Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGertruda Głowa Został zmieniony 10 lat temu
1
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Anna Deruś Weronika Madej Marcin Matuszkiewicz Kinga Pająk
2
Warunkiem sprzedaży produktu turystycznego jest nie tylko dostosowanie jego cech do potrzeb i ustalenie ceny na akceptowalnym przez odbiorców poziomie, ale również zapewnienie nabywcom dostępu do niego i informacji o nim. Przedsiębiorstwo turystyczne musi więc stworzyć odpowiedni system promocji swoich ofert. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony popyt i podaż rozminą się pomimo użyteczności produktu oraz atrakcyjności jego ceny dla potencjalnych nabywców.
3
W obliczu różnorodności propozycji rynkowych, wielości konkurencyjnych ofert małej przejrzystości rynku nie będą oni świadomi istnienia produktu i możliwości dokonania jego zakupu.
4
Turysta kupuje przede wszystkim te oferty , które zaistniały w jego świadomości a więc są mu znane. Produkt nie sprzeda się sam wymaga przyciągnięcia jako potencjalnych odbiorców. W tym celu podejmowane są badania promocyjne. Ich zadaniem jest informowanie potencjalnych klientów o istnieniu produktów usług, a przede wszystkim o korzyściach wynikających z ich konsumpcji.
5
Promocje można zdefiniować jako zespół taktycznych i strategicznych środków komunikacji stosowanych do kreowania wiedzy, zainteresowania i pozytywnego wyobrażenia dotyczącego, przedsiębiorstwa turystycznego i jego znanych bądź nowych produktów w celu przyciągania do nich turystów i motywowania ich do zakupu. Jest to szerokie pojęcie traktujące promocję jako system komunikacji, a więc proces swoistego porozumiewania się przedsiębiorstwa z jego otoczeniem a zwłaszcza klientami z a pomocą bogatego zbioru znaków, symboli, zakodowanych informacji.
6
Z definicji wynika iż obok funkcji informacyjnej ujawniającej się w informowaniu, uświadamianiu i przypominaniu promocja wspomaga i wspiera sprzedaż ofert turystycznych, dzięki przekonywaniu, nakłanianiu, pobudzaniu zainteresowania i motywowaniu turystów do zakupu
7
Funkcja intensyfikująca sprzedaż, pobudzająca popyt.
8
Za sprawą skutecznej promocji krzywa popytu wzrasta
Za sprawą skutecznej promocji krzywa popytu wzrasta. Promocja jest ważnym narzędziem walki konkurencyjnej. Dzięki niej można zdobyć przewagę konkurencyjną, wzmocnić pozycje rynkową przedsiębiorstwa i utrwalić pozytywny jego wizerunek.
9
Odbiorcami SA nie tylko potencjalni nabywcy ofert lecz również podmioty które w jaki kol wiek sposób oddziałują na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa turystycznego. Odbiorcami są to np: instytucje finansowe, ubezpieczeniowe, organy podatkowe, władze rządowe i samorządowe, konkurenci i kontrahenci, społeczności lokalne, pracownicy przedsiębiorstwa turystycznego.
10
Proces komunikowania się z rynkiem odbywa się przez wykorzystanie zestawu instrumentów, który nazywa się promotion-mix. Tworzą go cztery podstawowe narzędzia, tj.36: reklama, czyli wszelka płatna forma bezosobowego przedstawiania i popierania idei, dóbr lub usług przez określonego nadawcę przeważnie przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, promocja uzupełniająca, czyli podejmowanie krótkookresowych działań i stosowanie środków o charakterze ekonomicznym, zachęcających konsumentów do natychmiastowego zakupu, poprzez oferowanie im dodatkowych korzyści zwiększających okresowo wartość sprzedawanych produktów i usług, sprzedaż osobista, czyli osobista i bezpośrednia prezentacja oferty przez sprzedawcę potencjalnemu nabywcy, public relations i publicity, czyli wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu/usługi.
11
Zadaniem przedsiębiorstwa jest dobór odpowiedniej mieszanki promocyjnej,
umożliwiającej realizację jego celów strategicznych i operacyjnych. Decyzja ta podlega wpływom wielu czynników. Należą do nich takie determinanty jak: cechy i skuteczność poszczególnych instrumentów promocyjnych cechy nabywców produktu turystycznego (wiek, zawód, wykształcenie, dotychczasowe doświadczenia turystyczne, zainteresowania, faza cyklu życia rodziny, faza konsumpcji turystycznej, stopień gotowości do zakupu itp.),
12
rodzaj i cechy produktu turystycznego (marka, wizerunek, cena, jakość, faza cyklu życia),
cechy przedsiębiorstwa turystycznego i jego strategia marketingowa (typ przedsiębiorstwa - hotel, biuro podróży, przewoźnik, pozycja rynkowa firmy, misja i cele przedsiębiorstwa, wielkość budżetu marketingowego, kwalifikacje personelu itp.), cechy otoczenia rynkowego firmy (wizerunek turystyczny kraju i regionu, w którym działa, strategie konkurentów, możliwości współpracy z innymi podmiotami w zakresie promocji, dostępność specjalistycznych agencji rekla mowych itp.).
13
Dobór kompozycji promotion-mix nie należy do łatwych
Dobór kompozycji promotion-mix nie należy do łatwych. Sposobów komunikowania się z rynkiem i potencjalnymi nabywcami usług turystycznych jest wiele. Każdy z nich niesie określone korzyści, które w wyniku wspólnego oddziaływania mogą zostać spotęgowane pod jednym warunkiem, że mieszanka promocyjna będzie charakteryzowała się spójnością i komplementarnością. Oznacza to, że środki zostaną tak dobrane, aby w najlepszy sposób przyczyniający się do osiągnięcia określonego przez przedsiębiorstwo celu promocyjnego! Właściwy dobór promotion- mix wymaga dużego doświadczenia, dobrej znajomości rynku, wiedzy dotyczy poszczególnych instrumentów promocji oraz planowania.
14
Różnice między instrumentami promotion-mix
15
Dziękujemy za uwagę !!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.