Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać."— Zapis prezentacji:

1 Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać ?

2 Spadek relacji depozyty/kredyty w okresie 2000 – 2013

3 Bankowe depozyty gospodarstw domowych (536 mld złotych) stan na 31 grudnia 2013 Źródło: NBP Sektor bankowy potrzebuje długoterminowych depozytów

4 Najniższy w Europie udział depozytów do PKB 2012 r. (%) * Depozyty liczone jako suma depozytów od sektora niefinansowego i depozytów od sektora budżetowego. Z powodu braku dostępności danych na wykresie nie został uwzględniony wynik Chorwacji. Źródło: EBF

5 Sektor bankowy potrzebuje długoterminowych depozytów  Struktura terminowa depozytów gospodarstw domowych niesie ze sobą zagrożenie, że nawet do 40 % tego portfela może „wyparować” z sektora bankowego w ciągu kilku dni.  Refinansowanie kredytowania polskiej gospodarki importowanym kapitałem grozi przenoszeniem zaburzeń na rynkach międzynarodowych na sytuację kraju i instytucji finansowych w Polsce.  Dla udzielania nowych kredytów hipotecznych w wysokości ok 50 mld złotych rocznie - banki potrzebować będą do roku 2030 środków finansowych w wysokości 600 mld złotych.  Zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego zmiany struktury terminowej źródeł finansowania portfela hipotecznego.  Rekomendacja Związku Banków Polskich dla stworzenia w Polsce systemu oszczędzania na cele emerytalne, mieszkaniowe, edukacyjne i ochrony zdrowia.

6 Niska skłonność Polaków do oszczędzania Źródło: „Postawy Polaków wobec oszczędzania”, Raport Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, PBS, październik 2014

7 Niskie dochody ograniczają skłonność do oszczędzania aż 67% Polaków nie jest w stanie odłożyć miesięcznie więcej niż 500 zł Źródło: „Postawy Polaków wobec oszczędzania”, Raport Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, PBS, październik 2014

8 Atrakcyjność oszczędzania w kasach oszczędnościowo-budowlanych Bezpieczeństwo zamkniętego obiegu pieniądza - specjalizacja kas budowlanych Obecność państwa w systemie gwarancją stabilności i zaufania Stabilność i pewność warunków finansowych - stałe oprocentowanie – również dla kredytu - stałe obciążenie klienta w fazie oszczędzania i kredytu Elastyczność warunków oszczędzania Elastyczność przeznaczenia środków - forma „polisy” - okres karencji i dowolność przeznaczenia środków również na cel inny niż mieszkaniowy Wpływ premii budowlanej na poziom rentowności oszczędzania

9 Przewidywalność umowy docelowego oszczędzania 123456789101112131415161718 premia państwowa oszczędności odsetki kredyt budowlany 6 %6 % 42% 3% 49% oszczędzanie faza 1 kredyt faza 2 Spłata kredytu faza 3 stała stopa procentowa

10 Bezpieczeństwo zamkniętego systemu obiegu pieniądza Spłaty rat kredytowych Fundusz przydziału Wpłaty oszczędności przyszłych redytobiorców Wpłaty oszczędności „depozytariuszy“ Premia budowlana Odsetki od oszcz ę dności Wypłata kredytów Wypłata oszczednosci wraz z odsetkami i premią państwowa

11 Opłaca się oszczędzać nawet 50 złotych miesięcznie Symulacja efektów oszczędzania przez 7 lat w kasie budowlanej miesięczna wpłata wkład po 7 latach OszczędnościOdsetki 3 % Premia 10 % środki na inwestycję rentowność oszczędzania udział budżetu 505 1264 20044342010 2524,98%4,09% 10010 2528 40088684020 5054,98%4,09% 25025 63121 0002 2162 10051 2624,98%4,09% 33334 17428 0002 9952 80068 3484,98%4,09% 50049 72942 0004 2992 80099 4594,22%2,81% 75073 06263 0006 3172 800146 1233,71%1,91% 1 00096 39484 0008 3342 800192 7883,44%1,45%

12 Porównanie udziału premii budowlanych i finansowania budownictwa z wykorzystaniem oszczędności kas budowlanych 12 199819992000200120022003200420052006200720082009201020112012 9741 7122 3642 9133 4584 0254 6665 2315 8586 5627 2937 7248 3378 8499 516 Łączna wielkość finansowania wykorzystana na cele budowlane (miliony EUR) Wartość premii budowlanych z budżetu państwa (milion EUR) Wartość finansowania budownictwa z kas budowlano-oszczędnościowych (milion EUR)

13 Makroekonomiczne konsekwencje funkcjonowania kas oszczędnościowo- budowlanych w Polsce Makroekonomiczne konsekwencje funkcjonowania kas oszczędnościowo- budowlanych w Polsce

14

15 Efekt budżetowy wspierania przez państwo oszczędzania w kasach budowlanych – IBnGR Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Elementy prognozy wartość dodana wynikająca z uruchomionego przez kasy budowlane finansowania inwestycji mieszkaniowych wyniki skumulowane Miara201520162017201820192020202120222023202420252026 Liczba nowych uczestnikówmln 111111111111 12 Liczba oszczędzających w kasachmln 123455,35,455,555,6 nowe oszczędnościmln zł 2 0004 0006 0008 00010 00010 60010 90011 10011 200 107 400 stan oszczędności w kasachmln zł 2 0006 26012 85021 83033 29036 34036 26034 02030 64027 16027 10025 190 premia budowlana 10% (koszt budżetu)mln zł 02004006008001 0001 0601 0901 1101 120 9 620 wpływy budżetowe budowlanemln zł 000007652 1004 1406 1307 380 35 275 wpływy budżetowe remontowemln zł 0006006607759451 1401 3451 580 10 205 Wpływy budżetowemln zł 0006006601 5403 0455 2807 4758 960 45 480 35 860 wynik dla budżetumln zł 0-200-4000-1405401 9854 1906 3657 840 35 860

16 Symulacja obciążenia budżetu państwa przez programy mieszkaniowe ProgramyWydatki budżetu państwa na programy mieszkaniowe (mln PLN) 20142015201620172018201920202021 MdM600615630646662292215 RnS86584481174459338721766 Razem1 4651 4591 4411 3901 25541623981 Premia budowlana0002004006008001 000 SUMA1 4651 4591 4411 5901 6551 0161 0391 081

17 Efektywność wspierania wybranych programów wspierania mieszkalnictwa „Rodzina na Swoim”„Mieszkanie dla Młodych” Oszczędzanie w kasie budowlanej Udział budżetu w finansowaniu nabycia mieszkania w kwocie 330 tys. złotych w programie: 25 %10 -20 % 4,09 % * * przy premii rocznej = 10 %

18 Oszczędzanie w kasach budowlanych jest atrakcyjne niezależnie od poziomu rozwoju gospodarczego - nowe umowy oszczędnościowo-kredytowe 20122013% do 2012 Niemcy3.465.1823.533.4832,0% Czechy580.262611.4045,4% Austria907.702936.8683,2% Słowacja198.561174.280-12,2% Węgry116.374124.0796,6% Rumunia125.81598.173-22,0% Łącznie5.393.8965.478.2871,6%

19 Kasy budowlane efektywnym sposobem kumulowania oszczędności gospodarstw domowych (tys. € ) 20122013% do 2012 Niemcy144.409.303151.946.0545,2% Czechy17.302.55815.646.667-9,6% Austria19.958.64120.346.6791,9% Słowacja2.318.2172.461.4856,2% Węgry1.002.8011.124.55712,1% Rumunia371.830517.88039,3% Łącznie185.363.350192.043.3223,6%

20 Liczba umów w kasach budowlanych ( 2013) Liczba ludnościUdział % Zmiana do 2012 Niemcy30.236.61082.100.00036,8%0,6% Czechy4.066.68410.500.00038,7%-5,8% Austria5.090.1898.500.00059,9%-0,7% Słowacja946.2905.400.00017,5%-1,0% Węgry644.4299.900.0006,5%3,3% Rumunia523.69520.122.0002,6%13,2% Łącznie41.507.897136.522.00030,4%3,1% Kasy budowlane rozwiązaniem systemowym

21 Prognoza zainteresowania oszczędzaniem w polskich kasach budowlanych (tys.)

22 Prognoza rozwoju polskich kas budowlanych - łączna liczba oszczędzających (tys.)

23 Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości w Związku Banków Polskich jacek.furga@amron.pl Czas na wspieranie przez Państwo skłonności gospodarstw domowych do długoterminowego oszczędzania! Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać."

Podobne prezentacje


Reklamy Google