Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlina Czarnecka Został zmieniony 8 lat temu
1
Pomoce dydaktyczne OZE
2
NAUCZYCIEL – AUTORYTATYWNE ŹRÓDŁO WIEDZY O KLIMACIE I ENERGII ODNAWIALNEJ W jaki sposób nauczyciel może skutecznie realizować w swojej szkole programy edukacyjne w zakresie odnawialnych źródeł energii, adaptacji do zmian klimatu i jego ochrony? Nauczyciel powinien: Korzystać z wiarygodnych źródeł informacyjnych. Rozwijać krytyczne myślenie i weryfikować pozyskane informacje. Uczestniczyć w programach i kampaniach edukacyjnych organizowanych przez sprawdzone instytucje i organizacje pozarządowe. Wprowadzać niestandardowe metody nauczania i wykorzystywać pomoce dydaktyczne w pracy z uczniem.
3
WSPIERAJĄCA ROLA INSTYTUCJI W OTOCZENIU PLACÓWKI OŚWIATOWEJ http://ec.europa.eu Strona Kampanii Komisji Europejskiej – zawiera zasoby w formie gotowych do pobrania broszur, porad, kalkulator CO 2, film tematyczny, plakaty informacyjne http://www.kape.gov.pl Strona Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A. z informacją o projekcie: „Autobus energetyczny” – mobilne centrum edukacyjne i informacyjne przeciwdziałania zmianom klimatu http://ekoportal.gov.pl Strona Centrum Informacji o Środowisku – umożliwia dotarcie do kluczowych informacji znajdujących się na serwerach jednostek resortu środowiska http://www.gridw.pl Strona Centrum UNEP/ GRID Warszawa – zawiera zasoby informacyjne o środowisku, scenariusze lekcji o klimacie, Elektroniczny Atlas Środowiska Polski, programy „Ekoprezent”, „BIORegion”
4
WSPIERAJĄCA ROLA INSTYTUCJI W OTOCZENIU PLACÓWKI OŚWIATOWEJ http://gios.gov.pl Strona Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska zawierające aktualne dane nt. jakości powietrza w Polsce. http://eea.europa.eu Strona Europejskiej Agencji Środowiska zawierająca raporty środowiskowe oraz aktualne dane nt. jakości powietrza wEuropie.
5
WSPIERAJĄCA ROLA OŚRODKÓW W OTOCZENIU PLACÓWKI OŚWIATOWEJ REGIONALNE OŚRODKI EDUKACJI EKOLOGICZNEJ (miejskie i wojewódzkie) http://www.ekoedu.uw.edu.pl OŚRODKI EDUKACJI PRZYRODNICZEJ I CENTRA EDUKACJI EKOLOGICZNEJ PARKÓW NARODOWYCH strony parków narodowych OŚRODEK DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH „ŹRÓDŁA” http://www.zrodla.org/edukacja /ekologiczna/ MIĘDZYNARODOWE MIASTECZKO EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W ROGOŹNIKU http://www.miasteczkoekologiczne. republika.pl/
6
WSPIERAJĄCA ROLA ORGANIZACJI W OTOCZENIU PLACÓWKI OŚWIATOWEJ http://aerisfuturo.pl Strona organizacji pozarządowej zawierająca informacje o projektach na rzecz zalesień, ochrony klimatu, udostępniająca kalkulator CO 2 na cele edukacyjne. http://zm.org.pl Strona oganizacji pozarządowej, zawierająca aplikację mierzącą poziom zanieczyszczeń w Warszawie. http://ziemianarozdrozu.pl Portal wiedzy o zmianach klimatu. Kalkulator CO2. http://altereko.org.pl Strona oganizacjipozarządowej, prowadzącej warsztaty edukacyjne i wypożyczającej zestawy edukacyjne OZE.
7
POMOCE DYDAKTYCZNE W PROCESIE KSZTAŁCENIA POSTAW EKOLOGICZNYCH Sentencja słynnego filozofa Konfucjusza: "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem." definiuje wymagania stawiane współczesnej szkole.
8
W procesie dydaktycznym nauczyciel powinien łączyć teorię z praktycznymi działaniami wspartymi odpowiednio dobranymi pomocami naukowymi.
9
OSWOIĆ POMOCE DYDAKTYCZNE Dlaczego warto…? Właściwie dobrane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców zmysłowych, podnosząc efektywność stosowanych metod nauczania. Poprzez obserwację, eksperymentowanie, badanie środowiska (opisywanie, wyjaśnianie, ocenianie, przewidywanie) i komunikowanie rezultatów badań uczniowie kształtują umiejętności konieczne do interpretowania zaobserwowanych faktów środowiskowych.
10
Pomoce dydaktyczne do nauki o energii odnawialnej
11
ENERGIA ODNAWIALNA WODY – WIATRU – SŁOŃCA – MODEL DEMONSTRACYJNY Zestaw modeli demonstrujących działanie energii odnawialnych (wody, wiatru i Słońca). Modele można prezentować w pomieszczeniu (w klasie) i na otwartej przestrzeni (na boisku szkolnym).
12
AUTKO Z NAPEDEM WODOROWYM Jeżdżące autko-model pojazdu napędzanego czystym wodorem gromadzonym w wodzie w wyniku wykorzystania ogniwa paliwowego typu PEM (Polymer Electrolyte Membrane). Możemy obserwować tworzenie się tlenu i wodoru w dwóch transparentnych pojemnikach z wodą umieszczonych z tyłu pojazdu. W wyniku zachodzenia reakcji tlenu z wodorem wytwarzana jest energia elektryczna oraz woda (para wodna) – pojazd porusza się cicho, bez wydzielania toksycznych produktów spalania! Samochody tak napędzane istnieją i jeżdżą już po drogach, przy których zbudowano dla nich stacje wodorowe (zamiast benzynowych).
13
ZESTAWY NAUKOWE – KONSTRUKCJE WYKORZYSTUJĄCE OZE - DO ZBUDOWANIA Z KLOCKÓW Autko z napędem solarnym Cały komplet stanowi kilkaset klocków. Taki zestaw to nauka poprzez zabawę!
14
ZESTAWY NAUKOWE – KONSTRUKCJE WYKORZYSTUJĄCE OZE - DO ZBUDOWANIA Z KLOCKÓW Autko z napędem solarnym Konstrukcje wiatraków Cały komplet stanowi kilkaset klocków. Taki zestaw to nauka poprzez zabawę!
15
ZESTAWY NAUKOWE – KONSTRUKCJE WYKORZYSTUJĄCE OZE - DO ZBUDOWANIA Z KLOCKÓW Cały komplet stanowi kilkaset klocków. Taki zestaw to nauka poprzez zabawę. Samolot zasilany jest solarem.
16
TURBINA WODNA – ZESTAW DEMONSTRACYJNY Urządzenie służy do demonstracji konwersji energii mechanicznej wody w energię elektryczną.
17
ZESTAW DEMONSTRACYJNY DO ENERGII SŁONECZNEJ Prosty zestaw demonstrujący przemianę energii słonecznej w elektryczną.
18
ZEGAR Z BATERIĄ OWOCOWĄ Zegar zasilany owocami i warzywami. Elektrody wbijane są w owoc/warzywo, włączane w budowane obwody elektryczne oraz wykorzystywane do badania przewodności różnych materiałów.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.