Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
PRAKTYKA W RAMACH PROJEKTU Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
2
W ramach praktyki nauczycielskiej projektu Klucz do uczenia się - rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w naszym przedszkolu w grupie najstarszej - Rekiny postanowiłyśmy realizować wszystkie trzy moduły: Konstrukcje Program literacki Matematyka sensoryczna. Dzięki szkoleniom przeprowadzonym przez panią E. Kordos realizowanie atrakcyjnych i ciekawych zajęć dla dzieci opartych na programie Klucz do uczenia się nie było żadnym problemem.
3
Z powodu dużej ilości dzieci grupa podzielona została na dwa zespoły, z którymi realizowany był ten sam tok postępowania. Zajęcia odbywały się codziennie, co dawało dwie sesje na dzień. Dzieci bardzo szybko przyzwyczaiły się do popołudniowych zajęć, same znając już harmonogram dnia dopytywały się z ciekawością, co też dziś przygotowała dla nich pani. Bardzo inspirujące okazało się realizowanie zajęć w dwóch grupach. Każde zajęcia były inne, a trudności jakie miały dzieci w jednej grupie często nie były żadnym problemem dla tych z drugiego zespołu.
4
KONSTRUKCJE Program ten rozwija dziecięce umiejętności: planowania, wyrażania swoich planów w sposób werbalny i wizualny, analizowania struktury przedmiotów oraz relacji pomiędzy poszczególnymi częściami. Atrakcyjne i interesujące ćwiczenia pomagają w rozwijaniu kluczowych zdolności poznawczych, wymagają łączenia analizy logicznej i rozumienia istoty symbolu. Dzięki nim dzieci stają się kreatywne i twórcze. Wymyślają własne sposoby rozwiązywania problemów W ramach praktyki realizując ten moduł przeprowadziłam 16 sesji (8 na grupę). Niektóre scenariusze okazywały się dłuższe i trudniejsze, należało poświęcić im więcej czasu i czasem rozdzielić na dwa zajęcia. Niektóre okazywały się bardzo łatwe, a dzieci nie miały żadnych problemów z wykonaniem poszczególnych zadań.
5
KONSTRUKCJE – ocena diagnostyczna
6
KONSTRUKCJE - model ducha.
7
PROGRAM LITERACKI Program ten realizuje określony zestaw procedur, które maja pomóc małym dzieciom w rozwinięciu upodobania do słuchania bajek, poznanie baśniowego języka oraz dogłębne zrozumienie struktury opowiadania. Jest to swoista „gramatyka bajek”. Bardzo ważne jest w tym module zaangażowanie emocjonalne i dzięki niemu odpowiednie skupienie na opowiadanej historii. Procedura pracy obejmuje następujące punkty: 1. Wprowadzenie do bajki. 2. Zrozumienie bajki. 3. Modelowanie kinestetyczne bajki. 4. Modelowanie wizualno-przestrzenne bajki. 5. Werbalizacja i teatralne przedstawianie bajki przy użyciu modelu wizualno-przestrzennego. Realizując ten moduł przeprowadziłam 16 sesji (8 na grupę) w których zdążyliśmy opracować bajkę pod tytułem „Rzepka” oraz rozpocząć opowiadanie „O chatce i jej mieszkańcach”.
8
PROGRAM LITERACKI
9
PROGRAM LITERACKI
10
PROGRAM LITERACKI
11
MATEMATYKA SENSORYCZNA
Matematyka sensoryczna uczy dzieci jak rozpoznawać i posługiwać się podstawowymi normami sensorycznymi – kolorem, kształtem i rozmiarem. Za pomocą tych kulturowo ustalonych norm umożliwia im badanie przedmiotów i łączących je relacji. Kolejne sesje programu wprowadzają zagadnienia związane z systemami norm wykorzystywanymi w organizowaniu postrzegania. Dzieci dowiadują się na przykład o spektrum kolorów, kształtach geometrycznych i parametrach rozmiaru. W ramach modułu MATEMATYKA SENSORYCZNA zrealizowałam 18 (9 na grupę) sesji podczas których dzieci w zabawowy sposób zgłębiały podstawy królowej nauk. Sesje te starałam się uzupełniać licznymi zabawami i grami ruchowymi związanymi z tematem, dzięki czemu dzieci poprzez działanie szybko i łatwo przyswajały nową wiedzę.
12
MATEMATYKA SENSORYCZNA
13
MATEMATYKA SENSORYCZNA
14
Zajęcia realizowane w ramach praktyki potwierdziły zdanie, które miałam już przed rozpoczęciem kursu. Klucz do uczenia się to wspaniały program, który w odpowiedni, wystopniowany i przystępny sposób realizuje treści zgodne z podstawą programową oraz uwzględnia wymagania stawiane dzieciom kończącym przedszkole. Zajęcia prowadzone na podstawie wytycznych programu są dla dzieci atrakcyjne i interesujące. Wszystko to sprawia, że w naszej grupie moduły literacki, konstrukcje i matematyka sensoryczna realizowane będą w dalszym ciągu. A w przyszłości zamierzamy starać się o kolejne działy tego programu. Dziękuję za uwagę. Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.