Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa
Mirosława Oważany Monika Chudzik Monika Skierkowska
2
Dokonując analizy czynników otoczenia przedsiębiorstwa turystycznego, w pierwszym rzędzie należy wziąć pod uwagę składowe środowiska przyrodniczego, tj. walory turystyczne Mają one podstawowe znaczenie dla turysty. Stanowią pierwotną siłę przyciągającą i stymulującą ruch turystyczny na danym obszarze. Przyczyniają się tym samym do rozwoju funkcji turystycznej.
3
W analizie warunków naturalnych prowadzonej przez przedsiębiorstwo turystyczne podstawową rolę odgrywa umiejętność oceny użyteczności środowiska przyrodniczego - obecnej i spodziewanej. W różnych bowiem regionach podmioty gospodarki turystycznej pod względem fizycznym sprzedają te same produkty (dobra i usługi).
4
Pewne obszary są jednak odwiedzane masowo, natomiast inne, oferujące taki sam produkt, nie wywołują zainteresowania turystów.
5
Ph. Kotler wskazuje na cztery występujące obecnie trendy w otoczeniu naturalnym, które wywierają określony wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw i realizację wytyczonych przez nie celów: niedobór surowców, rosnący koszt energii, wzrastający poziom zanieczyszczenia, zmiana roli rządu w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
6
Największe znaczenie spośród omówionych elementów mają:
Zmniejszające się rozmiary obszarów rolnych przy równoczesnym wzroście terenów zurbanizowanych Zmniejszenie się powierzchni obszarów rolnych na rzecz terenów zurbanizowanych może prowadzić w konsekwencji do zmiany preferowanych kierunków wyjazdów turystycznych z obszarów o wzmożonym ruchu turystycznym na obszary „odludne”
7
Zahamowanie rabunkowej gospodarki leśnej
Na przedsiębiorstwa eksploatujące lasy nałożono obowiązek ponownego zalesiania wykorzystanych przez nie terenów. Działanie to ma na celu ochronę gleby oraz zapewnienie wymaganej podaży drewna w przyszłości. W Polsce obserwuje się powolny wzrost powierzchni lasów i zadrzewień. W ostatnich dwudziestu latach XX w. nastąpił przyrost powierzchni leśnej i zadrzewień o 2-3%.
8
Rosnące koszty energii (ropy naftowej, węgla i innych kopalin)
Stanowią dla przedsiębiorstw turystycznych problem o tyle, że podwyższa on koszty ich działalności, a tym samym wpływa pośrednio na wzrost cen oferowanych usług.
9
Wzrastający poziom zanieczyszczenia
do którego w regionach turystycznych przyczyniają się również turyści i podmioty turystyczne (wzrasta głównie zanieczyszczenie wody i powietrza). Turysta planujący wyjazd na wypoczynek ma coraz większą świadomość ekologiczną, dlatego będzie zwracał uwagę na jakość środowiska przyrodniczego w miejscu pobytu, tym bardziej, że często żyje w środowisku o wysokim poziomie zanieczyszczenia.
10
Regulacje prawne i stanowisko rządu dotyczące ochrony środowiska
W Polsce istnieją ustawy, które określają, jakie obszary i elementy przyrody podlegają ochronie. Zawierają one również zasady korzystania z obszarów objętych poszczególnymi stopniami ochrony. Do podstawowych aktów prawnych w tym zakresie można zaliczyć: • ustawę o ochronie przyrody, • ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska przyrodniczego.
11
Wymienione elementy otoczenia naturalnego mają oczywiście różne znaczenie dla poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw turystycznych. Niewątpliwie większe bezpośrednie znaczenie tego elementu będzie widoczne w obiektach świadczących usługi noclegowe oraz usługi sportowo- rekreacyjne.
12
Uzależnienie pośrednie, mające wpływ na powodzenie ekonomiczne, dotyczy natomiast biur podróży. Te ostatnie powinny znać warunki środowiska przyrodniczego regionów i miejscowości, gdyż stanowią one istotny składnik oferowanego produktu.
13
DZIĘKUJEMY
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.