Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI."— Zapis prezentacji:

1 Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI

2 Katedra Zarządzania w Gospodarce2 DECYZJE STRATEGICZNE DOTYCZĄCE PORTFELA DZIAŁALNOŚCI SPECJALIZACJA CZY DYWERSYFIKACJA? MAŁY CZY DUŻY ZAKRES INTEGRACJI PIONOWEJ? ZASIĘG LOKALNY, REGIONALNY CZY GLOBALNY?

3 Katedra Zarządzania w Gospodarce3 TRZY KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA DYWERSYFIKACJA BRANŻOWA EKSPANSJA GEOGRAFICZNA INTEGRACJA PIONOWA

4 Katedra Zarządzania w Gospodarce4 ? SPECJALIZACJA CZY DYWERSYFIKACJA?

5 Katedra Zarządzania w Gospodarce

6 6 Źródło: Raport roczny 2007

7 Źródło: Raport roczny 2009 Struktura produktowa przychodów firmy L’Oreal w 2009 r.

8 Katedra Zarządzania w Gospodarce8 Źródło: Manager Magazin, lipiec 2008 r.

9 Katedra Zarządzania w Gospodarce9 Źródło: Manager Magazin, lipiec 2008 r.

10 Katedra Zarządzania w Gospodarce10 PRZYCHODY GENERAL ELECTRIC (w mld USD za 2003 rok) Źródło: M. Czekański, GE chce inwestować w Polsce, [w:] Rzeczpospolita, nr 255, 29 X 2004, s. B1 RAZEM: 132,2 mld USD

11 Katedra Zarządzania w Gospodarce11 CELE DYWERSYFIKACJI n n ROZPRASZANIE RYZYKA n n OSIĄGANIE EFEKTU SYNERGICZNEGO n n ODMŁADZANIE PORTFELA

12 Katedra Zarządzania w Gospodarce12 SYNERGIA Jest efektem integracji procesów intelektualnych i produkcyjnych osiągniętym przy wspólnym wykorzystaniu mniejszej ilości czynników produkcji i zastosowaniu specyficznych zdolności i umiejętności © M. Jarosiński

13 Katedra Zarządzania w Gospodarce13 SYNERGIA = 5 Maria Romanowska

14 Katedra Zarządzania w Gospodarce14 Synergia technologiczna na przykładzie „Hondy” Technologia silnika Generatory mocy Kosiarki do trawy Silniki do łodzi motoro- wych Skutery śnieżne Pługi śnieżne Glebogryzarki mechaniczne Motocykle Samochody Maria Romanowska

15 Katedra Zarządzania w Gospodarce15 Typy powiązań synergicznych Technologiczne Rynkowe Finansowe Administracyjne © M. Jarosiński

16 Katedra Zarządzania w Gospodarce16 Produkcja surowców Produkcja podzespołów Produkcja maszyn Wzornictwo B+R Dostawa maszyn Dostawa podzespołów Dostawa surowców Wyroby konkurencyjne Wyroby substytucyjne Produkty uboczne Transport DYWERSYFIKACJA WSTECZ PRZEDSIĘBIORSTWO Usługi posprzedażowe Marketing informacji TransportDystrybucja DYWERSYFIKACJA POZIOMA Finansowanie DYWERSYFIKACJA W PRZÓD Możliwości rozwoju na drodze dywersyfikacji pokrewnej Maria Romanowska

17 Wydobycie surowców Produkcja materiałów i części Produkcja podzespołów Montaż wyrobów finalnych Handel hurtowy Handel detaliczny ŚCIEŻKA EKONOMICZNA W GOSPODARCE Serwis

18 ŚCIEŻKA EKONOMICZNA Zbiór komplementarnych operacji odzwierciedlających całkowity proces powstawania produktu lub usługi składający się z oddzielnych etapów wykonywanych często przez przedsiębiorstwa pochodzące z różnych sektorów. Zbiór komplementarnych operacji odzwierciedlających całkowity proces powstawania produktu lub usługi składający się z oddzielnych etapów wykonywanych często przez przedsiębiorstwa pochodzące z różnych sektorów.

19 Produkcja zegarków szwajcarskich Produkcjaczęści Montaż SprzedażhurtowaSprzedażdetaliczna Cena płacona przez użytkownika Wartośćdodana Szwajcarski sektor produkcji zegarków

20 woda produkcja piwa granulat drożdże słód energia 4% 1% 0,5% 1% 0,5% 7%60% konsument 100% surowce ogółem 15% hurtownicy 18% detaliści - aktywność sektora na ścieżce ekonomicznej Uplasowanie sektora BROWARNICZEGO na ścieżce ekonomicznej Copyright by M. Bożek, M. Domanowski, G. Jezierski, T. Lus

21 Wydobycie surowców Produkcja materiałów budowlanych Usługi budowlane Generalny wykonawca Deweloper Infrastruktura Biura projektowe Usługi finansowe ŚCIEŻKA EKONOMICZNA W BUDOWNICTWIE Serwis posprze -dażowy Zarządzanie nieruch.

22 Katedra Zarządzania w Gospodarce22 Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa duża mała niskawysoka Atrakcyjność sektora A BC D Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa

23 Katedra Zarządzania w Gospodarce23 Modelowe rodzaje strategii dywersyfikacji DYWERSYFIKACJA INWESTYCYJNA DYWERSYFIKACJA ZABEZPIECZAJҐCA PRZEŻYCIE DYWERSYFIKACJA PODTRZYMUJĄCA DYWERSYFIKACJA SCHODZENIA Z BRANIA Silna Wysoka Niska Słaba Pozycja konkurencyjna na rynku w obecnie prowadzonej działalności Atrakcyjność obecnie prowadzonej działalności Maria Romanowska

24 Katedra Zarządzania w Gospodarce24 Macierz synergii przedsiębiorstwa Gillette w 1999 roku

25 Katedra Zarządzania w Gospodarce25 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (1)

26 Katedra Zarządzania w Gospodarce26 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (2) Dywersyfikacja budująca

27 Katedra Zarządzania w Gospodarce27 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (3) Dywersyfikacja oparta na koncepcji marketingowej

28 Katedra Zarządzania w Gospodarce 28 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (4)

29 Katedra Zarządzania w Gospodarce29 Pomiar dywersyfikacji Źródło: Opracowanie własne na podstawie: M. Jarosiński, K. Ogonek, Teoretyczne podstawy wyboru strategii dywersyfikacji, INE PAN, Warszawa 1995, s 8 przedsiębiorstwo działające tylko w jednym sektorze przedsiębiorstwo zdywersyfikowane pokrewnie o dominującym udziale w jednym sektorze przedsiębiorstwo zdywersyfikowane niepokrewnie o dominującym udziale w jednym sektorze 0,0 0,7 1,0 wsws wpwp przedsiębiorstwo zdywersyfikowane pokrewnie przedsiębiorstwo zdywersyfikowane niepokrewnie 1,0 0,95 0,7 0,0 Maria Romanowska

30 Katedra Zarządzania w Gospodarce30 © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Struktura branżowa przychodów Grupy Danone w roku 1995

31 Katedra Zarządzania w Gospodarce31 © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Struktura branżowa przychodów Grupy Danone w roku 2000

32 Katedra Zarządzania w Gospodarce32 Maria Romanowska

33 HISTORIA DYWERSYFIKACJI n Do II Wojny Światowej – specjalizacja, n Lata XX w.- intensywna dywersyfiikacja, n Lata 80. i 90. – odwrót od dywersyfikacji konglomeratowej do koncentracji na kluczowej dziedzinie Katedra Zarządzania w Gospodarce33

34 KONGLOMERAT PRZEDSIĘBIORSTWO ZDYWERSYFIKOWANE W SPOSÓB NIEPOKREWNY PRZYBIERAJĄCE NAJCZĘŚCIEJ POSTAĆ GRUPY KAPITAŁOWEJ. ZALETY: ELASTYCZNOŚĆ, BEPIECZEŃSTWO WADY: TRUDNOŚĆ ZARZĄDZANIA, BRAK SYNERGII Katedra Zarządzania w Gospodarce34

35 Conglomerate discount -15% Katedra Zarządzania w Gospodarce35

36 Pułapki dywersyfikacji n Możliwość ugrzęźnięcia, n Problemy koordynacji i wykorzystania efektu synergicznego, n Utrata efektu skali, n Brak środków na globalizację. Katedra Zarządzania w Gospodarce36

37 Udział w rynku a stopa zysku Udział w rynku Stopa zysku UGRZĘŹNIĘCIE

38 Katedra Zarządzania w Gospodarce38 Tendencje w zakresie dywersyfikacji © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie LATA konglomeraty dywersyfikacja pokrewna specjalizacja POZIOM DYWERSYFIKACJI ?


Pobierz ppt "Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google