Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Instrumenty średniowiecza
Opracowanie Elżbieta Raczkiewicz-Perzanowska
2
Instrumenty strunowe
3
monochord tubmaryna Smyczkowe Długi i wąski korpus, tylko jedna struna
Gra w technice flażoletowej Anonim XIV w – Motet Quant je le voi/Bon vin doit / Cis chans veult boire (tubmaryna, lutnia, flet)
4
rebek Smyczkowy Trzy do pięciu strun
Pudło rezonansowe w kształcie połowy gruszki Odmiany dyskantowa i tenorowa Anonim XIII w. – La septime estampie real (rebek, citola, tubmaryna, perkusja)
5
fidel Smyczkowa Trzy do sześciu strun (najczęściej pięć)
Strój kwintowo-kwartowy Pionowe osadzenie kołków Instrument melodyczny Różne kształty Franceso Landini – Poi che da te mi convien (fidel, harfa)
6
fidel
7
lira smyczkowa Najczęściej trzy struny
Prawie prostokątna lub z zaznaczoną talią Struny skracane ręką przełożoną od spodu Płaski podstawek powodował jednoczesne brzmienie kilku strun Guillaume de Machaut – Comment qu’a moy
8
liry smyczkowe
9
organistrum czyli lira korbowa
Trzy do sześciu strun Koło poruszane korbą pociera struny Jedna lub dwie struny melodyczne skracane klawiszami Struny burdonowe w stroju kwintowo-kwartowym W XII w. bardzo duża, obsługiwana przez dwie osoby Od XIII w. mniejsza Jehan d’Esquiri – Jolivete et bone amor
10
liry korbowe
11
lutnia Instrument szarpany Odmiana krótkoszyjkowa i długoszyjkowa
Szyjka z progami Trzy do dziewięciu strun Strój tercjowo-kwartowy Wygięta komora kołkowa Jacopo da Bologna – Di novo e giunto (lutnia, rebec basowy)
12
lutnie
13
harfa Wczesna – romańska, zaokrąglony kształt
Późniejsza – gotycka, bardziej smukła Różne rozmiary Strojone diatonicznie Struny jelitowe lub metalowe Anonim XIII w – Qui porroit un guierredon (struny metalowe) Tassin XIII w – Taniec (struny jelitowe)
14
harfy gotyckie harfy romańskie
15
psałterium Instrument z rodziny cytr
Pudło rezonansowe w formie trapezu lub trójkąta Metalowe struny Szarpane plektronem lub palcami Anonim XII w – Hymn do św. Magnusa
16
psałteria
17
dulcymer Pudło rezonansowe podobne do psałterium Uderzane pałeczkami
Prototyp cymbałów Jacopo da Bologna – Tanto soavemente (dulcymer, rebec)
18
dulcymery
19
Instrumenty dęte
20
szałamaja Dęta drewniana podwójnostroikowa
Bardzo różne menzury i rozmiary Jeden z najgłośniejszych instrumentów średniowiecza Anonim XIV w – Saltarello (szałamaja, trąbka, perkusja)
21
szałamaje
22
dudy Piszczałki stroikowe cylindryczne lub rozszerzające się
Jedna melodyczna Jedna lub dwie burdonowe Guillaume de Machaut – Dame, se vous m’estes
23
dudy
24
organy Od stosukowo niewielkich (pozytyw) do bardzo dużych rozmiarów, największe w klasztorze Winchester (980 r., piszczałek) Piszczałki wargowe (labialne) Wczesne posiadały klawisze wysuwane Od XIII w. zastosowano dźwignie Od XIII w. skala trzyoktawowa, chromatyczna Anonim XIV w -Estampie
25
portatyw Instrument małych rozmiarów
Metalowe piszczałki wargowe tworzyły jeden głos Skala do 2,5 oktawy, pomijała niektóre dźwięki Bardzo popularny XII – XV w. Używany głównie w muzyce świeckiej Vicenzo da Rimimi – Ay, sconsolato (portatyw, rebek basowy)
26
portatyw
27
flet poprzeczny Dęty drewniany wargowy Występował w różnych rozmiarach
Posiadał różną liczbę otworów, najczęściej sześć Mistrz Aleksander XIII w. – Ach, owe, daz nach Liebe ergat
28
flety poprzeczne
29
flet prosty (recorder)
Dęty drewniany wargowy Duża różnorodność kształtów i rozmiarów Od dwóch do siedmiu otworów Thibaut de Navarre – Dou tres douz non (flet sześciootworowy, drumla)
30
flety proste
31
flet podwójny Posiadał dwie piszczałki melodyczne z małą liczbą otworów lub jedną melodyczną i jedną burdonową Jehan de Lescurel - Gracieusette
32
flety podwójne
33
gemshorn Wargowy (rodzaj fletu) Wykonany z naturalnego rogu
Miał różne rozmiary Colin Muset – Quant je voi iver retorne (gemshorn altowy, lutnia)
34
cynk Instrument ustnikowy pochodzenia perskiego
Pierwotnie róg zwierzęcy z kilkoma otworami bocznymi Od X wieku z drewna lub kości słoniowej Herman von Salzburg – Das Nachthorn (cynk, trójkąt z kółeczkami)
35
trąbka Instrument dęty blaszany
Prosta, długa, smukła, zakończona dość dużą czarą głosową Można grać tylko dźwięki szeregu harmonicznego Używana jako instrument fanfarowy i sygnałowy Herman von Salzburg - Fanfara
36
trąbki
37
Instrumenty perkusyjne
Bardzo charakterystycznym zestawem było połączenie piszczałki małootworowej i niedużego bębna Guiraut d’Espanha de Toloza - Dansa
38
membranowe miały niewielkie rozmiary
kotły bębny bęben i tamburyn
39
idiofony kurant – zestaw niedużych dzwonów zawieszonych na drewnianej ramie dzwonki talerze dzwony wieżowe drumla trójkąt
40
Ikonografia i dyskografia
Wykorzystane ilustracje pochodzą ze stron internetowych: Reprodukcje obrazów lub ich fragmentów: Hans Memling – Muzykujące Anioły Hans Memling – Madonna z dzieciątkiem i Aniołami Jan van Eyck – Fontanna Gracji Girolamo De Santacroce – Król Dawid grający na psałterium Simone Martini – Sceny z życia św. Marcina Reprodukcje miniatur pochodzą z: Cantigas de Santa Maria Manesse Codex Westminster Psalter Boetius – De Aritmetica, De Musica Master Jean de Mandeville – Król Dawid Propozycje przykładów muzycznych pochodzą z płyty: Instruments of the Middle Ages and Renaissance - David Munrow, The Early Music Consort of London (Virgin Veritas)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.