Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Www.wsse.katowice.pl. ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY 1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie. 2. Bądź.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Www.wsse.katowice.pl. ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY 1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie. 2. Bądź."— Zapis prezentacji:

1 www.wsse.katowice.pl

2 ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY 1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie. 2. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę. 3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole). 4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery. 5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.

3 ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY 6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce. 7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych. 8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów. 9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę. 10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

4 Żywienie dzieci w wieku 1-3 lat zmniejsza się tempo wzrostu, mniejsze zapotrzebowanie energetyczne, mniejsze łaknienie, dziecko powinno spożywać 4-5 posiłków dziennie, stopniowa zmiana konsystencji pożywienia, wprowadzanie szerszego asortymentu produktów spożywczych i pożywienia, dominująca metoda gotowania, stopniowe wprowadzanie potraw duszonych z małym dodatkiem oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego bezerukowego, nie zaleca się potraw smażonych. urozmaicanie jadłospisu pod względem doboru produktów, różnorodności smaku, konsystencji i barwy, nie ograniczać tłuszczu, nie pojadać miedzy posiłkami, zwłaszcza słodyczy. http://www.google.pl/imgres?q=jad%C5%82ospis+dla+d zieci&hl=pl&gbv=2&tbm=isch&tbnid=1JNoiFt2_GkaBM:& imgrefurl=http://www.zdrowiutko.info/jadlospis-dla- dziecka/&docid=0HiySAinyfCiZM&imgurl=http://www.zd rowiutko.info/wp-content/uploads/2011/07/jadlospis- dla-dziecka.jpg&w=320&h=180&ei=myc- T5HjOsSA0AWzmvGrDw&zoom=1&iact=hc&vpx=116&vp y=328&dur=1569&hovh=144&hovw=256&tx=118&ty=73 &sig=105733949763196923014&page=3&tbnh=144&tbn w=211&start=30&ndsp=16&ved=0CPkBEK0DMCo&biw= 1024&bih=695

5 Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym aktywny rozwój fizyczny i umysłowy, duże zapotrzebowanie na składniki pokarmowe, pełnowartościowe, prawidłowo zbilansowane, energia i składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach, 4-5 posiłków, wszystkie potrawy z ograniczeniem ciężko strawnych, bardzo tłustych, smażonych, wzdymających, białko podawać w postaci mleka i różnych jego przetworów, chudego drobiu, ryb, pokrycie energii powinno wynosić 1400 kcal na dzień, woda na poziomie 1700 ml na dobę

6 Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży zwiększone zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze, optymalny model - 5 posiłków w ciągu dnia, najlepiej o stałych porach, Przerwy między posiłkami nie dłuższe niż 3-4 godziny, ostatni posiłek - nie później niż 2-3 godziny przed snem, II śniadania w szkole, urozmaicenie posiłków z podstawowych grup: produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne, mięso, ryby, drób, wędliny i jaja oraz owoce i warzywa w postaci sałatek i surówek, tłuszcze wskazane są w ograniczonej ilości z przewagą tłuszczów roślinnych.

7 Podział procentowej wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej Nazwa posiłku Liczba posiłków 45 I śniadanie20-25% II śniadanie15-20% Obiad35-40% Podwieczorek-5-10% Kolacja15-20%10-15%

8 Zalecenia przy sporządzaniu podstawowych posiłków I ŚNIADANIE Powinno być obfitym posiłkiem zupa mleczna pieczywo mieszane z masłem, serem lub wędliną jajka, warzywa lub owoce. Owoce można zastąpić dżemem lub marmoladą. Zupę mleczną można zastąpić słabą herbatą z mlekiem lub mlekiem z kakao. II ŚNIADANIE produkt białkowy jak ser, jaja, wędlina, lub mięso przygotowane na zimno, pieczywo mieszane (chleb biały, razowy itp.) masło (może być dobra margaryna), warzywa, owoce. Warzywa: liść sałaty, rzodkiewka lub szczypiorek. http://www.google.pl/imgres?q= sniadanie&hl=pl&gbv=2&tbm=isc h&tbnid=Q- H0RwNCFxei8M:&imgrefurl=http: //metamorfozadiety.blogspot.co m/2011/12/duze-sniadanie-nie- pomaga- schudnac.html&docid=LRt9ZGanR _hwIM&imgurl=http://2.bp.blogs pot.com/- YMIzZip9_W8/Tvy1tKxgnvI/AAAA AAAAAfQ/faFw2G5y6hE/s1600/ss _sniadanie.jpg&w=500&h=366&e i=mBE- T__lIcip0QWD6MirDw&zoom=1& iact=hc&vpx=719&vpy=342&dur= 1842&hovh=192&hovw=262&tx= 143&ty=87&sig=10573394976319 6923014&page=1&tbnh=138&tbn w=200&start=0&ndsp=13&ved=0 CGQQrQMwCA&biw=1024&bih=6 95

9 Zalecenia przy sporządzaniu podstawowych posiłków OBIAD najbogatszy w energię (kalorie) posiłek, wysokoenergetyczny, powinien dostarczać w odpowiedniej ilości wszystkie podstawowe składniki odżywcze (białko, węglowodany, a także składniki mineralne i witaminy), powinien się składać z dwóch dań: – pierwszego dania: zupy przygotowanej z pełni dostępnych sezonowych warzyw i owoców; – drugiego dania: którego podstawą powinna być potrawa z produktów białkowych np. z mięsa, podrobów, ryb, jaj, sera, lub tzw. potrawa półmięsna złożona z mięsa i warzyw lub z mięsa i kaszy czy mąki, powinien zawierać dwie potrawy z warzyw, przy czym jedną w postaci surówki, jeżeli w skład obiadu wchodzi zupa z dużą ilością warzyw, to wtedy w skład drugiego dania oprócz ziemniaków wchodzi już tylko jedna jarzyna. jeżeli nie pokrywa zalecanego zapotrzebowania kalorycznego, tj. ok. 35% całodziennej racji pokarmowej, powinien być uzupełniany deserem (podwieczorkiem). http://www.google.pl/imgre s?q=obiad&hl=pl&gbv=2&tb m=isch&tbnid=viH7- CCsPw1beM:&imgrefurl=htt p://wycieczki.arbiter.pl/zdjec ie/11364.Obiad.niedobry&do cid=0XebpVpzq8W6ZM&img url=http://wycieczki.arbiter. pl/files/g/2_1230146829_IM G_9541_.jpg&w=655&h=491 &ei=nRI- T_nRFcO40QXW_fmrDw&zo om=1&iact=hc&vpx=312&vp y=216&dur=1332&hovh=194 &hovw=259&tx=174&ty=90 &sig=1057339497631969230 14&page=1&tbnh=144&tbn w=194&start=0&ndsp=12&v ed=0CF0QrQMwBQ&biw=10 24&bih=695

10 Obiad: ZUPY na wywarach jarskich (warzywnych) lub mięsnych z dodatkiem głównego składnika, który nadaje zupie charakterystyczny specyficzny smak. Nie należy przygotowywać zup na wywarach z kości gdyż prowadzi to do uwalniania się z nich znacznych ilości cholesterolu oraz substancji szkodliwych dla zdrowia jak np. ołowiu, kadmu. Zupy należy podprawiać niskotłuszczową śmietaną lub mlekiem albo masłem czy mąką – rzadko zasmażką. Zaleca się podprawianie mlekiem bądź jogurtem lub kefirem wzbogacając zupę w pełnowartościowe białko oraz wapń ograniczając udział tłuszczu. DRUGIE DANIE powinno składać się z produktów białkowych, najlepiej pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, ser, jaja, drób), produktów bogatych w węglowodany złożone (ziemniaki, kasza, kluski itp.) oraz dodatków warzywnych (surówki, warzywa gotowane). http://www.google.pl/imgres?q=obiad&hl=pl&gbv=2&tbm=isch&tbnid=JTKEgYdZUpF1eM:&imgrefurl=http://gotowanie.onet.pl/1650226,,co_na_obiad_w_tym_tygodniu, artykul.html&docid=Z71omyl25PrDqM&imgurl=http://gotowanie.onet.pl/_i/artykuly/2011/obiad_d.jpg&w=450&h=300&ei=nRI- T_nRFcO40QXW_fmrDw&zoom=1&iact=hc&vpx=310&vpy=175&dur=107&hovh=183&hovw=275&tx=141&ty=92&sig=105733949763196923014&page=1&tbnh=145&tbn w=198&start=0&ndsp=12&ved=0CG4QrQMwCQ&biw=1024&bih=695 http://www.google.pl/imgres?q=j ad%C5%82ospis+dla+dzieci&hl=pl &gbv=2&tbm=isch&tbnid=teOm3 dil0cwbVM:&imgrefurl=http://ww w.przepisy-dla- dzieci.pl/&docid=sBTAT4EY2mYqJ M&imgurl=http://www.przepisy- dla- dzieci.pl/Content/Img/Home/Slide - show/3.jpg%253Fv%253D2&w=45 0&h=300&ei=myc- T5HjOsSA0AWzmvGrDw&zoom=1 &iact=hc&vpx=101&vpy=158&dur =694&hovh=183&hovw=275&tx=1 62&ty=91&sig=105733949763196 923014&page=1&tbnh=148&tbnw =201&start=0&ndsp=12&ved=0CE EQrQMwAA&biw=1024&bih=695

11 Zalecenia przy sporządzaniu podstawowych posiłków PODWIECZOREK Posiłek trudny do zrealizowania. Jeżeli dziecko je późno obiad, mogą to być owoce lub napój mleczny lub mleczno-owocowy. Jeżeli dziecko zjada wcześnie obiad – podwieczorek może być podobnym posiłkiem jak drugie danie. KOLACJA spożywana ok. 3-4 godzin po obiedzie i ok. 2 - 3 godziny przed snem, pełnowartościowa, złożona z potraw nie obciążających układu trawiennego, zupa mleczna (o ile nie dostało jej dziecko na śniadanie) z kaszą lub kluskami, ziemniaki z mlekiem zsiadłym (jogurtem lub kefirem), warzywami, pieczywo mieszane z chudym mięsem lub wędliną, sałatka jarzynowa w uzupełnieniu owoce. http://www.w-spodnicy.pl/Tekst/Przysmaki/529674,1,Drozdzowe-racuchy--przepis-na-drozdzowe-racuchy.html

12 Ogólne zasady układania jadłospisów Planować jadłospisy na dłuższy okres- 7-10 dni. Jest to wskazane ze względu na racjonalną gospodarkę produktami oraz na organizację pracy związaną z przyrządzaniem posiłków. Planowanie zapewnia zorganizowanie sprawnego zaopatrzenia w potrzebne artykuły żywnościowe. Pozwala też uniknąć błędów powtarzania tych samych potraw lub niewłaściwych zestawień, itp. Planować jadłospis w zależności od potrzeb organizmu. Każdy jadłospis powinien być odpowiednio dostosowany do wieku, płci i stanu zdrowia człowieka, np. dla dzieci wskazane jest planowanie większej liczby posiłków.

13 Ogólne zasady układania jadłospisów Uwzględniać produkty z każdej grupy i wykorzystywać produkty sezonowe. Im większy asortyment produktów, tym większa możliwość zaopatrzenia organizmu we wszystkie składniki odżywcze. Uwzględniać różną technikę sporządzania potraw. Należy dbać nie tylko o urozmaicenie posiłków lub potraw pod względem doboru produktów, lecz także sposobu ich przyrządzania. Powoduje to, że dania smakują lepiej i pobudzają apetyt.

14 Ogólne zasady układania jadłospisów Uwzględniać odpowiedni dobór barw, smaków, zapachów i konsystencji. Nieprawidłowością jest podawanie w jednym posiłku dwóch potraw słodkich, kwaśnych lub ostrych bądź o podobnej barwie, gdyż posiłek staje się wówczas mało apetyczny i nieatrakcyjny. W planowaniu jadłospisów należy uwzględniać porę roku, temperaturę otoczenia itp. Zaleca się również możliwie najszerzej wykorzystywać sezonowość produktów, szczególnie warzyw i owoców. Dostosować jadłospis do możliwości finansowych. Szczupłym budżetem należy umiejętnie gospodarować, tzn. wybierać z poszczególnych grup produktów, te o niższym koszcie, a jednocześnie o możliwie najwyższej wartości odżywczej.

15 Ogólne zasady układania jadłospisów Dostosować jadłospis do możliwości techniczno- organizacyjnych. Ważny jest stopień wyposażenia kuchni w sprzęt i urządzenia oraz liczebność pracującego w niej personelu. Przy nielicznej obsadzie kadrowej oraz małym zmechanizowaniu prac kuchennych warto kierować się zasadą, że nie powinno się planować jednocześnie kilku potraw skomplikowanych i pracochłonnych. Druga potrawa powinna być łatwa i szybka do przyrządzenia. Trzymanie się tego założenia daje gwarancję przygotowania posiłku na czas. http://www.google.pl/imgres?q=jad%C5%82ospis+dla+dzieci&hl=pl&gbv=2&tbm=isch&tbnid=bvyXlyur4cUyBM:&imgref url=http://aktywni.pl/firmy/pokaz/karolina-gajda/&docid=Ukb- bkADsHpdUM&imgurl=http://wrzutnik.aktywni.pl/firmy/obrazy/gajdak/4.jpg&w=347&h=346&ei=myc- T5HjOsSA0AWzmvGrDw&zoom=1&iact=hc&vpx=356&vpy=171&dur=56&hovh=224&hovw=225&tx=107&ty=143&sig=10 5733949763196923014&page=1&tbnh=160&tbnw=160&start=0&ndsp=12&ved=0CGcQrQMwCQ&biw=1024&bih=695

16 Choroby związane z nieprawidłowym żywieniem Wady w sposobie żywienia człowieka obejmują zarówno niedożywienie jak też nadmierne spożywanie żywności. Dzieci niedożywione są apatyczne, łatwo męczą się psychicznie i fizycznie, wykazują niezdolność do koncentrowania uwagi i słabsze postępy w nauce. Długoterminowe niedostarczanie choćby jednego ze składników odżywczych powoduje niedożywienie organizmu. Niedożywienie jest procesem wynikającym z niedostosowania podaży pokarmu do potrzeb i możliwości organizmu. http://www.google.pl/imgres?q=oty%C5%82os%C4%87+u+dzieci& hl=pl&gbv=2&tbm=isch&tbnid=pEQIP19SKVjbcM:&imgrefurl=http: //linemed.pl/nhealth_guide/details/id,982&docid=bJ0q_O9DnDg0 GM&imgurl=http://linemed.pl/upload/65068_iStock_0000048641 88XSmall.jpg&w=328&h=366&ei=nRc-T- 21CcrL0QWd28mrDw&zoom=1&iact=hc&vpx=769&vpy=277&dur= 10&hovh=237&hovw=212&tx=130&ty=156&sig=105733949763196 923014&page=2&tbnh=158&tbnw=140&start=13&ndsp=19&ved= 0CI0BEK0DMBE&biw=1024&bih=695

17 Choroby związane z nieprawidłowym żywieniem Objawy i skutki niedożywienia są szczególnie groźne dla młodzieży gdyż może ono spowodować zaburzenia wzrostu, dojrzewania płciowego, rozwoju funkcji poznawczych i emocjonalnych, dojrzewania centralnego układu nerwowego. Należy zadbać o to, aby dieta dziecka zaspokajała potrzeby żywieniowe odpowiednie dla wieku. http://www.w-spodnicy.pl/Tekst/Zdrowie/526993,1,Otylosc-dzieci--dieta-dla-otylych-dzieci.html http://www.google.pl/imgres?q =oty%C5%82os%C4%87+u+dzie ci&hl=pl&gbv=2&tbm=isch&tbn id=PPSOxT7yTwrCyM:&imgrefu rl=http://www.papilot.pl/wydar zenia/1216/Otyle-dzieci-beda- odbierane- rodzicom.html&docid=IPSW9Bs OwmRuaM&imgurl=http://papi lot1.mykmyk.pl/img/660/0/dzie cko_03.jpg&w=300&h=418&ei= nRc-T- 21CcrL0QWd28mrDw&zoom=1 &iact=hc&vpx=608&vpy=293&d ur=57&hovh=265&hovw=190&t x=116&ty=126&sig=105733949 763196923014&page=1&tbnh= 164&tbnw=109&start=0&ndsp= 13&ved=0CF4QrQMwBw&biw= 1024&bih=695

18 Powikłania otyłości u dzieci Psychosocjalne Neurologiczne Endokrynologiczne Sercowo- naczyniowe Płucne Żołądkowo-jelitowe Nerkowe Mięśniowo- szkieletowe http://www.google.pl/imgres?q=oty%C5%82os%C4%87+u+dzieci&hl=pl&gbv=2&tbm=isch&tbnid=lCpsZ8yuyKv9SM:&imgrefurl=http://zatonski.pl/%3Fp%3D176&docid=3 6dZCE2t15gdmM&imgurl=http://zatonski.pl/wp-content/uploads/2010/10/obesity_41.jpg&w=470&h=352&ei=nRc-T- 21CcrL0QWd28mrDw&zoom=1&iact=hc&vpx=560&vpy=336&dur=2098&hovh=194&hovw=259&tx=141&ty=97&sig=105733949763196923014&page=4&tbnh=158&tbnw =199&start=48&ndsp=18&ved=0CJ8CEK0DMDM&biw=1024&bih=695

19 www.wsse.katowice.pl Normy żywienia (pod redakcją prof. M. Jarosza) Przykładowy jadłospis dekadowy dla dzieci w wieku 4-6 lat o zapotrzebowaniu energetycznym 1400 kcal/dobę


Pobierz ppt "Www.wsse.katowice.pl. ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY 1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie. 2. Bądź."

Podobne prezentacje


Reklamy Google