Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAntonina Grzybowska Został zmieniony 9 lat temu
1
Dydaktyczne zabawy z twórczością dla dzieci
2
Dyktando….
3
Co zrobiliśmy? Dlaczego taki rysunek?
Związek działań dydaktycznych z tekstem Anny Kamieńskiej. Etapy pracy. Funkcja ćwiczenia.
4
Pan Dymek Kreska, kreska, kółeczko, rysuję tu słoneczko.
Pod słoneczkiem jest dom. Oto on. Rysuję okna, dach, Komin czarny aż strach Z komina leci dym Dym na nos, oczy, minę. To nie dym. To pan Dymek.
6
ROLA RYSUNKU… bliskość ze światem dziecka Pan Dymek + dziecięcy rysunek W krainie bajek…
7
Pomoc w odkrywaniu mechanizmów poetyckiego widzenia świata?
Związek działań dydaktycznych z tekstem Anny Kamieńskiej? Pomoc w odkrywaniu mechanizmów poetyckiego widzenia świata?
8
metodyczna funkcja tekstu
(…) im bardziej utwór literacki jest mocny, artystycznie samodzielny, tym bardziej to on określa, warunkuje kierunek i rodzaj jego artykulacji, sposoby jego aktywnej percepcji. Tym bardziej jego dziecięcy odbiorca musi szukać środki własne, adekwatne poetyce utworu literackiego. Dobry utwór literacki, a jednocześnie bogaty w immanentne wartości ekspresywne, uczy poetyki jego reprodukowania [Jerzy Cieślikowski]
9
Etapy naszej pracy?
10
metoda przekładu intersemiotycznego
TEKST PRZEKŁAD WYPOWIEDŹ NA TEMAT PRZEKŁADU
11
Funkcja ćwiczenia?
12
Funkcja ćwiczenia ludyczność, humor rola przeżycia, emocji…
prostota – każdy wykona… psychologia działanie pobudza postrzeganie, ważny środek zdobywania wiedzy praca w parach – swoboda wypowiedzi… budowanie motywacji – stałość sytuacji edukacyjnych wywołuje znużenie…
13
Psychologia działanie pobudza myślenie, proces rozwoju:
90% = bodźce wzrokowe 5% = bodźce słuchowe 5 % = inne receptory proces komunikacji: 7 % = słowo 38 % = ton głosu 55 % = język ciała
14
Badania - dzieci głuchonieme: 1 – 2 roczne opóźnienie
dzieci niewidome: 4 letnie opóźnienie Większe opóźnienie, gdy dziecko nie widzi… rozwój języka jest wtórny, rozwój operacji logicznych wyprzedza rozwój języka
15
ZABAWA dwa różne teksty – to samo zadanie dla wszystkich
16
ZADANIE UZUPEŁNIĆ SCHEMAT, wykonać z rysunek do wiersza:
17
Anna Kamieńska, Urodziny
Urodziło się dziecko rumiane. Powiedziała woda misce, Miska - ławie, Ława - trawie, Trawa - łące, Łąka - słońcu, Słońce Zajaśniało.
18
Anna Kamieńska, Gdyby Gdyby słońce nie świeciło,
Nie byłoby małej Kasi, Która tańczy, która śpiewa, Która biega krokiem lekkim, Która ma warkoczyk ptasi i zajada kaszę z mlekiem.
19
Anna Kamieńska, Urodziny Anna Kamieńska, Gdyby
pomysły związek schematu, rysunku z tekstem metodyczna funkcja tekstu….
22
2. Dorysować strzałkę… Co było najpierw, co było potem?
24
WNIOSEK?
25
Gdy rodzi się dziecko, cieszy się cały świat!!!
26
Barwy… Poszukać w wierszu wskazówek, jakich barw użyć kolorując rysunek.
27
Barwy… Poszukać w wierszu wskazówek, jakich barw użyć kolorując rysunek. epitet – rumiane czasownik – zajaśniało barwna rama wiersza
28
ZABAWY Napisz wiersz od nowa – informację o narodzinach dziecka przekazują sobie członkowie rodziny: Urodziło się dziecko rumiane Powiedziała mama tacie, Tata - …… uwaga: znaczenie ostatniej osoby i ostatniego słowa – słońce zajaśniało (?) (Babcia/Dziadek…) - np. rozpromieniła/ł się…. Odegrać scenkę – przekazywanie wiadomości intonacja, mimika…
29
Zabawa Uzupełnij zdanie: „Gdyby słońce nie świeciło, to…”
30
Gdyby Gdyby słońce nie świeciło, Nie byłoby małej Kasi,
Która tańczy, która śpiewa, Która biega krokiem lekkim, Która ma warkoczyk ptasi i zajada kaszę z mlekiem.
33
2. Co to znaczy, że Kasia jest?
34
2. Co to znaczy, że Kasia jest?
jest = tańczy + śpiewa + biega + zajada… ↓ [NA CO WSKAZUJĄ, O CZYM INFORMUJĄ PODKREŚLONE CZASOWNIKI?]
35
2. Co to znaczy, że Kasia jest?
jest = tańczy + śpiewa + biega + zajada… ruch, dzianie się, radość
37
Pokazać na rysunku… Co od czego zależy?
38
światło ruch - życie
40
Rola prostych zabiegów dydaktycznych
zbliżają do filozoficznego przesłania tekstu Anny Kamieńskiej (kosmiczna) harmonia światła i życia, zbliżają do myślenia poetki, dla której bycie dzieckiem = byciem artystą budującym świat z widzianych, poszczególnych elementów…
41
Zaplecze dydaktyczno-analityczne:
Maria Jędrychowska, Lektura i kultura, Kraków 1994, s
42
M. Jędrychowska „Dla Kamieńskiej dynamika i radość życia sytuuje się w przestrzeni między światłem a istnieniem (świadomością istnienia).”
43
Maria Jędrychowska… „Imperatyw bezinteresownej aktywności estetycznej z jednej strony, z drugiej umiejętność tworzenia i poddawania się iluzji, odpowiadają wrodzonym potrzebom przeżycia estetycznego. Skłonność do piękna obecna już u najmłodszych, określana jako kallotropia, jest właściwością, która podlega rozwojowi i doskonaleniu.” (s. 22)
45
wiersze + rysunki = nauka lektury poezji
46
Ewa Guttmejer (…) pedagogika musi postawić dziecko w sytuacji, w której ono samo staje się eksperymentatorem, w sytuacji manipulowania rzeczami, a także symbolami, musi dać mu możliwość stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi, pozwolić na łączenie tego, co znalazło się za pierwszym razem, z tym, co odkryło za drugim i do czego dotarło inne dziecko (kojarzenie). Są to wszystko prawdy już uznane w stosunku do przedmiotów, ale wciąż zapominamy, że obowiązują one tak samo i w stosunku do symboli, a przecież i w czytaniu aktywność dziecka jest niezbędna do uzyskania pozytywnych rezultatów nauczania.”
47
Wiesława Żuchowska proponuje:
wprowadzenie utworów literackich zawierających projekt wykonania, pokazanie zharmonizowania ich poszczególnych elementów, stosowanie czynnościowego modelu lektury, formułowanie ćwiczeń lekturowych o charakterze ludycznym, pozawerbalnym, podpowiadanie dzieciom działań transformacyjnych umożliwiających uchwycenie myślowej konstrukcji tekstu, kształtowanie bardziej wyobrażenia, przeświadczenia o literaturze niż wiedzy i sprawności analitycznych.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.