Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJózef Skiba Został zmieniony 9 lat temu
1
Mariola D. Wo ł oszyn
2
takie jak: przemoc fizyczna przemoc psychiczna/emocjonalna zaniedbywanie wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse) seksualne są w zasadzie w przypadku, gdy dotyczą środowiska rodzinnego/domowego zbiorami zachowań nierozdzielnych. Istnieje jeszcze: przemoc rówieśnicza przemoc i wykorzystywanie seksualne ze strony osób obcych bycie świadkiem przemocy Kompetencje policjanta - obszar wiedzy Podstawowe wymiary krzywdzenia dzieci
3
osobie dopuszczającej się przemocy (sprawca) mikrosystemie (rodzina, miejsce życia dziecka, bliscy, relacje) eksosystemie (sąsiedztwo, lokalna społeczność) makrosystemie (społeczeństwo jako ogół) Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, postawa Czynniki warunkujące przemoc wobec dzieci znajdujemy w:
4
Społeczne postawy wobec dzieci i ich wychowywania - nadal nierzadkie jest przekonanie, że stanowią one „własność rodziców” Społeczna akceptacja postępowania i wychowania dzieci według uznania opiekunów, z zakazem jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli Postawie takiej sprzyja brak wiedzy na temat samego zjawiska i interwencyjnych możliwości poszczególnych instytucji oraz niska, wychowawcza świadomość ogółu społeczeństwa Społeczne przekonania oraz wspomniany brak wiedzy mają wpływ na istnienie ogromnej rzeszy tzw. „niemych świadków” Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, postawa Makrosystem
5
Ma miejsce za „zamkniętymi drzwiami” Jest systematyczna i rozciągnięta w czasie z uwagi na „dostępność” dziecka oraz łączące je ze sprawcą relacje Bezpośredni świadkowie milczą (uwarunkowania systemowe), inni przez długi czas jej nie zauważają Zacieranie śladów, dowodów przestępczych działań przez sprawcę lub osoby od niego zależne Dziecko jako świadek – pokrzywdzony Brak świadków spoza kręgu rodziny – jednego z głównych źródeł dowodowych Dziecko nie otrzymuje w odpowiednim czasie, należnej mu, pomocy Rodzinny/domowy aspekt przemocy wobec dziecka
6
W większości przypadków Policja jest pierwszą instytucją z zewnątrz otrzymującą sygnał o przemocy wobec dziecka Właściwe przyjęcie informacji oraz jej poszerzenie w pierwszym kontakcie gwarantuje jakość i skuteczność dalszego działania Konieczność uwzględnienia perspektywy, „właściwości” i stanu emocjonalnego zgłaszającego – ofiara, świadek, osoba posiadająca informacje/przypuszczenia Posiadanie przez policjantów możliwie pełnej informacji o zdarzeniu pozwala na odpowiedni dobór sił, środków i taktyki postępowania na miejscu zdarzenia Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, umiejętności, postawa Podstawowy warunek działania: informacja
7
PIERWSZY KONTAKT Naczelnym obowiązkiem Policji jest zapewnienie dziecku szeroko rozumianego bezpieczeństwa Policjant przyjmujący zgłoszenie oraz ten podejmujący interwencję ma obowiązek znać właściwości i dynamikę sytuacji przemocowej wobec dziecka (szczególnie w rodzinie) Od jego zachowania zależeć może czy w rodzinie nastąpią konstruktywne zmiany i czy uda się powstrzymać/ukarać sprawcę Policjanci, szczególnie ze służb interwencyjnych, mają z reguły bardzo niewiele czasu na rozpoznanie sytuacji, działają często w sytuacji nasyconej silnymi emocjami Działanie Policji nie kończy się na deeskalacji tej konkretnej, interwencyjnej sytuacji Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, postawa Podstawowy warunek działania: informacja
8
Informacja o … Interwencja, pierwszy kontakt Dane – aktywność w uzyskaniu jak największej wiedzy Ocena – analiza i uzupełnienie Wnioski i zalecenia do dalszego działania Działanie Ocena skuteczności Profilaktyka SYSTEM PROFILAKTYKI
9
Standaryzowanie procedur i praktyk policyjnych (przykładem jest program „MOC- TAK, PRZEMOC – NIE”, KGP, maj 2014) Szkolenie policjantów, realizowane też w ramach doskonalenia zawodowego Programy zapobiegania przemocy wobec dzieci zawierające informacje o działaniach Policji Policyjna polityka wspierania informacji przekazywanych przez osoby „obce” dziecku – minimalizowanie skali tzw. „niemych świadków przemocy” Uwzględnianie danych z policyjnych statystyk i z zaobserwowanych „trendów” w działaniach profilaktycznych Budowanie relacji i zaufania do Policji w środowisku (ekso- i makrosystemie) Profilaktyka to też informacja
10
Dziękuje za uwagę !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.