Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Włoscy artyści w Polsce w XVI i XVII wieku Daria Jagodzińska Id Daria Jagodzińska Id Kinga Izert Id Kinga Izert Id.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Włoscy artyści w Polsce w XVI i XVII wieku Daria Jagodzińska Id Daria Jagodzińska Id Kinga Izert Id Kinga Izert Id."— Zapis prezentacji:

1 Włoscy artyści w Polsce w XVI i XVII wieku Daria Jagodzińska Id Daria Jagodzińska Id Kinga Izert Id Kinga Izert Id

2 Bartłomiej Berrecci (ur. ok w Pontassieve koło Florencji, zm w Krakowie) – włoski architekt i rzeźbiarz okresu renesansu, działający na dworze króla polskiego Zygmunta Starego. (ur. ok w Pontassieve koło Florencji, zm w Krakowie) – włoski architekt i rzeźbiarz okresu renesansu, działający na dworze króla polskiego Zygmunta Starego. Epitafium B.Berrecciego w kościele Bożego Ciała w Krakowie

3 Najważniejszym dziełem Berrecciego w Polsce jest nagrobna kaplica króla Zygmunta Starego w katedrze wawelskiej ( ); stanowi ona jedno z najwybitniejszych dzieł włoskiego Renesansu w Polsce (kilkadziesiąt lat później dodano posąg Zygmunta Augusta i nagrobek Anny Jagiellonki). Najważniejszym dziełem Berrecciego w Polsce jest nagrobna kaplica króla Zygmunta Starego w katedrze wawelskiej ( ); stanowi ona jedno z najwybitniejszych dzieł włoskiego Renesansu w Polsce (kilkadziesiąt lat później dodano posąg Zygmunta Augusta i nagrobek Anny Jagiellonki).

4 Jan Maria Padovano (ur w Padwie, zm w Krakowie) – włoski rzeźbiarz. (ur w Padwie, zm w Krakowie) – włoski rzeźbiarz. W latach uczył się w warsztatach rzeźbiarskich i złotniczych w Padwie. Zajmował się głównie małą rzeźbą, grupami figuralnymi oraz płaskorzeźbami. Główną pracą, z tego okresu, jest płaskorzeźba marmurowa Cud ze szklanką. W płaskorzeźbie tej widać jeszcze wpływ braci Lombardo, choć artysta zrywa już z izokefalizmem. W latach uczył się w warsztatach rzeźbiarskich i złotniczych w Padwie. Zajmował się głównie małą rzeźbą, grupami figuralnymi oraz płaskorzeźbami. Główną pracą, z tego okresu, jest płaskorzeźba marmurowa Cud ze szklanką. W płaskorzeźbie tej widać jeszcze wpływ braci Lombardo, choć artysta zrywa już z izokefalizmem.

5 Największy pomnik dłuta Padovano stanął w katedrze tarnowskiej. Nagrobek początkowo przeznaczony był dla hetmana Jana Tarnowskiego. Prace zostały rozpoczęte w 1561 roku. Po przedwczesnej śmierci Jana Krzysztofa Tarnowskiego został w roku 1567 przerobiony na nagrobek piętrowy. Największy pomnik dłuta Padovano stanął w katedrze tarnowskiej. Nagrobek początkowo przeznaczony był dla hetmana Jana Tarnowskiego. Prace zostały rozpoczęte w 1561 roku. Po przedwczesnej śmierci Jana Krzysztofa Tarnowskiego został w roku 1567 przerobiony na nagrobek piętrowy. W latach wykonuje przebudowę nagrobka Zygmunta Starego na podwójny. Dolna nisza zostaje przeznaczona na nagrobek Zygmunta Augusta. W latach wykonuje przebudowę nagrobka Zygmunta Starego na podwójny. Dolna nisza zostaje przeznaczona na nagrobek Zygmunta Augusta. Nagrobek Mikołaja i Piotra Firleja w kościele dominikanów w Lublinie

6 Santi Gucci (ur. ok we Florencji, zm. ok w Mirowie) – architekt i rzeźbiarz pochodzenia włoskiego działający w Polsce. (ur. ok we Florencji, zm. ok w Mirowie) – architekt i rzeźbiarz pochodzenia włoskiego działający w Polsce. Tworzył w stylu późnego renesansu oraz manieryzmu. Pochodził z florenckiej rodziny artystycznej. Uczył się u swojego ojca Caccia Bandinellego (restauratora florenckiej katedry), artystą był też jego przyrodni brat, Francesco Camilliani. Gucci rozpoczął pracę w swym zawodzie we Włoszech w wieku 17 lat. Na jego styl oddziałały w dużym stopniu tradycje zarówno włoskie, jak i niderlandzkie. Gucci przybył do Polski w latach sześćdziesiątych XVI w. Był nadwornym artystą króla Stefana Batorego i Anny Jagiellonki, Zygmunta Augusta, Henryka Walezego. Wykonywał również prace dla rodów magnackich, Myszkowskich i Firlejów. Tworzył w stylu późnego renesansu oraz manieryzmu. Pochodził z florenckiej rodziny artystycznej. Uczył się u swojego ojca Caccia Bandinellego (restauratora florenckiej katedry), artystą był też jego przyrodni brat, Francesco Camilliani. Gucci rozpoczął pracę w swym zawodzie we Włoszech w wieku 17 lat. Na jego styl oddziałały w dużym stopniu tradycje zarówno włoskie, jak i niderlandzkie. Gucci przybył do Polski w latach sześćdziesiątych XVI w. Był nadwornym artystą króla Stefana Batorego i Anny Jagiellonki, Zygmunta Augusta, Henryka Walezego. Wykonywał również prace dla rodów magnackich, Myszkowskich i Firlejów.

7 Architektura Dom przy Kanonicznej 21 w Krakowie, , Gucci kamienicę dziedzińcową z krużgankami wewnętrznymi nadaje charakter małego pałacu; budynek cechuje swobodna i urozmaicona kompozycja galerii z jej zmiennymi rytmami: w przyziemiu kolumny z głowicami jońskimi, na piętrze filary oraz repertuar motywów dekoracyjnych; na dziedziniec prowadzi wejście ujęte w portal, architekt zastosował charakterystyczne dla siebie skontrastowanie: prostocie partii górnej przeciwstawił dolną o półkolumnach ujętych klamrami rustykowanych pasów, Dom przy Kanonicznej 21 w Krakowie, , Gucci kamienicę dziedzińcową z krużgankami wewnętrznymi nadaje charakter małego pałacu; budynek cechuje swobodna i urozmaicona kompozycja galerii z jej zmiennymi rytmami: w przyziemiu kolumny z głowicami jońskimi, na piętrze filary oraz repertuar motywów dekoracyjnych; na dziedziniec prowadzi wejście ujęte w portal, architekt zastosował charakterystyczne dla siebie skontrastowanie: prostocie partii górnej przeciwstawił dolną o półkolumnach ujętych klamrami rustykowanych pasów,

8 Kaplica Myszkowskich przy kościele Dominikańskim Krakowie Kaplica Myszkowskich przy kościele Dominikańskim Krakowie Zamek W Baranowie, Zamek W Baranowie, Kaplica św. Anny w Pińczowie, Kaplica św. Anny w Pińczowie, 1600.

9 Cechy stylowe Bogata dekoracyjność. Bogata dekoracyjność. Afunkcjonalność struktury architektonicznej. Afunkcjonalność struktury architektonicznej. Płaszczyznowość uzyskiwana przez rozpięcie całej kompozycji na ścianie. Płaszczyznowość uzyskiwana przez rozpięcie całej kompozycji na ścianie. Formy: miękkie, lekkie, fantazyjne, dalekie od ideałów klasycznych dojrzałego renesansu. Formy: miękkie, lekkie, fantazyjne, dalekie od ideałów klasycznych dojrzałego renesansu. W oddaniu postaci z jednej strony stylizacja w oddaniu postaci, w sztucznych pozach i układzie szat, a werystycznie ukazana twarz. W oddaniu postaci z jednej strony stylizacja w oddaniu postaci, w sztucznych pozach i układzie szat, a werystycznie ukazana twarz. Charakterystyczne motywy ornamentalne: rozetki pojedyncze lub w rzędach, wazy płomieniste, gzymsy ozdobione rzędem spłaszczonych liści akantu, guzy „gucciowskie”. Charakterystyczne motywy ornamentalne: rozetki pojedyncze lub w rzędach, wazy płomieniste, gzymsy ozdobione rzędem spłaszczonych liści akantu, guzy „gucciowskie”. Styl Gucciego to połączenie cech włoskich z krakowskimi. Styl Gucciego to połączenie cech włoskich z krakowskimi.

10 Bernard Moranda (ur. około 1540 w Padwie lub Wenecji, zm. w 1600 w Zamościu) – włoski architekt, od 1569 roku pracujący w Polsce. Twórca projektu i do swojej śmierci wykonawca idealnego miasta twierdzy, Padwy północy, perły renesansu - Zamościa. (ur. około 1540 w Padwie lub Wenecji, zm. w 1600 w Zamościu) – włoski architekt, od 1569 roku pracujący w Polsce. Twórca projektu i do swojej śmierci wykonawca idealnego miasta twierdzy, Padwy północy, perły renesansu - Zamościa.

11 Ratusz w Zamościu Katedra w Zamościu

12 Tomasz Dolabella Tomasz Dolabella był Włochem, w młodości malował w Wenecji i Perugii. Do Polski sprowadził go Zygmunt III Waza w 1598 roku. Został malarzem królewskim, później malował dla Władysława IV. W Krakowie ożenił się i spolonizował, w Polsce przeżył ponad 50 lat. Po przeniesieniu w 1609 roku stolicy do Warszawy pozostał w Krakowie, malując głównie na zamówienia kościołów i klasztorów. Wpływ Tomasza Dolabelli na polskie malarstwo był ogromny - przeniósł do Polski doświadczenia malarstwa weneckiego w sferze operowania kolorem i światłem, oddawania ruchu i kompozycji tłumnych scen. W latach późniejszych przystosowywał się coraz bardziej do miejscowych gustów.

13 Portret Tomasza Dolabella

14 Kilka obrazów Tomasza Dolabella Śmierć św. Wojciecha Abraham na uczcie u Melchizedecha

15 Marcin Altemonte Marcin Altomonte, właściwie Martin Altomonte (ur. 8 maja 1657 w Neapolu, zm. 14 września 1745 w Heiligenkreuz w Austrii), malarz pochodzenia włoskiego. Marcin Altomonte pojawił się w Polsce w 1684 r., wkrótce po wiktorii wiedeńskiej, w 1690 został nadwornym malarzem króla Jana III Sobieskiego. Później przeniósł się do Wiednia, gdzie został malarzem dworu cesarskiego. Malował obrazy batalistyczne i religijne. Do bardziej znanych należą: "Bitwa pod Wiedniem", "Bitwa pod Ostrzykomiem", "Ofiara Abrahama" i "Addolorata".Neapolu14 wrześniaAustriiJana III SobieskiegoWiednia

16 Znani włoscy malarze Giovanni Bellini Giovanni Bellini Giorgione Giorgione Jacopo Bassano Jacopo Bassano Bergognone Bergognone Carlo Crivelli Carlo Crivelli Cosimo Tura Cosimo Tura

17


Pobierz ppt "Włoscy artyści w Polsce w XVI i XVII wieku Daria Jagodzińska Id Daria Jagodzińska Id Kinga Izert Id Kinga Izert Id."

Podobne prezentacje


Reklamy Google