Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKatarzyna Pietrzak Został zmieniony 9 lat temu
1
"Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Strzelińskim" Okres realizacji projektu: od 01.08.2013 r. do 31.07.2015 r. Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Program Operacyjny Kapitał Ludzki
2
Jak motywować uczniów (od 5 lat do 18) do kreatywności i jak współpracować z rodzicami, by motywowali swoje dzieci? Prowadzenie: Jolanta Wójtowicz-Kut
3
Cel: Ukierunkowanie pracy nauczycieli w celu zmotywowania wszystkich zainteresowanych poprzez realizację zadań ukierunkowanych na cel.
4
KAIZEN Japońska filozofia, metoda małych kroków rodzic uczeń nauczyciel CEL
5
Ćwiczenie 1. Proszę dokończyć zdania: Uczę się, gdy ……………… Nie lubię, kiedy/gdy ………
6
Ćwiczenie 2. ASOCJOGRAM
7
Warto pamiętać, że „Ludzie będą się uczyć, jeśli za sensowne uznają to wszystko, czego mają się nauczyć.” Należy spowodować, „żeby chcieli, chcieć”. To najtrudniejsze zadanie nauczyciela! (Ale też rodzica, który powinien wspierać zarówno dziecko, jak i nauczyciela…)
8
Motywacja - „czynnik powodujący czyjeś działanie” (zachęcający do działania, uzasadniający czyjeś działanie). Motywować – skłaniać kogoś do robienia czegoś; zachęcać, mobilizować. Aktywizować – pobudzać do działania, wzbudzać aktywność; ożywiać.
9
Należy pamiętać, iż motywacja to zjawisko skomplikowane. Każdy człowiek jest inny, na nauczanie ma wpływ szeroko rozumiany kontekst. Trzeba dobrze poznać swoich uczniów/ swoje dzieci i „znaleźć do każdego drogę”. (wiara, cierpliwość, wytrwałość, konsekwencja)
10
motywacja poprzez ocenianie (N) motywacja poprzez uczestnictwo w ciekawych „działaniach edukacyjnych” (N) motywacja tzw. czynników zewnętrznych (N + R + ?) „obudzenie” motywacji wewnętrznej (N + R + P + ?) podtrzymywanie – wspieranie motywacji wewnętrznej (N + R + U + ?)
11
Wskazówki dla wychowawców: Warto pamiętać, że wychowawca jest pierwszy po rodzicach/ opiekunach. Uczniowie i rodzice muszą mu ufać. Oceny trzeba kontrolować codziennie, a przynajmniej raz w tygodniu. Należy zachęcać uczniów do poprawy ocen (nadzorować np. oddanie zaległej pracy). Wprowadzić zeszyty korespondencji (z wzorami podpisów). Należy wprowadzić nagrody za frekwencję, podwyższenie średniej, odrabianie zadań domowych… Spotkania: wychowawca, rodzic, dziecko – zobowiązania (kontrakty) na piśmie. Pedagogizacja rodziców – zapraszanie prelegentów. Większe włączenie rodziców w życie klasy (wystawy prac, zbiórka puszek, organizowanie ognisk, kibicowanie). Fotoreportaż – z życia klasy.
12
PODSUMOWANIE Uczeń: -musi lubić szkołę, -powinien czuć się bezpiecznie, -powinien mieć poczucie swej skuteczności, -powinien wiedzieć, że do szkoły chodzi po to, aby się uczyć, a zdobywane umiejętności będą potrzebne w dorosłym życiu, -powinien wiedzieć, że w razie kłopotów może zwrócić się do swoich nauczycieli, Ważną rolę odgrywa diagnoza i współpraca z rodzicami/ opiekunami! Rodzice i nauczyciele muszą się wspierać, uzupełniać, tworzyć tzw. koalicję dla dobra dziecka… Tylko spójne działania będą gwarancją sukcesu!!!
13
ĆWICZENIA – Z UCZNIAMI PRACUJEMY AKTYWNIE!
14
- ciekawość - chęć poznania czegoś, dowiedzenia o czymś, pragnienie zdobycia wiedzy, doświadczenia czegoś; - rozbudzać – sprawiać, że ktoś nabiera ochoty do działania; wyrywać kogoś z apatii, bezczynności; ożywiać Wniosek: należy stosować metody aktywizujące! Dlaczego dzieci tak lubią „jajka niespodzianki”?
15
rozbudzanie ciekawości metody aktywizujące gry twórcze myślenie zagadki projekty aktywne wycieczki warsztaty spotkania z ciekawymi ludźmi quizy stosowanie zasady „wiem więcej” stosowanie zasady małych kroków – małych nagród tworzenie „klubów” małych odkrywców, filozofów, poszukiwaczy… kształtowanie odwagi cywilnej film od fr. do całości
17
Zofia Dubowska (koncepcja i tekst), Jan Bajtlik (opracowanie graficzne), Kto to jest artysta, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2013
20
„Tworzyć jak Szymborska” Szkoleniowe Lepieje Przykłady: Lepiej w domu oglądać skoki Stocha, Niż na szkoleniu strzelać focha! Lepiej na szkoleniu zjeść czekoladkę, Niż w domu samotnie pić herbatkę… Autor: Jolanta Wójtowicz-Kut A teraz do dzieła…
21
Kolorowe pisma źródłem inspiracji
22
To też jest sztuka… Tworzyć każdy może, ale czy musi? Wybór tytułu:
23
TAK! (Jeżeli ma taką potrzebę…)
24
Projekty uczniowskie: -„Siedmiu wspaniałych” -„Oswoić warzywa i owoce”
26
Pytania i wątpliwości… Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.