Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wprowadzenie do studiów kulturowych
Feministyczne studia kulturowe zajęcia I
2
Czym zajmują się feministyczne studia kulturowe?
Polityka reprodukcji Polityka reprezentacji Polityka podmiotowości Polityka oporu
3
Społeczne ujęcie kultury i jej praktyk Teoria hegemonii Badania CCCS
Główne założenia studiów kulturowych Plan wykładu
4
„culture is ordinary” Część 1
5
3 tradycje Francuska – civilisation Niemiecka – Kultur, Bildung
Angielska
6
„(…) pursuit of our total perfection by means of getting to know, on all the matters which most concern us, the best which has been thought and said in the world.„
7
Kultura to: Zbiór wartości (wymiar aksjologiczny)
Kanon (wymiar dokumentujący) Sposób życia (wymiar społeczny)
8
Rewolucja kulturowa Rozwój edukacji Demokratyzacja
Technologie teleinformatyczne
9
The whole way of life „(…) wszystkie charakterystyczne czynności i zainteresowania narodu, regaty Henley, Cowes, dwunasty sierpnia, finały mistrzostw świata w piłce nożnej, wyścigi hartów, kręgle, grę w rzutki, ser Wensleydale, posiekaną gotowaną kapustę, marynowane buraki, dziewiętnastowieczne neogotyckie kościoły oraz muzykę Elgara.” Thomas Stearns Eliot
10
Kultura jest czymś zwyczajnym
11
Teoria hegemonii Część II
12
ANTONIO GRAMSCI
13
Hegemonia Praktyka kształtowania relacji władzy polegająca na roztaczaniu autorytetu moralnego, kulturowego i intelektualnego nad jak największą liczbą grup społecznych, którego celem jest podporządkowanie sobie owych grup, nie tylko za pomocą wymuszania biernego posłuszeństwa, lecz przede wszystkim na drodze osiągania aktywnej zgody i PRZYZWOLENIA.
14
CELEM HEGEMONII JEST KONSENSUS I SAMOREPRODUKCJA
15
Społeczeństwo obywatelskie i polityczne
Społeczeństwo polityczne = PODMIOT WŁADZY Społeczeństwo obywatelskie = PRZEDMIOT WŁADZY
16
WOJNA POZYCJI
17
Dynamika społeczeństwa obywatelskiego
18
Każda hegemonia jest tymczasowa i zmienna
19
Kryzys hegemonii „Jeśli klasa panująca utraciła przyzwolenie, czyli nie jest już „kierowniczą” a jedynie „panującą”, dysponującą wyłącznie siłą przymusu, oznacza to, że szerokie masy oderwały się od ideologii tradycyjnych, nie wierzą już w to, w co wierzyły dawniej, itd.”
20
WRAZ Z HEGEMONIĄ POWSTAJE KULTURA HEGEMONICZNA
21
Kultura HEGEMONICZNA Zdrowy rozsądek Kultura popularna
Wzorce konsumpcyjne Media
22
Hegemonia jest kategorią za pomocą której można badać kulturę
23
CZY MOŻNA MÓWIĆ O MĘSKIEJ HEGEMONII?
24
Badania cccs Część III
25
Powstanie Centre for Contemporary Cultural Studies
26
Etnografia kultury współczesnej
27
Obszary badawcze cccs Media, doświadczenie potoczne, kultura popularna – JAK DOCHODZI DO REPRODUKCJI HEGEMONII? W JAKICH OKOLICZNOŚCIACH POJAWIA SIĘ OPÓR?
28
Feminizm w cccs
29
Główne założenia studiów kulturowych
podsumowanie
30
1. Konsumpcja kultury jest jednocześnie jej produkcją – czynny udział odbiorców
31
2. Praktyki kulturowe rządzą się swoją dynamiką – różne modele partycypacji w kulturze
32
3. Kultura to obszar hegemonicznej reprodukcji
33
4. Kultura to obszar subwersji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.