzy Więcej informacji Szybsze zmiany Krótsze skrypty wiedzy

6 Skrypty poznawcze Umiejętności praktyczne Dziecko w wieku: 2,5-3 lat – potrafi operować pilotem TV 4 lat - potrafi obsługiwać DVD 5 lat wykonuje proste czynności na komputerze 6 lat – sprawnie gra w gry 7 lat – sprawnie porusza się w Internecie lat – spędza przed multimediami więcej czasu niż rodzice lat – zna lepiej Internet niż rodzice 63% gospodarstw domowych ma komputer, 57% Internet

7 Cechy XXI wieku 1. Dziecko jest szybsze w multimediach od dorosłego 2. Dzieci poświęcają na multimedia o % czasu więcej niż rodzice 3. Rodzice nie rozumieją potęgi multimediów

8 Edukacja dorosłych a edukacja dzieci MY : 8+4+4= 16 DZIECI : 0/ = 17/18

9 Cechy obecnej zmiany społecznej (konteksty społeczne) maleje znaczenie kontaktów interpersonalnych – rozpad rodzin wielopokoleniowych - migracje ekonomiczne narzędzia i techniki multimedialne w ciągu jednej dekady z LUKSUSOWYCH – ELITARNYCH stały się POWSZECHNE

10 Moje podstawowe źródło wiedzy 73% Internet 14% książki 6% telewizja 5% inne Badanie wiosna 2009 – próba badawcza 1274 uczniów szkół średnich i gimnazjalnych

11 W tempie 12-15% rocznie rośnie liczba aktywnych użytkowników SIECI - najszybciej wśród nastolatków INTERNET BLOGI GRY SIECIOWE GRY KOMPUTEROWE PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE NOWE MULTIMEDIA Nowa jednostka diagnostyczna – zaburzenia infoholiczne

12 Klasyczne formy kontaktu Kontakt bezpośredni… słowo Ze swoim najlepszym kolegą/koleżanką kontaktuję się częściej: - osobiście – 39% - przez multimedia – 61%

13 Nowe formy-techniki kontaktu Nowe treści i formy kontaktu Codziennie korzystam z: Telefonu komórkowego – 98% Kontaktu przez Internet ( ) – 59% Kontakt przez kamerę Internetową – 9% Kontakt w grach sieciowych – 11% Kontakt na portalach społecznościowych – 28%

14 Cecha XXI wieku …„matrix” Multimedia – urządzenia „na prawach człowieka”

15 Podstawowe słownictwo w kontaktach… Personalnych (bezpośrednie): słów Cyberprzestrzennych: słów

16 Klasyka – nauka i wiedza budują pozycję społeczną ZAKUJ – ZALICZ - ZAPOMNIJ

17 Nowy wzór – spryt i technika Szukaj w nieznanych źródłach – kopiuj – wklej zmień czcionkę – zapisz jako swoje – wydrukuj w kolorze – oddaj – zalicz …i masz więcej czasu

18 Nowy wzór – spryt i technika a, b, i, s a, b, i, s

19 Nowy wzór – spryt i technika Jak oszukać program PLAGIAT Zamienić jedną literę na czcionkę z programu z Dalekiego Wschodu a SIEĆ uczy kłamstwa

20 Pojawia się nowy człowiek Digital Native : urządzenie równoprawne z człowiekiem; zdolność do operowania wieloma urządzeniami; szybsze reakcje na sytuacje zewnętrzne większe umiejętności pracy w sytuacji zaburzeń fonicznych i ruchowych zdolność do długotrwałego operowania narzędziem; narzędzie jako „integralny narząd”

21 Nowy człowiek Digital Native maleje znaczenie kontaktów interpersonalnych – osobistych na rzecz kontaktów interpersonalnych – wirtualnych

22 Cechy Digital Native Wielostronna (ale nie wszechstronna) wiedza Zdolność do szybkich reakcji - błyskotliwość Niższa wrażliwość na zło, krzywdę, niestosowne zachowania, łamanie norm kulturowych Niższe poczucie więzi kulturowej „Przestawienie” czasowe – wieczorno-nocny tryb życia Preferowanie kontaktu cyberprzestrzennego Zaburzenia relacji interpersonalnych Przyspieszone „dorastanie”

23 Nowe cechy zachowania i postępowania: 1. Działanie bez pozytywnej perspektywy – trzeba walczyć, no to walczymy 2. Wyciszanie wyższych wartości – nie ma granic, granice określamy MY 3. Rozbudzanie atawizmów i popędów - dzieci robią rzeczy do których nie są fizycznie i emocjonalnie przygotowane 4. Egoizmy, których nie potrafią pokonać – liczę się JA

24 SIEĆ zmienia pojmowanie osoby: Człowiek ze świata realnego = człowiek z cyberprzestrzeni

25 W REALU W SECOND LIFE

26 W REALU W SECOND LIFE

27 SIEĆ zmienia pojmowanie istot żywych i świata nieożywionego Redefiniowanie pojęć i norm

28 Redefiniowanie zakupów w sieci można kupić wszystko

29 Obszary niweczenia człowieka Portale ze zdjęciami porno Portale z filmami porno Portale typu sex chat Portale typu sex video chat Portale randkowe

30 Cyberseks Wszystko jest możliwe, możesz być KAŻDYM NIE MA GRANIC fizycznych i moralnych WSZYSTKO, od razu, wiele razy… Nowe „niepełnosprawności” w SIECI

31 Dzieci SIECI - Digital Native: - szybsze przechodzenie od agresji słownej do czynnej - agresja o silnym przebiegu - niższa empatyczność - niższe zdolności do kompromisu - życie to ciągła walka – walcz i zwyciężaj

32 Istota niweczenie człowieka w SIECI: 1. Nieograniczony dostęp do wiedzy, której dziecko nie rozumie lub nie potrafi zastosować 2. Tylko prawa, brak obowiązków społecznych (relatywizm norm)

33 Istota niweczenie człowieka w SIECI: 3. Poruszanie się w przestrzeniach bez koniecznych kompetencji emocjonalnych 4. Brak czytelnego podziału na DOBRO i ZŁO 5. Zastąpienie kryterium moralnego (dobro-zło) kryterium skuteczności i normalności

34 Istota niweczenie człowieka w SIECI: 6. Brak podziału na: dzieci – młodzież – dorośli W SIECI zawsze jesteś dorosły

35 Dziękuję Państwu za uwagę tel MCPU


Pobierz ppt "Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem."

Podobne prezentacje


Reklamy Google