Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Lublin, 24 lutego 2016r.. Struktura wykorzystania jabłek przemysłowych w Polsce w sezonie 2015/2016 Rodzaj produkcji Jabłka przemysłowe w tys.t Udział.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Lublin, 24 lutego 2016r.. Struktura wykorzystania jabłek przemysłowych w Polsce w sezonie 2015/2016 Rodzaj produkcji Jabłka przemysłowe w tys.t Udział."— Zapis prezentacji:

1 Lublin, 24 lutego 2016r.

2 Struktura wykorzystania jabłek przemysłowych w Polsce w sezonie 2015/2016 Rodzaj produkcji Jabłka przemysłowe w tys.t Udział % Koncentrat jabłkowy205087,87 Soki NFC1958,36 Cydr251,07 Moszcze - produkcja win100,43 Jabłka mrożone401,71 Musy i Przeciery120,52 Susze i Liofilizaty10,04 Razem Dane KUPS i szacunki własne

3 Cydry, perry, piwa owocowe – napoje przyszłości ŚWIATOWA PRODUKCJA CYDRU W 2014 ROKU TO 2 MILIARDY LITRÓW ŚWIATOWA PRODUKCJA CYDRU W 2014 ROKU TO 2 MILIARDY LITRÓW NA TAKĄ PRODUKCJĘ TRZEBA ZUŻYĆ 2 MILIONY TON JABŁEK NA TAKĄ PRODUKCJĘ TRZEBA ZUŻYĆ 2 MILIONY TON JABŁEK SPOŻYCIE CYDRU W KRAJACH ZACHODNIEJ EUROPY ROŚNIE W TEMPIE ok. 4,5% ROCZNIE SPOŻYCIE CYDRU W KRAJACH ZACHODNIEJ EUROPY ROŚNIE W TEMPIE ok. 4,5% ROCZNIE OK. 70% KONSUMOWANEGO NA ŚWIECIE CYDRU, PRODUKOWANE JEST W EUROPIE. OK. 70% KONSUMOWANEGO NA ŚWIECIE CYDRU, PRODUKOWANE JEST W EUROPIE. POZA EUROPĄ WZROSTY NOTOWANE SĄ W USA, KANADZIE, AUSTRALII I CHINACH POZA EUROPĄ WZROSTY NOTOWANE SĄ W USA, KANADZIE, AUSTRALII I CHINACH Source: Datamonitor's Market Data Analytics from data run completed on February 10, 2015

4 W POLSCE PRODUKCJA W 2015 ROKU WYNIOSŁA 18 MILIONÓW LITRÓW W POLSCE PRODUKCJA W 2015 ROKU WYNIOSŁA 18 MILIONÓW LITRÓW WZROST SPOŻYCIA W POLSCE 2014/2015 WYNIÓSŁ 50% WZROST SPOŻYCIA W POLSCE 2014/2015 WYNIÓSŁ 50% WZROST SPOŻYCIA WIN OWOCOWYCH W EUROPIE WYNOSI OK.2%ROCZNIE WZROST SPOŻYCIA WIN OWOCOWYCH W EUROPIE WYNOSI OK.2%ROCZNIE WZROST SPOŻYCIA PIWA OWOCOWECO W EUROPIE WYNOSI OK.1,5% ROCZNIE WZROST SPOŻYCIA PIWA OWOCOWECO W EUROPIE WYNOSI OK.1,5% ROCZNIE Tempo wzrostu spożycia cydru w niektórych krajach w 2014/2015

5 Tempo wzrostu spożycia cydru w niektórych krajach w 2014/2015. KRAJ TEMPO WZROSTU W % AUSTRALIA15 CHINY14,5 NOWA ZELANDIA14,2 USA11,3 HOLANDIA9,2 NORWEGIA7,6 HONG-KONG6,4 WIELKA BRYTANIA5,8 ROSJA5,3 POLSKA50 Source: Datamonitor's Market Data Analytics from data run completed on February 10, 2015.

6 Zalety cydru: JEST SMACZNY, SŁODKI A ZARAZEM MAŁO KALORYCZNY KCAL/100ML JEST SMACZNY, SŁODKI A ZARAZEM MAŁO KALORYCZNY KCAL/100ML (WINO MA 46 KCAL/100ML), (WINO MA 46 KCAL/100ML), POSIADA WŁAŚCIWOŚCI ANTYOKSYDACYJNE Z UWAGI NA ZAWARTOŚĆ POLIFENOLI, POSIADA WŁAŚCIWOŚCI ANTYOKSYDACYJNE Z UWAGI NA ZAWARTOŚĆ POLIFENOLI, JEST WOLNY OD GLUTENU, JEST WOLNY OD GLUTENU, JEST PITY PRZEZ LUDZI MŁODYCH - DO 35 LAT, JEST PITY PRZEZ LUDZI MŁODYCH - DO 35 LAT, CYDR CZĘŚCIEJ PIJĄ KOBIETY, A PIWO W 80% PIJĄ MĘŻCZYŹNI, CYDR CZĘŚCIEJ PIJĄ KOBIETY, A PIWO W 80% PIJĄ MĘŻCZYŹNI, W POLSCE CYDR JEST ROBIONY WYŁĄCZNIE Z SOKU JABŁKOWEGO( MOSZCZ KONCENTRAT) W POLSCE CYDR JEST ROBIONY WYŁĄCZNIE Z SOKU JABŁKOWEGO( MOSZCZ KONCENTRAT). ROZWOJOWI RYNKU CYDRU PRZESZKADZA:  AKCYZA ( 97 PLN/HL) ZMNIEJSZONA W 2013 ROKU Z 158PLN/HL,  ZAKAZ REKLAMY I PROMOCJI.

7 Jaka przyszłość cydru w Polsce ?  W POLSCE ISTNIEJE DUŻY POTENCJAŁ WZROSTU TEGO ASORTYMENTU  SPOŻYCIE PER CAPITA W POLSCE- 0,48L/OSOBĘ A W WIELKIEJ BRYTANII 17,3 L/OSOBĘ  BRANŻA WINIARSKA UWAŻA, ŻE W CIĄGU 5-6 LAT SPOŻYCIE WZROŚNIE DO 80 MILIONÓW LITRÓW ( W WIELKIEJ BRYTANI W 2O15 ROKU SPOŻYWANO 970 MILIONÓW LITRÓW)  ZATEM PROGNOZOWANY WZROST PRODUKCJI TO OK. 12 MILIONÓW LITRÓW ROCZNIE NA CO TRZEBA OK 15 TYS TON JABŁEK PRZEMYSŁOWYCH.  WLICZAJĄC ZAPOTRZEBOWANIE JABŁEK NA PRODUKCJĘ WIN I PIW OWOCOWYCCH, ZAPOTRZEBOWANIE NA JABŁKA PRZEMYSŁOWE BĘDZIE ROSŁO O OK.20 TYS. TON ROCZNIE

8 Rynek detaliczny, tradycyjnych opakowań soków NFC. Soki pasteryzowane Soki NFC w opakowaniach: -szklanych Soki NFC w opakowaniach: -szklanych-PET-kartonach rozlewane rozlewane -w aseptyce -pasteryzowane w opakowaniach sprzedawane w sieciach handlowych lub innych kanałach dystrybucji sprzedawane w sieciach handlowych lub innych kanałach dystrybucji Produkcja w Polsce-66,1 milionów litrów, 25,1 % to sok jabłkowy- 16,6 miliona litrów – 20 tys. ton jabłek Produkcja w Polsce-66,1 milionów litrów, 25,1 % to sok jabłkowy- 16,6 miliona litrów – 20 tys. ton jabłek Źródło: Canadean

9 spożycia soków NFC w Polsce na tle Europy Dynamika spożycia soków NFC w Polsce na tle Europy Źródło: Canadean % Change 2010/2014 ALL EUROPE All8766,58669,08453,28152,37943,1-9,4 From concentrate 7061,96852,26585,96259,76026,7-14,6 NFC1704,71816,91867,41892,61916,5+12,4 West Europe All6696,96599,46383,76082,75873,5-12,3 From concentrate 5108,24898,54632,24306,04073,0-20,3 NFC1588,71700,91751,41776,61800,5+13,3 Poland All503,8461,8449,3438,4429,0-14,8 From concentrate 461,9414,4392,8374,0362,9-21,4 NFC41,947,456,664,566,1+57,7

10 Dynamika spożycia soków NFC oraz udział soków NFC w całym rynku soków w Polsce i wybranych krajach Europy % Change 2010/ 2014 Consumption of all juice in 2014 % NFC in juice market in 2014 Germany238,8245,0251,4263,4267,7+28,91693,515,8 France694,5755,2769,4772,1774,8+11,61249,362,0 Uk ,91053,041,9 Russia47,657,458,961,961,7+42,2628,29,8 Poland41,947,456,664,566,1+57,7429,015,4 Spain84,690,790,689,789,8+6,1373,924,0 Netherlands40,045,553,555,557,8+17,8267,721,6 Austria19,919,319,618,718,3-8,0138,113,2 Norway23,125,528,633,835,5+53,7135,926,1 Italy17,015,411,811,110,9-35,5133,68,2 Turkey9,59,79,28,89,2-3,152,017,6 Źródło: Canadean w mln litrów

11 Soki NFC w opakowaniach Bag in Box W Polsce istnieje ok 120 zakładów produkujących soki NFC w Bag in Box W Polsce istnieje ok 120 zakładów produkujących soki NFC w Bag in Box Ponad 70 zakładów prowadzi działalność handlową w skali kraju lub regionu. Ponad 70 zakładów prowadzi działalność handlową w skali kraju lub regionu.

12 Soki NFC w opakowaniach Bag in Box Produkcja soków NFC w tych opakowaniach w 2014 roku to ok.50 milionów litrów.- 70 tys.t jabłek Produkcja soków NFC w tych opakowaniach w 2014 roku to ok.50 milionów litrów.- 70 tys.t jabłek W chwili obecnej ponad 50% sprzedawanych w opakowaniach Bag in Box soków to soki NFC wieloowocowe. W chwili obecnej ponad 50% sprzedawanych w opakowaniach Bag in Box soków to soki NFC wieloowocowe. Bewa, Activ, Sad Sandomierski, Słoneczna Tłocznia, Bewa, Activ, Sad Sandomierski, Słoneczna Tłocznia, Napełnianie aseptyczne: Bewa, Appol. Napełnianie aseptyczne: Bewa, Appol.

13 Soki NFC jako produkt masowy Sok NFC produkowany w Polsce głównie przez zakłady produkujące zagęszczone soki owocowe, przetrzymywany w tankach aseptycznych w niskiej temperaturze, w atmosferze azotu i sprzedawany w autocysternach aseptycznych z przeznaczeniem głównie na eksport z przeznaczeniem głównie na eksport.

14 Jakie soki i jakie ilości produkujemy-NFC luzem? Źródło: Opracowanie IERIGŻ-PIB W 2014 roku działające w Polsce zakłady posiadały ok 45 milionów litrów pojemności tankowni aseptycznych do składowania soków NFC. W 2014 roku wyprodukowano ok 90 milionów litrów soków NFC. Blisko 96% produkcji to sok jabłkowy tys t jabłek Rozpoczęte lub planowane inwestycje podwoją w ciągu 3-4 lat,ilość tankowni aseptycznych i zwiększą eksport 2,5 krotnie Export: Niemcy-45,8%

15 Dlaczego rośnie spożycie soków NFC? Moda na zdrowy styl życia Moda na zdrowy styl życia Prozdrowotne znaczenie soków NFC: Prozdrowotne znaczenie soków NFC:  antyoksydanty, polifenole, flawonoidy  witaminy, sole mineralne, błonnik pokarmowy  walory sensoryczne, smakowe  szybka i zdrowa energia Istnieje duży potencjał wzrostu tego rynku. Istnieje duży potencjał wzrostu tego rynku. Nasze społeczeństwo bogaci się i rozwija. W Japonii, USA 80% soków to soki NFC Nasze społeczeństwo bogaci się i rozwija. W Japonii, USA 80% soków to soki NFC Fenomen opakowań Bag in Box Fenomen opakowań Bag in Box  duże, rodzinne wygodne w użyciu opakowanie, a w nim „nowy produkt.”  Klienci są zmęczeni hasłami nasz sok jest bez cukru, bez konserwantów, bez barwników itp.  Konsument zaakceptował nowy przekaz marketingowy sok naturalny, bezpośrednio tłoczony, mało przetworzony. Fundusze unijne mocno stymulują rozwój produkcji soków w gospodarstwach rolnych i w GPOiW (mikro przedsiębiorczości na wsi ) Fundusze unijne mocno stymulują rozwój produkcji soków w gospodarstwach rolnych i w GPOiW (mikro przedsiębiorczości na wsi ) Sieci handlowe dostrzegły możliwość zwiększenia sprzedaży soków, uzupełnienia tej kategorii i poprawę rentowności swojej sprzedaży. Sieci handlowe dostrzegły możliwość zwiększenia sprzedaży soków, uzupełnienia tej kategorii i poprawę rentowności swojej sprzedaży.

16 Zagrożenia i bariery dla rozwoju kategorii - Bag in Box Z powodu relatywnie niskiej bariery wejścia powstało dużo małych firm. Z powodu relatywnie niskiej bariery wejścia powstało dużo małych firm. ( za 1,5 miliona PLN można kupić komplet urządzeń do tłoczenia i rozlewu ) ( za 1,5 miliona PLN można kupić komplet urządzeń do tłoczenia i rozlewu ) Małe firmy nie utrzymają jakości (mikrobiologia, stałe walory sensoryczne, właściwa informacja na opakowaniu) Małe firmy nie utrzymają jakości (mikrobiologia, stałe walory sensoryczne, właściwa informacja na opakowaniu) Duża konkurencja, licznych małych firm, zniszczy marżę i jakość. Duża konkurencja, licznych małych firm, zniszczy marżę i jakość. Duże firmy rozlewające SNN planują wejście z opakowaniem Bag in Box, co pogłębi rywalizację. Duże firmy rozlewające SNN planują wejście z opakowaniem Bag in Box, co pogłębi rywalizację. Sieci handlowe będą rozgrywały licznych konkurujących z sobą dostawców. Sieci handlowe będą rozgrywały licznych konkurujących z sobą dostawców. Produkcja napojów w opakowaniach Bag in Box, może zniszczyć wizerunek produktu. Produkcja napojów w opakowaniach Bag in Box, może zniszczyć wizerunek produktu. Mali, liczni i niezorganizowani producenci nie są w stanie walczyć o należytą promocję tej kategorii. Mali, liczni i niezorganizowani producenci nie są w stanie walczyć o należytą promocję tej kategorii.

17 Soki NFC sprzedawane na rynku detalicznym, będą w przyszłości konkurować o miejsce na półce z sokami odtwarzanymi z koncentratu i nie spowodują istotnego zwiększenia zapotrzebowania na jabłka przemysłowe. Jedynie eksport soków NFC zwiększa realne zapotrzebowanie na jabłka przemysłowe w Polsce. Głównymi czynnikami wzrostu eksportu jest CENA i JAKOŚĆ Koszty transportu i magazynowanie to istotne elementy ograniczające eksport. W Polsce ok 200 tys. ton jabłek przeznaczanych jest na soki NFC. Planowany wzrost roczny eksportu to ok. 25 tys. ton rocznie. Zapotrzebowanie na jabłka przemysłowe będzie rosło o ok.30 tys. ton rocznie. Powstaje nowa kategoria jabłek przemysłowych – „suchy przemysł” Jaki wzrost w przyszłości?

18 Produkcja koncentratu jabłkowego to główny sposób zagospodarowania jabłek przemysłowych w Polsce. Światowa produkcja jabłek –ok. 66 milionów ton Światowa produkcja KJ w 2015 roku to ok tys. ton Światowa produkcja KJ w 2015 roku to ok tys. ton Światowa produkcja jabłek przemysłowych przeznaczonych do produkcji KJ –ok 11,5 miliona ton co stanowi 17,7 % produkcji jabłek ogółem Światowa produkcja jabłek przemysłowych przeznaczonych do produkcji KJ –ok 11,5 miliona ton co stanowi 17,7 % produkcji jabłek ogółem Produkcja jabłek w Polsce w roku 2015–ok 3,8 miliona ton Produkcja jabłek w Polsce w roku 2015–ok 3,8 miliona ton Produkcja KJ w sezonie 2015/16 to 290 tys. ton Produkcja KJ w sezonie 2015/16 to 290 tys. ton Produkcja jabłek przemysłowych przeznaczonych do produkcji KJ- ok tys. ton co stanowi 54% produkcji jabłek ogółem. Produkcja jabłek przemysłowych przeznaczonych do produkcji KJ- ok tys. ton co stanowi 54% produkcji jabłek ogółem. szacunki KUPS sezon 2015/2106.

19 Rejony największych upraw jabłek na świecie Dane FOODNEWS

20 Produkcja globalna w latach stabilny rynek!!! Dane: FOODNEWS, szacunki KUPS

21 Podaż jabłek do produkcji zagęszczonego soku jabłkowego w tys. ton Źródło: szacunek na podstawie danych KUPS

22 Produkcja i zapotrzebowanie na koncentrat soku jabłkowego na świecie w tys. ton ŚWIATOWA PRODUKCJA 1630 tys. t ŚWIATOWE ZAPOTRZEBOWANIE 1595 tys. t

23 Jaki jest współczesny rynek KJ ynek KJ jest rynkiem globalnym. Rynek KJ jest rynkiem globalnym. Światowy rynek KJ jest zrównoważony Światowy rynek KJ jest zrównoważony Rynek KJ nie rozwija się mimo wzrostu liczby ludności świata. Rynek KJ nie rozwija się mimo wzrostu liczby ludności świata.  Bieda w rejonach największego wzrostu  Inne tradycje żywieniowe  Ekspansja napojów i wody mineralnej  Wzrost spożycia soków NFC w krajach rozwiniętych, kosztem zmniejszenia spożycia soków odtworzeniowych. Wzrost sprzedaży koncentratów można osiągnąć jedynie poprzez wyparcie z rynku innych dostawców Wzrost sprzedaży koncentratów można osiągnąć jedynie poprzez wyparcie z rynku innych dostawców ( Chiny – Polska na rynku USA, w eksport z EU 100/40 tyś ton w tyś ton, ceny 0,85 / 1,25 EUR/kg w beczkach asept.) Niski poziom lojalności. Cena zawsze będzie głównym elementem walki o rynek Niski poziom lojalności. Cena zawsze będzie głównym elementem walki o rynek. Rynek szybko reaguje zmianami cen na niedobór i nadwyżkę produkcji. Nieskonsolidowany i mocno ze sobą konkurujący rynek producentów KJ. Wielu europejskich i polskich producentów soków ma swoje fabryki koncentratu w Polsce- Rauch, Grunewald, Sokpol, Maspex. – przykłąd koncentracji środków produkcji. przez sieci handlowe Ceny koncentratu są kontrolowane przez sieci handlowe i mocno skonsolidowany rynek dużych producentów soków i napojów. ( Refresco-Gerber-Emig, Wesergold, Stute)

24 Rośnie znaczenie rynku napojów dla zagospodarowania KJ Roczne spożycie wody napojów i soków w l na osobę Źródło: Dane GUS

25 Symulacja zapotrzebowania przemysłu przetwórczego na jabłka przemysłowe w najbliższych latach w tys. ton Rodzaj produkcji2015/2016 3,8 / 1,5 miliona ton 2016/2017 4,0/1,5 miliona ton 2017/2018 4,2/1,5 miliona ton 2018/2019 4,5/1,5 miliona ton Koncentrat jabłkowy Soki NFC Cydr Moszcze - produkcja win1012 Jabłka mrożone Musy i Przeciery1214 Susze i Liofilizaty1111 Razem Szacunki własne, dane KUPS

26 Produkcja globalna w latach Prognoza na lata Prognoza na lata

27 Możliwości rozwoju - zagrożenia dla produkcji  Rosnąca liczba ludności więc potencjalny wzrost spożycia- ale potrzebna jest promocja soków (NFC i odtwarzanych)  zagrożenie wzrostem produkcji ze strony Chin.  Możliwy spadek cen jabłek przemysłowych- napięcia na linii sadownicy przetwórcy w związku z wzrostem potencjalnej produkcji jabłek – (4-4,5 miliona ton) i utrzymującym się embargiem.  Koncentrat pomarańczowy w Brazylii – przykład skutków koncentracji potencjału produkcji.( Cutrale, C itrosuco, Dreyfus)  Koncentracja środków produkcji soków i napojów w Europie – Monopol rozleniwia, racjonalne aspekty społeczne produkcji nie są zauważane.  Zła organizacja skupu owoców w Polsce.  Nieskuteczna pomoc Państwa – wycofanie jabłek z rynku.

28 CO MUSIMY ZROBIĆ W ZAGOSPODAROWANIA ROSNĄCEJ ILOŚCI JABŁEK PRZEMYSŁOWYCH ? WNIOSKI:  Musimy przygotować się i na permanentną światową konkurencję.  Musimy korzystać ze zdobyczy nauki i techniki w celu obniżania kosztów produkcji ( sady przemysłowe, odporne na choroby i kwaśne odmiany jabłek, mechaniczne cięcie i zbiory).  Musimy zwiększać pow. gospodarstw sadowniczych.  Musimy zmienić organizację skupu jabłek przemysłowych i wypracować nowy model współpracy sadowników z przetwórcami. Zakłady to nie śmietnik.  Musimy skutecznie wykorzystywać pomoc UE do ograniczania konkurencji zewnętrznej z poza Europy.  Nie powinniśmy zmniejszać poziomu produkcji bo to nie poprawi dochodowości  Musimy skutecznie promować spożywanie soków i innych przetworów.  Musimy pilnować trwałości korzystnych przepisów podatkowych i walczyć o nowe dobre zmiany ( VAT- napoje, Akcyza - cydr)

29 Program „5 porcji warzyw owoców lub soku V” organizowany przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw 29

30 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! PIOTR TROJANOWICZ


Pobierz ppt "Lublin, 24 lutego 2016r.. Struktura wykorzystania jabłek przemysłowych w Polsce w sezonie 2015/2016 Rodzaj produkcji Jabłka przemysłowe w tys.t Udział."

Podobne prezentacje


Reklamy Google