Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Język czy żargon?
2
na tak postawione pytanie każdy odpowie –
Język czy żargon? na tak postawione pytanie każdy odpowie – oczywiście język ! Ale dlaczego? bo tak wypada bo tak jest ładniej bo mamy obowiązek dbać o mowę ojczystą wszystko prawda, ale ...
3
bardziej racjonalny powód Żargon ogranicza rozpowszechnianie wiedzy
Dlaczego nie żargon? bardziej racjonalny powód żargon tworzy się na obszarach nowości żargon jest zrozumiały tylko dla nielicznych dlatego żargon ogranicza zakres społecznego oddziaływania nowości Żargon ogranicza rozpowszechnianie wiedzy i spowalnia rozwój
4
Druga strona medalu Neologizmy nowość wymaga nowych pojęć
nowe pojęcia wymagają nowych terminów konieczny jest zatem stały rozwój języka – wzbogacanie o nowe terminy niezbędne do wyrażania nowości Neologizmy
5
Neologizmy jak tworzyć neologizmy?
kalka z obcego języka (angielskiego) spolszczenie obcego terminu tłumaczenie semantyczne specyficzny termin @ - at @ - et dawniej takie terminy wymyślali naukowcy, dzisiaj młodzież @ - w @ - małpa
6
jak tworzyć neologizmy? e-kształcenie, e-edukacja, e-nauczanie!
kalka z obcego języka (angielskiego) e-learning – niedopuszczalne spolszczenie obcego terminu e-lerning – zbyteczne brzydactwo tłumaczenie semantyczne e-kształcenie, e-edukacja, e-nauczanie!
7
Przykłady – lepsze i gorsze
thread – wątek concurrency – współbieżność data mining – eksploracja danych interface – interfejs computer – komputer Otwarty problem mail – czytać mail, czy pisać mejl?
8
Problem gramatyki kupiłem kogo? co? namiot; co kupiłem? – namiot
kupiłem kogo? co? rower; co kupiłem? – rower wysłałem kogo? co? mail; co wysłałem ? – mail odebrałem kogo? co? mail; co odebrałem ? – mail wysłałem kogo? co? SMS; co wysłałem ? – SMS wysłałem kogo? co? faks; co wysłałem ? – faks
9
Warsztaty Celem tych warsztatów jest wspólne poszukiwanie
najlepszych terminów i wyjaśnień pojęć używanych w e-kształceniu
10
Forma warsztatów Podstawą jest Leksykon e-Nauczania pod redakcją R. Tadeusiewicza, R.S. Chorasia i R. Rudowskiego Materiał do „obróbki warsztatowej” jest podzielony na 8 zestawów pojęć:
11
Zestawy pojęć Zestaw 1. Nauczanie Zestaw 2. Treść Zestaw 3. Obiekty
Zestaw 4. Wirtualność Zestaw 5. Komunikacja Zestaw 6. Osoby Zestaw 7. Działania Zestaw 8. Materiały
12
Praca warsztatowa Dwie fazy
Faza własnej refleksji nad terminami i pojęciami Faza wspólnej dyskusji nad kontrowersyjnymi terminami i pojęciami
13
Zapraszam do pracy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.